15.1.4 Koodin
kommentointi
Itse
ohjelmakoodi kommentoidaan seuraavasti:
- *
- selviä
C- kielen rakenteita ei saa kommentoida. Ei siis
i=5; /* sijoitetaan i on 5 */ /* TURHA! */
- *
- kuitenkin
mikäli lauseella on selvä merkitys algoritmin kannalta, kommentoidaan
tämä
i=5; /* aloitetaan puolestavälistä */
- *
- ryhmitellään
lauseet tyhjien rivien avulla loogisiksi kokonaisuuksiksi. Tällaisen
kokonaisuuden alkuun voidaan laittaa kommenttirivi, joka kuvaa kaikkien
seuraavien lauseiden merkitystä.
- *
- mikäli
tekee mieli kommentoida lauseryhmä,
kannattaa miettiä voitaisiinko koko ryhmä kirjoittaa aliohjelmaksi.
Aliohjelman nimi sitten kuvaisi toimintaa niin hyvin, ettei kommenttia
enää tarvittaisikaan. Kuitenkin jos näin suunnitellulle
aliohjelmalle tulee iso kasa (liki 10) parametrejä, täytyy asiaa
ajatella uudestaan.
- *
- muuttujien
nimet valitaan kuvaaviksi. Kuitenkin mitä lokaalimpi muuttujan
käyttö, sitä lyhyemmäksi nimi voidaan jättää.
i
ja
j
sopivat aivan hyvin silmukkamuuttujien nimiksi ja
p
yms. osoittimen nimeksi (lokaalisti).
- *
- globaaleja
muuttujia vältetään 'kaikin keinoin'
- *
- olioiden
ansiosta globaalit muuttujat voidaan yleensä välttää
kokonaan!
- *
- mikäli
globaaleja muuttujia kuitenkin tarvitaan, kasataan ne yhteen struktuuriin
typedef struct {
int jasen_maara;
int nayton_koko;
...
} globaalit_tyyppi;
globaalit_tyyppi GLOBAALIT;
...
GLOBAALIT.jasenmaara=5;
- jolloin
globaaleja muuttujia ei muuteta vahingossa!
- *
- tarvittaessa
määritellään useita eri nimisiä globaaleja tietueita.
- *
- vakiotyyliset
(alustetaan esittelyn yhteydessä eikä ole tarkoitus ikinä
muuttaa) globaalit muuttujat on sallittu sellaisenaan ja niiden nimet kannattaa
ehkä kirjoittaa isolla.
- *
- funktioiden
paluuarvolle valitaan tietty tyyli, joka pyritään
säilyttämään koko ohjelman ajan. Esimerkiksi 0 = onnistui
ja muut virheilmoituksia.