Jatkosuunnittelu on ehkä helpointa tehdä suunnittelemalla ohjelman toimintaa käyttöohjeen tai käyttöliittymän tavoin. Erityisesti graafisella käyttöliittymällä varustettuja ohjelmia suunnitellaan nykytyökaluilla nimenomaan "piirtämällä" käyttäjälle näkyvä käyttöliittymän osa. Tähän osaan sitten lisätään heti tai jälkeenpäin itse toiminnallisuus. Tällaisia työkaluja on esimerkiksi Delphi, Visual Basic ja myös muiden ohjelmointikielten resurssityökalut.
Graafisen käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus on kuitenkin jo edistyneempää - ja erityisesti laiteriippuvaa - puuhaa, joten tällä kurssilla täytyy tyytyä "vanhanaikaiseen" keskustelevaan tekstikäyttöliittymään. Jos koodausvaiheessa riittävästi erotetaan käyttöliittymään liittyvä koodi tietorakennetta ylläpitävästä koodista, voidaan ohjelma kohtuullisella työllä muuttaa myös graafisessa käyttöliittymässä toimivaksi.
Suunnittelussa toimitaan käyttäjän ja helppokäyttöisyyden (= myös nopea käyttö, ei aina välttämättä hiiri) ehdoilla.
Ohjelmassa on kahdenlaisia vastauksia. Toisiin riittää painaa pelkkä yksi kirjain tai numero (kuten menut ja K/e tyyppiset valinnat). Mikäli vastaukseen on mahdollista kirjoittaa enemmän kuin yksi merkki, pitää vastaus lopettaa [RET]- näppäimen painamisella (Return, Enter). Jatkossa hoputteilla ( prompt) on seuraavat merkitykset
: odotetaan pelkkää yhtä merkkiä. Mikäli vaihtoehdot on lueteltu ja jokin niistä on isolla kirjaimella, valitaan tämä painettaessa [RET]- näppäintä.
> odotetaan 0 - useata merkkiä ja [RET]- näppäintä. Mikäli hoputteen edessä on suluissa jokin arvo, tulee tämä arvo vastauksen arvoksi painettaessa pelkkää [RET]- näppäintä. Mikäli oletusvastaus on epätyhjä ja halutaan antaa vastaukseksi tyhjä merkkijono, painetaan välilyönti ja [RET].
Ohjelman päävalintaan päästään usein vastaamalla pelkkä [RET] uuden kierroksen alussa tai painamalla q[RET] missä tahansa ohjelman kohdassa.
Kun ohjelma käynnistyy, tulostuu näyttöön:
################################### # J Ä S E N R E K I S T E R I # # versio 9.95 # # Hannu Hanhi # ################################### Tällä ohjelmalla ylläpidetään kerhon jäsenrekisteriä. Anna kerhon nimi>_
Kerhon tiedot on talletettu vaikkapa tiedostoon nimi.DAT. Näin voimme ylläpitää samalla ohjelmalla useiden eri kerhojen tietoja. Mitäpä jos tiedostoa ei ole? Tällöin voi syynä olla kirjoitusvirhe tai se, ettei rekisteriä ole vielä edes aloitettu! Miten ohjelman tulee tällöin menetellä?
Tällä ohjelmalla ylläpidetään kerhon jäsenrekisteriä. Anna kerhon nimi>KERMIT[RET] Kerhon KERMIT tietoja ei ole! Luodaanko tiedot (K/e):e Anna kerhon nimi>KELMIT[RET] Odota hetki, luetaan tietoja... Jäsenrekisteri ============== Kerhossa KELMIT on 52 jäsentä. Valitse: 0 = lopetus 1 = lisää uusi jäsen 2 = etsi jäsenen tiedot 3 = tulosteet 4 = tietojen korjailu :_
Edellä on edetty siihen saakka, kunnes ohjelmassa on päädytty päävalikkoon ( main menu ). Seuraavaksi voimme lähteä tarkastelemaan eri alakohtien toimintaa. Näissä eri erikoistapaukset on otettava huomioon: