V1 V2 V3 V4 V5 V6 V7 V8
Luen­to­ruu­dut
Ly­hyt Math­Check-oh­je


Ai­ka­tau­lu
Ope­tus­muo­dot
Viik­ko­teh­tä­vät
Joh­dan­to
Teh­tä­vä­si­vut ja pa­lau­tus­si­vut
Esi­tie­to­vaa­ti­muk­set
Työ­mää­rä
Van­hat tie­dot­teet


Van­ho­ja tent­te­jä (v = vas­tauk­si­neen) 24.4.2024 (pdf) 24.4.2024 v (pdf) 13.3.2024 (pdf) 13.3.2024 v (pdf) 25.10.2023 (pdf) 25.10.2023 v (pdf)
 7. 6.2023 (pdf)  7. 6.2023 v (pdf)
15.3.2023 (pdf) 15.3.2023 v (pdf)
23.9.2022 (pdf) 23.9.2022 v (pdf)
19.8.2022 (pdf) 19.8.2022 v (pdf)
25.5.2022 (pdf) 25.5.2022 v (pdf)
23.3.2022 (pdf) 23.3.2022 v (pdf)
20.8.2021 (pdf)
16.8.2019 (pdf)
17.5.2019 (pdf)
12.4.2019 (pdf)
13.3.2019 (pdf)
21.9.2018 (pdf)
18.5.2018 (pdf)
14.3.2018 (pdf) 14.3.2018 v (pdf)

Tent­tiin 12.4.2019 pe­rus­tu­va it­se­opis­ke­lu­si­vu
Ko­ti­si­vu 2023
luen­to­ruu­tu­ja oheis­lu­ke­mis­tok­si

TIEP1020 Disk­ree­tit ra­ken­teet

Ke­vät 2024

10.1.2024‒13.3.2024

Lo­put kak­si tent­tiä ovat 24.4.2024 ja 14.6.2024. Nii­hin il­moit­tau­du­taan SI­SUs­sa.
tiedote 22.2.2024

Si­vu pe­rus­tet­tu 2.1.2024

Tii­vis­te­tyt oh­jeet

Ai­ka­tau­lu

Kurs­si pi­de­tään 10.1.2024‒13.3.2024.

Poik­keuk­set:

maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai
 8:15‒ 9:00
 9:15‒10:00
10:15‒11:00 Demo 2 Ag C233.1
11:15‒12:00
12:15‒13:00
13:15‒14:00
14:15‒15:00 Luento Ag B122.1 Alfa Luento Ag B122.1 Alfa
15:15‒16:00
16:15‒17:00 Demo 1 Ag C132.1
17:15‒18:00

Ope­tus­muo­dot

Opet­ta­ja­na toi­mii Ant­ti Val­ma­ri ja as­sis­tent­ti­na Vil­le Ran­ta­la.

Luen­noil­le osal­lis­tu­mi­nen on va­paa­eh­tois­ta. Niis­sä kä­si­tel­lään näi­tä luen­to­ruu­tu­ja.

Viik­ko­teh­tä­vät ovat pa­kol­li­set. Al­la koh­ta Teh­tä­vä­si­vut ja pa­lau­tus­si­vut ker­too yleis­pe­riaat­teet nii­den te­ke­mi­ses­tä, ja koh­ta Viik­ko­teh­tä­vät si­säl­tää kun­kin vii­kon teh­tä­vät se­kä lin­kit pa­lau­tus­si­vuil­le. Viik­ko­teh­tä­vät teh­dään etä­nä ja ne on pa­lau­tet­ta­va tiis­tai­hin kel­lo 23:59 men­nes­sä.

Viik­ko­teh­tä­viä kä­si­tel­lään de­mois­sa. Eri de­mo­ryh­mät ovat kes­ke­nään vaih­to­eh­toi­set. Opis­ke­li­jan on il­moit­tau­dut­ta­va ja osal­lis­tut­ta­va kurs­sin ai­ka­na vä­hin­tään nel­jään de­mo­ti­lai­suu­teen (jot­ka ovat eri viik­koi­na). De­mo­ti­lai­suu­teen il­moit­tau­du­taan viik­ko­teh­tä­vien pa­lau­tus­si­vul­la.

