TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö

Marianne Laapio


Oppimateriaalin sisällysluettelo: Opettajan ohjeet


  • Aloitussivu
  • 1.-2.tunti: Johdatusta algoritmiseen ajatteluun
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle
  • 6.tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa ja silmukat - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 8. tunti: Scratch: Silmukat ja ehtolauseet - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 9. -12. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 13. tunti: Scratch: Pelin koodaaminen - tähän lisätään sisältöä myöhemmin
  • 14. tunti: Scratch: Pelien esittely - tähän lisätään sisältöä myöhemmin


  • 5. tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelman, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle


    Oppilaan ohje: 5.tunti: Scratch: Tutustuminen ohjelmaan, kirjautuminen sekä hahmo liikkeelle

    Opettajan ohje

    Scratch on lapsille tarkoitettu helppokäyttöinen graafinen ohjelmointikieli, jonka avulla on helppo tehdä pieniä pelejä tai animaatioita. Tämän harjoitustyön materiaali tähtää pienen pelin koodaamiseen. Scratchiin kannattaa liittyä valitsemalla sivun ylälaidan valikosta Liity Scratchiin ja kirjautua, jotta omat harjoitukset jäävät talteen. Kirjautumiseen tarvitsee keksiä käyttäjätunnus sekä salasana ja varmistus lähetetään sähköpostiin.

    Etusivun alalaidasta saa Scratchin vaihdettua suomenkieliseksi.





    Kun kieli on vaihdettu suomeksi, etusivun valikkokin on suomenkielinen. Scratchin englanninkieliset käyttöohjeista löytyy mm. Getting started -opas (pdf) sekä video tutorials.

    Yksi hyvä keino ohjeiden etsimiseen on etsiä Scratchteamin tekemiä mallitoteutuksia kirjoittamalla hakuun scratchteam





    Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-11