| Yhteystila | Etäisyysvektori | Polkuvektori | |
| Algoritmi | Dijkstra | Bellman–Ford | Ei etsitä lyhintä reittiä |
| Esimerkki | OSPF | RIP | BGP |
| Kommunikoi | kaikkien reitittimien kanssa | naapuri reitittimien kanssa | naapuri-AS reitittimien kanssa |
| Käyttökohde | suuri, hierarkinen verkko | pieni, ei hierarkinen verkko | AS:ien välinen reititys |
| Laskenta-aika | on kriittinen parametri | Ei ole kriittinen parametri | Ei ole kriittinen parametri |
| Ylläpito | Vaati laajempaa verkkotietämystä | Ei vaadi paljoa verkkotietämystä | Tarvitaan tietämystä myös ISP-sopimuksista |
| Topologia | Tunnetaan verkon koko topologia | Tiedetään minkä naapurin kautta kohteet saavutetaan | Tiedetään polku kohdeverkkoon (ei välttämättä lyhin) |
| Päivitykset | Muutosten aiheuttamat (muuttunut tieto) | Periodiset (koko reititystaulu) | Muutokset polussa (uusi mainos) |
Takaisin kurssin kotisivulle tai Teoria 3 osioon
| Carrier Sense Multiple Access | |||
|---|---|---|---|
| Step | Collision Detection (CD) | Collision Avoidance (CA) | Collision Avoidance with RTS/CTS |
| 1 | Kuunnellaan onko hiljaista | Kuunnellaan onko hiljaista | Kuunnellaan onko hiljaista |
| 2 | Jos ei, niin odotetaan, kunnes on hiljaista | Jos ei, niin odotetaan, kunnes on hiljaista | Jos ei, niin odotetaan, kunnes on hiljaista |
| 3 | Jos on, niin lähetetään | Jos on, niin lähetetään | Jos on, niin pyydetään lupaa lähettää |
| 4 | Kuunnellaan meneekö lähetys ilman häiriötä perille | Odotetaan kuittausta datapaketille | Jos pyynnöt törmäävät, odotetaan satunnainen aika ja mennään kohtaan 1 |
| 5 | Jos ei, niin on tapahtunut törmäys | Ei kuittausta, oletetaan törmäyksen tapahtuneen | Jos saadaan lupa lähettää, lähetetään |
| 6 | Odotetaan satunnainen aika ja mennään kohtaan 1 | Odotetaan satunnainen aika ja mennään kohtaan 1 | Jos ei saada lupaa, odotetaan satunnainen aika ja mennään kohtaan 1 |
00 → 000, 01 → 011, 10 → 101, 11 → 11000 → 0000, 01 → 0011, 10 → 1100, 11 → 1111000, 100, 001 ja 111000 ja 111 välinen Hamming etäisyys on 3000 ja 001 välinen Hamming etäisyys on 1n, niin n-1 bitin
virheet voidaan havaita ja n-1⁄2 bitin virheet korjata| Databitit | Koodibitit | Koodisana |
| 00 | 0 | 000 |
| 01 | 1 | 011 |
| 10 | 1 | 101 |
| 11 | 0 | 110 |
Minimi Hamming etäisyys = 2
| Databitit | Koodibitit | Koodisana |
| 0 | 0 | 00 |
| 1 | 1 | 11 |
Minimi Hamming etäisyys = 2
| Databitit | Koodibitit | Koodisana |
| 0 | 00 | 000 |
| 1 | 11 | 111 |
Minimi Hamming etäisyys = 3
Takaisin kurssin kotisivulle tai Teoria 3 osioon