9.3.2015 / Paavo Nieminen < paavo.j.nieminen@jyu.fi >
Tässä on joitain luennoitsijan kommentteja edellisen kurssikerran sanallisiin palautteisiin. Numeeriset palautteet voi nähdä alkuperäisellä yhteenvetosivulla. Kuten huomata saattaa, palautetta kertyi kohtalaisen suuri määrä, joten kaikkeen ei ehdi yhdellä kertaa reagoimaan, eikä kaikkiin palautteisiin reagointi välttämättä ole tarkoituksenmukaistakaan. Olennaisin kiteytynee seuraaviin kohtiin:
Alla löytyy tarkemmat kommentit yksittäisiin viime vuoden palautteisiin, jotakuinkin palautekyselyn mukaisten alaotsikoiden mukaan jaoteltuna, mikä kieltämättä oli palautteen lukijan näkökulmasta jopa kivuliaan hienojakoista (palaute kommentteineen on pituudeltaan 20% kurssin luentomonisteesta, joten olihan tässäkin setvimistä...). Suuri kiitos kuitenkin kaikille palautetta antaneille - ei kurssit kehity, jos ei niitä yhdessä kehitetä. Vastausprosentti oli tyypilliseen tapaan harmillisen pieni: 33 vastaajaa kurssilta, jolle oli ilmoittautunut yli 250 opiskelijaa. Äänekkäimpiä palvellaan nyt tässä tapauksessa paremmin, koska muista ei ole kuulunut mitään. Osa palautteista jätetään kuitenkin (perustellusti) ilman jatkotoimenpiteitä toistaiseksi.
Contents
Demot, joita sopisi sanoa harjoitustehtäviksi, olivat hyvin rakennettuja niiden aihepiirit huomioiden.
Todella hyödyllisiä/hauskoja/avartavia.
Demot olivat erittäin iso osa omaa oppimistani. Ehkä hieman Unixin shell painoitteisia, mutta opin niistä paljon ja pidin niiden tekemisestä.
Hyvin selitettyjä tehtävänannot sekä hyvät ja motivoivat introt demoille. Hyviä, mutta tosiaan voi olla enemmänkin Huomasi, että niihin oli panostettu.
Hyvin valmisteltu, selkeät tavoitteet. Vapaaehtoiset demot hieno juttu. Sopivan haastavat.
Demot olivat oleellinen osa kurssia ja syvensivät oppimista ja varsinkin käytännön taitoja.
Hyvää oli se, etteivät kaikki olleet pakollisia => mahdollisti niiden suorittamisen. Taso ei karannut överisti lapasesta => pienellä avustuksella kykeni suorittamaan.
Pakolliset demot olivat ainakin mielenkiintoisia. Lisädemoja en ehtinyt tekemään vaikka olisin halunnut.
Yksinkertaiset demot, joilla pääsi tekemiseen kiinni.
Demot sopivat aiheeseen ja vaikeustaso oli sopiva, ei pelottavan kova. Alkupään demot olivat tosin ehkä turhankin helppoja, mutta sitähän ne usein ovat muillakin kursseilla.
Demotehtävät olivat mielenkiintoisia ja tukivat hyvin kurssilla luennoituja asioita. Pakollisten demojen työmäärä oli sopiva ja niiden asiat kurssin kannalta oleellisia.
Demot olivat kivoja ja innostavia sekä tarkkaan ohjeistettuja. Vapaa-ehtoiset demot olivat myös sopivan haastavia. Tukivat hyvin luennolla käytyjä asioita (erit. vapaaehtoiset). Hyvää oli myös joustavava aikataulu demojen palautuksessa.
[Huom: mainittu "joustava aikataulu" on ollut poikkeustapaus. Massakurssilla ei voida koko porukan suhteen joustaa liikaa.]
Mielenkiintoisia demoja. En varsinaisesti tehnyt vapaaehtoisia demoja, mutta silmäilin niitä kyllä mielenkiinnolla.
"Demot vastasivat luennoituja asioita, eivätkä olleet mitään ""pilipali""-tehtäviä vaan realistisia. Lisäksi oli mukavaa, että kurssilla oli käytössä testipalvelin, jossa sai ajaa mitä kuraa tahansa, ja näin kokeilla niitä demoja, joissa ei ollut aivan varma, mitä tulee tapahtumaan."
Varsinkin nuo skriptaus/C ohjelmointi demot oli välillä sellaisia, että jäi jumiin ja kesti muutama tunti
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Jaetaan pienempiin osiin |
"Liikaa aikaa menee uusien ohjelmointikieltten opetteluun. Raskasta. Kaikki eivt ole koodareita eivätkä halua sellaiseksi tulla, mutta tämäkin on ilemisesti tabu Jyväskylän Yliopistolla; "Kullähän koodin kirjoittaminen ja ymmärtäminen on kaiken ICT -ymmärtämisen pohja". Maailma on täynnä onnellisia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan halunneetkaan yrittää koodaamista mutta ovat aika guruja tietotekniikan saralla. Ei tarvitse olla leipuri vaikka tykkää pullasta."
Ḱorjausliike 2015: | |
---|---|
Tiedotetaan kurssin sisällöstä paremmin heti alussa. (Opintolinjoilla, joille tämä kurssi on pakollinen, koulutetaan väkeä, jonka osaamisprofiiliin kuuluu koodauksen ja erilaisten ohjelmointikielten osaaminen. Jos tämä tuntuu kynnyskysymykseltä, on opiskelijalla vapaus tulla vaikka minkälaiseksi guruksi jonkin sellaisen koulutuksen kautta, jossa ei harjoitella koodaamista.) |
|
Kommentti: | Tuo sanonta että "ei tarvitse olla leipuri vaikka tykkää pullasta" ei minun mielestäni tässä oikein osu kohdalleen. Olen siitä toki samaa mieltä - tykkäänhän toki pullasta, vaikka en osaa kummemmin leipoa. Lisäksi uskon, että "Ei tarvitse olla leipuri, vaikka ostaa ja myy pullaa" tai "Ei tarvitse olla leipuri, vaikka pakkaa ja kuljettaa pullaa". Kyllä minusta kuitenkin tarvitsee olla leipuri, jos aikoo realistisesti valmistaa kaupallisesti kannattavia määriä myyntikelpoista pullaa! Pullaa nyt vielä ehkä voi leipoa ns. "kuka tahansa", jos vain opettelee leipomaan, mutta jos ajatellaan elintarvikealaa laajemmin, niin Suomen lainkin mukaan (Elintarvikelaki 27§) "Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan huolehdittava siitä, että tämän lain nojalla ilmoitetussa tai hyväksytyssä elintarvikehuoneistossa työskentelevällä, pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita käsittelevällä henkilöllä on elintarvikehygieenistä osaamista osoittava Elintarviketurvallisuusviraston hyväksymän mallin mukainen todistus (osaamistodistus), jos hän on työskennellyt pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä edellyttävissä tehtävissä yhdessä tai useammassa elintarvikehuoneistossa yhteensä vähintään kolme kuukautta." Poikkeuksena laki mainitsee mm. kassatehtävät, valmiiden annosten tarjoilun ja elintarviketyöhön velvoitetut vangit. Mielestäni täytyy olla ammattilainen, että voi harjoittaa ammattia. Tällä kurssilla opetellaan koodaukseen liittyviä asioita, koska täällä ei kouluteta porukkaa IT-alan "kassatehtäviin", yksinomaan valmiiden ohjelmistojen tarjoiluun eikä koodamiseen velvoitetuiksi vangeiksi. Analogiat sikseen... Kurssi pidetään teknisesti orientoituneelta pohjalta tänäkin vuonna, em. palautteesta huolimatta. Jokaisella on tietenkin vapaus mielipiteeseensä, ja kentältä on aina mukava kuulla, mitä siellä opetuksestamme ajatellaan. (Eipähän muuten asia jäänyt Jyväskylän Yliopistossakaan tabuksi nyt kun asia tuli täten esille!) |
"Shell skriptausdemo tarvitsee paremmat notaatiot mm. if lauseista. Muutenkin se oli niin syntaksiltaan tarkkaa, että syntaksin tärkeyttä voisi jotenkin demon tehtävänannossa korostaa."
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Pyritään lisäämään ohjeisiin ja tehtävänantoihin tarkkuutta. Täsmällisiä korjausehdotuksia saa tehdä. |
Demot eivät tuntuneet kurssin kannalta oleellisilta.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Pyritään integroimaan demot entistä paremmin kurssin sisältöön ja eksplikoimaan osaamistavoitteet selkeämmin. |
Hieman irrallisia kurssin aihealueeseen, esim. Sormet C:hen ei kauheasti auttanut ymmärtämään itse käyttöjärjestelmistä mitään vaikka kiva näpertelytehtävä olikin.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Pyritään integroimaan demot entistä paremmin kurssin sisältöön ja eksplikoimaan osaamistavoitteet selkeämmin. |
Vapaaehtoisten demojen julkaisujen aikatauluissa oli lipsumista.
Jos suinkin mahdollista, niin vapaaehtoiset demot olisi hyvä saada jatkossa aiemmin jakoon. Itselläni juuri ne herättivät eniten kysymyksiä ja ihmettelyä, ja viimeisen demon osalta viimeinen ohjaustilaisuus oli mennyt jo viikko sitten ennen kuin ehdin vikan demon tehdä. Osin tämä on tietysti omakin aikatauluongelma, etten ehtinyt sitä aiemmin tehdä.
Olisi kiva jos luennoitsija pysyisi omissa asettamissaan aikamääreissä (erityisesti demojen ilmestymisen osalta). Kurssin Korppi-sivut (erityisesti demojen osalta) olivat hämääviä.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Käytetään paranneltuja versioita jo viime kevään aikana valmistelluista demoista, niin ei pitäisi olla vaikeuksia julkaisuaikataulun kanssa. Riskinä on uuden TIM-järjestelmän pilotointi kurssin harjoitustehtäväalustana. |
"Hyvät ja asiaan kuuluvat demot, mutta tässäkin kaipaavat vielä asian teroitusta! Omien muistiinpanojen tekeminen oleellista.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Terävöitetään täsmällisempien palautteiden perusteella. Muistiinpanoihin liittyvän lisäkommentin perusteella en näe korjattavaa, koska omien muistiinpanojen tekemisen pitääkin kuulua asiaan. Myös lisätiedon etsiminen omatoimisesti on olennainen metataito, johon pitää alusta asti kannustaa erilaisin tavoin. |
Demojen ohjeet olivat paikoin epäselvät, ainakin joissain skriptaus-jutuissa (ks. aiemmat vastaukset). 3-demoon jäi jotain TODO-osioita hämäämään, että onko demo ylipäätään tehtävissä. Ohjeet pääosin ja vaikeustaso aika hyvät.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Käytetään viime vuonna valmisteltuja demoja, jotka on periaatteessa jo kertaalleen julkaistu. Parannellaan ohjeita inkrementaalisti ja tehdään TODO-merkintöjä alta pois. |
Kurssin tavoitteet eivät selvinneet.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Kirjataan osaamistavoitteet aiempaa tarkemmin Korppiin ja monisteen johdantoon; käydään läpi luennolla. |
Kurssi oli vähän pieni pintaraapaisu, olisi ollut kiva saada enemmän tietoa mm. käytännöstä (Demojen lisäksi)
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Kurssin laajuutta tai syvyyttä ei paljon pysty kasvattamaan opintosuunnitelman tarjoamissa puitteissa. Lisätään kuitenkin itsenäisen lisäopiskelun mahdollistamiseksi viitteitä lisämateriaaleihin. |
Skripteistä ihan perusperusjutuista seuraavaa tasoa [jäi kaipaamaan]. Nyt hypättiin perusperustasosta suoraan vaativiin.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Jaetaan demot pienempiin kokonaisuuksiin, joita tehdään viikottain. |
"Ei sitä vielä tiedä. TEntin jälkeen vasta hoksaa mitä ei ole ymärtänyt tai mitä ei muista. Onko sen nyt niin väliä. Muistien toiminta ja erilaisuuksien selvittäminen jäi hieman yrityksen asteelle. "
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Lisätään monisteeseen muutama pykälä välimuisteista. Muistiteknologiat noin muuten eivät tämän kurssin asiaa olekaan. |
"Paavo mainitsi jollakin luennolla, että virtualisointia ei oikeastaan opeteta millään kurssilla. Tämä ei ole oikeastaan totta sillä vaikka Tietoturva (on sillä varmaan joku hieno kurssikoodikin) ei varsinaisesti siihen perustu niin siellä varmasti demojen yhteydessä pääsee leikkimään virtualboxilla."
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Pidetäänpä mielessä, että virtualisointi on mukana muillakin kursseilla. |
"Kurssi oli kaikenpuolin hieman epäselvä. Tais johtua luennoitsijasta aka kurssin päävastuullisesta osakseen, vaikka innokkaasti halusikin selittää asioita. Kurssimateriaalissa kuin luennoilla liikaa selitetään/selitettiin tulevasta ja juututtiin lillukan varsiin (toisaalta sivumainintana reunassa miten asiaa on päätekstissä yksinkertaistettu ok, mutta siitä ei tarvitse niin paljoa päätekstissä painottaa - sivupolut vaikeuttavat pääasiaan keskittymistä. Esim. Selittely miksi asia on selitetty näin ja epävarmuudet häiritsevät pdf-materiaalin lukemista. Tarkoitan, että asiat on hyvä selittää, mutta siihen miksi joku asian kerrotaan jotenkin juututaan liikaa selittelemään, mikä ei enää ole asiasisältöä riittävästi - nämä voivat jäädä reunahuomautuksiksi tms. ylimääräiseksi, ei päätekstiin)." Kokonaisuudessaan seuraamani osuus oli kyllä oikein laadukasta. Pienoisena haasteena tietysti se, ettei aihe ole ehkä lähimmäisenä omia kiinnostuksen kohteitani, mutta pätevien videoiden ansiosta seurailin kurssia aktiivisesti(kunnes notkahti, oli siinä vissiin tenttiputkea kanssa niin ei sitten riittänyt aika enään videoille).
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Yritetään välttää lillukanvarsia, vaikka ne niin mukavia ovatkin. Aina saa myös pyytää kiteyttämään, jos meinaa lähteä avaruuslaiva seilaamaan liian kauas asiasta. Monisteen voi lukea ilman alaviitteitä tai niiden kanssa. Asiasta lienee syytä mainita esipuuhessa tai johdannossa (yritän muistaa lisätä reunahuomautuksen reunahuomautusten roolista nimenomaan reunahuomautuksina). |
Demoissa voisi olla jokaisesta pakollisesta tehtävästä aina helpompi ja vaikeampi versio niin, että helpomman version tehtyä osaa myös soveltaa vaikeampaan versioon. Vaikeammasta versiosta sitten saisi lisäpisteet tenttiin, esim 0.5pistettä per tehty vaikea demo. Näin voisi lisätä pakolliset demot kuuteen kappaleeseen ja työmäärä kuitenkin lisääntyisi vain vähän.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Mielenkiintoinen malli, mutta välttämättä ei uskalla toteuttaa vielä 2015. Pakollisia demoja tulee nyt lisää ja niiden keskimääräistä vaativuutta vastaavasti lasketaan. (Työmäärää voi halutessaan vähentää tekemällä pienemmän osan vaihtoehtoisista lisätehtävistä.) |
Skriptiohjeet olivat paikoin epäselviä, ks. vaikeustaso-kohta. Tenttiin lukiessa huomasi, että kurssin loppupään asiat, kuten oheislaitteiden hallinta ja tiedostojärjestelmä, jäivät ehkä hieman muita asioita epäselkeämmiksi.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Pyritään kehittämään materiaalia täsmällisemmäksi aikarajoitteiden puitteissa. Tämä ongelma on tunnettu ja lisätty TODO-listalle kohtalaisen korkealla prioriteetilla. Vuorokaudessa on kuitenkin harmillisen vähän tunteja. Materiaalin kehitykseen saa ottaa osaa; siinä oppii asiat samalla itsekin paremmin ja varmemmin. |
Haastetta oli, mutta kaikista ongelmista selvittiin.
Käyttämääni opiskeluaikaan nähden olen sitä vastaavasti kärryillä, ehkä
Asioiden sisäistäminen vei aikaa, mutta mitään mahdottomia ei vaadittu.
Kurssilla on paljon asiaa, mutta liian yksityiskohtaisesti niitä ei tarvi opetella.
Tentti sitten erikseen mutta ainakin pakolliset demot olivat oikein hyviä.
Sanoisin että hieman sopivaa vaikeampi. Kurssilla paljon monimutkaista asiaa jonka sisäistämiseen menee aikaa.
[Tämähän on tavoitetilanne :) ]
Tenttiä lukuunottamatta ei aiheuttanut ahdistusta, kuten jotkut muut tietotekniikan kurssit ovat tehneet.
[Tämä kai hyvä asia??]
Jotkin kurssin asiat vaikuttivat hankalahkoilta kurssin aikana, mutta niitä ei tentissä kysytty liiaksi.
[Tämäkin hyvä.. Vai tulikohan tehtyä liian helppo tentti..?]
