Ylös Edellinen Seuraava Otsikkosivu Hakemisto Sisällys

1.1.1 wildmat

Jos etsimisessä halutaan sallia jokerimerkkien käyttö, saattaa etsiminen johtaa joka tapauksessa peräkkäishakuun. Voitaisiin kuitenkin erotella erikoistapauksia:

	Ankka Aku -  voitaisiin käyttää mitä tahansa järkevää
	            järjestetyn joukon hakualgoritmia
	Ankka*    -  voitaisiin etsiä järjestetystä joukosta 1. Ankka
	            ja tämän jälkeen loppu peräkkäishakuna
	*Aku*     -  vaikea keksiä muuta kuin peräkkäishaku

Lähdimme kuitenkin alunperin oletuksesta, että kerhon koko on pieni. Siis tuskin peräkkäishakukaan vie kohtuuttomasti aikaa. Näin ollen käsittelemme kaikki hakutilanteet samalla tavalla.

Entäpä mikäli etsimisessä löytyy useita ehdon täyttäviä henkilöitä. Eräs tyypillinen tapa on tehdä aliohjelmapari:

	etsi_ensimmainen
	etsi_seuraava

Vähän samaa ideaa sovellettiin jo aikaisemmin palanen - aliohjelmassa.

Tehtävä 22.167 etsi_nimi_alkaen

Kirjoita metodi etsi_nimi_alkaen, joka etsii kerhosta nimeä aloittaen etsimisen parametrinä välitetystä indeksistä. Tällä kertaa hakuehtona saa olla myös jono "*Aku*". Metodi palauttaa löytöpaikan indeksin tai - 1, mikäli etsittävää ei löydy.

Ylös Edellinen Seuraava Otsikkosivu Hakemisto Sisällys