Käyttöjärjestelmät kevät 2014 - kurssipalauttesta

9.3.2015 / Paavo Nieminen < paavo.j.nieminen@jyu.fi >

Tässä on joitain luennoitsijan kommentteja edellisen kurssikerran sanallisiin palautteisiin. Numeeriset palautteet voi nähdä alkuperäisellä yhteenvetosivulla. Kuten huomata saattaa, palautetta kertyi kohtalaisen suuri määrä, joten kaikkeen ei ehdi yhdellä kertaa reagoimaan, eikä kaikkiin palautteisiin reagointi välttämättä ole tarkoituksenmukaistakaan. Olennaisin kiteytynee seuraaviin kohtiin:

Alla löytyy tarkemmat kommentit yksittäisiin viime vuoden palautteisiin, jotakuinkin palautekyselyn mukaisten alaotsikoiden mukaan jaoteltuna, mikä kieltämättä oli palautteen lukijan näkökulmasta jopa kivuliaan hienojakoista (palaute kommentteineen on pituudeltaan 20% kurssin luentomonisteesta, joten olihan tässäkin setvimistä...). Suuri kiitos kuitenkin kaikille palautetta antaneille - ei kurssit kehity, jos ei niitä yhdessä kehitetä. Vastausprosentti oli tyypilliseen tapaan harmillisen pieni: 33 vastaajaa kurssilta, jolle oli ilmoittautunut yli 250 opiskelijaa. Äänekkäimpiä palvellaan nyt tässä tapauksessa paremmin, koska muista ei ole kuulunut mitään. Osa palautteista jätetään kuitenkin (perustellusti) ilman jatkotoimenpiteitä toistaiseksi.

Contents

Demot

Positiivista

  • Demot, joita sopisi sanoa harjoitustehtäviksi, olivat hyvin rakennettuja niiden aihepiirit huomioiden.

  • Todella hyödyllisiä/hauskoja/avartavia.

  • Demot olivat erittäin iso osa omaa oppimistani. Ehkä hieman Unixin shell painoitteisia, mutta opin niistä paljon ja pidin niiden tekemisestä.

  • Hyvin selitettyjä tehtävänannot sekä hyvät ja motivoivat introt demoille. Hyviä, mutta tosiaan voi olla enemmänkin Huomasi, että niihin oli panostettu.

  • Hyvin valmisteltu, selkeät tavoitteet. Vapaaehtoiset demot hieno juttu. Sopivan haastavat.

  • Demot olivat oleellinen osa kurssia ja syvensivät oppimista ja varsinkin käytännön taitoja.

  • Hyvää oli se, etteivät kaikki olleet pakollisia => mahdollisti niiden suorittamisen. Taso ei karannut överisti lapasesta => pienellä avustuksella kykeni suorittamaan.

  • Pakolliset demot olivat ainakin mielenkiintoisia. Lisädemoja en ehtinyt tekemään vaikka olisin halunnut.

  • Yksinkertaiset demot, joilla pääsi tekemiseen kiinni.

  • Demot sopivat aiheeseen ja vaikeustaso oli sopiva, ei pelottavan kova. Alkupään demot olivat tosin ehkä turhankin helppoja, mutta sitähän ne usein ovat muillakin kursseilla.

  • Demotehtävät olivat mielenkiintoisia ja tukivat hyvin kurssilla luennoituja asioita. Pakollisten demojen työmäärä oli sopiva ja niiden asiat kurssin kannalta oleellisia.

  • Demot olivat kivoja ja innostavia sekä tarkkaan ohjeistettuja. Vapaa-ehtoiset demot olivat myös sopivan haastavia. Tukivat hyvin luennolla käytyjä asioita (erit. vapaaehtoiset). Hyvää oli myös joustavava aikataulu demojen palautuksessa.

    [Huom: mainittu "joustava aikataulu" on ollut poikkeustapaus. Massakurssilla ei voida koko porukan suhteen joustaa liikaa.]

  • Mielenkiintoisia demoja. En varsinaisesti tehnyt vapaaehtoisia demoja, mutta silmäilin niitä kyllä mielenkiinnolla.

  • "Demot vastasivat luennoituja asioita, eivätkä olleet mitään ""pilipali""-tehtäviä vaan realistisia. Lisäksi oli mukavaa, että kurssilla oli käytössä testipalvelin, jossa sai ajaa mitä kuraa tahansa, ja näin kokeilla niitä demoja, joissa ei ollut aivan varma, mitä tulee tapahtumaan."

Negatiivista / parannettavaa

  • Varsinkin nuo skriptaus/C ohjelmointi demot oli välillä sellaisia, että jäi jumiin ja kesti muutama tunti

    Korjausliike 2015:
     Jaetaan pienempiin osiin
  • "Liikaa aikaa menee uusien ohjelmointikieltten opetteluun. Raskasta. Kaikki eivt ole koodareita eivätkä halua sellaiseksi tulla, mutta tämäkin on ilemisesti tabu Jyväskylän Yliopistolla; "Kullähän koodin kirjoittaminen ja ymmärtäminen on kaiken ICT -ymmärtämisen pohja". Maailma on täynnä onnellisia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan halunneetkaan yrittää koodaamista mutta ovat aika guruja tietotekniikan saralla. Ei tarvitse olla leipuri vaikka tykkää pullasta."