Em­me aio jär­jes­tel­mäl­li­ses­ti vah­tia mää­rä­ai­ko­jen nou­dat­ta­mis­ta. Jos kui­ten­kin epäi­lyk­set he­rää­vät, niin tar­kas­tam­me ne. Yk­si tai kak­si vä­häis­tä myö­häs­ty­mis­tä ko­ko kurs­sin ai­ka­na ei hait­taa, mut­ta jos myö­häs­te­let pal­jon, niin suo­ri­tuk­se­si voi­daan hy­lä­tä. Pa­lau­tuk­sen ve­ny­mis­tä muu­ta­mal­la tun­nil­la yli kes­ki­yön ei las­ke­ta myö­häs­ty­mi­sek­si.

Tent­tiin saa osal­lis­tua, jos ja vain jos on teh­nyt viik­ko­teh­tä­vät hy­väk­sy­tys­ti. Kurs­sin ar­vo­sa­na mää­räy­tyy ten­tin pe­rus­teel­la.

Jos aloi­tat kurs­sin myö­häs­sä, niin suo­ri­ta pa­kol­li­set ko­ti­teh­tä­vät oi­keas­sa jär­jes­tyk­ses­sä ja osal­lis­tu de­moi­hin sit­ten kun olet saa­nut pa­kol­lis­ten teh­tä­vien osal­ta ai­ka­tau­lun kiin­ni. Näin sik­si, et­tä de­moi­hin ei ole mie­le­käs­tä osal­lis­tua el­lei ole suo­rit­ta­nut vas­taa­via pa­kol­li­sia teh­tä­viä, ja teh­tä­viä ei kan­na­ta suo­rit­taa vää­räs­sä jär­jes­tyk­ses­sä kos­ka uu­det asiat ra­ken­tu­vat ai­kai­sem­pien va­raan. Pa­kol­lis­ten teh­tä­vien ai­ka­tau­lu on saa­ta­va kiin­ni vii­meis­tään kurs­sin vii­den­nel­lä vii­kol­la, jot­ta eh­ti­si saa­da de­mo­läs­nä­olo­vaa­ti­muk­sen täy­teen. Vaih­toeh­tois­ten ko­ti­teh­tä­vien osal­ta riit­tää, et­tä suo­ri­tat ne hy­vis­sä ajoin en­nen tent­tiä.

Opet­ta­ja voi myön­tää lie­ven­nyk­siä pa­kol­li­suuk­siin, jos sii­hen on hy­vä pe­rus­te­lu. Ma­te­ma­tii­kas­sa ta­val­lis­ta vah­vem­mat opis­ke­li­jat saa­vat pyy­tää opet­ta­jal­ta va­pau­tuk­sia läs­nä­olo­pa­kos­ta ja / tai teh­tä­vis­tä. Pää­sään­töi­ses­ti osit­tai­sia tai jo­pa täy­siä va­pau­tuk­sia myön­ne­tään, mut­ta opet­ta­ja kui­ten­kin toi­voo, et­tä ma­te­maa­ti­kot­kin osal­lis­tu­vat de­moi­hin edes jos­kus, kos­ka hei­dän osal­lis­tu­mi­sen­sa kes­kus­te­lui­hin de­mois­sa on usein muil­le opis­ke­li­joil­le hyö­dyk­si. Muut­kin kuin ma­te­maa­ti­kot voi­daan va­paut­taa läs­nä­olo­pa­kos­ta esi­mer­kik­si lää­ke­tie­teel­li­ses­tä syys­tä. Tent­ti on mel­kein var­mas­ti kai­kil­le pa­kol­li­nen.

Viik­ko­teh­tä­vät

Teh­tä­vät 1 pa­lau­tus 16.1.

Jos et ole en­nen käyt­tä­nyt Math­Checkiä, kan­nat­taa va­li­ta teh­tä­vä 3 ja teh­dä se ai­van en­sim­mäi­sek­si. Jos et ole vah­va ma­te­ma­tii­kas­sa, niin teh­tä­vä 4 on eri­tyi­sen tär­keä. Huo­ma­sit­han, et­tä jos nyt teet yli­mää­räi­siä vaih­to­eh­toi­sia teh­tä­viä, niin voit vas­taa­vas­ti myö­hem­min jät­tää vaih­to­eh­toi­sia teh­tä­viä te­ke­mät­tä.

