Alla on esimerkki 5x7 taulukosta (=pata, =Risti, =ruutu, =hertta):
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
| |
0
|
|||||||
7
|
A
|
||||||
1
|
|||||||
K
|
5
|
||||||
2
|
|||||||
A
|
|||||||
3
|
|||||||
7
|
2
|
2
|
9
|
6
|
3
|
7
| |
4
|
|||||||
2
|
J
|
peli[3][1] = 2
Usein taulukoiden indeksit ilmoitetaan eri järjestyksessä kuin koordinaatiston (x,y)- koordinaatit. Tämä johtuu siitä ajattelutavasta, että taulukon rivi sinänsä voidaan kuvitella yhdeksi alkioksi (rivityypiksi) ja tällöin ilmaisu
peli[3]tarkoittaa koko riviä (7, 2, 2, 9, 6, 3, 7), jonka indeksi on kolme. Mikäli tämän perään laitetaan vielä [1], niin tarkoitetaan ko. tietorakenteen alkiota jonka indeksi on yksi (2).
Tarvittaessa moniulotteiset taulukot voidaan muodostaa yksiulotteisenkin taulukon avulla. Esimerkin taulukko voitaisiin muodostaa yksiulotteisesta taulukosta siten, että yksiulotteisen taulukon 7 ensimmäistä alkiota kuvaisivat matriisin 0:ta riviä, 7 seuraavaa matriisin ensimmäistä riviä jne.
Siis mikäli yksiulotteisen taulukon nimi olisi pakka, niin voisimme käyttää samaistuksia:
peli[3][1] = pakka[7*3+1] peli[j][i] = pakka[7*j+i]Olemme siis numeroineet kaksiulotteisen taulukon alkiot juoksevasti. Voimmehan tehdä näin myös kerrostalon huoneistoille tai teatterin istumapaikoille.
Taulukot voivat olla myös useampiulotteisia, esimerkiksi 3x4x5 taulukko:
0 1 2 3 4 +--+ +--+ +--+ +--+ +--+2 0 | +--+ | +--+ | +--+ | +--+ | +--+1 +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--++-| +--+0 +-| | +-|PJ| +-| | +-| | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ 1 | +--+ | +--+ |R5--+ | +--+ | +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-|HA--+ +-| +--+ +-| | +-| | +-| | +-| | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ 2 | +--+ | +--+ | +--+ | +--+ | +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| | +-| | +-| | +-| | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ 3 |P7--+ | +--+ | +--+ | +--+ | +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| +--+ +-| | +-| | +-| | +-| | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+
isopeli[0][0][1]=PJ isopeli[2][1][2]=R5 isopeli[1][1][3]=HA isopeli[2][3][0]=P7
0 1 2 0 minä jag i 1 sinä du you 2 hän han heSe on kaksiulotteinen taulukko sanoista. Mitä sitten yksi sana on? Se on yksiulotteinen taulukko kirjaimista!
0 1 2 3 4 +--+ +--+ +--+ +--+ +--+2 0 |h+--+ |ä+--+ |n+--+ | +--+ | +--+1 +-|s+--+ +-|i+--+ +-|n+--+ +-|ä+--++-| +--+0 +-|m | +-|i | +-|n | +-|ä | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+2 1 |h+--+ |a+--+ |n+--+ | +--+ | +--+1 +-|d+--+ +-|u+--+ +-| +--+ +-| +--++-| +--+0 +-|j | +-|a | +-|g | +-| | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+ +--+2 2 |h+--+ |e+--+ | +--+ | +--+ | +--+1 +-|y+--+ +-|o+--+ +-|u+--+ +-| +--++-| +--+0 +-|i | +-| | +-| | +-| | +-| | +--+ +--+ +--+ +--+ +--+Siis "you" sanan indeksi on [1][2] ja sen kirjaimen "y" indeksi on [0]. Siis kaiken kaikkiaan "you"- sanan "y"- kirjaimen indeksi olisi [1][2][0].
Taulukko voitaisiin järjestää 3- ulotteiseksi myös toisinkin. Esimerkiksi yhdessä "tasossa" olisi yksi kieli jne.
Osoitinmuuttuja osoittaisi myös moniulotteisessa taulukossa yhteen alkioon kerrallaan. Esimerkiksi osoittamalla "you"- sanan "y"- kirjaimeen.
Moniulotteisen ja yksiulotteisen taulukon väliset muunnokset ovat tärkeitä, koska tietokoneen muisti (1997) on lähes aina yksiulotteinen. Siis loogisesti moniulotteiset taulukot joudutaan lopulta aina toteuttamaan yksiulotteisina. Onneksi useat kielet sisältävät moniulotteiset taulukot tietotyyppinä ja kääntäjät tekevät sitten muunnoksen. Tästä huolimatta esimerkiksi C- kielessä joudutaan usein muuttamaan moniulotteisia taulukoita yksiulotteisiksi.