    Ḱorjausliike 2015:
     

    Tiedotetaan kurssin sisällöstä paremmin heti alussa. (Opintolinjoilla, joille tämä kurssi on pakollinen, koulutetaan väkeä, jonka osaamisprofiiliin kuuluu koodauksen ja erilaisten ohjelmointikielten osaaminen. Jos tämä tuntuu kynnyskysymykseltä, on opiskelijalla vapaus tulla vaikka minkälaiseksi guruksi jonkin sellaisen koulutuksen kautta, jossa ei harjoitella koodaamista.)

    Kommentti:

    Tuo sanonta että "ei tarvitse olla leipuri vaikka tykkää pullasta" ei minun mielestäni tässä oikein osu kohdalleen. Olen siitä toki samaa mieltä - tykkäänhän toki pullasta, vaikka en osaa kummemmin leipoa. Lisäksi uskon, että "Ei tarvitse olla leipuri, vaikka ostaa ja myy pullaa" tai "Ei tarvitse olla leipuri, vaikka pakkaa ja kuljettaa pullaa". Kyllä minusta kuitenkin tarvitsee olla leipuri, jos aikoo realistisesti valmistaa kaupallisesti kannattavia määriä myyntikelpoista pullaa!

    Pullaa nyt vielä ehkä voi leipoa ns. "kuka tahansa", jos vain opettelee leipomaan, mutta jos ajatellaan elintarvikealaa laajemmin, niin Suomen lainkin mukaan (Elintarvikelaki 27§) "Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan huolehdittava siitä, että tämän lain nojalla ilmoitetussa tai hyväksytyssä elintarvikehuoneistossa työskentelevällä, pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita käsittelevällä henkilöllä on elintarvikehygieenistä osaamista osoittava Elintarviketurvallisuusviraston hyväksymän mallin mukainen todistus (osaamistodistus), jos hän on työskennellyt pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä edellyttävissä tehtävissä yhdessä tai useammassa elintarvikehuoneistossa yhteensä vähintään kolme kuukautta." Poikkeuksena laki mainitsee mm. kassatehtävät, valmiiden annosten tarjoilun ja elintarviketyöhön velvoitetut vangit.

    Mielestäni täytyy olla ammattilainen, että voi harjoittaa ammattia. Tällä kurssilla opetellaan koodaukseen liittyviä asioita, koska täällä ei kouluteta porukkaa IT-alan "kassatehtäviin", yksinomaan valmiiden ohjelmistojen tarjoiluun eikä koodamiseen velvoitetuiksi vangeiksi. Analogiat sikseen... Kurssi pidetään teknisesti orientoituneelta pohjalta tänäkin vuonna, em. palautteesta huolimatta. Jokaisella on tietenkin vapaus mielipiteeseensä, ja kentältä on aina mukava kuulla, mitä siellä opetuksestamme ajatellaan. (Eipähän muuten asia jäänyt Jyväskylän Yliopistossakaan tabuksi nyt kun asia tuli täten esille!)

  • "Shell skriptausdemo tarvitsee paremmat notaatiot mm. if lauseista. Muutenkin se oli niin syntaksiltaan tarkkaa, että syntaksin tärkeyttä voisi jotenkin demon tehtävänannossa korostaa."

    Korjausliike 2015:
     Pyritään lisäämään ohjeisiin ja tehtävänantoihin tarkkuutta. Täsmällisiä korjausehdotuksia saa tehdä.
  • Demot eivät tuntuneet kurssin kannalta oleellisilta.

    Korjausliike 2015:
     Pyritään integroimaan demot entistä paremmin kurssin sisältöön ja eksplikoimaan osaamistavoitteet selkeämmin.
  • Hieman irrallisia kurssin aihealueeseen, esim. Sormet C:hen ei kauheasti auttanut ymmärtämään itse käyttöjärjestelmistä mitään vaikka kiva näpertelytehtävä olikin.

    Korjausliike 2015:
     Pyritään integroimaan demot entistä paremmin kurssin sisältöön ja eksplikoimaan osaamistavoitteet selkeämmin.
  • Vapaaehtoisten demojen julkaisujen aikatauluissa oli lipsumista.

  • Jos suinkin mahdollista, niin vapaaehtoiset demot olisi hyvä saada jatkossa aiemmin jakoon. Itselläni juuri ne herättivät eniten kysymyksiä ja ihmettelyä, ja viimeisen demon osalta viimeinen ohjaustilaisuus oli mennyt jo viikko sitten ennen kuin ehdin vikan demon tehdä. Osin tämä on tietysti omakin aikatauluongelma, etten ehtinyt sitä aiemmin tehdä.

  • Olisi kiva jos luennoitsija pysyisi omissa asettamissaan aikamääreissä (erityisesti demojen ilmestymisen osalta). Kurssin Korppi-sivut (erityisesti demojen osalta) olivat hämääviä.

    Korjausliike 2015:
     Käytetään paranneltuja versioita jo viime kevään aikana valmistelluista demoista, niin ei pitäisi olla vaikeuksia julkaisuaikataulun kanssa. Riskinä on uuden TIM-järjestelmän pilotointi kurssin harjoitustehtäväalustana.
  • "Hyvät ja asiaan kuuluvat demot, mutta tässäkin kaipaavat vielä asian teroitusta! Omien muistiinpanojen tekeminen oleellista.