Lue luen­to­ruu­dut 6‒19 ja 24‒35. Sil­mäi­le luen­to­ruu­dut 0‒5.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Lau­se­ke­puis­ta lau­sek­keik­si
  2. Pro­po­si­tio­lo­gii­kan pe­rus­ope­raat­to­rit

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Yleis­tä Math­Checkis­tä
  2. Sa­nal­li­sia yh­tä­löi­tä
  3. Po­tens­si­las­ku

Teh­tä­vät 2 pa­lau­tus 23.1.

Lue luen­to­ruu­dut 51‒77.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Merk­ki­jo­not
  2. Loo­gi­sia ta­so­ku­vioi­ta

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Mo­nen­lais­ten yh­tä­löi­den rat­kai­se­mi­nen (Jos et ole vah­va ma­te­ma­tii­kas­sa, niin tä­mä on tär­keä.)
  2. Lo­ga­rit­mit
  3. Ak­sioo­mis­ta päät­te­ly

Teh­tä­vät 3 pa­lau­tus 30.1.

Lue luen­to­ruu­dut 36‒50 ja 145‒153.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Bac­kus–Naur Form
  2. Lo­giik­ka reaa­li­lu­ku­jen kä­sit­te­lys­sä (Teh­tä­vä 8 kan­nat­taa teh­dä tä­tä en­nen.)

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Lau­sek­kei­siin liit­ty­viä kä­sit­tei­tä
  2. It­seis­ar­vo (It­seis­ar­vo­ja tar­vi­taan pal­jon jat­kos­sa. Kan­nat­taa teh­dä tä­mä, jos ne ei­vät tun­nu tu­tuil­ta.)
  3. Jouk­ko-opin al­keet (Jos jou­kot ei­vät ole tut­tu­ja, niin tä­män te­ke­mi­ses­tä on jat­kos­sa hyö­tyä.)

Teh­tä­vät 4 pa­lau­tus 6.2.

Lue luen­to­ruu­dut 78‒101.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Ma­te­maat­ti­ses­ta päät­te­le­mi­ses­tä
  2. Bi­nää­ri­po­tens­si

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Mur­to­lau­sek­keet
  2. Lu­ku­jo­nois­ta lau­sek­keik­si (help­poa teh­tä­vää et­si­vil­le)
  3. Ra­tio­naa­li­lu­ku­jen de­si­maa­li­esi­tyk­set

Teh­tä­vät 5 pa­lau­tus 13.2.

Lue luen­to­ruu­dut 102‒107 ja 154‒167. Te­ki­jän kä­si­te on se­los­tet­tu si­vul­la 175.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Kvant­to­ri­teh­tä­viä
  2. Te­ki­jä ja al­ku­lu­ku

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Sie­ven­tä­mi­nen pro­po­si­tio­lo­gii­kas­sa
  2. Ka­nan­pa­lat
  3. Ra­tio­naa­li­lu­ku­jen jouk­ko on nol­la­mi­tal­li­nen

Teh­tä­vät 6 pa­lau­tus 20.2.

Lue luen­to­ruu­dut 108‒115 ja 168‒170, se­kä luen­to­ruu­duis­ta 116‒135 ne jot­ka kiin­nos­ta­vat.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Tau­luk­ko­väit­tei­tä, osa 1
  2. Vii­mei­nen nu­me­ro

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Kon­junk­tii­vi­nen ja dis­junk­tii­vi­nen nor­maa­li­muo­to
  2. Kah­den sum­ma
  3. In­dek­sien kä­sit­te­lyä
  4. To­dis­ta­mi­ses­ta

Teh­tä­vät 7 pa­lau­tus 27.2.

