Alotettaessa ohjelmoinnin opetusta niin alakoulun kuin yläkoulunkin puolella, voidaan aihetta lähestyä algoritmisen ajattelun harjoitteilla. Olen kuvannut tähän kaksi esimerkkiä, kuinka ohjelmoinnin vaatimaa logiikkaa voisi harjoitella johdatuksena ohjelmointiin.
- Vertaisarviointia
Tehtävä 1. Kirjoita paperille ohjeistus/käskyt jonkin tutun asian tekemiseen.
Esimerkkinä opettaja voi kirjoittaa vaikka veden keittämisen ohjeistuksen tähän tapaan:
Opettaja muodostaa oppilaista parit ja molemmat pareista kirjoittavat ohjeet samasta aiheesta. Opettaja voi auttaa aiheen valinnassa.
Tehtävä 2. Tee parille taukojumppa.
Jaetaan esimerkiksi neljä eri väristä palikkaa (tai muuta pikkuesinettä) jokaiselle parille. Palikoita voi olla vaikka kaksi kutakin väriä. Kumpikin pareista kirjoittaa paperille omat ohjeensa, mikä liike tehdään minkäkin värisellä palikalla. Ohjeet voivat olla esimerkiksi näin: punainen palikka = taputetaan kolme kertaa ja musta palikka = käydään kyykyssä. Kun "palikkakoodisto" on laadittu, laitetaan eri väriset palikat johonkin järjestykseen ja pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.
Tehtävä 3. Ohjaa paria ruudukossa
Tehdään ennen tunnin alkua ruudukkoja lattiaan maalarinteipillä. Jos lattiassa on jonkinlaisia laattoja, niitä voi käyttää hyväkseen sellaisenaan. Ruudukkoon voidaan lisätä myös esteitä esimerkiksi paperilla, maalarinteipillä tehdyllä rastilla tai jollakin muulla esineellä. Ruutu, missä on este, pitää kiertää. Oppilaat suunnittelevat reitin jonkin lähtö - ja maaliruutujen välille. Merkkeinä voidaan käyttää esimkerkiksi nuolia seuraavasti:
Nuoliin voi halutessaan lisätä myös käännöksiä. Nuolet voidaan toteuttaa, ihan vaan kynällä ja paperilla tai valmiilla nuolikorteilla.
Oppilas suunnittelee reitin, jota pitkin hän ohjeistaa parinsa kulkemaan. Koodit eli nuolet kirjoitetaan paperille peräkkäin reitin mukaisesti. Annetaan ohjepaperi parille ja pari kulkee reitin annettujen ohjeiden mukaisesti.
Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-11