"Demoissa välillä jäi jumiin muutamaksi tunniksi ennen ""ahaa"" oivallusta" Osittain liian vaativa. Perusdemoista pitäisi pystyä selviytymään kurssin materiaaleilla, nelosdemossa ne eivät riittäneet.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Korostetaan materiaalissa tarkemmin, että demot ohjeineen ovat osa kurssin materiaaleja. (Korostetusti tämä varmaan näkyi nelosdemossa, vaikka itse asiassahan kaikki demot olivat luentomonisteen sisällön ylittäviä lisämatskuja) |
Neljän oopeen kurssilla ei missään nimessä tulisi vaatia demoissa C -kielen ja assemblerin itseopiskelua. Samoin luennoilla mennään todella syvälle kernelin salaisuuksiiin vauhdilla jossa jotkut putoavat kelkasta.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Otetaan C ja assembler mukaan luentosisältöön; hoidetaan demoissa sitten käytännön äksiisiä. |
Ehkä liikaa asioita ympätty yhteen kurssiin, eikä järkevän kokonaisuuden muodostaminen onnistunut.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Yritetään lisätä monisteen alkupuolelle kokonaisuutta kuvailevaa pätkää ja kaavioita, jos se vaikka auttaisi kokonaisuuden muodostumisessa. Asioita ei ehkä ole tarkoituksenmukaista vähentää, mutta ehkä osaa niistä voi vastaavasti käydä läpi pintapuolisemmin.. |
Sopiva, mutta kurssi oli hieman epäselvä.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
(ks. yllä) |
Siltä osin mitä ehdin aktiivisesti seuraamaan pystyin omaksumaan pitkälti opetuksen. Koodipätkät tosin meni meikäläisellä vähän överiksi, mutta muuten opetus oli hyvin selkeää ja pysyin mukana.
Kurssi sisälti ohjelmointia, skriptausta, valtavan määrän käsitteitä ja uutta teknistä asiaa. Itselläni ei ainakaan ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia edes yrittää tehdä bonustehtäviä vaikka olisin halunnut. Tämä kurssi on kaiken kaikkiaan aika työläs paketti sisäistettäväksi.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Täytyy ehkä pidemmällä tähtäimellä pohtia ratkaisuja tyyliin "jokaiselle jotakin", jolla saisi vaikka pienemmän osasuorituksen tai laajemman kokonaissuorituksen tekemällä kurssista sen osan, minkä ehtii ja mihin asti aikaa sekä kiinnostusta riittää (ei tosin välttämättä tapahdu vielä 2015; tasapainotetaan ja karsitaan demoja jonkin verran, että pysyy keskimäärin jotakuinkin 4 op tuntimäärän sisällä) |
"skriptiohjeet paikoin epäselviä, ainakin "" ja ':n erot. Tehtävien kanssa ei tarvinnut tuskailla, vaikken ollutkaan aiemmin skriptannut mitään. 2-demosta eos, sillä olen joskus C:llä ohjelmoinut yhden kurssin, joten se oli jossain määrin tuttua."
Korjausliike 2015: | |
---|---|
(ks. edellä) demoja täytyypi täsmentää; huomioitava fakta on se, että aiempi kokemuspohja vaihtelee ja kurssin rooli on tasapainottaa osaamista. (Ensisijainen kohderyhmä on tabula rasa poislukien vähintään Ohjelmointi 1 hyvin suoritettuna.) |
Kurssilla ei ollut mitään järin vaativaa, vaan monet asiat olivat alustavasti tuttuja jo ennen kurssille osallistumista, mutta saivat nyt kurssin aikana paljon täydennystä. Esimerkiksi prosessien vuoronnus oli tuttu käsitteen tasolla, mutta ei ollut kovin tarkkaa käsitystä miten se oikeasti tapahtuu.
[ks. edellinen huomio osaamistason vaihtelevuudesta ennen kurssia]
"Kurssilla oli helppoja asioita, kuten shellskriptaus ja C-kieliset demot, mutta ne olivat minulle helppoja toki siksi, että olin ennenkin niiden parissa työskennellyt. Olen myös käyttänyt Linuxia yli kymmenen vuotta, joten esimerkit ja demot eivät sinänsä tuoneet uutta asiaa. Assembly-demo (demo 7a) taas oli vaikea, mutta niin sen pitikin olla, ja siitä sai tarpeeksi hyvityspisteitä tenttiä ajatellen. Demojen ohjaustilaisuudessa minulle väännettiin kyseisen demon periaatteet rautalangasta, ja sekin lopulta avautui. Näin saan vaikeustasoksi keskiarvoisesti ""sopiva"". "
[ks. edellinen huomio osaamistason vaihtelevuudesta ennen kurssia; taisin tunnistaa henkilön anonyymin tekstin takaa, sori vaan... kyseinen kaveri oli "hyvien puolella" siinä mielessä että käytti aikaa ajatteluun ja varsinkin tuli kysymään apuja, kun apu tuntui olevan tarpeen. Vastaavalla toiminnalla pärjäsivät hyvin myös tyypit, joilla mitään aiempaa kokemusta asioista ei ollut!]
Hyvä matsku
Luennoitsija on nähnyt vaivaa materiaalin kasaamiseen.
Demojen ohjeistus todella hyvä. Ja ajantasainen kurssimateriaali plussaa.
Tarjolla on hyvä luentomoniste ja lisätietojakin sai
Todella hyvä ja ymmärrettävä luentomoniste käyttöjärjestelmistä verkossa.
"Lyhyen opiskeluaikanani paras lukemani luentomoniste! Teksti ei ollut puuduttavaa, vaan todella mielenkiintoista ja ""kevyttä"" luettavaa, vaikka olikin täyttä asiaa. Vajaa sata sivua hujahti hetkessä."
Luentomoniste oli erinomainen lisä verrattuna perinteiseen powerpointkalvo-dumppaukseen. Luentojen videotaltiointi oli toimivaa.
Materiaali oli pääasiassa kattavaa, mutta jotain asioita sieltä vielä puuttuu.
[Puutteet on tunnettu tilanne, ja toivottavasti merkitty kohtiin, joissa niitä ilmenee; kirjoittamisessa saa auttaa.]
Materiaali oli kyllä hyvä, siitä ei pääse minnekkään.
Plussaa materiaalista tulee www-sivustosta, mistä sain hyviä vinkkejä [Tarkoittanee demosettiä? Muutahan nettisivulla ei 2014 kai ollutkaan?]. Luentomoniste on perushyvä.
Luentomonisteesta tuli lopulta kattava - ehkä vähän liiankin. Välillä olennnaiset asiat meinasivat hukkua yksityiskohtiin ja ulkoista rakennetta voisi ehkä kehittää silmää miellyttävämpään suuntaan. Kokonaisuudessaan olen kuitenkin hyvin tyytyväinen.
Hieman keskeneräinen. Luentomonisteen teksti hyvää: selkeää, helppolukuista ja välillä jopa hauskaa.
Luentomoniste oli selkeä ja helppolukuinen, demot ja esimerkkikoodit hyvin ohjeistettuja / kommentoituja.
Materiaali oli varmasti oikein laadukasta, mutta en sitä juuri hyödyntänyt.
Luentomoniste ja kurssimateriaaliksi osoitetut oppikirjat olivat mielestäni laadukkaita.
En lukenut kurssimateriaalia, mutta kuvat olivat rumia. Suosittelen tutustumaan TikZiin.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Kaunistellaan se, mitä ehditään. Projektiin saa osallistua, varsinkin TikZillä! |
Osa materiaaleista on aika tuskastuttavia. Paaaaaaaaljon tekstiä.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Lisätään tekstiä. (No eikun tiivistetään ja lisätään kuvia sen minkä ehditään. Tiivistäminen ikävä kyllä on paaaaaaaaljon vaivalloisempaa kuin kirjoittaminen) |
Kurssimoniste on aika kamala. Hankala lukea ja tärkeä asia hukkuu jonnekkin. Pakko sanoa - häpeäkseni - kaipaavani hyviä PPointeja.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Tarkemmat selvennykset, miksi monistetta on hankala lukea ja mihin tärkeä asia hukkuu, otetaan ilolla huomioon. PPointeja ei näillä näkymin ole tulossa. |
"Kaikille opettajille yleisesti ja yhtäläisesti: ANIMAATIOT, ANIMAATIOT! Opetelkaa tekemään niitä ja ympätkää niitä kurssimateriaaleihinne. Kohta parisataa pistettä kasassa, mutta yhtään kurssia en ole nähnyt, missä opettajalla olisi opetuksen tukena animaatioita. Onko se jotenkin kiellettyä Jyväskylän Yliopistossa -ehkä?"
