public class Matrix extends Object
Modifier and Type | Field and Description |
---|---|
protected static int |
VSIZE |
Constructor and Description |
---|
Matrix()
Luo uuden 4x4 yksikkömatriin
|
Matrix(Matrix M)
Luo kopion matriisista M
|
Modifier and Type | Method and Description |
---|---|
Vector |
column(int s)
Palauttaa matriisin s:n sarakkeen kopion
|
Matrix |
getInversion()
Laskee tämän matriisin käänteismatriisin Gaussin
eliminointimenetelmällä ja palauttaa sen.
|
protected void |
ident()
Muuttaa matriisin yksikkömatriisiksi
|
double |
m(int r,
int s)
Palauttaa matriisin alkion paikassa r,s
|
Matrix |
multiply(Matrix b)
Kertoo matriisin b matriisilla ja palauttaa uuden matriisin tuloksena
|
Matrix |
multiply(Matrix b,
Matrix c)
Kertoo matriisin b matriisilla ja palauttaa uuden matriisin tuloksena.
|
Vector |
multiply(Vector b)
Kertoo vektorin tällä matriisilla, luo uuden paluuvektorin
|
Vector |
multiply(Vector b,
Vector y)
Kertoo vektorin tällä matriisilla ja tuloksen vektoriin y
|
Matrix |
multiplyThis(Matrix b)
Kertoo matriisin b matriisilla ja laittaa tuloksen itseensä
|
Matrix |
multiplyThis(Matrix b,
double[] row)
Kertoo matriisin b matriisilla ja laittaa tuloksen itseensä
|
Vector |
row(int r)
Palauttaa matriisin r:n rivin kopion
|
protected void |
set(int r,
int s,
double d)
Asettaa matriisin paikassa r,s olevan alkion
|
void |
setColumn(int s,
Vector v)
Asettaa tämän matriisin annetuksi sarakkeeksi annetun vektorin
|
void |
setRow(int r,
Vector v)
Asettaa tämän matriisin annetuksi riviksi annetun vektorin
|
String |
toString()
Palauttaa tämän matrisiin merkkijonona
|
SPoint |
transform(double x,
double y,
double z)
Muuntaa koordinaatin (x,y,z) näytön pisteeksi.
|
SPoint |
transform(double x,
double y,
double z,
Vector vr,
SPoint sp)
Muuntaa koordinaatin (x,y,z) näytön pisteeksi.
|
Vector |
transform(double x,
double y,
double z,
Vector vr,
Vector sp)
Muuntaa koordinaatin (x,y,z) näytön pisteeksi.
|
SPoint |
transform(RPoint p)
Muuntaa pisteen p näytön pisteeksi.
|
RPoint |
transform(Vector b,
RPoint iy)
Kertoo vektorin tällä matriisilla ja sijoittaa tuloksen näyttökoordinaattiin iy.
|
SPoint |
transform(Vector b,
SPoint iy)
Kertoo vektorin tällä matriisilla ja sijoittaa tuloksen näyttökoordinaattiin iy.
|
Vector |
transform(Vector b,
Vector iy)
Kertoo vektorin tällä matriisilla ja sijoittaa tuloksen näyttökoordinaattiin iy.
|
RPoint |
transformR(RPoint p)
Muuntaa pisteen p näytön pisteeksi.
|
protected static final int VSIZE
public Matrix()
protected final void ident()
public Vector row(int r)
r
- palautettava rivipublic Vector column(int s)
s
- palautettava sarakepublic void setRow(int r, Vector v)
r
- muutettava riviv
- vektori joka asetetaan tämän matriisin riviksipublic void setColumn(int s, Vector v)
s
- muutettava sarakev
- vektori joka asetetaan tämän matriisin sarakkeeksipublic double m(int r, int s)
r
- rivi jolta alkio halutaans
- sarake jolta alkio halutaanprotected void set(int r, int s, double d)
r
- rivi jonka alkio asetetaans
- sarake jonka alkio asetetaand
- uusi arvo alkiollepublic Matrix multiply(Matrix b)
b
- matriisi joka kerrotaanpublic Matrix multiply(Matrix b, Matrix c)
b
- matriisi joka kerrotaanc
- matriisi johon tulos tuleepublic Matrix multiplyThis(Matrix b)
b
- matriisi joka kerrotaanpublic Matrix multiplyThis(Matrix b, double[] row)
b
- matriisi joka kerrotaanrow
- lakun avuksi tuotava 4 paikkainen taulukkopublic Vector multiply(Vector b)
b
- vektori joka kerrotaanpublic Vector multiply(Vector b, Vector y)
b
- vektori joka kerrotaany
- vektori johon tulos tuleepublic SPoint transform(Vector b, SPoint iy)
b
- vektori joka kerrotaaniy
- vektori johon tulos tuleepublic RPoint transform(Vector b, RPoint iy)
b
- vektori joka kerrotaaniy
- vektori johon tulos tuleepublic Vector transform(Vector b, Vector iy)
b
- vektori joka kerrotaaniy
- vektori johon tulos tuleepublic SPoint transform(double x, double y, double z)
x
- y
- z
- public SPoint transform(double x, double y, double z, Vector vr, SPoint sp)
x
- y
- z
- vr
- vektori johon saa sijoittaa väliaikaisesti (x,y,z)sp
- näytön piste johon tuloksen saa sijoittaa.public Vector transform(double x, double y, double z, Vector vr, Vector sp)
x
- y
- z
- vr
- vektori johon saa sijoittaa väliaikaisesti (x,y,z)sp
- näytön piste johon tuloksen saa sijoittaa.public SPoint transform(RPoint p)
p
- muunettava piste.public RPoint transformR(RPoint p)
p
- muunettava piste.public Matrix getInversion()