Ville Vakkurin TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä oppimistehtävät
Sivun sisältö
OT6
Tällä sivulla on oppimistehtävä, joka käsittelee esimerkkikoulun opetusinfrastruktuurin hyödyntämistä äidinkielen opetuksessa.
Hyödyntäminen tapahtuu pienimuotoisen 7. luokan äidinkielen luokkalehtiprojektin toteuttamisen osana.
Kokonaisuuden tavoitteena tuottaa oppilaiden itsensä näköinen luokkalehti, jossa oppilaat vastaavat
sisällön sekä ulkoasun toteutuksesta. Koko lehden toimitus tapahtuu Google Driven pilvipalvelua apuna käyttäen.
Oppilailla oletetaan koulun puolesta olevan Googlen tunnukset.
Samoin tekstinkäsittelyn sekä iPadin käytön oletetaan olevan oppilaille jo jossain määrin tuttua
ja projektissa keskitytään yksittäisten ominaisuuksien hallinnan sijaan kokonaisuuden toteuttamiseen.
Oppimistilanteen kuvaus
- Kokonaisuuden laajuus 3x45min
- 1x45min suunnittelua ja ohjeistus aineen luokassa
- Valmistelu kotitehtävät
- 2x45min tietotekniikan luokassa
- Suunniteltu osaksi yläkoulun 7. luokan äidinkielen opetusta
- Kokonaisuudessa on tarkoitus totuettaa luokkalehti lehden omassa toimituksessa
- Tässä käsiteltävässä sunnitelmassa keskitytään kokonaisuuden jälkimmäiseen osaan ja opetusinfrastruktuurin hyödyntämiseen
- Oppimistilanteen näyttämönä toimii tietokoneluokkaan perustettu luokan toimitus, joka on jaettu useaan eri alatoimitukseen
ja rooliin, kuten päätoimittaja, urheilutoimitus, graafikko.
- Oppilaiden omat valmiudet ja toiveet on huomioitu tehtävänannossa sekä roolissa toimituksessa esim.
- Halu ja kyky kirjoittaa yhtenäisiä tekstejä sekä visiota lehden kokonaisuudesta -> Päätoimittaja
- Kuvankäsittelytaitoja -> graafikko
- Lukutoukka -> Kulttuuritoimittaja, kirja-arvostelut
- Toimintaa ja menoa -> liikkuva reportteri
- Tarkempi ohjeistus
- Kahden tunnin kokonaisuuden aikana työskennellään yhtäaikaa monessa paikassa ja monella laitteella
- Työskentelyssä hyödynnetään pöytäkoneita sekä tabletteja
- Pöytäkoneet: Juttujen kirjoittaminen, ladonta sekä kuvankäsittely
- Ipad: Liikkuvien reportterien muistiinpanot, juttukuvat sekä toimituksen tarvitsemat juttukuvat
- Tarkempi kuvaus laitteiden käytöstä
- Äidinkielen opettaja vastaa kokonaisuudesta, tukee oppilaita sisällön tuottamisessa, kiertää tietokoneluokassa oppilaiden apuna sekä
seuraa tekstien etenemistä luokan yhteisessä kansiossa
- Tietotekniikasta vastaava opettaja on kaksoistunnin ajan käytettävissä teknisenä tukena, ohjeistamassa ja kokonaisuutta valvomassa
Opetuksen tavoitteet
Tietotekniikan tavoitteet
- Tvt:n käsitteiden syventäminen sekä toimintaperiaatteiden ymmärryksen vahvistaminen käytön kautta, pilvipalvelu, tiedostonhallinta, tekstinkäsittely, kuvankäsittely
- Käytännön tvt-taitojen kehittämien omien tuotosten kautta
- Tvt:n vastuullinen käyttö, esim. toisten kuvaamiseen ja tiedon julkaisemiseen liittyvät säännöt ja etiketti
- Tvt tiedonhallinen välineenä, esim. toimitus ja sen käyttämä pilvipalvelu
- Tutkivan ja luovan oppimisen mahdollistaminen tvt:tä apuna käyttäen
- Tvt:n mahdollistamien vuorovaikutuskanavien sekä yksilöllisten toimitatapojen käyttö
- Tietotekniikan tavoitteiden perusteina opetussuunnitelman perusteiden L5
Äidinkielen tavoitteet
Koska kyseessä on monimuotoinen kokonaisuus, korostuu osa tavoitteista oppilaan roolin ja siihen liittyvän tehtävän kautta.
- Tarjota erilainen viestintäympäristö, jossa oppilas voi tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti kehittää omia taitoja T1
- Ryhmäviestinnän ja omien valintojen perustelun kehittäminen T2
- Oppilaan viestijäkuvan kehittäminen monimediaviestintäympäristöissä T4
- Tekstin tulkinnan, ymmärtämisen ja analysoimisen kehittäminen T5
- Kriittisen lukutaidon kehittäminen T7
- Käsite- ja sanavaraston laajentaminen (tietotekniikan, toimituksen ja journalistiikan käsitteitä) T7
- Lähteiden arvioiminen ja tarkoituksenmukainen käyttö T8
- Oppilaan itseilmaisuun rohkaiseminen kirjoittamisen vahvuusalueiden kautta T10
- Tekstin tuottaminen monimediaympäristössä kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja käyttäen T11
- Tekstien tuottaminen yhdessä toisilta oppien T12
- Viestintäteknologian käyttötaidon kehittäminen tekstien tuottamisessa sekä kirjoitusviestinnän kehittäminen T13
- Monipuolinen lähteiden käyttö, ne osana omaa tekstiä tekijänoikeuksia kunnioittaen T14
- Äidinkielen tavoitteiden perusteina opetussuunnitelman perusteet
Miten Toimitus toimii?
