Oppimistehtävä 2 - Toimisto-ohjelmat opetuskäytössä




Oppimistilanteen kuvaus, idea ja tavoitteet


Suunnittelemani oppimistilanne on tarkoitettu perusopetustasoiseen liikunnanopetukseen. Esiteltävää tapaa on mahdollista hyödyntää varmasti myös muissa aineissa. Tarkoituksena on tutustua tarkemmin johonkin itseä kiinnostavaan tai uuteen ja mielenkiintoiseen lajiin. Laji esitellään perusteellisesti muille oppilaille ja opettajalle PowerPoint-esitystä hyödyntäen. Ryhmäkoon mukaan oppilaat voidaan jakaa esimerkiksi pareihin tai kolmen työryhmiin. Myös yksin on mahdollista työskennellä.
Valmiit esitelmät esitetään yhteisessä tilaisuudessa toisille ja näiden esitelmien päätyttyä oppilaat äänestävät uutta lajikokeilua. Käytännössä opetustunteja oma suunnitelmani vie siis kaksi (2) tuntia. Ensimmäisellä tunnilla luodaan esitelmä ja toisella ne esitetään ja valitaan lajit lajikokeiluille. Opettajalta on tietysti ensimmäisellä tunnilla aluksi tiedusteltava, mitkä lajit ovat mahdollisia kokeiluun. Esimerkiksi laskuvarjohyppy, autourheilu ja vaikkapa jääpurjehdus voivat olla melko hankalia toteutettavia peruskoulumaailmassa. Parhaimpia esitelmiä ei tietysti ole pakko palkita ja valita lajikokeiluun, tärkein anti tulisi olla se, että oppilaat havahtuvat urheilumahdollisuuksien moninaisuuteen.

Tarkoitus on siis herätellä oppilaita uusiin lajeihin ja siihen, ettei koululiikunta ole ainoastaan pakkopullaa ja samoja vanhoja lajeja vuodesta toiseen. Oppilaat saavat tuoda esille omia ideoitaan ja näitä kuunnellaan. Kuulluksi tulemisen kokeminen on myös pedagogisesti ajateltu yleisesti tärkeäksi. PowerPoint-esitykset eivät myöskään vaadi niin paljoa tekstitäytettä, jotta idean saa tuotua esille ilman suurta määrää tekstiä. Oppilaiden tietotekniset taidot tulevat varmasti myös harjaantumaan etenkin esitysgrafiikan suhteen, kun työskennellään tietokoneella tai tabletilla. Esittelytilaisuudessa myös esiintymisvarmuus kehittyy.
Oppilaiden työmotivaatio tulee varmasti olemaan melko korkea, sillä oma "esittelylaji" saatetaan valita yhteiseen lajikokeiluun. Kun oppilas saa rakentaa omannäköisensä esityksen itseä kiinnostavasta aiheesta on lopputulos ja työmotivaatio varmasti korkealla.

Yksi hyödyllinen ominaisuus liikunnan ja tvt:n yhdistämisessä myös puhututtaa. Työergononia. Etenkin liikunnan tunneilla tähän voisi opettajalähtöisesti ottaa kantaa, samalla kun oppilaat työskentelevät laitteidensa ääressä. Esimerkkeinä opettaja voisi esimerkiksi muistuttaa aika-ajoin oppilaita jaloittelemaan ja muutenkin ohjeistamaan toimimaan ergonomisesti. Ergonomian tärkeyttä opetussunnitelmassa painotetaan, mutta kenelläkään ei oikein ole vastuuta ottaa tästä koppia. Liikunnanopetuksessa tähän olisi passeli ottaa kantaa.

Yhtymäkohdat OPSiin


Liikunta
Opetuksessa hyödynnetään oppilaiden mielikuvitusta ja omia oivalluksia. (POPS 2014, luokat 1-2)
Oppiaineessa tärkeitä ovat yksittäisiin liikuntatunteihin liittyvät positiiviset kokemukset ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen. -- Monipuolinen ja vuorovaikutuksellinen opetus tukee taitojen oppimista, oppilaiden hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen ja osallisuuteen sekä luo valmiuksia liikunnalliseen elämäntapaan. Oppilaat osallistuvat kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun ja vastuulliseen toteuttamiseen. (POPS 2014, luokat 3-6)
S1, S2, S3 = Fyysinen-, sosiaalinen- ja psyykkinen toimintakyky ohjaavat todella monipuoliseen harrastamiseen ja erilaisten urheilulajien kokeilemiseen. (POPS 2014)
(Liikunnan) pääpaino on monipuolisessa perustaitojen soveltamisessa ja fyysisten ominaisuuksien harjoittamisen opiskelussa eri liikuntamuotojen ja -lajien avulla... -- ... sekä kannustaa terveyttä edistävään omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen. Oppilaat osallistuvat kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun sekä ottavat vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta. (POPS 2014, luokat 7-9)

Laaja-alainen osaaminen
Tieto- ja viestintäteknologinen (tvt) osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään suunnitelmallisesti perusopetuksen kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä. (POPS 2014)

Oppimisympäristöt
Perusopetuksen tilaratkaisujen kehittämisessä, suunnittelussa, toteutuksessa ja käytössä otetaan huomioon ergonomia... -- ...liikunta-, taide- ja luontokeskukset, museot ja monet muut yhteistyötahot tarjoavat monimuotoisia oppimisympäristöjä...
Tieto- ja viestintäteknologia on olennainen osa monipuolisia oppimisympäristöjä. Sen avulla vahvistetaan oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisen työskentelyn taitoja sekä tuetaan oppilaiden henkilökohtaisia oppimispolkuja. Oppimisympäristöjen kehittämisessä otetaan huomioon monimuotoinen mediakulttuuri. Uusia tieto- ja viestintäteknologisia ratkaisuja otetaan käyttöön oppimisen edistämiseksi ja tukemiseksi. Oppilaiden omia tietoteknisiä laitteita voidaan käyttää oppimisen tukena huoltajien kanssa sovittavilla tavoilla. Samalla varmistetaan, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologian käyttöön. (POPS 2014)