Hyvin usein algoritmi kannattaa pöytätestata. Pöytätesti alkaa kirjoittamalla sarakkeiksi kaikki algoritmissa esiintyvät muuttujat. Muuttujiksi voidaan kirjoittaa myös algoritmissa esiintyviä ehtoja. Tällainen muuttuja voi saada arvon kyllä tai ei. Pöytätestin riveiksi kirjoitetaan algoritmin eteneminen vaiheittain. Sarakkeisiin muuttujille kirjoitetaan uusia arvoja vain niiden muuttuessa.
Testataan esimerkiksi edellisen esimerkin algoritmi:
askel
|
Luku
|
Jakaja
|
Kasvatus
|
Luku/Jakaja
|
Jako
tasan?
|
Jakaja<Luku/2?
|
Tulostus
|
0
|
25
|
2
|
1
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
12.500
|
ei
|
|
|
2
|
|
3
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
3<12.5
|
|
1
|
|
|
|
8.333
|
ei
|
|
|
2
|
|
5
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
5<12.5
|
|
1
|
|
|
|
5.000
|
kyllä
|
|
Jaollinen
5:llä
|
askel
|
Luku
|
Jakaja
|
Kasvatus
|
Luku/Jakaja
|
Jako
tasan?
|
Jakaja<Luku/2?
|
Tulostus
|
0
|
23
|
2
|
1
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
11.500
|
ei
|
|
|
2
|
|
3
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
3<11.5
|
|
1
|
|
|
|
7.667
|
ei
|
|
|
2
|
|
5
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
5<11.5
|
|
1
|
|
|
|
4.600
|
ei
|
|
|
2
|
|
7
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
7<11.5
|
|
1
|
|
|
|
3.286
|
ei
|
|
|
2
|
|
9
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
9<11.5
|
|
1
|
|
|
|
2.556
|
ei
|
|
|
2
|
|
11
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
11<11.5
|
|
1
|
|
|
|
2.091
|
ei
|
|
|
2
|
|
13
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
13>11.5
|
Alkuluku
|
Usein pöytätesti antaa hyviä vinkkejä myös algoritmin jatkokehittelylle.