J.Kyppö

Kolmishakki - TriChess

J.K. 18.5.1999

Vuonna 1993 kehitettiin Jyväskylän yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella kolmen pelaajan strategiapeli, joka perustui täydellisesti traditionaaliseen shakkiin . Tämä sattumalta tutkimuksen sivutuotteena syntynyt peli, jonka perustana olivat matematiikka ja shakin historiallinen tausta muinaisessa Intiassa sai nimekseen Kolmishakki eli TriChess. Shakin perusmuotonahan pidetään intialaista peliä nimeltä shaturanga, josta varhaisimmat lähteet ovat 500-luvulta ennen ajanlaskumme alkua. Kolmen pelaajan shakin perustana ollut ajatus puolestaan sai alkunsa 80-luvulla kun pelin kehittäjä erään matemaattisen mallin kautta johtui päättelemään, että shakin edeltäjä oli saattanut olla neljän pelaajan peli, mikä eräiden historiantutkijoiden mukaan on hyvinkin voinut olla mahdollista. Varsinainen peli syntyi kymmenkunta vuotta myöhemmin ratkottaessa erästä verkkoteorian piiriin kuuluvaa ongelmaa. Pelin kehittäjä oli internetin välityksellä yhteydessä professori Frank Hararyyn ja yhteydenpidon seurauksena syntyi kolmishakki, joka sai professori Hararyn ehdottaman nimen Trichess. PikkuShakki puolestaan on osa laajempaa Universaalin shakin ajatusta, joka pitää sisällään sekä traditionaalisen shakin, että kolmishakin ja johon kuuluu monia tavallista shakkia laajempia ja vaikeampia muunnelmia. Jyväskylän Teknologiakeskuksen tuella on yliopistossa kehittelyn alla tietokoneohjelma, joka kattaa kaikki tavallisen shakin loogiset jatkumot eri ulottuvuuksissa, esimerkiksi 128 nappulalla ja neljällä uudella upseerilla pelattavan version sekä kolmi- ja neliulotteiset pelit. Nämä laajentumat vaatisivat esimerkiksi Garri Kasparovin voittaneelta IBM:n Deep Blue supertietokoneelta valtavasti enemmän laskentatehoa. Yksi Universaalin shakin vertailukohta voisikin olla Herman Hessen fiktiivinen lasihelmipeli. Kolmishakki rakentuu siis tavallisen shakin pohjalle, mutta pelien luonteissa on eroja, jotka kumpuavat ennen kaikkea dynamiikasta, kolmishakissa pelaajia on kolme ja nappuloiden iskuvoima on suurempi suhteessa pelitilaan. Eräs hyvä vertaus onkin ajatella tavallista shakkia eurooppalaisena jääkiekkona ja kolmishakkia kanadalaisena jääkiekkona pienempine kaukaloineen ja runsaampine kontakteineen. Toinen ero on pelin strateginen taso, jota ei ole tavallisessa shakissa. Kun pelaajien lukumäärä on kolme niin ei voida välttää sitä että kaksi taktikoi kolmatta vastaan joissain tilanteissa. Muutamalla sanalla kolmishakkia voisi kuvata strategiapeliksi, jolla on shakin matemaattiset ulottuvuudet, mutta joka pelattuna on dynaamisempi, nopeatempoisempi ja sosiaalisempi. Kolmishakkia on testattu useiden shakkihuippujen kanssa. Arvovaltaisimmat pelin testaajat ovat shakin maailmanmestari Anatoli Karpov, joka tutustui omakohtaisesti Kolmishakkiin vuonna 1996. Nykyinen tasavallan presidentti Martti Ahtisaari sai oman pelinsä vuonna 1998.

 

Kolmishakkia Kaapelitehtaalla 1998

Muuta taustaa ja kuvasatoa...