Lukion fysiikassa pidettävän kolmoistunnin aiheena on kaasun lämpötilan, paineen ja tilavuuden keskinäiset suhteet. Tarkemmin ottaen kaikkien suureiden muutoksen vaikutusta toiseen suureeseen tutkitaan: t → p, p → V, V → t, p → t, V → p, t → V.
Kokonaisuus on suunniteltu tutkivan opetuksen ja oppimisen menetelmää mukaillen eli aihealuetta käsitellään fyysikon / tutkijan näkökulmasta. Tutkimusongelmat annetaan nyt valmiina, mutta niitä tarkastellaan kriittisesti: Onko jokin suhde itsestäänselvyys? Miksi kaikkia suhteita tutkitaan myös toiseen suuntaan (sekä p → t että t → p)? Mitä hyötyä tuloksista voisi olla ja onko toiset tulokset paremmin hyödynnettävissä kuin toiset? Tutkimusongelmaa käsitellään aluksi yhdessä lyhyesti, minkä jälkeen oppilaat jaetaan kuuteen ryhmään - 3-5 oppilasta per ryhmä. Ryhmien määrää voi vähentää koevälineistön määrä, oppilaiden määrä tai vaikkapa itsestäänselväksi todettu tulos.
Jokaiselle ryhmälle jaetaan odt-muodossa (LibreOffice Writer -tekstinkäsittelyohjelmalla tehty tekstitiedosto) suunnitelma siitä, miten koe voidaan suorittaa. Koetta ei siis tällä kertaa suunnitella itse.
Koe suoritetaan korjatun suunnitelman mukaisesti. Mittausdata kirjataan ylös LibreOffice Calc -taulukkolaskentaohjelman avulla. Aineistosta piirretään graafinen kuvaaja eli mittauspisteet asetetaan sopivaan koordinaatistoon ja pyritään näkemään johdonmukaisuutta pisteiden käyttäytymisessä (suoralla? käyrällä? jne.).
Tutkimuksen kulusta voidaan tehdä seuraavalla tunnilla ryhmittäin esitys LibreOffice Impress -ohjelmalla. Esityksessä käytäisiin läpi suunnitelma, mittausmenetelmät, tulokset graafisessa muodossa, sekä tuloksista tehdyt havainnot. (Tästä vaiheesta ei ole mallisuoritusta.)
Korjattu suunnitelma sekä esitys lähetetään opettajalle arvioitavaksi. Vaihtoehtoisesti esityksiä voidaan käyttää kotitehtävän pohjamateriaalina ja lähettää kaikille kurssilaisille yhteisen sähköpostilistan kautta.
Työn avulla voidaan vastata OPS:n yleisiin tavoitteisiin ysiikan osalta seuraavasti. Opiskelija
Työn avulla voidaan vastata OPS:n kurssikohtaisiin tavoitteisiin fysiikan Lämpö-kurssin osalta seuraavasti. Opiskelija
Keskeisistä kurssikohtaisista sisällöistä tutkimuksessa käsitellään kaasujen tilanmuutoksia, lämpölaajenemista sekä painetta.
Suoraan tietotekniikan osaamiseen liittyviä tavoitteita ei lukion opetussuunnitelman perusteista löydy. Kuitenkin, lukion opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppimistavoitteet ja opetuksen keskeiset sisällöt - kuusi kaikille lukioille yhteistä aihekokonaisuutta, joihin kuuluu teknologia ja yhteiskunta sekä viestintä- ja mediaosaaminen. Nämä aihekokonaisuudet tulee ottaa huomiooon kaikkien oppiaineiden opetuksessa oppiaineeseen luontuvalla tavalla ja liittyvät kyllä informaatioteknologiaan, mutta edelleen noidenkaan aihekokonaisuuksian yhteydessä ei aseteta oppimistavoitteita itse tietotekniikan osaamisen osalta. Esimerkiksi ihminen kykenee viestimään tehokkaasti ja monipuolisesti myös ilman tietoteknistä apua. Tässä työssä OPS:n perusteissa esitellyt aihekokonaisuudet tulevat selvästi esille kokeellisena tutkimuksena, luonnontieteellisen tiedon luonteen käsittelynä (luonto vs. matemaattinen malli) sekä tulosten ymmärrettävänä ja perusteltuna esittämisenä.
Tietoteknisiä tavoitteita voidaan tarkastella OPH:n selvityksen Perusopetuksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön sekä oppilaiden tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen kehittämissuunitelman valossa. Kyseisen suunnitelma perustuu edellä mainittuihin aihekokonaisuuksiin sekä yksittäisten oppiaineiden tavoitteisiin, joita on pyritty selkeyttämään tietotekniikan osalta. Kyseisessä suunnitelmassa on esitelty tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tavoitteita sekä sisältöjä, joita nyt käsittelen tutkivan oppilastyön näkökulmasta.
Oppilaan tulee hallita tieto-ja viestintätekniikan perustaidot, mihin kuuluu käytännön työtaitoja, tiedonhallintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä tietoturvataitoja sekä netiketti eli eettinen tietotekniikan käyttö. Tässä oppilastutkimuksessa potentiaalisia kehitystavoitteita voisivat liittyä