Aiheita opinnäytetöiksi
Jonne Itkonen
13. elokuuta 2003
LuK-tutkielmat
- Ohjelmointikielten vertailu.
- Ei pelkän syntaksin, vaan myös semantiikan vertailu.
- Ohjelmointikieten työkalujen kartoitus.
- Mitä työkaluja, jollekin kielelle tai yleisesti, on
olemassa ja miten ne auttavat ohjelmistokehitystä.
Gradut
- Toteuta uusi ohjelmointikieli.
- Kielen toteutus olisi hyvä tehdä kielellä itsellään.
Toteutukseen kuuluu myös kattava dokumentointi.
- Ohjelmointikielen työkalujen toteutus.
- Toteuta jollekin ohjelmointikielelle ohjelmointia
helpottavia työkaluja.
- Toteuta jokin ohjelmistokehitystyökalu.
- Työkalu voi auttaa ohjelmiston suunnittelussa, tekemisessä,
analysoinnissa, parantamisessa tai korjaamisessa.
- Ohjelmistoarkkitehtuurin työkalut.
- Tehdään työkalu ohjelmistojen arkkitehtuurien suunnitteluun,
toteuttamiseen, analysointiin, löytämiseen ja muokkaamiseen.
- Uusi GUI-ohjelmointikirjasto tai -kehys.
- Hyvin olio-paradigmaa tukevaa graafisen
käyttöliittymän ohjelmointiin tehtyä kirjastoa kaivattaisiin.
CLIM?
- Jonkin vapaan ohjelmiston analysointi ja parantaminen tai korjaaminen.
- Selvitetään ja dokumentoidaan vapaan ohjelmiston
rakenne ja mahdolliset ongelmakohdat. Laaditaan ja
mielummin toteutetaan esitetyt korjaukset.
- Ohjelmistojen staattinen visualisointi.
- Ei algoritmianimaatioita tai kutsugraafeja!
- Hieman tuntemattomamman ohjelmointikielen oppikirja suomeksi.
- Maailmassa on paljon muitakin kieliä kuin C/C++, Java, php
tai perl.
- Käännä jokin ohjelma ohjelmointikieleltä toiselle.
- Analysoi sekä käännös että prosessi.
- Eroon vonNeumannista.
- Aiheesta riittäisi asiaa melkein väitöskirjaankin.
- Ohjelmistoarkeologian menetelmät ja hyödyt.
-
- Ohjelmoinnin opetus eXtreme Programming -hengessä.
- Sovelletaan XP:n pariohjelmointia,
uudelleenkirjoitusta, koodin hylkäämistä
ja muiden ohjelmista oppimista ohjelmoinnin opettamiseen.
- Ohjelmistokirjallisuus.
-
- Rakenteiset editorit.
- Ohjelmia on kautta aikojen kirjoitettu hankalasti ja
virhealttiisti kirjain kirjaimelta. Olisiko nyt jo aika
siirtyä ohjelmien rakenteiseen tuottamiseen ja muokkaamiseen?
Aihe ei sovi vanhoille parroille.
- Pelattavuuden ohjelmointi.
- Kuinka ohjelmoida pelattava peli pelkän kolmiulotteisen
ilotulituksen sijaan.
- Interaktiivinen ohjelmistokehitys.
- Selvitys siitä, kuinka ohjelmistokehitys nopeutuu ja
helpottuu käyttäen interaktiivisia (read-eval-print)
ohjelmointiympäristöjä, kuten useimmat Lispit tai
Python ovat.
Väitöskirjat
En ohjanne...;-)
- Hidas palaminen ja ohjelmointi.
- Hitaan palamisen kaksi- tai useampiulotteisen mallin
soveltaminen ohjelmiston ongelmakohtien ennustamiseen
ja simulointiin.
- Eroon vonNeumannista.
- Katso graduista vastaava 2.
Aiheita opinnäytetöiksi
Tämä dokumentti tehtiin ohjelmistolla
LaTeX2HTML translator Version 2002-2 (1.70)
Copyright © 1993, 1994, 1995, 1996,
Nikos Drakos,
Computer Based Learning Unit, University of Leeds.
Copyright © 1997, 1998,
Ross Moore,
Mathematics Department, Macquarie University, Sydney.
Komentoriviargumentit olivat:
latex2html -nonavigation -noimages -ascii_mode -html_version 3.2,latin1 -split 0 aihe-ehdotukset.tex.
Komennon ajoi 2003-08-13
2003-08-13