    Korjausliike 2015:
     Terävöitetään täsmällisempien palautteiden perusteella. Muistiinpanoihin liittyvän lisäkommentin perusteella en näe korjattavaa, koska omien muistiinpanojen tekemisen pitääkin kuulua asiaan. Myös lisätiedon etsiminen omatoimisesti on olennainen metataito, johon pitää alusta asti kannustaa erilaisin tavoin.
  • Demojen ohjeet olivat paikoin epäselvät, ainakin joissain skriptaus-jutuissa (ks. aiemmat vastaukset). 3-demoon jäi jotain TODO-osioita hämäämään, että onko demo ylipäätään tehtävissä. Ohjeet pääosin ja vaikeustaso aika hyvät.

    Korjausliike 2015:
     Käytetään viime vuonna valmisteltuja demoja, jotka on periaatteessa jo kertaalleen julkaistu. Parannellaan ohjeita inkrementaalisti ja tehdään TODO-merkintöjä alta pois.

Yleiskuva kurssista - "mikä onnistui ja mitä pitäisi kehittää" tjsp.(?)

Positiivista

  • Luentomoniste oli (lähes kokonaan) hyvä ja selkeä
  • Erityisen tyytyväinen olin Paavon tapaan opettaa sekä kerrata opetetut asiat joka luennon lopuksi. Oppimisen kannalta erittäin tehokasta ja antoi vaikutelman että opettajaa aidosti kiinnostaa, että luennolla esitetyt asiat ymmärretään ja opitaan. Harvinaista herkkua!
  • Luentomoniste on erinomainen ja demot myös. Niistä opin eniten.
  • Harjoitustehtävät ja niiden ohjaus oli suunniteltu huolella.
  • Vierailuluento oli tosi kiinnostava, demot olivat hyviä (vaikka välillä liian vaikeita)
  • "Kurssinvetäjän esitystapa ja oma tekeminen luennoilla, ei pelkkää kalvoa kalvon perään, olivat tosi hyviä juttuja. Vierailijaluento oli hyvä ja kiinnostava. Hyvä, että vaikka paikalla olikin ammattilaiskäyttöjärjestelmäihmisiä, kurssilla ei päädytty suuntaamaan opetusta ja sisältöjä heille, kuten esim. ohjelmointi2-kurssilla."
  • Demot olivat todella hyviä.
  • Luennot ja materiaali ovat erinomaisia.
  • "Petterin luento oli tosi jännä ja muutenkin luennoilla ei koskaan tullut nukuttua yhtä paljon kuin muilla kursseilla. Luentovideot toimivat myös ihan hyvin ja niiden tekemistä kannattaa jatkaa."
  • Kokonaisuutena aihealueen rajaus mielestäni hyvä.
  • Vierailu luento virtualisoinnista tosi hyvä ja todella olennaista tietoa työelämän kannalta. Skriptaus demoissa käsiteltiin hyviä perusrakenteita, jotka on hyvä olla hallussa jo alusta asti skriptejä kirjoitellessa. Myös gcc:n, gdb:n ja linux kernelin koodin esittely oli valaisevaa.
  • Perusteellisuus. Luennoilla tuli paljon asiaa ja luentomonisteessa asiat oli selvitetty ymmärrettävästi juurta jaksain. Demot olivat sopivan haastavia.
  • "Kaikki meni kyllä loistavasti. Luennoitsija oli mukaansatempaiseva, kärsivällinen sekä myös selvä ja tarkka kurssin asioissa. Demot olivat kivoja, etenkin ""vaarallisia ohjelmia"" -demo. :)"
  • Etenkin demotehtävät olivat onnistuneet. Myös luentojen videointi toimi ilman suurempia ongelmia. Opettaja myös osaa selittää asiat niin, että niistä aiemmin tietämätön ymmärtää ne.
  • Kurssilla sai hyvin ohjausta tarvittavien tehtävien suorittamiseen ja ohjaajat olivat aina kovin kärsivällisiä. Kurssin opettaja onnistui innostamaan kurssisiältöihin syventymiseen ja selitti monin paikoin ymmärrettävästi välillä hyvinkin mystisiltä tuntuneita asioita.
  • Aihe, mielenkiintoisuus, usean käyttöjärjestelmä käsittely, tiep114:een viittaukset ja sen jatko.
  • Opetus (asioiden esille tuonti) "Kurssi oli mielenkiintoinen, opetusmuodot hyviä ja demot sekä luennot mielenkiintoisia. Paavo on symppis <3"
  • Kaikki onnistui oikein mallikkaasti ja moni kurssi voisi ottaa mallia.
  • Luentovideot oli toteutettu erinomaisesti. Opettaja myös muisti toistaa kysymykset ääneen, jotta kaikki kuulivat ja myös luoentovideossa kuuli sen.
  • Mielestäni kurssi oli kokonaisuutena hyvin onnistunut.
  • Demot ja vierailuluento oli parasta antia.
  • Kurssi oli kokonaisuudessaan onnistunut hyvin, ainakin minun mielestäni. Myös kurssiarvosanani korostaa sitä, että viihdyin kurssilla ja suuria vaikeuksia ei asian ymmärtämisessä ollut.
  • Kurssilla esitettiin niin hyvin kysymyksiä, ettei lisätietoja sinääsä kaivata. Kurssilla esitetään kuitenkin lähteet, mistä lisätietoa löytää, kun sitä tarvitsee
  • En jäänyt kaipaamaan mitään.
  • Niihin asioihin, joista kaipasin lisäselvitystä, sain erinomaisia ohjeita luennoitsijalta, ja voin vain toivoa, että muutkin "eksyneet" uskalsivat häneltä lisäohjeita kysyä.

