Yleistiedot
Suorittaminen
Essee
Esitiedot
Työmäärä
Vanhat tiedotteet
Luentokalvot
Harjoitustehtävät
Kyselytulokset
Esimerkkivastauksia 23.11.2018
Tentti 18.1.2019
Tentti 12.4.2019
Sivu olennaisesti päivitetty 9.9.2018
Sivu perustettu 20.8.2018
luennot | demo- tehtävät | ||
---|---|---|---|
päivät | ma | ti | |
10.–12.9. | 1–15 | 16–30 | 1…6 |
17.–19.9. | 31–36 | 37–40, 48–51 | 7…12 |
24.–26.9. | 41–47, 52–53 | 54–63 | 13…18 |
1.–3.10. | 64–74 | peruttu | peruttu |
8.–10.10. | 75–83 | 84–93 | 19…24 |
15.–17.10. | 94–106 | 106–116 | 25…30 |
22.–24.10. | 116–130 | 131–144 | 31…36 |
Luentokalvot (pdf) • Harjoitustehtävät (pdf) • Kurssin tiedot Korpissa
Opettajat: Antti Valmari ja Johanna Rantala
Kurssilla käydään läpi tärkeimmät automaattisen laskennan rajoja ja mahdollisuuksia koskevat matemaattiset tulokset. Aiheina ovat äärelliset automaatit, yhteysriippumattomat kielet ja BNF, Turingin koneet ja laskettavuus sekä NP-täydellisyys.
Kurssin voi suorittaa demotehtävien ja tentin yhdistelmällä. Demoissa opiskelijat esittävät ratkaisuja etukäteen ratkaisemiinsa tehtäviin. Tehtävistä suurin osa on perinteisiä, mutta kurssille yritetään kehittää myös MathCheck-tehtäviä.
Arvosana määräytyy pelkästään tentistä. Näin siksi, että on mahdotonta selvittää, missä määrin opiskelija teki kotitehtävät itse.
Tenttiin ilman harjoittelemista tulevat jäävät tällaisissa kursseissa yleensä kauas alle läpäisyrajan, joten he vain tuhlaavat omaa ja muiden aikaa. Siksi tehtäviä pitää suorittaa minimipistemäärä tenttiin pääsemiseksi. Pisterajaa ei ole vielä päätetty. Tämän hetken ajatus on, että se olisi 15+n pistettä. Jos raja osoittautuu kohtuuttoman korkeaksi, opettaja voi alentaa sitä kesken kurssin.
Pisteitä kertyy seuraavasti:
Luku n määräytyy opiskelijaryhmän mukaan seuraavasti (otan vastaan parempia ehdotuksia sen ongelman ratkaisemiseksi, jonka vuoksi n on otettu käyttöön):
Jos jostain syystä uskot osaavasi riittävästi niin että tenttiin on mielekästä tulla vaikkei pisteitä ole, niin ota yhteyttä opettajaan. Esimerkiksi aikaisempi melkein läpi mennyt tentti on pätevä syy. Tätä mahdollisuutta ei ole tarkoitettu porsaanreiäksi pelastamaan pientä pisterajan alle jäämistä.
Opettaja on kokeillut vuosien saatossa monenlaisia harjoituspistejärjestelmiä. Ruma totuus on, että jollei mitään pakkoa ole, opiskelijat harjoittelevat asian oppimisen kannalta keskimäärin aivan liian vähän. Tarkat ja tiukat pisterajat suuntaavat energiaa siitä kinastelemiseen, onko vai eikö jokin vastaus pisteen arvoinen, kun parempi olisi suunnata energia opiskeluun ja opettamiseen. Tiukat pisterajat aiheuttavat myös juuri ja juuri rajan alle jäämisiä. Ne aiheuttavat myös sitä, että harjoitteleminen loppuu välittömästi kun raja on saavutettu. Toisaalta sumeista pisterajoista tulee aina kritiikkiä. Tämänkertaisen järjestelmän tavoitteena on kannustaa ja pakottaa harjoittelemaan, mutta osaaminen mitataan vain tentissä.
Ilmoittautuneiden määrä on niin suuri, että valitettavasti tätä suoritusmuotoa ei voida järjestää.
Jos opiskelijoiden määrä on riittävän pieni ja asiat saadaan järjestymään, niin kurssin voi suorittaa myös pelkillä demotehtävillä. Silloin tehtäviä pitää laskea paljon ja taululla käydä usein. Tällainen suoritustapa tuottaa yleensä parempia oppimistuloksia (ja arvosanoja) kuin suoritus tentillä.
Valitettavasti etukäteen on mahdoton arvata, miten pisterajat tulee asettaa. Myös arvosanoja koskevien erimielisyyksien ratkaiseminen on hyvin vaikeaa, koska suoritus on jakaantunut pieniksi paloiksi, joista ei ole muuta dokumenttia kuin kirjatut pisteet. Siksi tämä suoritusmahdollisuus soveltuu vain niille opiskelijoille, joiden asenteena ei ole kerätä pisteitä vaan oppia mahdollisimman paljon.