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Animaatiot olis aina kivoja, kun ehtisi tekemään. (Alussa myös työkalun opettelun vaiva.) Jos osaat itse tehdä, otetaan innolla vastaan ja lisätään materiaalipakettiin. |
Olisi hyvä jos esim. kurssin moniste olisi valmis ennen kurssia, muuten se on hankalaa lukea sen, sillä pitää aina etsiä mitä uutta on uudessa versiossa ja mistä jatkaa lukemista.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Yritetään, yritetään. Jäädytetään jokin versio tämän kurssin alussa. Jatkokehitysversiota työstetään rinnakkain eri versiohaarassa. |
Riittävä kurssin läpäisyyn, mutta epätasapainoinen. Alkupään kappaleet todella pitkiä ja aiheeseen sukellettu enemmänkin, ja loppupään kappaleet muutaman sivun mittaisia ja asiat jäivät lähinnä maininnan tasolle.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Kirjoitetaan loppupäästä auki se, mitä ehditään. (Asia on ollut TODO-listalla pitkään) Toisaalta kurssin ydinaines kuuluu pääosin alkupäähän ja demoihin (ks. osaamistavoitteet). |
"Uutta materiaalia ja sen kehitystä, niin keskeneräisyyden toisaalta ymmärtää. Kaipaa vielä kehitystä ja selventäviä kuvia. Materiaalissa - siis se 90-sivuinen pdf - kuvien ja kuvioiden kaipaisi olevan ennen ko. kuvion selitystä. Nyt piti kelailla edes takas, koska kuviosta selitettiin ennen kuin sitä oli itse nähnyt/ehtinyt lukea pikkunäytöllään sinne saakka."
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Selventäviä kuvia on tarkoitus lisätä. Kuvien sijoittelusta hyvä pointti. (Sijoitteluhan oli säännönmukaisesti tähän havaintoon nähden "väärin päin" eli aina selittävän tekstin jälkeen, mikä on tyypillinen vaatimus painettavissa artikkeleissa ym.; pikkunäytöiltä näitä monisteita kuitenkin ehkä luetaan enempi, joten tämä muutos on hyvin perusteltu...) |
Selkeä, rauhallinen tapa opettaa, kysyi paljon kysymyksiä ja varmisti että asiat tuli ymmärretyiksi.
Innostavaa
EOS. En pahemmin käynyt luennolla.
Mukava kuunnella, luontevaa esiintymistä jossa joskus pientä itseireoniaakin mukana. Joskus harmitti oikein luennoitsijan puolesta meidän opiskelijiden passiivisuus. Istua möllötämme muutmaa poikkeusta lukuunottmatta kaikki luennot läåensä.
Kommentti: | Niinhän te yleensä teette :) mutta aina me kaikki voidaan parantaa juoksua! |
---|
Puhe oli toisinaan katkonaista. Tämä korjaantuu välttämällä sanoja tai ääniä joo, eli, niinku, tavallaan, noh ja öö. Jos ei ole mitään sanottavaa, niin on hyvä vaihtoehto olla hiljaa hetki. Vaikutti myös siltä, että puolet vastauksista yleisön kysymyksiin eivät oikeasti vastanneet siihen mitä kysyttiin, mutta vastauksiin ajauduttiin vahingossa myöhemmin.
Kommentti: | Tavallaan niinku pittäis opetella hiljaa olemisen kultaista taitoa. Yritetään. Luonnollista ja erittäin hyvä asia on myös, että kysytään asiaa, joka on kohtapuoleen tulossa esille, mutta tarina ei ole vielä edennyt siihen pisteeseen, jossa vastaaminen aiemmin selitetyn pohjalta olisi mahdollista. Joutuu vastaamaan ensin ympäripyöreitä "tavallaan"-tyyppisiä ja palata kysymykseen sitten, kun se on mahdollista täsmällisemmin. |
---|
Positiivisen innostavasti esitetyt luennot. Välillä päädyttiin turhan pitkäksi aikaa johonkin turhan kauas.
Kommentti: | Tähän liittyy sellainen juttu, että itse opiskeluaikoina varsin paljon nautin niistä hetkistä, kun luennoitsija kävi kaukana asiasta. Se toi todellista lisäarvoa verrattuna oppikirjan tai monisteen lukemiseen ja teki luennolla istumisen ylipäätään mielekkääksi (verrattuna sellaisiin luentoihin, jotka olivat monisteen tai kalvosarjan resitoimista ääneen, yleensä enemmän tai vähemmän monotonisesti). Olen koettanut suorastaan vaalia tuota vaeltelevan ajatuksenvirran ominaisuutta luentotilanteessa, jossa se on mahdollista, toisin kuin oppikirjan tai monisteen lineaarisessa tekstissä. Syy on sama luentomonisteen alaviitteisiin ja reunahuomautuksiin. Ikävä kyllä kaikista itsesensuuriyrityksistä huolimatta tätä tapahtunee siis jatkossakin... (Sitä paitsi... kauimmillaan kävin muistaakseni Rosetta-luotaimen käyttöjärjestelmän luona, joka on vielä ihan tämän aurinkokunnan sisällä... reunahuomautus aurinkokunnan ulkopuolelle ehtineen Voyager-luotaimen äänilevyn käyttöohjeista on kirjoitettu viime kevään kurssin jälkeen.) |
---|
Odottaa kysymyksiä ja vastaa
Ei yrittänyt liikaa yleisön osallistumista, mistä iso plussa.
Kommentti: | Osallistuminen olisi suotavaa, mutta ei sitä passaa väkisin tai varsinkaan teennäisin keinoin pakottaa :) |
---|
Hyvin selkeä ja perusteellinen, kannustava ote opetuksessa.
Nieminen on mukaansatempaiseva, "kaverimainen" luennoitsija. Artikuloi selvästi opetettavan asian ja ottaa myös yleisiöä mukaan luennoilla!
"Lillukanvarsia aka epäoleellisuuksia oli paljon. Pahimmillaan varsinainen uusi asia alkoi vasta toisell luennolla, kun taas joinakin kertoina siedettävät kymmenen minuuttia meni järjestelyihin. Aiemman asian kertaus on ok, mutta noin pitkään järjestelyissä tms. ei - itse odotin luennoilta enemmän tiukkaa asiaan menenistä ja niitten kertomista."
Kommentti: | Viittaus "järjestelyihin" tarkoittanee sitä, kun demoja julkaistiin pitkin matkaa ja ne esiteltiin luentojen alussa. Toivottavasti tämä korjautuu nyt, kun voidaan käyttää jo aiemmin tehtyjä demoja. Lillukanvarsista ja epäoleellisuuksista en tule luopumaan (ks. edeltävä kommentti "kaukana käymisestä"). Yritän rajoittaa sen minkä pystyn. |
---|
Noheva veijari + tietämys kohdillaan. Erittäin mukava ja jaksoi selittää asiat perusteellisesti +sähköpostiliikenne
Vuorovaikutus hyvää, mutta ei valitettavasti erityisen hyvä puhumaan. Varsin paljon sanojen/sanamuotojen hakemista, minkä vuoksi puhe eteni verkkaisesti. Sujuvammalla ulosannilla olisi ehkä jäänyt paremmin aikaa vaikeiden asioiden selventämiseen ja luentojen ajoissa lopettamiseen.
Kommentti: | Yritänpä toki parantaa juoksua tai ainakin puhumista. Tosin kyllä tässä haluan persoonalla mennä, ja asiaan kuuluu että suoraan papereista tai esityskalvoista ei tulla menemään, joten joskus joutuu hakemaan sanoja/sanamuotoja. Toistaiseksi ne ovat onneksi kait lopulta löytyneet. Verkkaisuus sinänsä on tavoitetilanne, jolla yritän välttää nopeasta puheesta mahdollisesti aiheutuvaa kohinaa informaatiokanavassa. (Jos verkkaisuus ahdistaa liikaa, voi luentovideot katsoa kotona tuplanopeudella; korvan totuttua voi sitten hilata jopa reilusti yli tuplanopeuden...) |
---|
Puhe oli selkeää ja luennot etenivät johdonmukaisesti. Luennoitsijalla oli myös ainutlaatuinen kyky selittää asiat silloin, kun niitä oikeasti tarvittiin, ilman että tuntui kiireiseltä. Esim. kurssin aikana nähtiin muutama erinomainen aasinsilta.
Luennoitsija kysyi lähes joka kerta luentoyleisöltä kuulumisia, ei tosin tainnut kukaan juuri vastata, sen verran yllättävä kysymys. Hän myös tarkisti joka kerta, että kaiuttimien ääni kantoi salin takaosaan asti. Yleisökysymyksiin hän vastasi aina perusteitaan myöden, ja myös nk. tyhmiä kysymyksiä kehuttiin hyviksi (ja niinhän ne olivatkin!) Myös huumorintaju välittyi vahvasti, ja luennoilla oli suorastaan mukava istua kuuntelemassa.
Kommentti: | Summa summarum, ilmeisesti samat asiat koetaan hyvin erilaisin tavoin ja palautettakin ilmenee suuntaan sekä toiseen. Yritetään hioa joitain särmiä pois, mutta osa jätetään ihan tarkoituksella. Kuulumisia tullaan kysymään; ehkä siihen vielä joskus joku jotain vastaakin... |
---|
Perinteiset opetusmuodot olivat ihan hyviä.
Osa opetuksesta tuli korvasta sisään ja toisesta ulos, ei kai tarkoitus ollut sisäistää kaikkea luennolla?
