TIES461 Tietotekniikan opetuksen perusteet: harjoitustyö

Marianne Laapio



Paluu opettajan ohjeeseen

Scratch-oppimateriaalin sisällysluettelo


  • Aloitussivu
  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua - koodaustunti.fi
  • 5. tunti: Scratch: Perustoiminnot
  • 6. tunti: Scratch: Tausta, äänet, hahmot ja hahmon ohjaaminen
  • 7. tunti: Scratch: Kaksi hahmoa
  • 8. tunti: Scratch: Ehtolauseet
  • 9-12. tunnit: Scratch: Pelin koodaaminen
  • 13. tunti: Scratch: Pelien viimeistely ja tallentaminen

  • 3.-4. tunti: Koodauksen aloittelua: Koodaustunti.fi


    A. Miten aloitan?

    Mene koodaustunti.fi -sivustolle ja valitse sivun yläreunasta Miten aloitan?.


    Miten aloitan -sivulla näkyy punaisissa painikkeissa kolme harjoitusta:Angry Birds, Flappy Bird ja Frozen.




    Angry birds ja Flappy bird ovat näistä kolmesta helpoimmat ja Frozen hieman haastavampi.

    Kun käynnistät harjoituksia, ruutuun voi ilmestyä englanninkielinen esittelyvideo. Videon katsominen ei ole välttämätöntä, joten voit myös sulkea videon katsomatta sitä.


    B. Valitse tehtävät

    Alla olevassa kuvassa on Angry Birds -tehtävän aloitussivu.

    1. Lue ensin päällimmäisenä olevissa ikkunoissa annetut ohjeet. Lukemisen jälkeen voit sulkea ne.

    2. Raahaa sen jälkeen tarvittavat käskypalikat/lohkot oikeassa järjestyksessä kiinni pinoon, mikä alkaa suoritettaessa -komennolla.

    3. Kun kaikki käskypalikat eli lohkot ovat paikoillaan, paina keltaista Suorita -painiketta.
    Jos et onnistu suorittamaan tehtävää ensimmäisellä kerralla, lue sivun yläosassa punaisen Angry Birds -hahmon antama ohje huolellisesti ja kokeile uudestaan.




    Nyt voit valita joko Angry birds tai Flappy Bird. Toisella kerralla voit valita Frozenin ja lisää harjoituksia (mm. Minecraft) löytyy Tee lisäharjoituksia! -painikkeen alta.


    Marianne Laapio ( marianne.laapio@kotiposti.net) 2016-12-02