Tehtävä on tarkoitettu yläkoulun ja lukion fysiikan opetukseen. Ymmärryksen ja sovellustaitojen (luovuuden) kannalta on oleellista tehdä muunkinlaisia tehtäviä kuin laskutehtäviä. Erityisen hyviä ovat erilaiset ennakkokäsitystestit ja ajatuskokeet, joissa opittuja/pian opittavia asioita käsitellään soveltavasti. Step-fysiikkasimulaattorin avulla opettaja voi luoda itse tilanteita, joiden lopputulos oppilaiden olisi tarkoitus päätellä. Opettaja voi antaa vaihtoehtoja (käsiäänestyksellä tai lapuilla) tai koko luokka voi keskustella yhteisesti lopputuloksesta.
Opettaja näyttää ensin pelkän jousen varassa roikkuvan pallon, jotta kaikki ymmärtävät, millaisesta tilanteesta on kyse. Sen jälkeen opettaja näyttää kuvaajat ja kysyy oppilailta, kumpi on pallon liikkeen aika-paikka -kuvaaja ja kumpin aika-nopeus -kuvaaja. Vastaaminen tapahtuu opettajan valitsemalla tavalla.
Esimerkkitehtävän .step -tiedosto löytyy täältä.
Step on interaktiivinen fysiikkasimulaattori. Ruudulle lisätään erilaisia kappaleita ja voimia, minkä jälkeen systeemin tilan kehittymistä fysiikan lakien mukaisesti voidaan simuloida. Tilannetta voidaan lisäksi seurata mittareiden ja graafien avulla. Ohjelman kotisivut ovat osoitteessa http://edu.kde.org/step/. |
Peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa vuosiluokille 7-9 mainitaan opetuksen tavoitteena muun muassa, että oppilas oppii..
Lukion opetussuunnitelman perusteissa mainitaan opetuksen yleisinä tavoitteina muun muassa, että opiskelija..
Sisällöllisesti ohjelmaa voidaan käyttää (ainakin) kursseilla