TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö
Marianne Laapio
Tämä Scratch-ohjelmointikurssin materiaali on tehty osana Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan
Tietotekniikan opetuksen perusteet -kurssia.
Scratch -ohjelmointi alakoulussa
Scratch on lapsille tarkoitettu helppokäyttöinen graafinen ohjelmointikieli,
jonka avulla on helppo tehdä pieniä pelejä tai animaatioita. Tämä materiaali on noin 14 h tunnin laajuiseen ohjelmoinnin
aloitusjaksoon (esim 4.-6.luokilla) soveltuva materiaali. Tämän opetusjakson tavoitteena on tuottaa pieni peli joko yksin tai pareittain.
Materiaalissa on kirjallisten ohjeiden lisäksi paljon kuvia ja muutama ruutukaappausvideo.
Materiaalissa on Koodaustunti.fi sekä Scratch-harjoittelua varten vaiheittaiset itsenäisen työskentelyn ohjeet.
Kuvissa on mallikoodeja, jotta kaikki saisivat kokeiltua jonkinlaista liikettä tai tapahtumia hahmolle.
Tuntiohjeet ovat useimmiten rakennettu niin, että nopeammat koodaajat voivat kokeilla annettujen koodiesimerkkien lisäksi myös omia koodauksia.
Oppimateriaalin sisällysluettelo: Opettajan ohjeet
Aloitussivu
1.-2.tunti: Johdatusta algoritmiseen ajatteluun
3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
8. tunti: Scratch: Silmukat ja ehtolauseet - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
13. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
14. tunti: Scratch: Pelien esittely - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
Oppimateriaalin sisällysluettelo: Oppilaan ohjeet
Aloitussivu
3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
5. tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
6. tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen
7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat
8. tunti: Scratch: Ehtolauseet
9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen
13. tunti: Scratch: Pelien viimeistely ja tallentaminen
Opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet
Perusopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa
vuosiluokkien 3-6 tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kohdalla opetussuunnitelmassa sanotaan mm. seuraavasti:
" Tieto- ja viestintäteknologista osaamista kehitetään neljällä pääalueella
Oppilaita ohjataan
ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä
sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.
Oppilaita opastetaan
käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
Oppilaita
opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa
työskentelyssä.
Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa
ja verkostoitumisessa.
Kaikilla näillä alueilla tärkeätä on oppilaiden oma aktiivisuus ja mahdollisuus
luovuuteen sekä itselle sopivien työskentelytapojen ja oppimispolkujen löytämiseen.
Tärkeätä on myös yhdessä tekemisen ja oivaltamisen ilo, mikä vaikuttaa opiskelumotivaatioon.
Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa välineitä tehdä omia ajatuksia ja ideoita näkyväksi monin eri
tavoin ja siten se myös kehittää ajattelun ja oppimisen taitoja."
Matematiikan kohdalla todetaan opetuksen tavoitteissa (T14) "innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita
tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä" (
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)
Lähteet
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
Scratchin englanninkielinen ohje
Teromakotero: Scratch-klubi
Marianne Laapio
(
marianne.laapio@kotiposti.net)
2016-12-11