Negatiivista

  • Kurssin tavoitteet eivät selvinneet.

    Korjausliike 2015:
     Kirjataan osaamistavoitteet aiempaa tarkemmin Korppiin ja monisteen johdantoon; käydään läpi luennolla.
  • Kurssi oli vähän pieni pintaraapaisu, olisi ollut kiva saada enemmän tietoa mm. käytännöstä (Demojen lisäksi)

    Korjausliike 2015:
     Kurssin laajuutta tai syvyyttä ei paljon pysty kasvattamaan opintosuunnitelman tarjoamissa puitteissa. Lisätään kuitenkin itsenäisen lisäopiskelun mahdollistamiseksi viitteitä lisämateriaaleihin.
  • Skripteistä ihan perusperusjutuista seuraavaa tasoa [jäi kaipaamaan]. Nyt hypättiin perusperustasosta suoraan vaativiin.

    Korjausliike 2015:
     Jaetaan demot pienempiin kokonaisuuksiin, joita tehdään viikottain.
  • "Ei sitä vielä tiedä. TEntin jälkeen vasta hoksaa mitä ei ole ymärtänyt tai mitä ei muista. Onko sen nyt niin väliä. Muistien toiminta ja erilaisuuksien selvittäminen jäi hieman yrityksen asteelle. "

    Korjausliike 2015:
     Lisätään monisteeseen muutama pykälä välimuisteista. Muistiteknologiat noin muuten eivät tämän kurssin asiaa olekaan.
  • "Paavo mainitsi jollakin luennolla, että virtualisointia ei oikeastaan opeteta millään kurssilla. Tämä ei ole oikeastaan totta sillä vaikka Tietoturva (on sillä varmaan joku hieno kurssikoodikin) ei varsinaisesti siihen perustu niin siellä varmasti demojen yhteydessä pääsee leikkimään virtualboxilla."

    Korjausliike 2015:
     Pidetäänpä mielessä, että virtualisointi on mukana muillakin kursseilla.
  • "Kurssi oli kaikenpuolin hieman epäselvä. Tais johtua luennoitsijasta aka kurssin päävastuullisesta osakseen, vaikka innokkaasti halusikin selittää asioita. Kurssimateriaalissa kuin luennoilla liikaa selitetään/selitettiin tulevasta ja juututtiin lillukan varsiin (toisaalta sivumainintana reunassa miten asiaa on päätekstissä yksinkertaistettu ok, mutta siitä ei tarvitse niin paljoa päätekstissä painottaa - sivupolut vaikeuttavat pääasiaan keskittymistä. Esim. Selittely miksi asia on selitetty näin ja epävarmuudet häiritsevät pdf-materiaalin lukemista. Tarkoitan, että asiat on hyvä selittää, mutta siihen miksi joku asian kerrotaan jotenkin juututaan liikaa selittelemään, mikä ei enää ole asiasisältöä riittävästi - nämä voivat jäädä reunahuomautuksiksi tms. ylimääräiseksi, ei päätekstiin)." Kokonaisuudessaan seuraamani osuus oli kyllä oikein laadukasta. Pienoisena haasteena tietysti se, ettei aihe ole ehkä lähimmäisenä omia kiinnostuksen kohteitani, mutta pätevien videoiden ansiosta seurailin kurssia aktiivisesti(kunnes notkahti, oli siinä vissiin tenttiputkea kanssa niin ei sitten riittänyt aika enään videoille).

    Korjausliike 2015:
     Yritetään välttää lillukanvarsia, vaikka ne niin mukavia ovatkin. Aina saa myös pyytää kiteyttämään, jos meinaa lähteä avaruuslaiva seilaamaan liian kauas asiasta. Monisteen voi lukea ilman alaviitteitä tai niiden kanssa. Asiasta lienee syytä mainita esipuuhessa tai johdannossa (yritän muistaa lisätä reunahuomautuksen reunahuomautusten roolista nimenomaan reunahuomautuksina).
  • Demoissa voisi olla jokaisesta pakollisesta tehtävästä aina helpompi ja vaikeampi versio niin, että helpomman version tehtyä osaa myös soveltaa vaikeampaan versioon. Vaikeammasta versiosta sitten saisi lisäpisteet tenttiin, esim 0.5pistettä per tehty vaikea demo. Näin voisi lisätä pakolliset demot kuuteen kappaleeseen ja työmäärä kuitenkin lisääntyisi vain vähän.

    Korjausliike 2015:
     Mielenkiintoinen malli, mutta välttämättä ei uskalla toteuttaa vielä 2015. Pakollisia demoja tulee nyt lisää ja niiden keskimääräistä vaativuutta vastaavasti lasketaan. (Työmäärää voi halutessaan vähentää tekemällä pienemmän osan vaihtoehtoisista lisätehtävistä.)
  • Skriptiohjeet olivat paikoin epäselviä, ks. vaikeustaso-kohta. Tenttiin lukiessa huomasi, että kurssin loppupään asiat, kuten oheislaitteiden hallinta ja tiedostojärjestelmä, jäivät ehkä hieman muita asioita epäselkeämmiksi.

