VARAKOPIO WIKI-SIVUSTA.
KÄYTÄ WIKI-SIVUA HETI KUN SE TOIMII
Muita varalinkkejä:
- Demopohjat
- Luentomoniste
- Luentojen aiheet(täältä pääsee luentovideoihin)
- tilapäishakemiston sisällys
- Luentojen esimerkkiohjelmat yms
- Ohjelmointi 1, C#, syksy 2012
- Syksyn 2012 aikataulu ja aiheet sekä videot
- Tulossa
- Pidetty
- 14. luento: ti 23.10.2012 klo 14:15-16:00: Törmäysten käsittely (Jypeli), …
- 13. luento: ma 22.10.2013 klo 10:15-12:00: Merkkijonojen paloittelu, …
- 3D. luento: ke 17.10.2011 klo 16:15-16:45: Matriisit ja 3D-grafiikka
- 12. luento: ti 16.10.2012 klo 14:15-16:00: Moniulotteiset taulukot
- 11. luento. ma 15.10.2012 klo 10:15-12:00: Aliohjelmien tekeminen, …
- 10. luento: ti 9.10.2012 klo 14:15-12:00: Taulukot, silmukat
- 9. luento: ma 8.10.2012 klo 10:15-12:00: String, StringBuilder, …
- 8. luento: ti 02.10.2012 klo 10:15-12:00: String, StringBuilder, …
- 7. luento: ma 01.10.2012 klo 10:15-12:00: HT, Visual Studio, parametrin …
- 6. luento: ti 25.09.2012 klo 14:15-16:00: Aihe: Visual Studio, aliohjelman …
- 5. luento: ma 24.09.2012 klo 10:15-12:00: Aihe: Visual Studio, muuttujat …
- 4. luento: ti 18.9.2012 klo 14:15-16:00: Aihe: Aliohjelmat, muuttujat
- 3. luento: ma 17.9.2012 klo 10:15-11:45: Aihe: Yksinkertainen graafinen …
- 2. luento: ti 11.9.2012 klo 14:00-15:30: Aihe: Tekstinkäsittely, …
- 1. luento: ma 10.9.2012 klo 10:15-11:45: Aihe: Alkubyrokratia, …
- Syksyn 2011 luennot
- Mob. luento: ke 7.12.2011 klo 10:15-12:10: Pelin siirtäminen puhelimeen
- 24. luento: ti 22.11.2011 klo 9:00-17:00: Windows Phone -kehitys
- 23. luento: ma 21.11.2011 klo 10:15-12:00: Graafisen käyttöliittymän …
- 3D. luento: ke 16.11.2011 klo 14:15-14:45: Matriisit ja 3D-grafiikka
- 22. luento: ke 30.3.2011 klo 8:15-10:00: Liukulukujen esittäminen …
- 21. luento: ma 14.11.2011 klo 10:15-12:00: Kertausta
- 20. luento: ti 8.11.2011 klo 10:15-12:00: Ohjelman suoritusaika, …
- 19. luento: ma 7.11.2011 klo 10:15-12:00: Rekursio
- 18. luento: ti 1.11.2011 klo 10:15-12:00: Tiedoston lukeminen ja käsitely
- 17. luento: ma 31.10.2011 klo 10:15-12:00: Kuvankäsittelyä …
- Kevät 2011 / C#
- Vanhojen kurssien luentojen aiheet
Luentojen aiheet ja luennolla jaettu materiaali
Ohjelmointi 1, C#, syksy 2012 ¶
- Luentotallenteet
- Demotehtävät ja vastaukset omalla sivullaan
- Videoiden hakemisto aihepiireittäin 2012
- (Videoiden hakemisto aihepiireittäin syksy 2011)
Syksyn 2012 aikataulu ja aiheet sekä videot ¶
- tarkista että videon osoitteessa on 2012s (ei siis 2011?), silloin video on päivittynyt uudeksi. Yleensä aikaisintaan 2 tuntia ko. tapahtuman jälkeen.
