Ohjelmointi++ 2002/ 28.1

Demo 2


Monisteen numerointia noudattaen (* = 4 suositeltavaa):

1.
Ks. tehtäviä 4.9 ja 4.10. Tehdään järjestämisalgoritmista vielä yksi versio k-kirjaimisille nimille (meillä on lappuja, joissa on jokaisessa yksi sana jossa on k kpl kirjaimia):
0. i = k
1. Laita i:n kirjaimen mukaan kukin lappu omaan kasaansa nurinpäin
2. i = i - 1
3. Kerää kasat oikeinpäin päällekkäin siten että ylimmäksi tulee A-kasa
4. jos i > 0, niin jatka 1.
5. Nimet järjestyksessä.

Jos jokaisessa nimessä olisi 10 kirjainta, niin mikä olisi tämän "jakamisalgoritmin" kompleksisuus (karkeasti ottaen: montako kertaa kutakin lappua pitäisi katsoa)?
2.
Kokeile puolitushakua puhelinluetteloon 3:lla keksimälläsi nimellä (joku esiintyy luettelossa, joku ei). Kirjaa ylös "nimien katsomisten" lukumäärä kussakin tapauksessa. Vastaako tehtävässä 4.17 saatua kompleksisuutta O-mielessä ( O(log n), esim. merkintä O(n) tarkoittaa että operaatioiden määrä on muotoa k1 * n + k2)?
3.
Algoritmi Napoleonin hauta pasianssiin sen tarkistamiseksi, käykö tutkittava kortti tiettyyn "pakkaan" ja voiko toisaalta jostakin pakasta ottaa kortin. Ks. liite ja koeta keksiä taulukkopohjainen toteutus jossa "kaikki" pakat ovat "samanlaisia"! (ks. n:\kurssit\vclclx\delphi\korttipe\napoleon.exe).
4*.
Keksi ilman lajittelua toimiva algoritmi joka siirtää pöydälle levitetystä korttipakasta punaiset kortit vasempaan laitaan ja mustat oikeaan laitaan (vaikkei punaisia ja mustia olisi yhtä monta). Vihje: ks. tehtävä 4.21. Käytä "osoittimia".
5*.
Olkoon päiväys muodossa pp.kk. Kirjoita algoritmi, joka lisää päiväystä yhdellä (esim. 25.1 + 1 => 26.1, 31.1 + 1 => 1.2 jne.).
6*.
Kirjoita C++ funktiot kertoman laskemiseksi sekä do-while -silmukalla että while -silmukalla.
n! = 1*2*3...n-1*n, esim 3! = 1*2*3 = 6
0! = 1
Pöytätestaa (ks. 5.4.2) algoritmisi syötöillä 0,3 ja 6.
7.
Sijoita 3 korttia kohdan 5.4.5 2-ulotteiseen mallitaulukkoon sekä tee tehtävä 5.34 (muttei mallitehtävän vastauksia).
8*.
"Sievennä" seuraavat ehdot:
a) ei hyväksytty joss ( dp < 40% tai vk1 < 6 tai summa < 12 )
b) ei lennä ulos kapakasta joss (kello < 1.00 ja selvinpäin)
c) NOT ( vikoja>90%  AND kesto<5 kk)
d) ( (kello<7) tai sataa ) ja NOT ( ( kello>=7 ) ja ei sumua )
e) kotiin jos ( pimeä ja kylmä ) tai ( pimeä ja pelottaa )

B1.
Täydennä liitteenä oleva etu- ja sukunimen vaihtamisohjelma (n:\kurssit\cpp\moniste\demo\c-ohj\etusuku.cpp).

G1-2
Tee funktio pisteet, jolle viedään parametrinä merkkijono (jonon oltava samaa muotoa kuin yksi files.txt:ssä oleva rivi) ja funktio palauttaa reaalilukuna pisteiden lukumäärän.
Esimerkkejä riveistä ja siitä, mitä palautetaan:
teht1.txt = [T1-2:1.5] - oikea muoto         =>  1.5
teht1.txt = [T1-2,1.5] - ei :                =>  0.0
teht1.txt = (T1-2:1.5) - väärät sulut        =>  0.0
teht1.txt = [T1-2:1,5] - pilkku eikä piste   =>  1.0
teht1.txt = T1-2:1.5   - sulut puuttuu       =>  0.0
teht1.txt   [T1-2:1.5] - =-merkki puuttuu    =>  0.0
teht1.txt = [1-2:1.5]  - T-merkki puuttuu    =>  0.0
teht1.txt = [B1-2:1.5] - T-merkki puuttuu    =>  0.0