    Korjausliike 2015:
     Pyritään kehittämään materiaalia täsmällisemmäksi aikarajoitteiden puitteissa. Tämä ongelma on tunnettu ja lisätty TODO-listalle kohtalaisen korkealla prioriteetilla. Vuorokaudessa on kuitenkin harmillisen vähän tunteja. Materiaalin kehitykseen saa ottaa osaa; siinä oppii asiat samalla itsekin paremmin ja varmemmin.

Kurssin vaikeustaso

Positiivista

  • Haastetta oli, mutta kaikista ongelmista selvittiin.

  • Käyttämääni opiskeluaikaan nähden olen sitä vastaavasti kärryillä, ehkä

  • Asioiden sisäistäminen vei aikaa, mutta mitään mahdottomia ei vaadittu.

  • Kurssilla on paljon asiaa, mutta liian yksityiskohtaisesti niitä ei tarvi opetella.

  • Tentti sitten erikseen mutta ainakin pakolliset demot olivat oikein hyviä.

  • Sanoisin että hieman sopivaa vaikeampi. Kurssilla paljon monimutkaista asiaa jonka sisäistämiseen menee aikaa.

    [Tämähän on tavoitetilanne :) ]

  • Tenttiä lukuunottamatta ei aiheuttanut ahdistusta, kuten jotkut muut tietotekniikan kurssit ovat tehneet.

    [Tämä kai hyvä asia??]

  • Jotkin kurssin asiat vaikuttivat hankalahkoilta kurssin aikana, mutta niitä ei tentissä kysytty liiaksi.

    [Tämäkin hyvä.. Vai tulikohan tehtyä liian helppo tentti..?]

Negatiivista

  • "Demoissa välillä jäi jumiin muutamaksi tunniksi ennen ""ahaa"" oivallusta" Osittain liian vaativa. Perusdemoista pitäisi pystyä selviytymään kurssin materiaaleilla, nelosdemossa ne eivät riittäneet.

    Korjausliike 2015:
     Korostetaan materiaalissa tarkemmin, että demot ohjeineen ovat osa kurssin materiaaleja. (Korostetusti tämä varmaan näkyi nelosdemossa, vaikka itse asiassahan kaikki demot olivat luentomonisteen sisällön ylittäviä lisämatskuja)
  • Neljän oopeen kurssilla ei missään nimessä tulisi vaatia demoissa C -kielen ja assemblerin itseopiskelua. Samoin luennoilla mennään todella syvälle kernelin salaisuuksiiin vauhdilla jossa jotkut putoavat kelkasta.

    Korjausliike 2015:
     Otetaan C ja assembler mukaan luentosisältöön; hoidetaan demoissa sitten käytännön äksiisiä.
  • Ehkä liikaa asioita ympätty yhteen kurssiin, eikä järkevän kokonaisuuden muodostaminen onnistunut.

    Korjausliike 2015:
     Yritetään lisätä monisteen alkupuolelle kokonaisuutta kuvailevaa pätkää ja kaavioita, jos se vaikka auttaisi kokonaisuuden muodostumisessa. Asioita ei ehkä ole tarkoituksenmukaista vähentää, mutta ehkä osaa niistä voi vastaavasti käydä läpi pintapuolisemmin..
  • Sopiva, mutta kurssi oli hieman epäselvä.

    Korjausliike 2015:
     (ks. yllä)
  • Siltä osin mitä ehdin aktiivisesti seuraamaan pystyin omaksumaan pitkälti opetuksen. Koodipätkät tosin meni meikäläisellä vähän överiksi, mutta muuten opetus oli hyvin selkeää ja pysyin mukana.

  • Kurssi sisälti ohjelmointia, skriptausta, valtavan määrän käsitteitä ja uutta teknistä asiaa. Itselläni ei ainakaan ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia edes yrittää tehdä bonustehtäviä vaikka olisin halunnut. Tämä kurssi on kaiken kaikkiaan aika työläs paketti sisäistettäväksi.

    Korjausliike 2015:
     Täytyy ehkä pidemmällä tähtäimellä pohtia ratkaisuja tyyliin "jokaiselle jotakin", jolla saisi vaikka pienemmän osasuorituksen tai laajemman kokonaissuorituksen tekemällä kurssista sen osan, minkä ehtii ja mihin asti aikaa sekä kiinnostusta riittää (ei tosin välttämättä tapahdu vielä 2015; tasapainotetaan ja karsitaan demoja jonkin verran, että pysyy keskimäärin jotakuinkin 4 op tuntimäärän sisällä)
  • "skriptiohjeet paikoin epäselviä, ainakin "" ja ':n erot. Tehtävien kanssa ei tarvinnut tuskailla, vaikken ollutkaan aiemmin skriptannut mitään. 2-demosta eos, sillä olen joskus C:llä ohjelmoinut yhden kurssin, joten se oli jossain määrin tuttua."