- videon nimi on muotoa luentoXXy.mp4, jossa XX on luennon numero, esim 01 ja y=a jos ensimmäinen luennon puolisko (tai luento pidetty kokonaan yhteen) ja y=b jos luennon toinen puolisko. Videon mobiiliversion on nimellä luentoXXy_m.mp4.
Tulossa ¶
16. luento: ti 30.10.2012 klo 14:15-16:00: Oliot, listat, silmukat, muuttujien näkyvyys, hiiren kuuntelu (Jypeli) ¶
- M: 22. Dynaamiset tietorakenteet
- Elaimet.cs - pohjaksi Kissa-luokka
- Hiiren kuuntelu
- Elaimet.cs - luennolla tehty versio, jossa lisätty Koira ja lista Kissoista
- ElaimetPerinnalla.cs - luennolla tehty versio, jossa toteutettu perinnällä ja lista Elaimista (polymorfismi)
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 16. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
15. luento: ma 29.10.2011 klo 10:15-12:00: Funktioiden kutsuminen, taulukot, dynaamiset tietorakenteet: lista ¶
- M: 22. Dynaamiset tietorakenteet
- Käytiin läpi List<T>-kokoelman perusteta (List<T>-dokumentaatio MSDN:ssä)
- Listat.cs
- SuurinJaPienin.cs - luennolla taulukoista listoiksi muutettu esimerkki
- Tekstuuri neliölle (ohje NPO-wikissä)
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 15. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
Pidetty ¶
14. luento: ti 23.10.2012 klo 14:15-16:00: Törmäysten käsittely (Jypeli), laskurit (Jypeli), moniulotteiset taulukot ¶
- Demopohjan hakeminen
- M: 14.4. Moniulotteiset taulukot.
- Matriisit.cs - luennolla tehty esimerkki kokonaislukumatriisista
- Kehitettiin AngryLego-peliä
- TileMap.cs - katso Insert-metodin toteutusta
- Jypelin "arkkitehtuurikuva"
- Jypelin suoritus - kaavio miten oma koodi on suhteessa Jypelin-koodiin (Framework)
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 14. luento videona
- Osa 1 ja2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
13. luento: ma 22.10.2013 klo 10:15-12:00: Merkkijonojen paloittelu, pelikenttä merkkijonosta ¶
- Taulukkoharjoittelu - koodit
- Taulukot.exe - valmis ohjelma, lataa ja aja
- M: 16. Merkkijonojen paloittelu
- Matriisit.cs - matriisiesimerkkejä
- AngryLego.cs - peli aluille, kenttä merkkijonosta
- Katso myös video GalaxyTripin tekemisestä ja sen lähdekoodi.
- Kuvaaja.cs - pohja demo 7 tehtäville
- Taulukot.cs - pohja taulukkotehtäville
- MjPilkkominen.cs - vuoden 2011s versio, yksinkertainen tapa tarkistaa että merkit sallittuja (Regular Expression, säännöllinen lauseke)
- AngryLego.cs - luentojen yksinkertaisin versio, muutama seinä, ei vielä liikettä
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 13. luento videona
- Osa 1 ja2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
3D. luento: ke 17.10.2011 klo 16:15-16:45: Matriisit ja 3D-grafiikka ¶
- ks: 3D-grafiikka ja lineearialgebra
- 3D. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
12. luento: ti 16.10.2012 klo 14:15-16:00: Moniulotteiset taulukot ¶
- Wiki: 2-ulotteiset taulukot
- M: 14.4 Moniulotteiset taulukot
- 2-ulotteiset taulukot
- Matriisit.cs -esimerkki 2-ulotteisesta taulukosta
- MoniulotteisetTaulukot.cs
- KentanMuokkaus.cs, moniulotteisten taulukkojen hyödyntäminen käytännössä
- Kuva objektien sijoittelusta (HUOM! 4x4 taulukolle - esimerkkikoodissa taulukko on kooltaan 3x3)
- M: 13.8. switch-rakenne
- LumiukkoTaulukolla.cs - lumiukon pallot taulukkoon
- Käytiin läpi demo 5 gurutehtävien malliratkaisut.
