TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö

Marianne Laapio


Scratch-oppimateriaalin sisällysluettelo


  • Aloitussivu
  • 1.-2.tunti: Johdatusta algoritmiseen ajatteluun
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
  • 6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat
  • 8. tunti: Scratch: Silmukat ja ehtolauseet
  • 9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen


  • 1.-2. tunnit: Algoritmista ajattelua


    Opettajan ohjeet


    Alotettaessa ohjelmoinnin opetusta niin alakoulun kuin yläkoulunkin puolella, voidaan aihetta lähestyä algoritmisen ajattelun harjoitteilla. Olen kuvannut tähän kaksi esimerkkiä, kuinka ohjelmoinnin vaatimaa logiikkaa voisi harjoitella johdatuksena ohjelmointiin.


    Tarvittavat tarvikkeet:

  • paperia, kynät ja kumit
  • maalarinteippiä
  • joitain pikkuesineitä kuten esim. eri värisiä palikoita
  • Oppimistavoitteet:

  • algoritminen ajattelu
  • logiikka ja käskyt
  • johdattelua ohjelmointiin
  • parityötaidot sekä itsenäinen työskentely
  • vertaisarviointi
  • Arviointi:

    - Vertaisarviointia

  • Tehtävä 1: Tuliko parin ohjeista samankaltaiset oman ohjeen kanssa? Mistä erot voivat johtua? Pystyykö asian suorittamaan annetuilla ohjeilla?
  • Tehtävä 2: Oliko koodia helppo tehdä ja tulkita?

  • Tehtävät


    1. oppitunti

    Tehtävä 1. Kirjoita paperille ohjeistus/käskyt jonkin tutun asian tekemiseen.

    Esimerkkinä opettaja voi kirjoittaa vaikka veden keittämisen ohjeistuksen tähän tapaan:

  • 1. Ota kattila
  • 2. Mene vesihanan luo
  • 3. Laita kattila hanan alle
  • 4. Avaa hana
  • 5. Laske rauhallisesti kolmeen
  • 6. Sulje hana
  • 7. Mene hellan luo
  • 8. Laita kattila levylle
  • 9. Laita levy päälle
  • 10. Kun vesi kiehuu, laita levy pois päältä
  • 11. Nosta kattila pois levyltä
  • Opettaja muodostaa oppilaista parit ja molemmat pareista kirjoittavat ohjeet samasta aiheesta. Opettaja voi auttaa aiheen valinnassa.


    2. oppitunti

    Tehtävä 2. Tee parille taukojumppa.

    Jaetaan esimerkiksi neljä eri väristä palikkaa (tai muuta pikkuesinettä) jokaiselle parille. Palikoita voi olla vaikka kaksi kutakin väriä. Kumpikin pareista kirjoittaa paperille omat ohjeensa, mikä liike tehdään minkäkin värisellä palikalla. Ohjeet voivat olla esimerkiksi näin: punainen palikka = taputetaan kolme kertaa ja musta palikka = käydään kyykyssä. Kun "palikkakoodisto" on laadittu, laitetaan eri väriset palikat johonkin järjestykseen ja pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.

    Tehtävä 3. Ohjaa paria ruudukossa

    Tehdään ennen tunnin alkua ruudukkoja lattiaan maalarinteipillä. Jos lattiassa on jonkinlaisia laattoja, niitä voi käyttää hyväkseen sellaisenaan. Ruudukkoon voidaan lisätä myös esteitä esimerkiksi paperilla, maalarinteipillä tehdyllä rastilla tai jollakin muulla esineellä. Ruutu, missä on este, pitää kiertää. Oppilaat suunnittelevat reitin jonkin lähtö - ja maaliruutujen välille. Merkkeinä voidaan käyttää esimkerkiksi nuolia seuraavasti:

  • nuoli ylöspäin = yksi askel eteenpäin,
  • nuoli alaspäin = yksi askel taaksepäin,
  • nuoli oikealle = yksi askel oikealle ja
  • nuoli vasemmalle = yksi askel vasemmalle.
  • Nuoliin voi halutessaan lisätä myös käännöksiä. Nuolet voidaan toteuttaa, ihan vaan kynällä ja paperilla tai valmiilla nuolikorteilla.

    Oppilas suunnittelee reitin, jota pitkin hän ohjeistaa parinsa kulkemaan. Koodit eli nuolet kirjoitetaan paperille peräkkäin reitin mukaisesti. Annetaan ohjepaperi parille ja pari kulkee reitin annettujen ohjeiden mukaisesti.



    Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-11