Aiheita opinnäytetöiksi

Jonne Itkonen

13. elokuuta 2003


Sisältö

  
LuK-tutkielmat

Ohjelmointikielten vertailu.
Ei pelkän syntaksin, vaan myös semantiikan vertailu.
Ohjelmointikieten työkalujen kartoitus.
Mitä työkaluja, jollekin kielelle tai yleisesti, on olemassa ja miten ne auttavat ohjelmistokehitystä.

  
Gradut

Toteuta uusi ohjelmointikieli.
Kielen toteutus olisi hyvä tehdä kielellä itsellään. Toteutukseen kuuluu myös kattava dokumentointi.
Ohjelmointikielen työkalujen toteutus.
Toteuta jollekin ohjelmointikielelle ohjelmointia helpottavia työkaluja.
Toteuta jokin ohjelmistokehitystyökalu.
Työkalu voi auttaa ohjelmiston suunnittelussa, tekemisessä, analysoinnissa, parantamisessa tai korjaamisessa.
Ohjelmistoarkkitehtuurin työkalut.
Tehdään työkalu ohjelmistojen arkkitehtuurien suunnitteluun, toteuttamiseen, analysointiin, löytämiseen ja muokkaamiseen.
Uusi GUI-ohjelmointikirjasto tai -kehys.
Hyvin olio-paradigmaa tukevaa graafisen käyttöliittymän ohjelmointiin tehtyä kirjastoa kaivattaisiin. CLIM?
Jonkin vapaan ohjelmiston analysointi ja parantaminen tai korjaaminen.
Selvitetään ja dokumentoidaan vapaan ohjelmiston rakenne ja mahdolliset ongelmakohdat. Laaditaan ja mielummin toteutetaan esitetyt korjaukset.
Ohjelmistojen staattinen visualisointi.
Ei algoritmianimaatioita tai kutsugraafeja!
Hieman tuntemattomamman ohjelmointikielen oppikirja suomeksi.
Maailmassa on paljon muitakin kieliä kuin C/C++, Java, php tai perl.
Käännä jokin ohjelma ohjelmointikieleltä toiselle.
Analysoi sekä käännös että prosessi.
Eroon vonNeumannista. 
Aiheesta riittäisi asiaa melkein väitöskirjaankin.
Ohjelmistoarkeologian menetelmät ja hyödyt.
Ohjelmoinnin opetus eXtreme Programming -hengessä.
Sovelletaan XP:n pariohjelmointia,
uudelleenkirjoitusta, koodin hylkäämistä ja muiden ohjelmista oppimista ohjelmoinnin opettamiseen.
Ohjelmistokirjallisuus.
Rakenteiset editorit.
Ohjelmia on kautta aikojen kirjoitettu hankalasti ja virhealttiisti kirjain kirjaimelta. Olisiko nyt jo aika siirtyä ohjelmien rakenteiseen tuottamiseen ja muokkaamiseen? Aihe ei sovi vanhoille parroille.
Pelattavuuden ohjelmointi.
Kuinka ohjelmoida pelattava peli pelkän kolmiulotteisen ilotulituksen sijaan.
Interaktiivinen ohjelmistokehitys.
Selvitys siitä, kuinka ohjelmistokehitys nopeutuu ja helpottuu käyttäen interaktiivisia (read-eval-print) ohjelmointiympäristöjä, kuten useimmat Lispit tai Python ovat.

  
Väitöskirjat

En ohjanne...;-)

Hidas palaminen ja ohjelmointi.
Hitaan palamisen kaksi- tai useampiulotteisen mallin soveltaminen ohjelmiston ongelmakohtien ennustamiseen ja simulointiin.
Eroon vonNeumannista.
Katso graduista vastaava 2.

Tästä dokumentista ...

Aiheita opinnäytetöiksi

Tämä dokumentti tehtiin ohjelmistolla LaTeX2HTML translator Version 2002-2 (1.70)

Copyright © 1993, 1994, 1995, 1996, Nikos Drakos, Computer Based Learning Unit, University of Leeds.
Copyright © 1997, 1998, Ross Moore, Mathematics Department, Macquarie University, Sydney.

Komentoriviargumentit olivat:
latex2html -nonavigation -noimages -ascii_mode -html_version 3.2,latin1 -split 0 aihe-ehdotukset.tex.

Komennon ajoi 2003-08-13


2003-08-13