Mikäli edellä esitetyt asiat tuntuvat ymmärrettäviltä, niin ohjelmoinnissa ei tule olemaan mitään vaikeuksia. Jos vastaavat asiat tuntuvat vaikeilta ohjelmoinnin kohdalla, kannattaa palata takaisin tähän lukuun ja yrittää samaistaa asioita ohjelmointikieleen.
Taulukoiden samaistaminen ruutupaperiin, korttipakkaan tai muuhun tuttuun asiaan auttaa asian käsittelyä. Osoitinmuuttuja on yksinkertaisesti jokin (vaikkapa sormi) joka osoittaa johonkin (vaikkapa yhteen kirjaimeen).
Silmukat ja ehtolauseet ovat hyvin luonnollisia asioita.
Aliohjelmat ovat vain tietyn asian tarkempi kuvaus. Tarvittaessa tiettyä asiaa ei ongelmaa tarvitse heti ratkaista, vaan voidaan määritellä aliohjelma, joka hoitaa homman ja kirjoitetaan itse aliohjelman määrittely joskus myöhemmin.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
K |
i |
s |
s |
a |
NUL |
|
1. Välilyöntien poistaminen jonon alusta.
2. Välilyöntien poistaminen jonon lopusta.
3. Ylimääräisten (2 tai useampia) välilyöntien poistaminen jonosta.
4. Kaikkien ylimääräisten (alku-, loppu- ja monikertaiset) välilyöntien poistaminen.
5. Jonon muuttaminen siten, että kunkin sanan 1. kirjain on iso kirjain.
6. Tietyn merkin esiintymien laskeminen jonosta.
7. Esiintyykö merkkijono toisessa merkkijonossa ( kissatarha, sata - > esiintyy; kissatarha, satu - > ei esiinny).