Kommentti: | Eihän näitä tietenkään kerrasta pysty sisäistämään! Lukemista, tekemistä ja varsinkin miettimistä homma vaatii. Luennolla näytetään käytännön esimerkkejä ja tavoitteita, sidotaan asioita laajempaan kontekstiin ja vastataan kysymyksiin. Varsinainen oppiminen tapahtuu muualla kuin luentosalissa. |
---|
Näytölle piirtämisestä, itse kirjoittamisesta ja tekemisestä ja havainnollistamisesta paljon lisäpisteitä!
Luentotehtävät olisi mukava lisä saada väki mukaan ja hereille. Kyllä tässäkin kurssissa toimisi jokin ryhmätyö ja siitä esitys "Ryhmä 1 tutkii mitä C-kielen kursseja ja luentoja netistä löytyy ja seuraavalla kerralla teette 10 minuutin esityksen". OK on kyse massa luennosta, että sepä kyllä tyrmää tällaisen.
Kommentti: | Ihan hyvä idea. Ollut mielessä kyllä. Massaluennossa on omat haasteensa. Todennäköisesti jää mietintämyssyn puolelle vielä 2015. |
---|
Enemmän käytäntöä, vähemmän teoriaa olisi voinut olla.
Kommentti: | Jep, samaa mieltä. Lisätään demoja :). Tosin teoriakin kuuluu asiaan, ja käytännön rooli on helpottaa myös teorian omaksumista. Yritetään terävöittää teorian ja käytännön välille tarkoitettua symbioosia. |
---|
Ehkä enemmän vain pakollisia tehtäviä kehiin. Niillä oppii parhaiten
Kommentti: | Jep, samaa mieltä edelleen. Lisätään demoja reilusti :) |
---|
Massaluennoista harvemmin jää mitään elämää suurempaa käteen, mutta näin suuren osallistujamäärän omaavalle kurssille ei oikein ole vaihtoehtoja.
Jos vapaaehtoisia demoja ei olisi ollut, olisi mielestäni pakollisia demoja voinut olla lisää. Tekemällä oppii, ja se pätee ainakin omalla kohdallani. Hyvä että demoja oli pakollisia ja vapaaehtoisia, koska silloin mm. allekirjoittanut sai oppia enemmän kun kerran kiinnostusta riitti.
Perus massaluennot ja pääteohjaukset, toimii aivan hyvin.
"Tentin sijalla joku muu tapa tehdä..? Sekin tosin on ok - hyvä että extrademoista saa pisteitä."
Demot olivat omalla kohdalla hieman haasteellisia, mutta muutoin homma toimi.
Annan plussaa luennoiden videoinnista vaikka itse en tätä mahdollisuutta käyttänyt hyväkseni.
Demot menivät osin aika pitkälti itseopiskeluksi ja vähän luentojen ohikin tavallaan, jos ei käynyt demotilaisuuksissa. Kurssin aiheeseen ne kuitenkin liittyivät, samoin luentoihin, vaikka käsittelivätkin asioita hieman eri näkökulmasta kuin luennot.
Kommentti: | Näin oli tarkoitus. Tavoitteena on itseopiskelu, jota kerran vuodessa tuetaan luentojen ja ohjausten avulla. (Itseopiskelua suuri osa käytännön työstäkin tulee sitten valmistumisen jälkeen olemaan; ei tosiaan ole erillistä koulutusta jokaiseen asiaan, vaan luotetaan siihen että porukka osaa kouluttaa itseään ja etsiä soveltuvia matskuja siihen; tämä kurssi on aineopintotasoinen, jossa tavoitteena on vielä pienoinen välimalli itseopiskelun ja "kädestä pitämisen" välillä, mutta viimeksi mainitusta pyritään tässäkin jo asteittain eroon..) |
---|
kävin vain luennoilla
Asioita pyrittiin kerrankin havainnollistamaan, mistä iso plussa.
Tietyllä tavalla kurssin opetus oli ehkä hieman yksipuolista, koska tällaisella teoriapohjaisella kurssilla usein käy niin, että luennoitsija juttelee omiaan salin etuosassa ja opiskelijat kuuntelevat kiltisti. Muutama hyvä kysymys kyllä ehkä esitettiin, mutta luulen, että ne jotka oikeasti olisivat voineet tuoda lisäarvoa kurssin luentoihin, eivät todennäköisesti vaivaantuneet paikalle (osittain myös minut mukaan lukien)
Kommentti: | Juu, tämä on havaittu. Opiskelijat kuuntelevat kiltisti tai pahimmillaan vaan istuvat kiltisti eivätkä kuuntele tai varsinkaan ymmärrä. Eli... lisää demoja, jee :) ja ehkä vuoden 2015 populaatio innostuu kommunikoimaan enemmän luennolla? |
---|
Oli muutamia pakollisia demotehtäviä, mutta ei pakollisia demotilaisuuksia, ja palautuskin hoitui kätevästi Optimaan. Luennot videoitiin, joten paikan päälle ei olisi ollut pakko vaivautua, ja vaikka kaikilla luennoilla kävinkin, oli mukava tietää, että jos jostain tulee oltua pois, voi sen tallennuksen katsoa myöhemmin.
Helppoa tekemistä oli melkein liikaa.
Ihan OK, olisi kyllä kiva saada pyöreät viisi opintopistettä esim. tekemällä vapaaehtoista duunia
Ei voi valittaa.
Demoissa menee julamsti aikaa niillä, jotka eivät ole koodailleet paljoa.
Kommentti: | Olis kiva tietää, kuinka julmasti aikaa meni. Olen vakuuttunut, että jos Ohjelmointi 1 on ollut riittävän hyvin omaksuttu, niin ei tämän kurssin vaatimien copy-paste-modify -tyyppisten vastausten tekemiseen nyt ihan niin äärimmäisyyksiä pitänyt mennä. Kenties tämä "julma määrä aikaa" kului tässä tapauksessa esitietokurssin kertailuun? |
---|
Sopiva työmäärä, jos kaikki työ olisi ollut opettavaista.
Kommentti: | Palautteen perusteella on vaikea sanoa, mikä osuus ei ollut opettavaista (Palautekohtien yhdistely on haastavaa) |
---|
Sama kuin ylemmässä. :) [Eli.. "haasteita oli mutta kaikista ongelmista selvittiin"? (Palautekohtien yhdistely on haastavaa)]
On se [... öö.. sopiva? kenties?]
Demot + tentti just sopiva 4 op kurssille. Vapaaehtoiset demot iso plussa.
Ehkä työmäärältään ainakin omalta kohdalta oli ennemminkin 5 opintopisteen kurssi. Toisaalta halusinkin panostaa tähän enemmän, koska aihe on mielestäni niin olennainen.
Ehkäpä vain tunsin selviäväni n. kolmasosalla esitetystä tuntimäärästä hatarilla esitiedoilla ja hyvällä tenttionnella? Kuka tietää...
"Suhteessa joihinkin vaativampiin kursseihin pienempi suhteessa saatuihin op-määriin. Tentistä on myös helppo sutkahtaa läpi kaikilla luennoilla käymättä, tai kaikkea oppimimatta. Esim. Antin tiep181 ja tiea361:lla se on huomattavasti vaikeampaa - ja noilla kursseilla op-määrät pitivät aikalailla kutinsa, ehkä hieman enemmän työmäärää sisältäenkin."
Demojen kohdalla alkoi hommat takkuamaan ja sehän se taisikin olla lopulta syy miksi homma alkoi hidastumaan. Frendin jelpillä pääsin kuitenkin tenttiä testaamaan, saas nähdä kuinka kävi. :)
Työmäärä oli ok pakollista minimimäärää ajatellessa. Jos olisi halunnut bonuspisteitä niin en antaisi tähän kohtaan arvosteluksi sopivaa.
Kurssi vaati työtä muttei kohtuuttomasti. Arvelisin, että joillain meni enemmän aikaa tehtäviin.
Varsinkin pakollisesssa C-demossa oli yllättävän paljon haastetta, joka tasapainotti sitä, että muutoin kurssi oli lähinnä asioiden muistamista (tietysti piti osata soveltaa). En oikeastaan laskenut shell-skriptin opettelemiseen kuluvaa aikaa kurssin työmäärään, koska minulle se oli vain yksi harrastettavista ohjelmointikielistä. Sillä nyt vain satuttiin tekemään kurssin aikana pari pakollista demoa.
Teki mieli laittaa jopa "liian pieni", mutta koen sen olevan väärin niitä opiskelijatovereita kohtaan, jotka eivät olleet ennen Linuxia edes nähneet. Luulenkin, että Linux-kokemukseni myötä sain kurssista enemmän irti, kun ei tarvinnut käyttää vaivaa esimerkiksi grep-komennon sisäistämiseen, eikä top-komennon näyttämä listaus näyttänyt heprealta.
Kommentti: | Tämäkin kommentti varmaan kumpuaa osaltaan siitä, että kurssin rooli on osaltaan tasapainottaa osaamista vasta-alkajien ja harrastajien välillä. Kaikenkaikkiaan näyttäisi tässä tavoitteessa jopa onnistuneen. |
---|
Kurssin asiat on pakko osata, jos haluaa tehdä tietotekniikkaan liittyviä asioita.