- SuurinJaPienin.cs - lisätty taulukosta etsiminen
- Matriisit.cs - luennolla tehty versio 2-ulotteisesta taulukosta
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 12. luento videona
- Osa 1 ja2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
11. luento. ma 15.10.2012 klo 10:15-12:00: Aliohjelmien tekeminen, taulukot, silmukat, if-lauseet, etsiminen, debuggaus, olioviitteet (Insitu-luento) ¶
- Näytelmä aliohjelmien kutsumisesta
- Kutsuminen.cs - näytelmässä käytetty koodi
- Kutsuminen.asm - koodi optimoidusti käännettynä konekielelle
- M: 10.3 Debuggaus
- M: 8. Oliotietotyypit, luokat ja oliot
- M: 14. Olio-viitteiden ja alkeistietotyyppien ero
- SuurinJaPienin.cs - taulukon Suurimman ja pienimmän etsiminen
- SuurinJaPienin.cs - luennolla tehty versio jossa ei päästy yhtä pitkälle
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 11. luento videona
- Osa 1 ja2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Katso alkuosassa myös kutsunäytelmän videota
10. luento: ti 9.10.2012 klo 14:15-12:00: Taulukot, silmukat ¶
- M: 15. Toistorakenteet
- while-silmukka, for-silmukka, do-while-silmukka
- MontaPalloa.cs
- LuvunKertominen.cs
- DoWhile.cs
- M: 15. Taulukot
- Silmukoiden käyttäminen taulukon alkioiden läpikäymiseen (esim. tulostaminen, summaaminen, ...)
- Taulukoita.cs
- Taulukoita.cs- luennolla tehty hieman suppeampi versio
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 10. luento videona
- Osa 1 ja2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
9. luento: ma 8.10.2012 klo 10:15-12:00: String, StringBuilder, ehtolauseet, luokan käyttäminen sekä olioviitteet ¶
- Aliohjelmien kutsuminen
- AliohjelmienKutsuminen.cs - esimerkkejä aliohjelmien kutsuista
- AliohjelmienKutsuminen.cs - sama, mutta vielä oma uusi aliohjelma
- M: 12.3 Muokattavat merkkijonot: StringBuilder
- StringVsStringBuilder.cs - String vs. StringBuilder nopeus
- IntVsDouble.cs - int vs. double nopeus
- M: 13. Ehtolauseet
- M: 13.6.1 Operaattoreiden totuustaulut
- HUOM! Vertailuoperaattorit == ja != toimivat myös String-merkkijonojen sisällön vertailussa, toisin kuin esimerkiksi Javassa.
- Totuustaulut
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 9. luento videona
- Osa 1 ja2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
8. luento: ti 02.10.2012 klo 10:15-12:00: String, StringBuilder, ehtolauseet, ComTest ¶
- M: 13. Ehtolauseet
- Tee omatoimisesti Pong-tutoriaalin vaiheet 1-3. Demoissa tehdään sitten 4-7.
- Lukuja.cs - esimerkki funktiosta jossa if-lause
- Jypeli-esimerkkipelien lataaminen SVN-palvelimelta
- M: 12. Merkkijonot
- String-luokan MSDN-dokumentaatio
- StringBuilder-luokan MSDN-dokumentaatio
- Merkkijonoja.cs - esimerkkejä merkkijonoista ja kirjaimista
- Jonoja.cs - esimerkkejä merkkijonofunktioista
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 8. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
7. luento: ma 01.10.2012 klo 10:15-12:00: HT, Visual Studio, parametrin välitys, merkkijonot, muuttujat, funktiot ja testaaminen ¶
- Muistutuksia demotehtävien nimeämisistä
- Ei ääkkösiä tiedostojen, eikä luokkien nimiin
- Luokan nimi samaksi kuin tiedoston nimi. C#:ssa tämä on suositus, Javassa näin on pakko tehdä. Yhtenäisyyden vuoksi toimimme kuitenkin näin.