    Korjausliike 2015:
     (ks. edellä) demoja täytyypi täsmentää; huomioitava fakta on se, että aiempi kokemuspohja vaihtelee ja kurssin rooli on tasapainottaa osaamista. (Ensisijainen kohderyhmä on tabula rasa poislukien vähintään Ohjelmointi 1 hyvin suoritettuna.)
  • Kurssilla ei ollut mitään järin vaativaa, vaan monet asiat olivat alustavasti tuttuja jo ennen kurssille osallistumista, mutta saivat nyt kurssin aikana paljon täydennystä. Esimerkiksi prosessien vuoronnus oli tuttu käsitteen tasolla, mutta ei ollut kovin tarkkaa käsitystä miten se oikeasti tapahtuu.

    [ks. edellinen huomio osaamistason vaihtelevuudesta ennen kurssia]

  • "Kurssilla oli helppoja asioita, kuten shellskriptaus ja C-kieliset demot, mutta ne olivat minulle helppoja toki siksi, että olin ennenkin niiden parissa työskennellyt. Olen myös käyttänyt Linuxia yli kymmenen vuotta, joten esimerkit ja demot eivät sinänsä tuoneet uutta asiaa. Assembly-demo (demo 7a) taas oli vaikea, mutta niin sen pitikin olla, ja siitä sai tarpeeksi hyvityspisteitä tenttiä ajatellen. Demojen ohjaustilaisuudessa minulle väännettiin kyseisen demon periaatteet rautalangasta, ja sekin lopulta avautui. Näin saan vaikeustasoksi keskiarvoisesti ""sopiva"". "

    [ks. edellinen huomio osaamistason vaihtelevuudesta ennen kurssia; taisin tunnistaa henkilön anonyymin tekstin takaa, sori vaan... kyseinen kaveri oli "hyvien puolella" siinä mielessä että käytti aikaa ajatteluun ja varsinkin tuli kysymään apuja, kun apu tuntui olevan tarpeen. Vastaavalla toiminnalla pärjäsivät hyvin myös tyypit, joilla mitään aiempaa kokemusta asioista ei ollut!]

Kurssimateriaali

Positiivista

  • Hyvä matsku

  • Luennoitsija on nähnyt vaivaa materiaalin kasaamiseen.

  • Demojen ohjeistus todella hyvä. Ja ajantasainen kurssimateriaali plussaa.

  • Tarjolla on hyvä luentomoniste ja lisätietojakin sai

  • Todella hyvä ja ymmärrettävä luentomoniste käyttöjärjestelmistä verkossa.

  • "Lyhyen opiskeluaikanani paras lukemani luentomoniste! Teksti ei ollut puuduttavaa, vaan todella mielenkiintoista ja ""kevyttä"" luettavaa, vaikka olikin täyttä asiaa. Vajaa sata sivua hujahti hetkessä."

  • Luentomoniste oli erinomainen lisä verrattuna perinteiseen powerpointkalvo-dumppaukseen. Luentojen videotaltiointi oli toimivaa.

  • Materiaali oli pääasiassa kattavaa, mutta jotain asioita sieltä vielä puuttuu.

    [Puutteet on tunnettu tilanne, ja toivottavasti merkitty kohtiin, joissa niitä ilmenee; kirjoittamisessa saa auttaa.]

  • Materiaali oli kyllä hyvä, siitä ei pääse minnekkään.

  • Plussaa materiaalista tulee www-sivustosta, mistä sain hyviä vinkkejä [Tarkoittanee demosettiä? Muutahan nettisivulla ei 2014 kai ollutkaan?]. Luentomoniste on perushyvä.

  • Luentomonisteesta tuli lopulta kattava - ehkä vähän liiankin. Välillä olennnaiset asiat meinasivat hukkua yksityiskohtiin ja ulkoista rakennetta voisi ehkä kehittää silmää miellyttävämpään suuntaan. Kokonaisuudessaan olen kuitenkin hyvin tyytyväinen.

  • Hieman keskeneräinen. Luentomonisteen teksti hyvää: selkeää, helppolukuista ja välillä jopa hauskaa.

  • Luentomoniste oli selkeä ja helppolukuinen, demot ja esimerkkikoodit hyvin ohjeistettuja / kommentoituja.

  • Materiaali oli varmasti oikein laadukasta, mutta en sitä juuri hyödyntänyt.

  • Luentomoniste ja kurssimateriaaliksi osoitetut oppikirjat olivat mielestäni laadukkaita.

Negatiivista

  • En lukenut kurssimateriaalia, mutta kuvat olivat rumia. Suosittelen tutustumaan TikZiin.

    Korjausliike 2015:
     Kaunistellaan se, mitä ehditään. Projektiin saa osallistua, varsinkin TikZillä!
  • Osa materiaaleista on aika tuskastuttavia. Paaaaaaaaljon tekstiä.

    Korjausliike 2015:
     Lisätään tekstiä. (No eikun tiivistetään ja lisätään kuvia sen minkä ehditään. Tiivistäminen ikävä kyllä on paaaaaaaaljon vaivalloisempaa kuin kirjoittaminen)
  • Kurssimoniste on aika kamala. Hankala lukea ja tärkeä asia hukkuu jonnekkin. Pakko sanoa - häpeäkseni - kaipaavani hyviä PPointeja.

