TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö
Marianne Laapio
Palaa opettajan materiaaliin
Oppimateriaalin sisällysluettelo: Oppilaan ohjeet
Aloitussivu
3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen
7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat
8. tunti: Scratch: Ehtolauseet
9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen
13. tunti: Scratch: Pelien viimeistely ja tallentaminen
Scratch- ohjelmointi
Tämä Scratch-ohjelmointikurssin materiaali on tehty osana Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan
Tietotekniikan opetuksen perusteet -kurssia.
Scratch löytyy osoitteesta http://scratch.mit.edu/
ja on lapsille tarkoitettu helppokäyttöinen graafinen ohjelmointikieli,
jonka avulla on helppo tehdä pieniä pelejä tai animaatioita.
Tämän opetusjakson tavoitteena on opetella
ohjelmoinnin alkeita
algoritmista ajattelua
graafisen ohjelmoinnin alkeita
Scratch-ohjelmointia
pienen pelin ohjelmoimista joko yksin tai pareittain
Ja sitten lähdemme kokeilemaan koodaamista PAINAMALLA TÄSTÄ
tai ylläolevan sisällysluettelon 3.-4. tunnin kohdalta.
Lähteet
Scratchin englanninkielinen ohje
Teromakotero: Scratch-klubi
Marianne Laapio
(
marianne.laapio@kotiposti.net)
2016-12-02