Lue luen­to­ruu­dut 171‒186.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Tau­lu­koi­ta kos­ke­via väit­tei­tä
  2. Suu­rim­man yh­tei­sen te­ki­jän al­go­rit­mi

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. Lu­vun 7.1 oh­jel­mat help­po ja no­pea
  2. Sum­ma­mer­kin­tä
  3. Täy­del­li­syys­ak­sioo­ma
  4. To­dis­ta­mi­nen in­duk­tiol­la

Teh­tä­vät 8 pa­lau­tus 5.3.

Lue luen­to­ruu­duis­ta 136‒144 ne jot­ka kiin­nos­ta­vat.

Pa­kol­li­set teh­tä­vät:

  1. Li­sää BNF-har­joi­tuk­sia
  2. Yh­tä­lö­ryh­miä

Vaih­to­eh­toi­set teh­tä­vät:

  1. SYT-al­go­rit­min no­peus
  2. Tent­tiin 12.4.2019 pe­rus­tu­va it­se­opis­ke­lu­si­vu
  3. Ne­liö­juu­ri(−1) al­ku­lu­ku­kun­nis­sa
  4. Sar­jal­le Θ-mer­kin­tä hel­pos­ti

Joh­dan­to

Kurs­sil­la ker­ra­taan kou­lu­ma­te­ma­tiik­kaa ja opis­kel­laan oh­jel­mis­to­tek­nii­kas­sa käy­tet­tä­viä ma­te­maat­ti­sia me­ne­tel­miä: lo­giik­kaa, syn­tak­siin liit­ty­viä kä­sit­tei­tä ja mo­du­laa­ris­ta arit­me­tiik­kaa. Jos si­nua kiin­nos­taa mik­si juu­ri näi­tä asioi­ta, niin vil­kai­se vaik­ka nä­mä kak­si:

[Naisten sukat, Miesten sukat, muu
eläinruoka] Yk­si syy täl­le kurs­sil­le on, et­tä toi­si­naan ih­mi­nen sa­noo tai kir­joit­taa ta­hat­to­mas­ti muu­ta kuin tar­koit­ti. Esi­merk­ke­jä
[https://movi.jyu.fi/fi/opintotarjonta/kirjoitusviestinta/kielikukkasia]:

[Uusi Suomi]
[Kaikki suomalaiset hyppäävät
suurmäessä lauantaina]
Jos vies­tin vas­taan­ot­ta­ja­na on toi­nen ih­mi­nen, hän saat­taa ym­mär­tää yleis­tie­ton­sa pe­rus­teel­la mi­tä tar­koi­tet­tiin, mut­ta tie­to­ko­ne te­kee tiu­kas­ti mi­tä käs­ket­tiin vaik­ka se ei oli­si mi­tä tar­koi­tet­tiin. Sik­si kurs­sil­la ta­voi­tel­laan ky­kyä tul­ki­ta ja muo­toil­la täs­mäl­li­siä il­mauk­sia lo­gii­kan ja syn­tak­siin liit­ty­vien kä­sit­tei­den avul­la.

Kurs­sin taus­tal­la ole­va pe­da­go­gi­nen nä­ke­mys on hy­vin sa­man­lai­nen kuin näis­sä:

Teh­tä­vä­si­vut ja pa­lau­tus­si­vut

Suu­ri osa kurs­sin opis­ke­lus­ta ta­pah­tuu lu­ke­mal­la vep­pi­si­vu­ja ja vas­taa­mal­la niis­sä ole­viin teh­tä­viin. Tie­to­ko­ne an­taa vas­tauk­sis­ta pa­lau­tet­ta. Vep­pi­si­vu ei ky­sy ku­ka olet ei­kä vas­tauk­sia tal­le­te­ta. Vas­tauk­sis­ta ei siis tu­le pis­tei­tä, mut­ta tar­koi­tus on, et­tä niis­tä tu­lee osaa­mis­ta jol­la lä­päi­set ten­tin.