Kurssin vetäjän oma innostuneisuus tarttui. Hyvä lisäksi, että ei painotettu sitä, että nämä on ihan ylitsepääsemättömän vaikeita juttuja vaan että asiat ovat ymmärrettävissä ja tehtävissä.
Yleisen viestityksen perusteella luennoitijaa ja assareita tuntuu kinnostavan, että asioita opitaan.
"Vaikea tätä nörtilauma on saada yhtään mistään inostumaan. Voisihan sitä joillakin luennon aikaisilla osaliistumisjipoilla yrittää: "" Menkääpäs nyt älykännyillä osoitteeseen yoursource 1234 ja kirjoittakaa bmg % brp % 1234. "" Mitä saitte aikaan?"
Kommentti: | Mielenkiintoinen idea jatkojalostettavaksi (jos nyt jotain ymmärsin tuosta..) |
---|
Hyvää motivointia ja innostunutta opetusta, joka motivoi itseäkin opiskelemaan kurssin asioita.
Luennoitsija ainakin vaikutti itse olevan kiinnostunut aiheesta, ja pidin hyvänä että esiteltiin myös aiheen harrastajapuolta (esim. 4k introt) eikä pelkästään (kuivahkoa) teoriaa.
Etenkin viimeinen "Extra-luento" innosti vielä enemmän perehtymään C-kieleen ja koneläheisyyten 4k introjen kautta.
Kommentti: | Jaaa.. melkein jo ajattelin olla tänä vuonna ilman 4k:ta, mutta jos se kerran edes jotakuta innostaa, niin taidetaan sittenkin heittää taas kentälle.. |
---|
Luennoilla tuli paljon käytännön esimerkkejä jotka olivat kiinnostavia ja motivoivia.
Ok - huomattava osa innostavuudesta tosin peittyi tai jäi epäselvyyden alle. Mielenkiintoa aiheeseen oli ja on ja syntyi paljon.
Kommentti: | Yritetään niitä epäselvyyksiä poistella yksi kerrallaan. Tarkennusten kysyminen on sallittua aina. |
---|
Paavo oli virkeänä liikkeellä joka näkyi myös videoista.
Kommentti: | Olikohan nyt jonkun tutumman kaverin sarkasmia tämä... joskus Paavo oli myös aika väsyneenäkin liikkeellä :) virkeänä kuitenkin keskimäärin, ja hyvä jos se ajoittain näkyi myös videoista. |
---|
Kyllä sieltä innostuneisuus näkyi ja tarttui itseenikin. Ainakin materiaalista.
Poikamainen hihittely luennoilla tekee siitä jotenkin antoisamman kokemuksen, kuin vanhan luennoitsijan mökötys.
Kommentti: | Kyllä minustakin vielä vanha tulee, toivottavasti ei mököttäjää... |
---|
Opettajan innostuneisuus näkyi, mikä tietenkin edesauttaa myös opiskelijoiden innostumista. Pienet kurssiin liittymättömät, mutta kurssin aiheeseen liittyvät sivupolut (mm. heartbleed) parantavat motivaatiota tuomalla viitekehystä asioihin.
Kommentti: | Nämä lienevät makuasioita, kuten olen edellä kommentoinut. Kiva, että joku on ollut samaa mieltä kanssani. Pahoittelut sille toiselle leirille, joka haluaisi että pysytään tiukasti silkassa asiassa. |
---|
Itselleni tämä oli hyvin hyödyllinen kurssi. Kurssi esimerkiksi kannusti minua tutustumaan shell-skriptiin tarkemmin kuin olisi oikeasti ollut kurssin kannalta tarpeen.
Ei oikein mikään asia kurssilla tuntunut kuivalta, luennoitsijan hyvän tyylin ja sopivan huumorintajun avulla. Erityisesti viimeinen, "ekstra", luento jäi mieleen, siinä luennoitsija esitteli omaa harrasteprojektiaan, ja sitä, miten se liittyy käyttöjärjestelmiin.
Kommentti: | Mukavaa, että lisuke on jäänyt mieleen. Sitähän siinä haettiin. |
---|
Demojen pisteet pitäisi olla jossain näkyvillä, niin kuin kaikissa muissakin kursseissa, ettei tarvi arvailla menikö läpi vai ei.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Yritetään kehittää palautesykliä vastaamaan muita kursseja. |
Lue joku ISO/IEC 9899 kuten N1570. Luotettavia C-ohjelmia ei voi kirjoitta tuntematta kielen spesifikaatiota.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Luettu on. Lisätään viitteeksi kurssimateriaaliin, ja jutellaan ehkä standardeista laajemminkin tänä vuonna. |
"Enemmän demoja, selityksiä niistä ym. Paljon enemmän englantia! Haluaisin oppia termit ym samalla kielellä, jolla aion googlata lisää tietoa siitä."
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Demoja tulee enemmän. Englanniksi ei voida luennoida kaikkea, kun opetuskieli on suomi. (Taitaa olla ihan järjestelmänlaajuinen tilanne Suomessa.) Lisätään sanastoa ja englanninkielisiä lähdeviitteitä. |
Kurssilla voisi olla enemmän omaa tekemistä eli siis vaikka viikottaisia demoja. Nelosdemo oli liian vaativa, vähensi kiinnostusta skriptaukseen, vaikka juttu aluksi kiinnostikin.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Demoja tulee enemmän. Yritetään tasata vaatimuskäyrää, ettei tulisi liian isoja hyppyjä demojen väliin. |
Kurssimonistetta voisi parannella.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Parannellaan sen minkä ehditään. Projektiin saa osallistua. |
"Kun luennoitsija katselee omat vidonsa läpi, hän huomaa muutamia kehityskohtia. Tuli jo monta mainittua; luentotehtävät olisi yksi, vuorovaikutteiset luentotehtävät älypuhelimella."
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Luentotehtävät ovat mietintämyssyssä, mutta en lupaa kaikkea vielä tälle vuodelle. Omien luentovideoiden katsominen on kieltämättä aika kovaa k(idu|oulu)tusta. |
skriptausdemon tehtävänantoa voisi vähän setviä.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Yritetään setviä. |
Lisää pakollisia demoja
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Pistetään lisää demoja :) |
Demojen palautuksista voitaisiin olla tarkempia. Niiden viimeisissä palautuspäivissä oli hieman epäselvyyksiä.
Kommentti: | Täytyypä olla tarkempi aikatauluista. Sinänsä en haluaisi, mutta massakurssilla ja nykyajan tiukoissa tutkintoaikatauluissa on pakko. |
---|
Selvyyttä opetukseen, ulosantiin ja materiaaliin. (persoonallinen tyyli, mutta hieman liian sekavahko/poukkoileva ja lavea tällä kertaa) Seuraavalla kerralla tietysti menee paremmin ja helpommin.
Kommentti: | Toivotaan että menee paremmin ja helpommin :) Tietystä poukkoilusta ja laveudesta en haluaisi luopua (ks. edelliset kommentit makuasioista, asiasta ja asian vierestä puhumisesta; yritän löytää kultaisen keskitien) |
---|
Omalle kohdalle hieman vähäkoodisempi setti olisi ollut soveliaampi, mutta uskoisin, että asiasta laajemmin kiinnostuneiden kannalta se oli erittäin hyvä asia.
Kommentti: | (ks. edellinen kommentti koodaamisesta olennaisena osana opintolinjoja, joille tämä kurssi on pakollinen) |
---|
Jatkoa ajatellen olisi ehkä hyvä painottaa kurssin alussa, että kurssi sisältää (ja myös tentti!) ison määrän termistön selittämistä ja ymmärtämistä. Tämä auttaisi kiinnittämään tähän seikkaan huomiota jo muistiinpanoja tehdessä.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Lisätään painotukset "termishowsta" osaamistavoitteisiin ja monisteen kärkeen. |
Jättäisin ne luentojen välillä olevat tauot pois.
Kommentti: | Tauot ovat osin mielipidekysymys, josta periaatteessa voitaisiin äänestää osallistujien kesken, mutta tällä kertaa ei äänestetä... Itse uskon nimittäin vahvasti, että tauko ja pieni jaloittelu auttaa pysymään hereillä ja sulattelemaan ensimmäisen puoliskon asioita alustavasti ennen seuraavaa. Ehtii vaikka lukea ja googlata lisätietoja, jos on välineet siihen itsellä tai vieruskaverilla. Luennoitsijankin on hyvä resetoida päätä ja kerätä ajatuksia. Lisäksi tauon aikana saattaa tulla esille "ujompia" kysymyksiä ensimmäisen tunnin aiheista, joihin voidaan vastata heti tuoreeltaan tauon jälkeen. En jättäisi taukoja pois kovin mielelläni iltapäivän luentopaikoissa. (Aamupäivässä olisi toiseen suuntaan painavia syitä, kuten myöhempi aloittaminen 8:30 vs. 8:15 tai lounaalle ehtiminen 11:45 vs. 12:00.) |
---|
Tarkempi palaute löytyy harjoitustehtävien kommenteista.
