Tehtävä on tarkoitettu yläkoulun ja lukion fysiikan opetukseen. Tehtävän idea on tuttu oppimistehtävästä 5, missä tehtävänä oli luoda kuva fysiikan lakeja uhmaavasta tilanteesta. Tällä kertaa animaatiota käytetään tuollaisen tilanteen luomiseksi. Erityisen sopivaksi animaation tällaisen tehtävän välineeksi tekee se, että animaation keinoin voidaan tarkastella myös dynaamisia tilanteita ja fysiikan säilymislakeja.
Opetusanimaatiota voitaisiin yleisesti käyttää siten, että kysytään "Mitä näkemässäsi animaatiossa tapahtuu?" Tällainen video olisi todennäköisesti kuitenkin helpompi toteuttaa ja opettavaisempikin yksinkertaisesti videoimalla todellinen tilanne. Sen sijaan animaatiota voitaisiin käyttää tilanteissa, joissa autenttisen videomateriaalin saaminen on mahdotonta. Mitä tällaiset tilanteet voisivat olla? Mikrotaso, hypoteettinen/luonnoton tapahtuma, ...
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esitetyt tavoitteet fysiikan opetuksen suhteen toteutuvat siten, etä oppilas oppii..
Lukion opetusuunnitelman perusteissa esitetyt tavoitteet fysiikan opetuksen suhteen toteutuvat siten, että opiskelija..
Ainekohtaisista oppisisällöistä keskeisessä asemassa (kursseittain) ovat..
Perusopetuksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytän sekä oppilaiden tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen kehittämissuunnitelman mukaiset tavoitteet toteutuvat seuraavasti:
Pohdi parin kanssa, mitä kaikkea mahdotonta seuraavassa animaatiossa tapahtuu. Kirjoita ylös, mikä on mahdotonta ja miksi. Pyri käyttämään selityksissäsi mahdollisimman paljon fysiikan kieltä ja kertomaan mikä fysiikan laki tai periaate rikkoituu kyseisessä tilanteessa.
Jos kokeellinen fysiikka kiinnostaa, voit yrittää toistaa animaatiossa esiintyvän tilanteen itse. Huom! Älä kokeile sisätiloissa!
Jos selaimesi ei tue videota, lataa video täältä.
No meitsi on ainaki sitä mieltä, että liikemäärän säilymislaki menis rikki niin että rutisee. Jotta tuon ukon nopeus saavuttaisi pakonopeuden, täytyisi purkautuvan kaasun (~ 49kg) olla alunperin niin suuren paineen alaisena, että ihmisen suoli (saatikka juuri mikään muukaan astia) ei sitä kestäisi. - Jonne, 9-luokka
No meitsi on ainaki sitä mieltä, että liikemäärän säilymislaki menis rikki niin että rutisee. Jotta tuon ukon nopeus saavuttaisi pakonopeuden, täytyisi purkautuvan kaasun (~ 49kg) olla alunperin niin suuren paineen alaisena, että ihmisen suoli (saatikka juuri mikään muukaan astia) ei sitä kestäisi.
- Jonne, 9-luokka
No meitsi on ainaki sitä mieltä et tuon jäbän pitäis oikeesti pyöriä. Nimittäin, tuo kaasu ei purkaudu suoraan sen jäbän massakeskipisteen suunnasta. Sen sijaan syntyy vääntömomentti, joka vääntää niin et kulmakiihtyvyys pysyy äärellisenä. - Timppa, 8-luokka
No meitsi on ainaki sitä mieltä et tuon jäbän pitäis oikeesti pyöriä. Nimittäin, tuo kaasu ei purkaudu suoraan sen jäbän massakeskipisteen suunnasta. Sen sijaan syntyy vääntömomentti, joka vääntää niin et kulmakiihtyvyys pysyy äärellisenä.
- Timppa, 8-luokka
No meitsi on ainaskii sitä mieltä et tuon ukkelin ääni ei kuuluis avaruudessa. Nimittäin ääni on väliaineessa etenevää pitkittäistä aaltoliikettä ja avaruudessa väliainetta ei juurikaan ole. Ääni ei siis voi edetä eikä kuulua. - Mari-Pekka , lukion 2. vuosi
No meitsi on ainaskii sitä mieltä et tuon ukkelin ääni ei kuuluis avaruudessa. Nimittäin ääni on väliaineessa etenevää pitkittäistä aaltoliikettä ja avaruudessa väliainetta ei juurikaan ole. Ääni ei siis voi edetä eikä kuulua.
- Mari-Pekka , lukion 2. vuosi
No meitsi on ainaskii sitä mieltä et tuo pieru ei vois näkyä oikeesti. Ainoostaan jos tuo pieru tulis niin voimalla et ilma pakkautuu ja sen taitekerroin muuttuu niin et se tulee näkyväksi. MythBustersissa on joskus kuvattu high-speed-kameralla räjähdyksiä, missä moisen voi havaita. - Per-Esa , lukion 3. vuosi
No meitsi on ainaskii sitä mieltä et tuo pieru ei vois näkyä oikeesti. Ainoostaan jos tuo pieru tulis niin voimalla et ilma pakkautuu ja sen taitekerroin muuttuu niin et se tulee näkyväksi. MythBustersissa on joskus kuvattu high-speed-kameralla räjähdyksiä, missä moisen voi havaita.
- Per-Esa , lukion 3. vuosi
Animaatio on tehty Pencil-ohjelmalla Linux-ympäristössä. Alunperin animaatio oli tarkoitus tehdä edistyneemmällä Synfig-ohjelmalla, mutta Pencil vaikutti yksinkertaisemmalta. Animaation eksporttaus ei toiminut, eikä sovelluksen kotisivuston keskustelupalstoitakaan löytynyt apua, joten animaatio on saatu videomuotoon kuvakaappausvideona. Kuvakaappausvideo-ohjelmatkaan eivät tahtoneet toimia luvatusti - WINK ei näköjään toimi täysin Linux:n Wine-ympäristössä. Tässä vaiheessa - useiden tuntien työskentelyn jälkeen - ei huvittanut rueta tekemään animaatiota uudelleen Synfigillä (kaikkien vastoinkäymisten jälkeen en luottanut enää tuonkaan ohjelman toimintaan. Lopulta sain animaation videoksi SimpleScreenRecorder-ohjelmalla, mutta siitäkin videosta puuttuu upeat äänitehosteet.
Kaiken kaikkiaan pelkän näin surkean animaatiotuotoksen saamiseksi nettiin allekirjoittaneelta kului 10 tuntia. (Huom. Kaikki tuntui menevän pieleen. WinSCP toimi vain hetkittäin ja html-sivut kääntyivät vahingossa windows-1252:sta UTF-8:ksi, jolloin ääkköset eivät toimineet sivuilla eivätkä SSI-linkeissä.) Animaation ja nettisivujen puutteista allekirjoittanut ei jaksanut enää välittää.
Johtopäätös: Animaatioiden teko vaatii oikeat, toimivaksi todetut laitteet. Muuten menee ikä ja terveys ja hermot.