    Korjausliike 2015:
     Tarkemmat selvennykset, miksi monistetta on hankala lukea ja mihin tärkeä asia hukkuu, otetaan ilolla huomioon. PPointeja ei näillä näkymin ole tulossa.
  • "Kaikille opettajille yleisesti ja yhtäläisesti: ANIMAATIOT, ANIMAATIOT! Opetelkaa tekemään niitä ja ympätkää niitä kurssimateriaaleihinne. Kohta parisataa pistettä kasassa, mutta yhtään kurssia en ole nähnyt, missä opettajalla olisi opetuksen tukena animaatioita. Onko se jotenkin kiellettyä Jyväskylän Yliopistossa -ehkä?"

    Korjausliike 2015:
     Animaatiot olis aina kivoja, kun ehtisi tekemään. (Alussa myös työkalun opettelun vaiva.) Jos osaat itse tehdä, otetaan innolla vastaan ja lisätään materiaalipakettiin.
  • Olisi hyvä jos esim. kurssin moniste olisi valmis ennen kurssia, muuten se on hankalaa lukea sen, sillä pitää aina etsiä mitä uutta on uudessa versiossa ja mistä jatkaa lukemista.

    Korjausliike 2015:
     Yritetään, yritetään. Jäädytetään jokin versio tämän kurssin alussa. Jatkokehitysversiota työstetään rinnakkain eri versiohaarassa.
  • Riittävä kurssin läpäisyyn, mutta epätasapainoinen. Alkupään kappaleet todella pitkiä ja aiheeseen sukellettu enemmänkin, ja loppupään kappaleet muutaman sivun mittaisia ja asiat jäivät lähinnä maininnan tasolle.

    Korjausliike 2015:
     Kirjoitetaan loppupäästä auki se, mitä ehditään. (Asia on ollut TODO-listalla pitkään) Toisaalta kurssin ydinaines kuuluu pääosin alkupäähän ja demoihin (ks. osaamistavoitteet).
  • "Uutta materiaalia ja sen kehitystä, niin keskeneräisyyden toisaalta ymmärtää. Kaipaa vielä kehitystä ja selventäviä kuvia. Materiaalissa - siis se 90-sivuinen pdf - kuvien ja kuvioiden kaipaisi olevan ennen ko. kuvion selitystä. Nyt piti kelailla edes takas, koska kuviosta selitettiin ennen kuin sitä oli itse nähnyt/ehtinyt lukea pikkunäytöllään sinne saakka."

    Korjausliike 2015:
     Selventäviä kuvia on tarkoitus lisätä. Kuvien sijoittelusta hyvä pointti. (Sijoitteluhan oli säännönmukaisesti tähän havaintoon nähden "väärin päin" eli aina selittävän tekstin jälkeen, mikä on tyypillinen vaatimus painettavissa artikkeleissa ym.; pikkunäytöiltä näitä monisteita kuitenkin ehkä luetaan enempi, joten tämä muutos on hyvin perusteltu...)

Ulosanti ja vuorovaikutus

Positiivista, negatiivista ja muuta

  • Selkeä, rauhallinen tapa opettaa, kysyi paljon kysymyksiä ja varmisti että asiat tuli ymmärretyiksi.

  • Innostavaa

  • EOS. En pahemmin käynyt luennolla.

  • Mukava kuunnella, luontevaa esiintymistä jossa joskus pientä itseireoniaakin mukana. Joskus harmitti oikein luennoitsijan puolesta meidän opiskelijiden passiivisuus. Istua möllötämme muutmaa poikkeusta lukuunottmatta kaikki luennot läåensä.

    Kommentti:Niinhän te yleensä teette :) mutta aina me kaikki voidaan parantaa juoksua!
  • Puhe oli toisinaan katkonaista. Tämä korjaantuu välttämällä sanoja tai ääniä joo, eli, niinku, tavallaan, noh ja öö. Jos ei ole mitään sanottavaa, niin on hyvä vaihtoehto olla hiljaa hetki. Vaikutti myös siltä, että puolet vastauksista yleisön kysymyksiin eivät oikeasti vastanneet siihen mitä kysyttiin, mutta vastauksiin ajauduttiin vahingossa myöhemmin.

    Kommentti:Tavallaan niinku pittäis opetella hiljaa olemisen kultaista taitoa. Yritetään. Luonnollista ja erittäin hyvä asia on myös, että kysytään asiaa, joka on kohtapuoleen tulossa esille, mutta tarina ei ole vielä edennyt siihen pisteeseen, jossa vastaaminen aiemmin selitetyn pohjalta olisi mahdollista. Joutuu vastaamaan ensin ympäripyöreitä "tavallaan"-tyyppisiä ja palata kysymykseen sitten, kun se on mahdollista täsmällisemmin.
  • Positiivisen innostavasti esitetyt luennot. Välillä päädyttiin turhan pitkäksi aikaa johonkin turhan kauas.

    Kommentti:

    Tähän liittyy sellainen juttu, että itse opiskeluaikoina varsin paljon nautin niistä hetkistä, kun luennoitsija kävi kaukana asiasta. Se toi todellista lisäarvoa verrattuna oppikirjan tai monisteen lukemiseen ja teki luennolla istumisen ylipäätään mielekkääksi (verrattuna sellaisiin luentoihin, jotka olivat monisteen tai kalvosarjan resitoimista ääneen, yleensä enemmän tai vähemmän monotonisesti).