Etänä suorittaminen onnistui hyvin Kiitos kurssista!
Paljon asiaa ja vähän aikaa. Voi miettiä, mitä kannattaisi karsia ja mihin mennä paremmin ajan kanssa. Kurssin kuluessa pitäisi olla jotain virstanpylväitä, muutakin kuin demot. Jotain josta niin opettaja kuin oppijatkin saisivat palautetta ja kiksejä. "Ahaa kukaan ei ole hiffannut että rekisteri on muisti" "Ahaa, siis X86 arrkitehtuuri tuleekin Intelin prosessorisarjojen nimistä" Sellaista kysmys vastaus -peliä olisi hyvä käydä joka luennon alussa. Eli oppilaat tai opettajat tekevä edellisen luennon pohjalta monivalintakysymksiä, joihin koko luentosali vastaa älykännyllä. Ja saman tien tsekataan kunka moni oli jotain tai kaiken hoksannut. Tällä taitaa olla jokin interaktiivinen nimi. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoisesti ja asiantuntevasti esiin pantu aihe joka toi paljon uutta aihen tiimoilta, muta jätti vielä nälkää ja kysymyksiä melko lailla.
Kommentti: | Mielenkiintoisia ideoita. Otetaan harkintaan. |
---|
Olisihan se kiva ollut väsätä pienen pieni käyttöjärjestelmän ydin harkkana mutta tästä opetushenkilöille aiheutuva lisätaakka sekä kurssin kesto huomioon ottaen edellä mainitun puuttuminen ihan ymmärrettävää
Kommentti: | Harkinnassa on parin op:n käytännön jakso esim. tällaista varten, mutta ei ehdi toteuttaa vielä 2015. Syvemmälle pääsee luultavasti esim. maisterivaiheen Operating System Security -kursseilla tai vastaavilla. |
---|
21.5 pidetyn tentin ensimmäinen tehtävä (käsite-tehtävä), oli omasta mielestäni hieman huono, koska se on tuurista kiinni satutko muistamaan kurssin lukuisista käsitteistä juuri ne, jotka kysytään tentissä. Kysymys olisi voinut olla suurempi kokonaisuus jossa olisi kysytty muutamaa käsitettä, ja sitten näihin käsitteisiin liittyvä tehtävä. (extra huom. Käsite-tehtävän "Ohjelmalaskuri", oli hämäävä, olisi voinut laittaa myös toisen nimityksen "Instruction Pointer", koska tiedän mikä se on, en vain muistanut toista nimitystä. Tässä on kyllä hieman oma lehmä ojassa:) )
Kommentti: | Kurssien arviointi ja tehtävien kehittely sekä arvostelu onpi aika vaikea ongelma. Yritetään kehittää johonkin suuntaan. Tentin rakenne mennee joka tapauksessa täysin uusiksi 2015. |
---|
Joka tapauksessa ja tiukasta kritiikistä huolimatta, kiitos kurssista ja hycää kesää.
Vähän kun heittää joustoo tenttiarviointiin niin ei jää sitten kurssin suorittelu siitä kiinni :P
Tässä kyselyssä voisi olla vähemmän kirjoitettavaa. On hieman turhauttavaa, että melkein joka ikistä radionappulaa on perusteltava.
Kommentti: | On siinä myös paljon luettavaa. Sanallisesta palautteesta saa paljon enemmän irti kuin pelkistä numeerisista "tämä asia hyvin / tämä asia huonosti" -tuloksista, mutta kieltämättä nyt on turhan monta osa-aluetta, joihin palaute hajaantuu. Kurssipalautejärjestelmiä olis ihan hyvä kehittää; opettajatkin olisivat kiitollisia :) |
---|
Tekstieditori toimii, mutta ei ole hyvä ajatus käyttää sitä sekaisin piirto-ohjelman kanssa ja ympyröidä jokaista ympyrää uudelleen.
Kommentti: | Yritän jatkossa ympyröidä ympyrän vain kerran. Joskus saattaa kuitenkin käydä ympyröintivahinkoja... |
---|
Muuten hyvät, mutta jokainen luento venyi yli ajan. Opiskelijan aikatauluja ja ajankäyttöäkin pitäisi kunnioittaa.
Kommentti: | Yritetään parantaa. |
---|
Voittopuoleisesti hienoja luentoja. Jos nyt haluaa jotain kehittää, niin seuraavan 20 vuoden aikana voisi koittaa jakaa oppimistaakkaa per luento tasaisemmin. Uskallan verrata Timo M.:n ja Mauri L.:n luentoihin, joissa tämä on iän ja kokemuksen myötä tasoittunut.
Kommentti: | Otetaan tämä siis kaksikymmenvuotisohjelmaan :) Ensimmäinen parannusyritys 2015. |
---|
Luennoitsija yritti saada opiskelijat kiinnostumaan aiheesta
Tauko luennolla hieno asia.
Kommentti: | Tämä jakaa mielipiteitä (ks. vastakkainen palaute edellä) |
---|
Olisi pitänyt käydä useammalla luennolla, keskitasoa paremmat luennot. Tuli ajateltua "katson sitten videolta", mutta eihän sitä tullutkaan tehtyä. Videointi silti ok palvelu etäopiskeluun.
Kommentti: | Perus "teen sen huomenna". Itsekin syyllistyn. Silti harmittaa, kuinka vähän luentoja käytiin katsomassa moniviestimen lokitietojen perusteella. Henkilötietoja ei tietenkään pysty yhdistämään edes anonyymillä tasolla, joten ei voi laskea korrelaatiota kurssimenestyksen ja luentojen seuraamisen välillä, mutta jännästi kurssin läpäisseiden määrä näyttää vastaavan luennolla istuneiden ja videoita klikanneiden yhteismäärää. Tuntuisi muutenkin loogiselta, että siinä joku yhteys olisi näiden asioiden välillä... |
---|
Paljon asiaa. Hyvä, että luennot löytyvät verkosta, koska yhdellä kuulemisella ei voi kaikkea sisäistää.
Välillä luennot vaikuttivat hieman junnaavan paikoillaan tiettyjen aihepiirien kohdalla mutta muuten hyviä ja informatiivisia.
Luennot olivat mielenkiintoista seurattavaa ja on myös hyvä, että ne videoitiin.
Videoiden perusteella opetus oli ammattitaitoista.
Luennot sujuivat hyvin
Mielenkiintoinen ajatus käydä komentorivillä asioita läpi. Ehkä kuitenkin voisi soveltaa vielä monisteen siihen sivulle tueksi.
Aikataulu- ja ulosantipuutteista huolimatta varsin hyviä, sillä asia oli mielenkiintoista ja olennaiseen keskityttiin.
Luentoja oli kiva seurata ja vierailuluento oli mielenkiintoinen.
ks. edelliset kohdat
Menivät joskus yliajalle, joka oli epäilemättä kurjaa niiden kannalta, joilla oli samassa salissa seuraavaksi toisen kurssin luento. Henkilökohtaisesti olisin pitänyt parempana, ettei välitaukoja olisi pidetty, vaan olisi lopetettu varttia - kymmentä minuuttia vaille.
Kommentti: | Yritetään pitää aikataulut paremmin. Tähdätään vaikka luennon lopettamiseen viittä vaille, niin ehkäpä se sitten luonnostaan venyy sopivasti tasaan :) |
---|
Osasin asiat jo ennalta.
Välillä oli tylsää [... olisi kiva tietää, missä kohtaa esimerkiksi]
Hyödyllisiä perustietoja tietotekniikasta.
Pitäähän se nyt tietää miten tietokone toimii.
"Mielenkiinoista päästä vähän jyvälle mitä ""konepellin sisällä"" tapahtuu"
Kurssi ei ollut kovin ehyt kokonaisuus, ja tuntui etteivät demot vastanneet kurssitavoitteita.
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Tavoitteet asetellaan paremmin; kieltämättä osaamistavoitteet on aiemmin kirjattu turhan ylimalkaisesti. |
Demot olivat hyvin yhteydessä kurssilla käytyyn asiaan ja motivoivat seuraamaan kurssia. Lisäksi aihe kiinnostaa.
Kommentti: | Jännä, miten demojen ja käydyn asian suhteesta on ollut kahta erilaista käsitystä.. kumpikohan joukkue on ymmärtänyt kurssiin liittyvät asiat paremmin ja on siten oikeammassa... |
---|
Hyvä aihe
Tulin väärälle kurssille, meni käyttöjärjestelmä ja käyttöliittymä sekaisin. Luulin pääseväni perehtymään enemmän gui suunnitteluun yms. Siitä eteenpäin asenne oli "kai tässäkin on jotain kiinnostavaa oltava".