- Muista harjoitustyön aikataulutus.
- M: 10. Visual Studio 2010
- Aliohjelmat
- Ohjelman synty ja testaaminen:
- Kolmiota.cs - luennon ohjelma valmiina
- ComTest
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 7. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
6. luento: ti 25.09.2012 klo 14:15-16:00: Aihe: Visual Studio, aliohjelman paluuarvo, funktio ja parametrin välitys (Insitu-luento) ¶
- M: 7. Muuttujat
- M: 9. Aliohjelman paluuarvo
- Keskiarvon laskeminen, ja kolmion pinta-alan laskeminen, funktioesimerkkejä
- Funktioita.cs
- FunktioitaNC.cs - sama ilman kommentteja, jotta rakenne näkyy paremmin
- Esimerkki syntyneestä dokumentaatiosta, jossa ComTest-esimerkit mukana.
- Funktioita.cs
- Lumiukko.cs - lumiukko jossa käyttäjä voi vaikuttaa "peliin".
- Harjoitustyön suunnitelma
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 6. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
5. luento: ma 24.09.2012 klo 10:15-12:00: Aihe: Visual Studio, muuttujat (Insitu-luento) ¶
- MUISTAKAA TEHDÄ luentovideoista hakemisto
- Insitu-kysymyksiä
- Yksinkertainen CPU
- Ollaan tietokoneena
- M: 10. Visual Studio 2010
- Visual Studion asentaminen ja käynnistäminen, solutionin luominen, projektin luominen.
- M: 10.3 Debuggaus (askella esim. viime viikon LumiukkoAli)
- M: 7. Muuttujat
- M: 27. Syntaksin kuvaaminen
- Javan syntaksi
- Jypelin "arkkitehtuurikuva"
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 5. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
4. luento: ti 18.9.2012 klo 14:15-16:00: Aihe: Aliohjelmat, muuttujat ¶
- M: 25.3 Binääriluvut: 10-järjestelmä ja 2-järjestelmä, lukujen esitys tietokoneessa
- ks esimerkki bitistä TIEP114 -kurssilta
- Esimerkki binääriluvun muuttamisesta 10-järjestelmään ja toisinpäin
- Khan Academy - esimerkkejä JavaScriptillä (kannattaa tehdä oheisharjoituksina)
- M: 6. Aliohjelmat, metodin kuormittaminen
- M: 7. Muuttujat
- Laskuja.cs - yksinkertainen esimerkki funktioaliohjelmasta joka laskee ja PALAUTTAA keskiarvon
- LumiukkoAli.cs - lumiukko jolle myös säde parametrina, samoin kuin toinen aliohjelma ilman sädettä
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 4. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
3. luento: ma 17.9.2012 klo 10:15-11:45: Aihe: Yksinkertainen graafinen C#-ohjelma, aliohjelmat, dokumentointi ¶
- osallistu tekemään luentovideoista hakemisto
- Kurssin postilistat ja niiden arkistot - miksi viikonloppuna tuli niin monta korjausta? Testaus???
- faktaa vai fiktiota?
- Kyselyistä poimittua: "Ohjelmoinnissa ihminen ja haluttu lopputulos on tärkeä. Tietokone tai käytetty muu tekniikka ei ole tärkeää. Niillä on vain välinearvoa."
- Demojen virheitä
- M: 6. Aliohjelmat
- M: 2.4 Kommentointi
- Dokumentaatiokommentit tästä eteenpäin oltava jokaisessa luokassa ja jokaisessa aliohjelmassa.
- Esimerkki doxygenin tuottamasta Jypeli-kirjaston dokumentaatiosta.