Osa ym. teh­tä­vä­si­vuis­ta on kai­kil­le pa­kol­li­sia, ja osan saat va­li­ta an­ne­tuis­ta vaih­to­eh­dois­ta. Jos esim. koet et­tä et hal­lit­se po­tens­si­las­kua ja lo­ga­rit­me­ja, si­nun kan­nat­taa va­li­ta nii­tä kä­sit­te­le­vät teh­tä­vä­si­vut. Ten­tin vai­keim­mat ky­sy­myk­set saat­ta­vat men­nä sil­loin ohi, mut­ta on pa­rem­pi var­mis­taa yk­kö­nen tai kak­ko­nen kuin hau­ka­ta liian suu­ri pa­la. Jos si­nul­la on vah­va poh­ja, niin va­lit­se vaa­ti­vam­pia teh­tä­vä­si­vu­ja, jot­ta pys­tyi­sit vas­taa­maan ten­tin vai­keim­piin­kin ky­sy­myk­siin.

Teh­tä­vä­si­vu kat­so­taan teh­dyk­si kun vä­hin­tään 90 % sen koh­dis­ta on teh­ty. Kun klik­kaat vas­taus­nap­pia, oh­jel­ma ni­mel­tä Math­Check tar­kas­taa vas­tauk­se­si ja an­taa pa­lau­tet­ta. Voit kat­soa vas­taus­na­pil­li­sen koh­dan teh­dyk­si, kun Math­Check il­moit­taa vas­tauk­se­si oi­keak­si. Koh­ta ei ole hy­väk­syt­tä­väs­ti teh­ty, jos komp­lek­si­suu­des­ta tai muo­to­sei­kois­ta tu­lee vaa­lean­vio­let­ti huo­mau­tus. Vas­taus­na­pit­to­man koh­dan ta­pauk­ses­sa mie­ti vas­taus it­se, ja sit­ten siir­rä kur­so­ri koh­dan Vas­tausOsa­sit ava­ta mal­li­vas­tauk­sen! pääl­le, jol­loin mal­li­vas­taus il­mes­tyy nä­ky­viin. Voit kat­soa vas­taus­na­pit­to­man koh­dan teh­dyk­si, kun us­kot ym­mär­tä­nee­si ja muis­ta­va­si mal­li­vas­tauk­ses­sa ker­ro­tun asian.

Si­nun pi­tää pa­laut­taa tie­to, mi­tä koh­tia et teh­nyt tai joi­den vas­tauk­sia et suos­tu näyt­tä­mään. Jos olet de­mos­sa, niin as­sis­tent­ti voi mää­rä­tä si­nut näyt­tä­mään vas­tauk­se­si mi­hin ta­han­sa muu­hun koh­taan.

Li­säk­si pa­lau­tus­si­vuil­la on pa­kol­lis­ten teh­tä­vä­si­vu­jen ai­hei­siin tai muu­ten eri­tyi­sen tär­kei­siin ai­hei­siin liit­ty­viä so­vel­ta­via ky­sy­myk­siä. Nii­tä kut­su­taan TIM-teh­tä­vik­si. Ne ovat enim­mäk­seen van­ho­ja tent­ti­ky­sy­myk­siä. Vas­taa nii­hin niin hy­vin kuin osaat. Nii­den vas­tauk­set TIM tal­let­taa ni­mel­le­si, ja opet­ta­jat voi­vat kat­soa nii­tä. De­mois­sa kä­si­tel­lään nii­tä­kin.

Jo­ka mää­rä­ai­kaan men­nes­sä pi­tää teh­dä kol­me teh­tä­vä­si­vua se­kä vas­ta­ta pa­lau­tus­si­vul­la ole­viin ky­sy­myk­siin. Vuo­ros­sa ole­vat teh­tä­vä­si­vut löy­ty­vät koh­das­ta Viik­ko­teh­tä­vät. Jos teet jol­la­kin ker­taa enem­män vaih­to­eh­toi­sia teh­tä­vä­si­vu­ja kuin on tar­peen, niin voit myö­hem­mil­lä ker­roil­la vas­taa­vas­ti jät­tää vaih­to­eh­toi­sia teh­tä­vä­si­vu­ja te­ke­mät­tä.

