TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö

Marianne Laapio


Palaa opettajan materiaaliin

Oppimateriaalin sisällysluettelo: Oppilaan ohjeet


  • Aloitussivu
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
  • 6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat
  • 8. tunti: Scratch: Ehtolauseet
  • 9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen
  • 13. tunti: Scratch: Pelien viimeistely ja tallentaminen

  • Scratch- ohjelmointi


    Tämä Scratch-ohjelmointikurssin materiaali on tehty osana Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan Tietotekniikan opetuksen perusteet -kurssia.

    Scratch löytyy osoitteesta http://scratch.mit.edu/ ja on lapsille tarkoitettu helppokäyttöinen graafinen ohjelmointikieli, jonka avulla on helppo tehdä pieniä pelejä tai animaatioita.

    Tämän opetusjakson tavoitteena on opetella

  • ohjelmoinnin alkeita
  • algoritmista ajattelua
  • graafisen ohjelmoinnin alkeita
  • Scratch-ohjelmointia
  • pienen pelin ohjelmoimista joko yksin tai pareittain

  • Ja sitten lähdemme kokeilemaan koodaamista PAINAMALLA TÄSTÄ tai ylläolevan sisällysluettelon 3.-4. tunnin kohdalta.


    Lähteet


    Scratchin englanninkielinen ohje

    Teromakotero: Scratch-klubi

    Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-02