TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö

Marianne Laapio

Tämä Scratch-ohjelmointikurssin materiaali on tehty osana Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan Tietotekniikan opetuksen perusteet -kurssia.


Scratch -ohjelmointi alakoulussa


Scratch on lapsille tarkoitettu helppokäyttöinen graafinen ohjelmointikieli, jonka avulla on helppo tehdä pieniä pelejä tai animaatioita. Tämä materiaali on noin 14 h tunnin laajuiseen ohjelmoinnin aloitusjaksoon (esim 4.-6.luokilla) soveltuva materiaali. Tämän opetusjakson tavoitteena on tuottaa pieni peli joko yksin tai pareittain.

Materiaalissa on kirjallisten ohjeiden lisäksi paljon kuvia ja muutama ruutukaappausvideo. Materiaalissa on Koodaustunti.fi sekä Scratch-harjoittelua varten vaiheittaiset itsenäisen työskentelyn ohjeet. Kuvissa on mallikoodeja, jotta kaikki saisivat kokeiltua jonkinlaista liikettä tai tapahtumia hahmolle. Tuntiohjeet ovat useimmiten rakennettu niin, että nopeammat koodaajat voivat kokeilla annettujen koodiesimerkkien lisäksi myös omia koodauksia.



Oppimateriaalin sisällysluettelo: Opettajan ohjeet


  • Aloitussivu
  • 1.-2.tunti: Johdatusta algoritmiseen ajatteluun
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
  • 6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 8. tunti: Scratch: Silmukat ja ehtolauseet - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 13. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 14. tunti: Scratch: Pelien esittely - tähän lisätään sisältöä myöhemmin

  • Oppimateriaalin sisällysluettelo: Oppilaan ohjeet


  • Aloitussivu
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5. tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
  • 6. tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat
  • 8. tunti: Scratch: Ehtolauseet
  • 9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen
  • 13. tunti: Scratch: Pelien viimeistely ja tallentaminen


  • Opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet

    Perusopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa vuosiluokkien 3-6 tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kohdalla opetussuunnitelmassa sanotaan mm. seuraavasti:


    " Tieto- ja viestintäteknologista osaamista kehitetään neljällä pääalueella

  • Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.
  • Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
  • Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.
  • Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.
  • Kaikilla näillä alueilla tärkeätä on oppilaiden oma aktiivisuus ja mahdollisuus luovuuteen sekä itselle sopivien työskentelytapojen ja oppimispolkujen löytämiseen. Tärkeätä on myös yhdessä tekemisen ja oivaltamisen ilo, mikä vaikuttaa opiskelumotivaatioon. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa välineitä tehdä omia ajatuksia ja ideoita näkyväksi monin eri tavoin ja siten se myös kehittää ajattelun ja oppimisen taitoja."

    Matematiikan kohdalla todetaan opetuksen tavoitteissa (T14) "innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä" ( Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)


    Lähteet


    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014

    Scratchin englanninkielinen ohje

    Teromakotero: Scratch-klubi

    Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-11