Katso myös Aittokosken Timon sivut riippuliidosta.
Riippuliitimellä EI lähdetä talon katolta, nykysin ei edes Laajavuoresta! Sillä ei hypätä, eikä siinä roikuta käsivoimin! Sitä voi myös OHJATA! Ei! En lentänyt sillä hirmumyrskyllä (eikä se olisi ollut kivaa)! Jos liidin hajoaa, on valjaissa pelastusvarjo, jolla koko paketti saattaa tulla selviämiskelpoisena alas (5-7 m/s).
Suomessa riippuliidin yleensä hinataan ilmaan autolla, mönkijällä, moottorikelkalla tai A-luokan ultrakevyellä lentokoneella (=trike).
Hinauksella pääsee olosuhteista riippuen 200-1000m korkeuteen.
Riippuliitimellä on tarkoitus etsiä termiikkejä (= nousevia lämpimiä ilmavirtauksia), nousta niissä ylös, liitää seuraavaan (oletettuun) nostoon ja näin siirtyä paikasta toiseen. Käytännössä matkalennot päätyvät yleensä jonkun isännän pellolle ja siellä sitten selitetään että "loppuiko tuuli?" No sehän se loppui mutta nimenomaan se ylöspäin puhaltava!
Korkeus matkalla voi olla aina Cumulus-pilven pohjaan saakka, parhammillaan 2000-3000 m. Talvella termiikkien puuttuessa voidaan käyttää hyväksi mekaanista nostoa, joka syntyy esim. tuuleen puhaltaessa rinnettä vasten ja näin virtauksen kääntyessä väkisin ylöspäin. Keski-Suomessa hyvä rinnetuulipaikka on esimerkiksi Muuratsalon eteläkärki etelä-lounas -tuulilla!
Aloitus 1984. Lentoja yli 5300 kpl, lentotunteja yli 2400 h, tandem-lentoja (= oppilaan kanssa) 636 kpl.
Yksi SM kulta, 3 hopeaa, 6 pronssia. PM parhaimmillaan 6.
Pisin matka 214 km. (Suomen ennätys = 311 km/Antti Nummelin). Määrämaalin (entinen Suomen ennätys) 169 km. Kolmion Suomen ennätys 103 km, nopeusennätys 50 ja 100 km kolmioille 28.9 km/h, edestakaisen Suomen ennätys 120.5 km, edestakaisen 100 km nopeusennätys 22.5 km/h. Korkeimmillaan Suomessa 3000 m, Owens Walleyssa 4200 m MSL.
Pisin lento n. 7 tuntia (MM-88 Fiesch, Leivonmäki 2012).
Parhaimmillaan yli 120 lentopäivää/vuosi.
Lentänyt mm seuraavissa maissa:
Norja, Ruotsi, Tanska, Saksa, Viro, Sveitsi, Itävälta, Ranska, Espanja (manner ja Kanarian saaret, Lanzarotte), USA,
Brasilia
Lentopäiväkirjasta:
---------------------------------------------------------- 5584 636 2668 1715 ---------------------------------------------------------- Vuosi Lentoja Tandem Tunteja Lentop h/lento h/lentop SM ---------------------------------------------------------- 1984 142 0 9 31 0.1 0.3 1985 200 0 48 58 0.2 0.8 6 1986 392 3 71 80 0.2 0.9 8 1987 400 54 72 93 0.2 0.8 5 1988 410 125 97 97 0.2 1.0 4 1989 434 68 134 102 0.3 1.3 5 1990 388 21 126 104 0.3 1.2 9 1991 299 12 161 118 0.5 1.4 3 1992 243 19 164 97 0.7 1.7 2 1993 449 68 189 122 0.4 1.5 4 1994 259 7 124 84 0.5 1.5 12 1995 177 10 83 48 0.5 1.7 5 1996 191 46 70 51 0.4 1.4 2 1997 90 2 66 37 0.7 1.8 3 1998 63 0 31 20 0.5 1.6 6 1999 77 0 39 29 0.5 1.3 4 2000 57 7 49 25 0.9 2.0 4 2001 60 0 45 28 0.8 1.6 10 2002 103 0 70 37 0.7 1.9 ei pidetty 2003 143 52 60 39 0.4 1.5 10 2004 185 59 94 55 0.5 1.7 3 2005 109 28 81 42 0.7 1.9 5 2006 115 17 87 39 0.8 2.2 5 2007 75 6 79 32 1.1 2.5 3 2008 110 26 94 40 0.9 2.4 2 2009 57 0 76 32 1.3 2.4 7 (epäv) 2010 35 0 64 20 1.8 3.2 3 2011 44 0 56 22 1.3 2.5 3 2012 73 6 84 33 1.1 2.5 1 2013 110 0 122 46 1.1 2.7 7 2014 50 0 75 31 1.5 1.6 2 2015 43 0 48 22 1.1 2.2 10 ----------------------------------------------------------
Joskus pääsee jopa lentämään oikeiden kotkien kanssa
Lensin aikanaan (lähinnä hinaajana) myös A-luokan ultraa, josta tunteja n. 80. Eihän sillä viitsi päristää turhan takia!