- M: 7.5 Muuttujien näkyvyydestä
- Muuttujat.cs - esimerkki muuttujista
- Muuttujat.java - sama esimerkki Javalla
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 3. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
2. luento: ti 11.9.2012 klo 14:00-15:30: Aihe: Tekstinkäsittely, näppäinoikotiet, yksinkertainen graafinen C#-ohjelma ¶
- Demotehtävien tarkastelua
- pääteohjauksiin osallistujien määrän laskeminen
- Excelillä
- AWKilla
- HelloWorld muilla kielillä
- M: 2. Ensimmäinen C#-ohjelma - kerrataan syntaksia ja kääntämistä'
- M: 3.5 Peräkkäisyys
- M: 4. Yksinkertainen graafinen C#-ohjelma
- Jypeli-kirjasto ja sen asennus. Kirjaston dokumentaatio (versio 4).
- Näppäinoikoteitä näppäimistön käyttöä nopeuttamaan (NPO wikissä)
- Tiedoston sisältö binäärisenä
- Luennolla tehdyt koodit
- 2. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
1. luento: ma 10.9.2012 klo 10:15-11:45: Aihe: Alkubyrokratia, komentorivi, yksinkertaisin C#-ohjelma ¶
- Kurssin kotisivujen ja pelisääntöjen läpikäynti
- WIKI!!!
- Vastaa kurssin alkukyselyyn
- Mitä ohjelmoinnilla voidaan tehdä
- Esim. GoogleMaps
- Excel, Word, autojen jarrut + kaikki muu kontrolli
- MS Imagine Cup -kilpailut opiskelijoille.
- MS Imagine Cup 2008, lyhyempi tekstitetty versio
- edellisen pidempi versio joka on koostettu videoista http://www.microsoft.com/presspass/events/imaginecup/videos.mspx
- Vuoden 2009 Software design -kategorian voittaja: Upcity
- 3D-kuvaa 2D-kameralla
- Motivaatio peleihin
- KSML artikkeli leikin vaikutuksesta oppimiseen
- Project Natal Ces http://www.youtube.com/watch?v=Ay9mpb0TN3g
- Esimerkkejä siitä, mitä kurssilla ja Jypeli-kirjastolla voidaan tehdä
- GalaxyTrip, AngryLego ja Tankkipeli
- Aikaisempia harkkatöitä ja esimerkkipelejä (jos sinulla ei facebook-tiliä, niin katso täältä)
- Esimerkkejä NPO-kurssilta
- Jumpy Jumpie
- Rampege
- Hyppijä
- Palikkatesti [WMV]
- Auto ja pyörivä ukko, R2->R funktio. (Java-kurssin esimerkkejä)
- Konvoluutio kuvan käsittelyyn
- Käsitekartta vastaavan Java-kurssin asioista, pätee suurimmalta osin tälläkin kurssilla
- Komentorivi
- Mahdollisimman paljon koneen käyttöä muuten kuin hiirellä
- Vuoden 2007 materiaali Windowsin komentorivistä
- Vuoden 2007 materiaali Linuxin käytöstä Jyväskylän yliopistossa.
- Komentorivistä muita linkkejä: Työvälinekurssin moniste
- M: 1. Mitä ohjelmointi on?
- M: 2. Ensimmäinen C#-ohjelma
- Julkkiskin haluaa pysyä ajan hermolla
- Luennolla tehdyt koodit
- 1. luento videona
- Osa 1 ja 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Jos haluat katsoa luentovideoita, niin tiedostoja ei tarvitse välttämättä ladata, vaan videoita voi streamata (suoratoisto).
- Videot on pakattu H264:llä, mobiilivideot FFMpegillä. Laittakaa palautetta videoiden toimivuudesta. Jos on vakavia ongelmia niin formaattia voidaan ehkä muuttaa.
