Tiedossa on kiva kesäkurssi
Etusivu Materiaali Luennot Miksi -- Ajatuksia --  

ITKA203 Käyttöjärjestelmät --- kesä 2007 --- Ajatuksia, mielipiteitä ja ideoita

Loppukeskustelu 21.6.2007

Viimeisellä luennolla päästiin käymään mielestäni oikein hyvä vajaan puolen tunnin keskustelu opiskelijoiden näkökulmasta Käyttöjärjestelmät -kurssiin. Alla on yhteenveto keskustelussa esitetyistä näkökohdista:

Yleismielipiteeksi muodostui, että kurssin asiasisällöllinen laajuus on hyvähkö, mutta joidenkin asioiden tekninen syvyys puolestaan liiahko (joidenkin kohderyhmien motivoitumisen kannalta). Syvällisenä koettiin esim.

ITKA203 kesä 2007:n toimenpide-ehdotus: Olisi kenties parempi olla kaksi erilaista ITKA203:n aiheistoa käsittelevää kurssia:

Luennoitsijan käsityksiä ja mietteitä

Kurssin jälkeen sain kaksi spontaania palautetta kahdelta tietojärjestelmätieteen opiskelijalta:

Ensimmäinen sisälsi mm.: "ajatukseni on nyt, että ko. kurssi pitää säilyttää mutta tjt:n opiskelijoille voisi ottaa vieläkin enemmän rautalanka-mallista ohjausta esim. useampien demojen tms. muodossa joissa tehtäisiin enemmän näitä asioita. Itse sain paljon paljon uutta tietoa vaikka arvosana ei päätä huimaava olekaan =)".

Toinen: "voisin näin ohjelmointia kammoksuvana tietokoneen sisällöstä absoluuttisilla nollatiedoilla kurssille joutuneena tietojärjestelmätieteen opiskelijana todeta, että loppujen lopuksi hyvä kurssi, joka kannattaa (tällaisessa muodossa) pitää opetusohjelmassa jatkossakin. Loppupeleissä on hyvä ymmärtää edes jotain siitä mitä kone on syönyt ja miksi se toimii niin kuin toimii."

Itse tajusin vasta kurssin jälkeen, että vaikka laitteiston rooli käyttöjärjestelmien ymmärtämisessä on suuri ja laitenäkökohdat täytyy ottaa mukaan, käyttöjärjestelmiin voisi ottaa lähtökohtaisesti "järjestelmäsuunnittelullisen" näkökohdan. Uskoisin, että se voisi olla motivoivampi lähestymistapa TKTL:n opiskelijoille. Jotenkin tällä tavoin ajatuksenkulkuni kiteytyy:

Kurssin veivaaminen uuteen lähestymistapaan olisi mielestäni kokeilemisen arvoista, mutta uskoakseni aika työläs operaatio. Jonkun pitäisi kaivautua todella pintaa syvemmälle asiaan, ja tehdä jonkun verran läksyjä asian tiimoilta. Kieltämättä helpompaa on käsitellä asiaa nykyisellä tavoin, eli lähteä liikkeelle niistä artefakteista, joita on olemassa: Von Neumann -tietokone ja erään käyttöjärjestelmän lähdekoodi. Edelleen, tämä on vain oma ajatukseni, josta ei toistaiseksi ole yleisemmin keskusteltu.

Myös on niin, että toistaiseksi kurssilla on "piilossa" nimikkeensä takana myös fundamentaaleja ohjelmointiin liittyviä asioita, joita muissa kaikille pakollisissa ydinkursseissa ei käsittääkseni ole. Yksi on muistimalli: pinon käyttö aliohjelma-aktivaatiossa sekä osoittimen (viitteen) ja datan ("olion") suhde käytännössä. Toinen on rinnakkaisuus ja synkronointi: prosessien ja säikeiden yhteistoiminnan ymmärtäminen. Kolmas on imperatiivinen ohjelmointiparadigma: mitä se on, kun ei ole mahdollisuutta käyttää olioita ohjelmointikielessä. Neljäs on "virtuaalikonehierarkia" eli tapa, jolla monet ohjelmistot kannattaa toteuttaa alempia kerroksia käyttävien kerrosten avulla.

Toinen kehitysidea, mikä tulee mieleeni, olisi että voisi tutkia käyttöjärjestelmän toimintoja mielekkäiden käytännön tapausten kautta: Miten tietokannanhallintajärjestelmä käyttää tiedostojärjestelmää? Miten WWW-palvelin? Miten graafinen taitto-ohjelmisto? Käyttöjärjestelmät kännyköissä? Käyttöjärjestelmät digibokseissa? Miten eri ympäristöt ovat erilaisia, mikä niille kaikille taas on yhteistä...

Suoraan sanottuna mielestäni tarvittaisiin eri kurssi "Tietokoneen ja käyttöjärjestelmän toteutuksesta" ja erillinen kurssi muille tärkeille seikoille (rinnakkaisuus, muistimalli, ...), jotka nyt on liimattu samaan pakettiin artefaktin toteutuksen kanssa. Ymmärrän itse hyvin teknologisen lähestymistavan, ja minusta se on joillekin erinomaisen sopiva lähestyminen. Pelkään kuitenkin, että tiedekunnassa on opiskelijoita, joille sama lähestymistapa on motivaatiota laskeva tekijä.

IT-ydinopetuspaketti on mielenkiintoinen asia, josta täytyisi mielestäni käydä ajoittain keskustelua myös koko opiskelu- ja opettajakunnan kesken, eikä vain pienissä työryhmissä.


Viimeksi kajottu 2007-09-05.

(Validoi sivu WDG:n validaattorilla)