Lue ensin suorittaminen demotehtävien ja tentin yhdistelmällä. Siinä mainituista syistä en salli suorittamista pelkällä tentillä. Tasapuolisuuden nimissä minun on vaadittava etäsuorittajilta suunnilleen sama työmäärä kuin normaaliin tapaan suorittavilta. Etäsuorittaminen on tarkoitettu vain heille, joille normaali suorittaminen olisi kohtuuttoman vaikeaa esimerkiksi muualla kuin Jyväskylässä asumisen vuoksi. Etäsuorittajankin on läpäistävä tentti, eli kyse on vain pakollisten demojen korvaamisesta etäsuorituksilla.
Henkilökohtaisten harjoitustehtävien tarkastaminen, palautteen anto ja mahdolliset korjausvaatimukset aiheuttavat opettajille suhteettoman paljon työtä verrattuna normaaleihin demotilaisuuksiin. Siksi niitä ei valitettavasti voi järjestää. Muuten opettajien viikoista loppuvat tunnit!
Pidän tätä kurssia ensimmäistä kertaa ja aineiston (= luennot + harjoitustehtävät) laatiminen on pahasti kesken. Yritän kääntää asian niin päin, että etänä suorittavista tulee minulle apua enemmän kuin lisätyötä. Käytännössä se tarkoittaa, että haluan etäsuorittajien antavan palautetta luennoista ja laskuharjoituksista etupainotteisesti eli niin hyvissä ajoin, että ehdin tehdä korjaukset ennen aineiston ko. osan käyttöä kurssilla. Se korvaa pakolliset laskuharjoitukset.
Palaute luentoruuduista tarkoittaa mm. mahdollisten virheiden ja sekavien kohtien osoittamista. Laskuharjoituksista haluaisin tietää ovatko tehtävänasettelut selkeitä, ovatko tehtävät liian helppoja tai liian vaikeita, ovatko tehtävät mielekkäitä yms. En halua keksimällä keksittyä palautetta vaan ainoastaan oikeita havaintoja. Jos niitä ei löydy, niin palautteeksi riittää esim. ”luin tämän osan luentoruuduista ja laskin nämä laskut, enkä huomannut niissä mitään olennaista vikaa.”
Tämä suoritustapa edellyttää palautteen antamista (siinä määrin kun siihen on tarvetta) vähintään 80 prosentista luentoruutuja ja vähintään seitsemän tehtävän laskemista ja palautteen antamista.
Palaute tarvitaan viimeistään edellisen viikon perjantaina klo 12. Viikottain on tarkoitus käydä läpi noin 20 ruutua luentoja (voi vaihdella) ja kuusi laskutehtävää. Aikaraja antaa palautetta ensimmäisen viikon aineistosta meni jo, mutta aloittaa voi toisesta viikosta.
Yksi tehtävä tentissä tulee olemaan esseetehtävä. Sen painoarvo on 10 % … 15 %. Esseen aiheen pitää olla jokin kurssilla käsitelty tai kurssiin liittyviä aihe, jota ei käsitelty harjoituksissa. Saat valita aiheesi ihan itse ym. rajauksella. Voit valmistella esseetä etukäteen, mutta se pitää tuoda tenttiin päässä eikä paperilla.
Pisteytyksessä annetaan paljon painoa ilmaisun täsmällisyydelle ja sille, että esseestä ilmenee, että aihe on ymmärretty syvällisesti. Esseen sopiva pituus on puolesta sivusta yhteen sivuun.
Kurssi yritetään toteuttaa ”jokaiselle jotakin” -periaatteella. Perusasiat yritetään selittää hyvin perusteellisesti ja niin, että pienet esitiedot riittävät. Mukana on kuitenkin myös vaativaa ainesta heille, jotka sitä kaipaavat.
Ohjelmoinnista on oltava kunnollinen käsitys. Olisi hyvä, että opiskelija tietää, miksi on keksitty tietorakenteita ja algoritmeja.
Matematiikasta ei välttämättä tarvitse osata mitään tiettyä asiaa, mutta logiikan ja joukko-opin peruskäsitteiden osaamisesta on apua. Kurssin asia on matemaattista ja kurssilla harjoitellaan matemaattista päättelyä, joten voimakas matematiikka-allergia on este kurssin suorittamiselle.
Opettaja pyrkii siihen, että kurssin työmäärä olisi oikea. 5 op on virallisesti 133 tuntia mediaaniopiskelijan työtä kaikki työ huomioiden. Koska kurssi kestää 7 viikkoa, se tarkoittaisi n. 19 tuntia / viikko, mikä on kohtuuttoman paljon!
Olisiko 10 tuntia / viikko kohtuullinen? Se koostuu 4 tunnista luentoja, 2 tunnista demoja ja 4 tunnista työtä kotona.
Viikolla 42 pidetyn kyselyn tulosten raportti on nyt saatavana: Kyselytulokset
Kurssin luennot ja demot ti 2.10. ja ke 3.10. on peruttu, koska opettajan pitää osallistua yliopistopedagogiseen koulutukseen. Voitte silti kerätä pisteitä suorittamalla alla olevista linkeistä löytyviä tehtäviä ja ilmoittamalla seuraavan viikon demoissa mitkä teitte.
Minulta kysyttiin, miksi tentti on vasta 23.11. Se on siinä siksi, että edellinen mahdollinen tenttipäivä olisi ollut 24.10., joka olisi ollut liian pian (samana päivänä viimeisen demon kanssa).
Kun tulee uusia tiedotteita, vanhat siirtyvät osastoon ”Vanhat tiedotteet”.