Syksyn 2011 luennot ¶
Mob. luento: ke 7.12.2011 klo 10:15-12:10: Pelin siirtäminen puhelimeen ¶
24. luento: ti 22.11.2011 klo 9:00-17:00: Windows Phone -kehitys ¶
- Microsoftin ja Nokia järjestämä päivä
23. luento: ma 21.11.2011 klo 10:15-12:00: Graafisen käyttöliittymän tekeminen ¶
- Jypelin rakenne ja missä vaiheessa kutsutaan mitäkin:
- Autolaskuri
- MainPage.xaml.cs - varsinainen ohjelma
- MainPage.xaml - ohjelman ulkoasu
- komponenttien sijoittaminen
- tapahtumat ( laskuriHA.Text = "Kana"; )
- attribuutit ( private int ha; )
- laskureiden kasvatus ja näyttäminen
- nollaaminen
- ominaisuudet ( public int HA { get...} )
- Pin to start
- videon lisääminen
- ExpressionBlend
- liukuvärit
- storyboard
- liikkeen pehmennys (S-käyrä)
- stroryboardin käynnistäminen
- MainPage.xaml.cs - luennolla tehty versio, jossa Ka ja Ha propertyinä
- Tuomarikone
- Testisivu - Silverlightilla tehty testisivu (toimii vain Windows).
- MainPage.xaml.cs - SL-version ohjelma
- MainPage.xaml - SL-version ulkoasu
- MainPage.xaml.cs - WP7-ohjelma
- MainPage.xaml - WP7-ulkoasu
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 23. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- ks myös vastaava Android-luento
3D. luento: ke 16.11.2011 klo 14:15-14:45: Matriisit ja 3D-grafiikka ¶
- ks: 3D-grafiikka ja lineearialgebra
- 3D. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
22. luento: ke 30.3.2011 klo 8:15-10:00: Liukulukujen esittäminen tietokoneessa, kertausta ¶
- M: 27. Lukujen esitys tietokoneessa
- Reaalilukujen esittäminen:
- intel16.txt - reaaliluvut Intelin prosesorissa
- desimaal.c - c-ohjelma, jolla voidaa tulostaa lukujen esitysmuoto
- Tarkkuus.cs - esimerkki miten reaaliluvut eivät ole tarkkoja
- int-, long-, float- ja double-lukujen esityskyvyn rajat
- Luentoesimerkit: Lukujen muuttamista lukujärjestelmästä toiseen
- Reaalilukujen esittäminen:
- Jypelin rakenne ja missä vaiheessa kutsutaan mitäkin:
- 22. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
21. luento: ma 14.11.2011 klo 10:15-12:00: Kertausta ¶
- Siirra.cs - luennolla tehty aliohjelma joka siirtää vokaalit toiseen jonoon
- Siirra.cs - versio jossa mukana InSitu:lla tehdyt kysymykset
- 21. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio] (näyttää väärää näyttöä 30 min eteenpäin)
- Osa 3 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
20. luento: ti 8.11.2011 klo 10:15-12:00: Ohjelman suoritusaika, Poikkeukset ¶
- Maarat.cs (värillinen versio) - käytiin läpi Demo 9 G1-2 tehtävän erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja miten kauan mikäkin veisi suoritusaikaa
- M: 26. Poikkeukset
- Idea:
try { // poikkeusalttiit lauseet } catch(Poikkeusluokka p) { // lauseet poikkeuksen sattuessa } finally { // Asiat jotka tehdään huolimatta siitä tapahtuiko poikkeuksia }
- Idea:
- Poikkeus.cs - esimerkkiin lisätty luennon jälkeen vielä ComTestiin #THROWS, eli ko. testirivin PITÄÄ heittää poikkeus tai testi epäonnistuu jos se ei heitä. Tällä on dokumentoitu käytös noissa kahdessa tapauksessa.
