Oppimateriaalin sisällysluettelo


  • Aloitussivu
  • 1.-2.tunti: Johdatusta algoritmiseen ajatteluun
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
  • 6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 8. tunti: Scratch: Silmukat ja ehtolauseet - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 13. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 14. tunti: Scratch: Pelien esittely - tähän lisätään sisältöä myöhemmin


  • 3.-4.tunnit: Koodauksen aloittelua: Koodaustunti.fi


    Opettajan ohjeet

    Mikä on Koodaustunti? Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa “koodaamiseen” ja tehdä sitä arkipäiväistä. Koodaustunnin (Hour of Code) idea on peräisin Yhdysvalloista, mutta koodaustunti.fi on suomenkielinen. Harjoitussivujen alussa on usein englanninkielisiä esittelyvideoita, mutta niiden katsominen ei ole välttämättä tarpeellista.

    Osoitteessa koodaustunti.fi on hyviä harjoituksia ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun aloittamiseen. Sivuston harjoituksia voi tehdä kirjautumatta. Jos harjoituksiaan tai harjoitustuloksiaan haluaa tallentaa ja esimerkiksi jatkaa toisella kerralla, niin silloin kannattaa rekisteröityä sivustolle ja kirjautua joka kerta harjoituksia tehdessään. Tehtävät on tehty lapsille tutuilla hahmoilla kuten Angry birds, Flappy bird ja Frozen. Näistä kolmesta Angry birds ja Flappy bird ovat vähän helpompia aloittelijoille. Frozenissa joutuu jo pohtimaan enemmän mm. kulmien suuruuksia. Yhdessä tehtäväkokonaisuudessa on kymmenen asteittain vaikeutuvaa graafisen ohjelmoinnin tehtävää ja ohjelmointipalikat ovat samankaltaisia kuin Scratchissä käytetään. Koodaustunti-sivustolta Miten aloitan? painamalla löytyy edellä mainitsemieni harjoitusten lisäksi hyviä Lisäharjoituksia kuten Minecraft tai Taiteilija.

    Arviointi:

    Opettaja voi arvioida tulevien tuntien etenemistä arvioimalla oppilaiden tehtävien etenemistä. Jos tehtävät sujuivat joutuisasti, niin yksikin oppituntitunti koodaustunti.fi -tehtäviä voisi riittää. Jos taas tehtävät tuottivat hankaluuksia, kannattaa käyttää toinenkin tunti näiden tehtvien parissa. Oppilaat voivat arvioida itse omaa osaamistaan. Tuntuivatko tehtävät vaikeilta vai helpoilta? Mikä niistä teki helppoa tai hankalaa?


    Oppilaan ohje - koodaustunti.fi


    Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-02