Peli koostuu allekirjoittaneen gradua varten kehittelemästä lelu-tutkimuslaitteesta (ks. kuva 1) sekä tietokoneohjelmasta, joka esittää kysymyksiä / haasteita / väittämiä vastattavaksi. Ideana on, että oppilaalle esitetään monivalintakysymyksiä, joihin vastatakseen oppilaan täytyy tutkia laitteen sisäistä kappaletta ja/tai tehdä päätelmiä. Kysymykset on jaoteltu tutkivan opetuksen ja oppimisen teemojen mukaisesti:
Muita tutkittavia ominaisuuksia voisivat olla kappaleen magneettisuus, sähköinen varaus, elastisuus (vahan, vaahtomuovin, kovan kappaleen kaltainen?), muoto/dimensiot, väri, läpäisykyky, jne.
Pelinomaiseen oppilastyöhön sopivia pelillisiä elementtejä ovat
Pelinomaisuutta hyödyntävä fysiikan oppilastyö on suunniteltu yläkouluun ja lukioon, mutta tehtäviä muuttamalla sitä voidaan käyttää myös niin alakoulussa kuin yliopistossakin.
Oppilastyö tehdään ryhmissä, sillä tutkimuslaitteita on käytettävissä hyvin rajoitettu määrä (ellei tutkimuslaitetta kehitetä halvemmaksi tai helpommin itse tehtäväksi). Lisäksi osa tehtävistä voi olla sen verran haastavia, että ryhmän tukea saatetaan tarvita oikean vastauksen saamiseksi. Ryhmäkeskustelu/-väittely edesauttaa myös oppimista konstruktivisen oppimisteorian mukaisesti.
Yleisesti ottaen tutkivan opetuksen ja oppimisen menetelmät ja tavoitteet vastaavat fysiikan osalta pitkälti lukion opetussuunnitelman perusteita.
Pakollisen ja syventävien fysiikan kurssien opetuksen tavoitteista tämä pelinomainen oppilastyö huomioi seuraavat: opiskelija..
Lisäksi kurssikohtaisista tavoitteista tulee huomioiduiksi enemmän tai vähemmän seuraavat: opiskelija..
Tietotekniseltä kannalta katsottuna tavoitteena on tutustuttaa oppilas/opiskelija tietotekniikan käyttöön fysiikan opiskelussa yläkoulusta tai jopa alakoulusta lähtien.