Ohjelmointi 2 2006/ 20.2

Demo 6


Tehtävät


Katso seuraavissa (tehtävät 1-3) Demo 5:n vastauksia tehtävään 2 (Pvm.java).
1.
Kirjoita luokkaan Pvm saantimetodit päivälle, kuukausille ja vuosille.
2.
Kirjoita tavallinen funktio (siis staattinen metodi) compareTo(pv1,pv2), joka palauttaa -1, mikäli päivämäärä pv1 on ennen päivämäärää pv2, 0 jos päivämäärät ovat samoja ja 1 muuten (pv1 ja pv2 ovat tyyppiä Pvm, tarvitseeko luokka Pvm muutoksia jos staattinen metodi compareTo siirrettäisiin toisessa tiedostossa olevaan luokkaan?).
3*.
Tee edellisestä funktiota vastaava metodi, eli lisää päivämäärä-luokkaan Pvm metodi compareTo(pv2), joka palauttaa kuten edellä (-1,0 tai 1) kun verrataan oliota itseään ja päivämäärää pv2. Lisää nyt vielä equals-metodi. (Huom! jos et osannut 1&2. tehtävää, voi tämän tehdä silti).
// Käyttöesimerkki 2&3:een kun compareTo-metodit ovat Pvm-luokassa
  Pvm pv1 = new Pvm(1,2),pv2 = new Pvm(3,3);
  if ( compareTo(pv1,pv2) < 0 ) System.out.println(pv1 + " < " + pv2);
  if ( pv1.compareTo(pv2) != 0 ) System.out.println(pv1 + " != " + pv2);

4.
Kirjoita vertailun vuoksi luennolla jaetut olioalk/Elain.java, olioalk/KissaP.java ja olioalk/KoiraP.java käyttämällä perinnän sijasta rajapintaa, eli siten että pääohjelma näyttää samalta kuin esimerkissäkin olioalk/KoiraP.java, mutta Elain-luokka puuttuu (taulukossa alkioiden tyypiksi voidaan vaihtaa ElainRajapinta). Mitä voittaa? Mitä häviää? Lisää kummassakin "kirjoittamistavassa" vielä Kotka.
5*
Kirjoita luokka Kulkuneuvo, jossa on ainakin nopeus ja matkustajien lukumäärä. Peri tästä luokat Laiva ja Lentokone joissa kummassakin on jokin oma erikoisominaisuus yleiseen kulkuneuvoon verrattuna. Kirjoita myös pieni testipääohjelma.

Seuraavia asioita ei ole viela käsitelty luennolla, mutta ne on käsitelty Ohjelmointi 1-kurssilla ja myös monisteen luvussa 13.
6*.
Tee aliohjelma pienimman_paikka, joka palauttaa kokonaislukutaulukon pienimmän alkion paikan (indeksin). Esim. taulukosta:
                      /*ta,he,ma,hu,to,ke,he,el,sy,lo,ma,jo*/
    int k_pituudet[] = {31,28,31,30,31,30,31,31,30,31,30,31};

    i = pienimman_paikka(k_pituudet); /* => i=1 */

Tee edellistä aliohjelmaa käyttäen aliohjelma pienin, joka palauttaa kokonaislukutaulukon pienimman alkion arvon
n = pienin(k_pituudet);         // => n = 28 

Tehtävissä 7&8 katso monisteen luku 11 ja 12:
7*.
Piirrä kuva tietorakenteesta, jossa olisi levyjä ja kullakin levyllä voisi olla useita kappaleita. Jos omassa harjoitustyössäsi on vastaava tietorakenne, niin tämä käy myös.
8.
Suunnittele oliot edelliseen "ohjelmaan" CRC-kortteja käyttäen.
B1-2
Muuta Astia2.java olio-ohjelmaksi, joka toimisi suurinpiirtein seuraavasti:

...
public static void main(String args[]) {
  AstiaPeli peli = new AstiaPeli();
  peli.lisaa_astia("8",8);
  peli.lisaa_astia("5",5);
  peli.tulosta_ohje();
  peli.pelaa();
}
Astia2-luokkaan ei tarvitse tehdä mitään muutosta ja voit käyttää sitä sellaisenaan (Astia2-luokkaa ei tarvitse muuttaa, mutta osan siellä olevista staattisista metodeista voit kopioida tavallisiksi metodeiksi AstiaPeli-luokkaan). Pelin "graafinen versio" löytyy osoitteesta: http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/winohj/moniste/tentit/v00/
G1-2
Lisää astiapeliin seuraavanlainen tulostus ennen kuin käyttäjä valitsee astiat:
Olet ratkaissut tilavuudet: 3 5 8. 
Ratkaisematta on 1 2 4 6 7 9 10 11 12 13.
Ja peliin automaattinen lopetus kun kaikki tilavuudet on ratkaistu.