Käyttöjärjestelmät ovat hyvin olennainen osa tietokoneen toimintaa ja käyttöjärjestlmien toiminnalla on vaikutus tietokoneen jokaiseen alueeseen.
Vaikkakin kurssin sisältö meni välillä teknisen "yli hilseen" puolelle niin kurssin asioiden osaaminen auttaa tulevaisuudessa.
Kiinnostava aihe, skriptaus etenkin mukavaa:)
Kurssi on pakollinen sivuainekokonaisuudessa, joten vaapaehtoisena en tätä välttämättä olisi suorittanut. Kuitenkin sisältö oli suurimmaksi osaksi mielenkiintoista.
Asiat olivat pääpiirteissään melko mielenkiintoisia ja selkeästi luentomonisteessa esitettyjä.
Kiinnostava aihe!
Todella mahtava paketti. Kevään mielenkiitoisimpia!
Mielenkiintoinen aihe
Käyttöjärjestelmät ovat ihan kiinnostava aihe, mutta osa tiedoista oli ei-niin-kiinnostavaa "nippelitietoa".
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Nyt kun TKTL:n puolelle on saatu laajempia struktuureja käsittelevä IT Infrastructures -kurssi, niin tällä kurssilla voidaan näitä nippeleitä käydä vieläkin tarkemmin. Jes! Haasteena on tietysti tehdä myös tuosta "nippelitiedosta" kiinnostavaa. |
pääosin mielenkiintoista. Tuli vihdoin opeteltua hieman skriptaamista.
Käyttäjärjestelmien toimintaperiaatteiden opiskelu kiinnostaa, koska asensin itselleni hieman ennen kurssia Linux Mintin.
Käyttöjärjestelmät ovat minua kiinnostava aihe.
Luennoilla esitettiin kysymyksiä laidasta laitaan ja Paavo osasi aina vastata kaikkiin perusteellisesti ja ymmärrettävästi.
Yksityiskohdat olivat hukassa silloin kun niitä olisi tarvittu.
Kommentti: | Esimerkki olisi aina hyvä lisä tällaiseen havaintoon, niin osaisi tehdä korjausliikkeitä. |
---|
Tietää kaiken
Kommentti: | Toivottavasti en vahingossakaan näin mennyt väittämään... |
---|
Annettiin hyviä, käyttökelpoisia vinkkejä.
Hattua nostan aiheeseen perehtyneisyydelle
Kiinnostunut asenne ja pysyy asiassa
Sopivan teoreettinen lähestymistapa, ei liikaa Unix/Linux mies kuitenkaan.
Opettaja oli perusteellinen opetuksessaan ja hyvin valmistautunut. Osasi hyvin aukaista vaikeastikin ymmärrettävät asiat.
Nieminen osasi vastata luennoilla esitettyihin kysymyksiin kattavasti ja selvästi. Kysymyksiin, jotka menivät jo kurssin sisällön ulkopuolelle, löytyi myös hyvin vastauksia.
Luennoitsija tuntui osaavan asiansa. Ohjauksissa en käynyt joten sitä puolta en voi kommentoida.
Opettaja oli selvästikin opettanut näitä asioita ennenkin.
Opetus oli pätevää ja sitä jaksoi seurata mielenkiinnolla. Koodihommien kohdalla tosin alkoi olemaan hieman rajamailla, mutta tämä johtui lähinnä oman kiinnostuneisuuden vähyydestä itse ohjelmointipuolta kohtaan.
Guru mikä guru
Kyllä pave osaa
Tuntui tietävän mistä puhuu, ja osasi vastata kysymyksiin.
Vaikka luennoitsija oli melko nuori ja varmastikin käyttäjärjestelmien maailmassa verraittain kokematon, osasi hän kuitenkin kaikki ne tiedot mitä kurssin luennoitsijalta vaadittiin ja hieman vielä enemmän. Oli myös halukas ottamaan asioista selvää tai turvautumaan muihin, esim. vierailuluentoon. (Todella valaiseva ja mielenkiintoinen luento yliopiston tietojärjestelmistä)
Etenkin C-kielessä luennoitsija tuntui olevan varsinainen ninja. Emacsin käytöstä plussaa, lisäsi nörttikerrointa.
Luentosuunnitelma oli hyvä.
Kaikki oli tehty valmiiksi ja harkittua
Kun tekee kurssimateriaalia samaan aikaan simultaanisti kun opettaa, täytyy homma olla hanskassa ja joskus hyvin tehty valmistelu pääsee oikeuksiinsa.
Teknisiä ongelmia välillä optiman ja luentomateriaalien kanssa, muttei mitään suurempaa.
Hyvä suunnitelma, jota pstyttiin enimmikseen seuraamaan
Alussa hieman teknisiä vaikeuksia, mutta ei mitään vakavaa. Tykkäsin että jokaisen luennon alussa kerrottiin mistä tullaan puhumaan. Hyvä rytmitys. Jäi ainakin kuva, että oli hyvin valmistauduttu.
Demojen julkaisu venyi suunnitelluista päivämääristä mikä otti päähän hieman kun oli varannut aikaa tekemiselle alustavan julkaisupäivän tienoille, mutta myös palautusaikaa joustettiin sitten onneksi kohteliaasti. Luennot hyvin valmisteltuja.
"Vaikutti hieman vähiltä yöunilta ja sekavalta ulosannilta... Demoissa myös liikaa selittelevää tekstiä -- opiskelijana oleellisen asiasisällön on vaikeampi saada ulos."
Kommentti: | No olihan siellä sentään joku ollut tarkkana yleisössäkin (vrt. edeltävä kommenttini kohtaan "virkeänä paikalla" ... toivotaan parempia unia tänä keväänä, mutta vaikea niistäkään luvata etukäteen. Demojen tekstiä on tarkoitus selkeyttää ja karsia kyllä. (Toisaalta tämäkin jakaa mielipiteitä, ja kurssin aikana joku kiitteli spontaanisti "hyvää läpänderiä" demojen teksteissä. Tässäkin yritän saavuttaa jonkun keskitien äärivaihtoehtojen väliltä.) |
---|
Homma toimi, joten eiköhän se ollut kohdillaan.
En nähnyt puutteita
Jossain määrin keskeneräistä, esimerkiksi vapaehtoisten demojen julkistus myöhästyi toistuvasti. Ilmeisesti kurssinpitäjällä oli muuta tekemistä.
Kommentti: | fakta. Tehtävät on nyt onneksi kertaalleen laadittu, joten pittäis olla julkaistavissa paremmalla aikataululla. Julkaisuaikataulun ja muiden parannusten välillä on trade-off, joka meidän kaikkien täytyy hyväksyä johonkin suuntaan. |
---|
Välillä oli ehkä havaittavissa hieman viimetinkaista valmistelua, joka ei kuitenkaan juuri haitannut. Paitsi vapaaehtoiset demot olisi ollut kiva saada tehtäväksi aiemmin.
Aina riitti juttua ja kaikki tarpeellisimmat asiat käsiteltiin.
Muutamia teknillisiä vaikeuksia oli, mutta nehän tuovat vain lisäväriä.
Sain opintopisteet.
Perusasiat hallussa ja tietää mitä etsiä ja mistä, jos haluaa enemmän
Henkilökohtaisesti tavoite on saada nopat kotiin.
Eihän sitä ennen tenttiä tiedä onko asioita uponnut päähän vai ei. Uskon, että luennoilla istuskelu, demojen kanssa pähkäily ja omatoiminen tenttiin lukeminen ovat kuitenkin avartaneet ja lisänneet ymmärrystäni yhdeltä ICT alueen kantilta katsottuna.
Uusia opittavia asioita, termejä ja toimintamekanismeja oli paljon, mutta ajan kanssa ja kertaamisella ne alkoivat vähitellen aukeamaan ja jäämään mieleen.
Osaltaan, mutta ei kaikilta osilta.
Reiluun puoleen väliin tuli seurattua luentovideoita aktiivisesti, jonka jälkeen sitten tuli jostain syystä taukoa ja homma hieman hyytyi.
Opin kyllä paljon, mutta tentissä oli niin paljon käsitteistön ymmärtämistä, että en ole aivan varma enää menikö oppi kuitenkaan perille.
en tosin muista mitä ne [oppimistavoitteet] olivat
Korjausliike 2015: | |
---|---|
Täsmennetään oppimistavoitteita (ks. edelliset kommentit vastaavaan kohtaan). |
Tavoitteeni ei olleet järin korkealla. Itselleni kurssin tarkoitus oli lähinnä toimia yleissivästänä kurssina käyttöjärjestelmien maailmaan. Koen ymmärtäväni nyt käyttöjärjestelmien toimintaperiaatteet
Kommentti: | Niin. Sehän se minimitavoite juuri olikin :). Oppimistavoitteet on vuonna 2015 speksattu tarkemmin ja tuo ns. ydinaines eli "tolppa-arvosanan" vaatimukset on siellä määritelty erikseen. |
---|