Opetuskokonaisuus rakentuu tietotekniikan luokkaan perustetun luokkalehden toimituksen sekä
edeltävällä pohjustavalla tunnilla ja kotona tehtyjen valmistelujen varaan. Tässä projektissa on
tukena myös tietotekniikasta vastaava opettaja, joka on valmistellut laitteet siten, että työskentelyn
aloittaminen onnistuu mahdollisimman jouhevasti. Opettaja tukee äidinkielen opettajaa kokonaisuuden ohjaamisessa
- Kaksoistunnin alussa kokoonnutaan tietokoneluokkaan, jossa kerrataan roolit ja tehtävät, avataan työasemat sekä jaetaan tabletit toimittajien käyttöön.
- Oppilaat kirjautuvat käytössä olevalla laitteella, pöytäkoneella tai tabletilla luokkalehteä varten perustettuun jaettuun Google Driven kansioon
- Jaetussa kansiossa on jokaista juttua varten oma tiedostopohja, jota oppilaat työstävät
- Oppilaat työstävät juttujaan Google Docsilla, Google Sheetsilla ja grafiikkaa GIMPillä
- Opettaja avaa päätoimittajan kanssa älytaululle näykyville kaikkien toimitusten tiedostot työskentelyn reaaliaikaista seuraamista varten
- Työskentely jatkuu roolin mukaisen ohjeistuksen mukaan ja opettajat seuravat työskentelyä sekä vastavat oppilaiden kysymyksiin
- Juttujen valmistumisen edetessä päätoimittaja kokoaa erilisistä tiedostoista lehteä opettajan ohjeistamana
- Omien jutujen valmistuttua oppilaat auttavat toisiaan lehden kokoamisessa
- Kaksoistunnin lopuksi tehdään nopea yleiskatsaus aikaansaatuun kokonaisuuteen
- Jos oppilaalla jäi oma tuotos kesken, voi sen täydentää kotona yhteisesti jaettuun tiedostoon
- Seuraavaksi tunniksi opettaja "julkaisee" lehden pdf-muodossa ja oppilaat saavat esitellä tuotostaan muille luokille
Toimituksen rakenne
Täysikokoinen kaaviokuva toimituksesta
Toimitus koostuu useista pienistä erillisistä toimituksista, jotka muodostavat lehteä kokoavan kokonaisuuden
- 2 opettajaa, 20 oppilasta, 14 pöytäkonetta ja 12 tablettia
- Toimitus koostuu päätoimittajasta sekä kuudesta toimituksesta
- Toimitukset koostuvat kahdentyyppisistä toimittajista:
- Toimituksen toimittaja
- Liikkuvista reportteri
- Kaikki toimituksen materiaali kootaan Google Driven kansioon.
- Ennalta valmistellut tekstit
- Keskeneräiset jutut
- Juttuihin liittyvät kuvat
- Reportterien muistiinpanot
- Kyselytulosten taulukot
- Kaikki tietokoneluokassa olevat voivat seurata toimituksen etenemistä älytaululta
- Opettaja voi myös tehdä nostoja tai käsitellä yhteisesti esille nousseita kysymyksiä toimituksen taululla
- Oppilaat voivat kommunikoida keskenään ja opettajan kanssa hyödyntämällä Googlen tuotteisiin kuuluvaa chat-toimintoa
Roolit ja toimitukset
- Päätoimittaja
- Vastaa opettajan kanssa lehden kokoamisesta
- Lehden pääkirjoitus
- Urheilutoimittaja
- Parityönä
- Juttu tai kaksi koululiikunnasta/kisoista
- Liikkuva urheilureportteri
- Juttujen lisämateriaalin keräämien
- Haastattelut, juttukuvat ja taulukot
- Ulkomaantoimittaja
- Parityönä
- "Ulkomaan" eli koulun ulkopuolisen toisen median uutisoiman
kiinnostavan aiheen referointi osaksi lehteä
- Kotimaantoimittaja
- Parityönä
- "Kotimaan" eli koulun sisäisiä asioita käsittelevä juttu
- Liikkuva kotimaanreportteri
- Juttujen lisämateriaalin keräämien
- Haastattelut, juttukuvat ja taulukot
- Kulttuuritoimittaja
- Yksilötyönä
- Kirja-arvosteluja, runoutta, tarinoita, jne
- Mielipidekirjoitus
- Yksilötyönä
- Kantaaottava teksti koululaisen arjesta
- Graafikko
- Yksilötyönä
- Suunnattu aiheen harrastajalle
- Lehden kansi- ja juttukuvissa auttaminen
Laitteet ja ohjelmistot
- Pöytäkoneet, 14kpl, Linux
- Google docs ja sheets
- GIMP
- Tablet, 12kpl, iPad/iOS
- Google docs ja sheets app
- Kamera
- Älytaulu, 1kpl, SmartBoard
Lähteet ja materiaalit