    Olen koettanut suorastaan vaalia tuota vaeltelevan ajatuksenvirran ominaisuutta luentotilanteessa, jossa se on mahdollista, toisin kuin oppikirjan tai monisteen lineaarisessa tekstissä. Syy on sama luentomonisteen alaviitteisiin ja reunahuomautuksiin. Ikävä kyllä kaikista itsesensuuriyrityksistä huolimatta tätä tapahtunee siis jatkossakin...

    (Sitä paitsi... kauimmillaan kävin muistaakseni Rosetta-luotaimen käyttöjärjestelmän luona, joka on vielä ihan tämän aurinkokunnan sisällä... reunahuomautus aurinkokunnan ulkopuolelle ehtineen Voyager-luotaimen äänilevyn käyttöohjeista on kirjoitettu viime kevään kurssin jälkeen.)

  • Odottaa kysymyksiä ja vastaa

  • Ei yrittänyt liikaa yleisön osallistumista, mistä iso plussa.

    Kommentti:Osallistuminen olisi suotavaa, mutta ei sitä passaa väkisin tai varsinkaan teennäisin keinoin pakottaa :)
  • Hyvin selkeä ja perusteellinen, kannustava ote opetuksessa.

  • Nieminen on mukaansatempaiseva, "kaverimainen" luennoitsija. Artikuloi selvästi opetettavan asian ja ottaa myös yleisiöä mukaan luennoilla!

  • "Lillukanvarsia aka epäoleellisuuksia oli paljon. Pahimmillaan varsinainen uusi asia alkoi vasta toisell luennolla, kun taas joinakin kertoina siedettävät kymmenen minuuttia meni järjestelyihin. Aiemman asian kertaus on ok, mutta noin pitkään järjestelyissä tms. ei - itse odotin luennoilta enemmän tiukkaa asiaan menenistä ja niitten kertomista."

    Kommentti:Viittaus "järjestelyihin" tarkoittanee sitä, kun demoja julkaistiin pitkin matkaa ja ne esiteltiin luentojen alussa. Toivottavasti tämä korjautuu nyt, kun voidaan käyttää jo aiemmin tehtyjä demoja. Lillukanvarsista ja epäoleellisuuksista en tule luopumaan (ks. edeltävä kommentti "kaukana käymisestä"). Yritän rajoittaa sen minkä pystyn.
  • Noheva veijari + tietämys kohdillaan. Erittäin mukava ja jaksoi selittää asiat perusteellisesti +sähköpostiliikenne

  • Vuorovaikutus hyvää, mutta ei valitettavasti erityisen hyvä puhumaan. Varsin paljon sanojen/sanamuotojen hakemista, minkä vuoksi puhe eteni verkkaisesti. Sujuvammalla ulosannilla olisi ehkä jäänyt paremmin aikaa vaikeiden asioiden selventämiseen ja luentojen ajoissa lopettamiseen.

    Kommentti:Yritänpä toki parantaa juoksua tai ainakin puhumista. Tosin kyllä tässä haluan persoonalla mennä, ja asiaan kuuluu että suoraan papereista tai esityskalvoista ei tulla menemään, joten joskus joutuu hakemaan sanoja/sanamuotoja. Toistaiseksi ne ovat onneksi kait lopulta löytyneet. Verkkaisuus sinänsä on tavoitetilanne, jolla yritän välttää nopeasta puheesta mahdollisesti aiheutuvaa kohinaa informaatiokanavassa. (Jos verkkaisuus ahdistaa liikaa, voi luentovideot katsoa kotona tuplanopeudella; korvan totuttua voi sitten hilata jopa reilusti yli tuplanopeuden...)
  • Puhe oli selkeää ja luennot etenivät johdonmukaisesti. Luennoitsijalla oli myös ainutlaatuinen kyky selittää asiat silloin, kun niitä oikeasti tarvittiin, ilman että tuntui kiireiseltä. Esim. kurssin aikana nähtiin muutama erinomainen aasinsilta.

  • Luennoitsija kysyi lähes joka kerta luentoyleisöltä kuulumisia, ei tosin tainnut kukaan juuri vastata, sen verran yllättävä kysymys. Hän myös tarkisti joka kerta, että kaiuttimien ääni kantoi salin takaosaan asti. Yleisökysymyksiin hän vastasi aina perusteitaan myöden, ja myös nk. tyhmiä kysymyksiä kehuttiin hyviksi (ja niinhän ne olivatkin!) Myös huumorintaju välittyi vahvasti, ja luennoilla oli suorastaan mukava istua kuuntelemassa.

    Kommentti:Summa summarum, ilmeisesti samat asiat koetaan hyvin erilaisin tavoin ja palautettakin ilmenee suuntaan sekä toiseen. Yritetään hioa joitain särmiä pois, mutta osa jätetään ihan tarkoituksella. Kuulumisia tullaan kysymään; ehkä siihen vielä joskus joku jotain vastaakin...

Opetusmuodot

Työmäärä suhteessa opintopisteisiin

Innostavuus

Kehitysehdotuksia

Muu palaute

"Pystyn soveltamaan asioita tulevaisuudessa"

Luennot

Motivaatio

Arvioi opettajaa.. "lyö miestä.." vai mikä se oli..

Luentojen valmistelu

Oppimistavoitteiden saavuttaminen