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 20. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
19. luento: ma 7.11.2011 klo 10:15-12:00: Rekursio ¶
- M: 21. Rekursio
- Kertoma - esimerkki jossa määritelmä voidaan antaa itsensä avulla (=rekursiivinen määritelmä)
- Rekursion idea ja kertoma
- Kertoma.cs, rev 1300 - luennon versio iteratiivisena (silmukalla, ei saa laskea oikeasti muuten)
- Kertoma.cs - luennolla tehty esimerkki rekursiivisena
- Droste Effect (1, 2)
- Sierpinskin kolmio ja muut fraktaalit
- Mandelbrotin joukko, Kochin lumihiutale
- SierpinskiKolmio.cs - luentomonisteen versio, jossa piirretään vasta viimeisellä tasolla
- SierpinskiKolmio2.cs - versio jossa kolmiot piirretään heti Jypelin olioilla
- SierpinskiKolmio3.cs - versio jossa kolmiot piirretään viivoina Canvakselle
- SierpinskiMatto.cs
- Wikipedia: Sierpinski triangle, kuva eräästä toteutuksesta
- SierpinskinKolmio3.cs - luennolla tehty versio, jossa ei ole ylimääräistä animaatioon liittyvää sälää.
- Kertoma - esimerkki jossa määritelmä voidaan antaa itsensä avulla (=rekursiivinen määritelmä)
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 19. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
18. luento: ti 1.11.2011 klo 10:15-12:00: Tiedoston lukeminen ja käsitely ¶
- M: 24.1 Tekstin lukeminen tiedostosta
- Tehtiin ohjelma, jonka avulla voi korjata luentomonisteen rikkinäiset linkit
- KorjaaMoniste.cs - "valmiiksi" korjattu versio
- KorjaaMoniste.cs - luennon jälkeinen tilanne
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 18. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
17. luento: ma 31.10.2011 klo 10:15-12:00: Kuvankäsittelyä ohjelmallisesti, Parhaiden pisteiden lista (Jypeli), pistelaskuri (Jypeli), Gamepadin kuuntelu: digipad ja tatit (Jypeli), ¶
- Katsottiin kuvankäsittelyä
- Lisättiin parhaiden pisteiden lista eli topten: ohjeet,
- ks. Demo8: AngryLego.cs
- Lisättiin AngryLegoon XBox-ohjaimen kuuntelu
- AngryLego.cs - XBox -ohjaimen lisäys
- Gamepad-ohjaimen lisääminen peliin
- 17. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
Kevät 2011 / C# ¶
Harjoitustöiden esittely, 4.-5. huhtikuuta 2011 ¶
18. luento: ke 16.3.2011 klo 8:15-10:00: Splash screenin (aloitusruutu) tekeminen (Jypeli), Gamepadin kuuntelu: digipad ja tatit (Jypeli), ExplosionSystem-räjähdys (Jypeli) ¶
- Jatkettiin edellisen luennon esimerkkiä
- PallojaKarkuunV2.cs
- Lisättiin splash screen (SplashScreen-luokan dokumentaatio ja lähdekoodi) eli aloitusruutu, jossa kerrotaan tekijöiden nimet ja yleistietoa pelistä
- Gamepad-ohjaimen lisääminen peliin
- Taktinen ydinpommi välilyöntiä painamalla, tuhoaa kaikki pallot, vähentää pisteitä 20:llä, pallot tulee vihaisemmiksi. Ks. ExplosionSystem-olio
- 18. luento videona
- Osa 1 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
- Osa 2 [MP4 alkuperäinen], [MP4 kännykkäversio]
Vanhojen kurssien luentojen aiheet ¶
- Kevät 2012 - C# / Antti-Jussi Lakanen
- Syksy 2011 - C# / Vesa Lappalainen
- Kevät 2011 - C# / Antti-Jussi Lakanen
- Syksy 2010 - Java / Vesa Lappalainen
- Kevät 2010 - C# / Antti-Jussi Lakanen
- Syksy 2009 - Java / Vesa Lappalainen
- Syksy 2008 - Java / Vesa Lappalainen