TIEA361, Oppimistehtävä 9

Oppimispelin pedagoginen auditiointimalli

Näkökulmat
  1. Onko peli hyvä motivaation synnyttäjä ja ylläpitäjä?
  2. Onko vaikeusaste sopiva?
  3. Onko peli pelattavuudeltaan selkeä? Onko käyttöliittymä ja ohjaaminen intuitiivistä?
  4. Onko olemassa riittävä ohjeistus?
  5. Onko opetuksellisen asian painotus riittävää?
  6. Onko viihdepeleistä tuttuja asioita?
  7. Onko peliä mahdollista pelata yhdessä muiden kanssa?
  8. Onko pelaajan mahdollista olla myös sisällöntuottaja?
  9. Keskittyykö peli enemmän pelaamiseen vai oppimiseen?
  10. Tukeeko pelimekaniikka jo itsessään oppimistavoitteita vai ovatko pelimekaniikka ja pelin sääntöjen päälle maalattu oppimisteema?
  11. Tukeeko pelimekaniikka jo itsessään oppimistavoitteita vai ovatko pelimekaniikka ja pelin sääntöjen päälle maalattu oppimisteema?
  12. Tarvitseeko pelisisältö opettajan ohjausta vai opettaako peli itsessään?
Mielihyvän kategoriat

Merkintätapa:

Perustuu:
LeBlanc (2004): Mielihyvän kategoriat (Eight kinds of fun)
Jukka Varsaluoma (2013): TIES461, HTKA112 ja TIEA219 luennot

Arvosteluasteikot voi tilata Ab Pekka&Ville Oyj nettihuutokaupastamme. Valikoimastamme löytyy 1-5, 1-7, A-F, 4-10 sekä sanallinen -arviointiskaaloja.

JyU, TIE361