Mää­rä­ai­ko­jen tar­koi­tus on oh­ja­ta si­nut te­ke­mään työ­tä mel­ko ta­sai­ses­ti ko­ko kurs­sin ajan. Jol­lei mää­rä­ai­ko­ja oli­si, ko­vin mo­ni opis­ke­li­ja aloit­tai­si niin myö­hään, et­tä ai­ka ei edes teo­rias­sa rii­tä teh­tä­vien te­ke­mi­seen. Si­tä­pait­si mo­ni asia riip­puu edel­li­ses­tä asias­ta, ja on vai­kea omak­sua, en­nen kuin ai­vot ovat jon­kin ai­kaa su­la­tel­leet edel­lis­tä asiaa. Tä­tä su­lat­te­lua ta­pah­tuu nuk­kues­sam­me. Sik­si op­pi­mis­ta hait­taa, jos yrit­tää opis­kel­la liian mon­ta toi­sis­taan riip­pu­vaa asiaa sa­ma­na päi­vä­nä.

Teh­tä­vien pa­lau­tus­si­vul­la si­nun pi­tää

Esi­tie­to­vaa­ti­muk­set

To­del­li­nen maail­ma on toi­si­naan ko­vin toi­sen­lai­nen kuin ihan­teet. Tä­mä kurs­si oli alun pe­rin suun­ni­tel­tu sel­lai­sek­si kuin vas­taa­van ni­mi­set kurs­sit maail­mal­la tyy­pil­li­ses­ti ovat. On kui­ten­kin osoit­tau­tu­nut, et­tä vain har­vo­jen opis­ke­li­joi­den taus­ta riit­tää sel­lai­sen kurs­sin suo­rit­ta­mi­seen. Sik­si olen koet­ta­nut löy­tää ope­tus­ta­paa, si­säl­töä ja vaa­ti­mus­ta­soa, joil­la jo­kai­nen sel­lai­nen pää­si­si lä­pi, jo­ka on tut­kin­to-oh­jel­maan opis­ke­li­jak­si otet­tu ja on val­mis te­ke­mään tar­peek­si työ­tä.

Esi­tie­doik­si ma­te­ma­tii­kas­ta riit­tää lu­kion pit­kä ma­te­ma­tiik­ka tai MATY010 Ma­te­ma­tii­kan pro­pe­deut­ti­nen kurs­si. Myös pel­kän lu­kion ly­hyen ma­te­ma­tii­kan poh­jal­ta saa yrit­tää, mut­ta vai­keuk­sia voi tul­la. Tar­vit­taes­sa ota yh­teyt­tä Val­ma­riin neu­vo­tel­lak­se­si esi­tie­dois­ta.

Esi­tie­doik­si oh­jel­moin­nis­ta riit­tää ITKP102 Oh­jel­moin­ti 1.

Työ­mää­rä

Va­rau­du sii­hen, et­tä työ­mää­rä on suu­ri. Vi­ral­li­sen las­ku­ta­van mu­kaan 5 op tar­koit­tai­si 133 tun­tia opis­ke­li­jan työ­tä. Mi­nus­ta vi­ral­li­nen las­ku­ta­pa on vää­rä, mut­ta yli sa­ta tun­tia voi­daan kyl­lä tar­vi­ta.

Va­raa täl­le kurs­sil­le 13 tun­tia vii­kos­sa. Täs­sä yh­tey­des­sä tun­ti tar­koit­taa 45 mi­nuut­tia opis­ke­lua ja 15 mi­nuut­tia tau­koa. Tauot ovat tär­kei­tä, ja on­han myös lä­hi­ope­tuk­ses­sa ai­na var­tin tau­ko jo­kais­ta kol­men var­tin luen­toa tai de­moa koh­den.

Van­hat tie­dot­teet

21.2.2024 Tors­tai­na 22.2.2024 käy­dään lä­pi van­ho­ja tent­te­jä se­kä kes­kus­tel­laan, mi­tä teh­dään ke 28.2. ja to 29.2. luen­to­ai­koi­na, vai teh­dään­kö mi­tään. Kaik­ki luen­to­ruu­dut on jo käy­ty lä­pi.

2.1.2024 Kurs­si al­kaa ke 10.1.2024 klo 14:15 sa­lis­sa Ag B221.1 Del­ta. Ter­ve­tu­loa! Voit tu­tus­tua kurs­siin ja sen suo­rit­ta­mi­seen al­ta.