Seuraavat neljä oppituntia sinulla on aikaa tehdä oma peli Scratchillä. Voit tehdä pelin joko yksin tai parin kanssa. Käytä hyödyksesi harjoituksissa opittuja ominaisuuksia.
Voit katsoa koodausmallia Scratchissä olevista projekteista.
Hyviä Scratchteamin mallipelejä ovat mm. seuraavat:
Hide and seek
Pong
Labyrintti
Tikan koulun kuudennen luokan oppilaat ovat tehneet omilla
kursseillaan myös hyviä pelejä. Alla on linkki koulun kotisivuille. Sivun latautuminen kestää jonkin aikaa,
koska kaikki pelit ovat upotettuina samalle sivulle. Malta odottaa sivun avautumista!
Pelien koodeja pääset katsomaan Scratchissä klikkaamalla esittelyteksteissä olevaa linkkiä.
Tikan koulun 6C -luokan pelejä
Peliä on hyvä suunnitella ennen koodaamisen aloittamista. Suunnittele ainakin seuraavat asiat:
1. Mieti ensin, haluatko tehdä oman pelin vai yhdessä parin kanssa.
2. Minkä tyyppisen pelin haluaisit/haluaisitte tehdä? Voit kokeilla pelata erilaisia pelejä Scratchissä
3. Millä tavalla peli laitetaan käyntiin?
4. Mitä pelissä tehdään ja miten peli mahdollisesti päättyy?
5. Millä hahmoa tai hahmoja ohjataan vai liikkuvatko ne kenties ilman ohjausta.
Näiden asioiden miettimisen jälkeen voit alkaa valitsemaan hahmoja, värejä, ääniä ja taustoja pelillesi. Ja sen jälkeen ei muuta kuin koodaamaan peliä!
Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-11