TAKAISIN

Shakki on ollut tunnettu jo tuhansia vuosia ja vanhimmat lähteet pelistä on löydetty Karnamak-i-Artak-Hatr-i-Papakanista, Intiasta noin 550 eKr. Tuohon aikaan peliä kutsuttiin shaturangaksi ja nappuloiden liikkeet poikkesivat huomattavasti nykyisistä. Shakki saapui Eurooppaan arviointitavasta riippuen noin 1000 jKr. ja saavutti lukuisten muutosvaiheiden jälkeen nykyisen asunsa. Jo noista ajoista lähtien yksi kiinnostavimmista nappuloista on ollut Ratsu. Ratsun liiketavan omalaatuisuus ja arvelut sen mahdollisesti sisältämästä numerosymboliikasta ovat olleet yhtenä syynä hypoteeseille liittää shakin rakenne ja alkuperäinen idea muinaisintialaisiin uskonnollisiin rituaaleihin.

Verkkoteorian ongelma, joka kulkee nimellä "Ratsun polku", ratkaistiin ensimmäisen kerran perinteisellä 64 ruudun shakkilaudalla Leonhard Eulerin toimesta jo vuonna 1759. Ongelma on erikoistapaus (*)Hamiltonin polun ongelmasta, joka on puolestaan erikoistapaus lukuisiin käytännön sovelluksiin liittyvästä (*) Kauppamatkustajan ongelmasta. Ratsun polun ongelmaa voidaan yleistää muuttamalla shakkilautaa kuitenkin pitäytyen tietyissä perusrakenteissa. Shakkinappuloiden liikkeet seuraavat loogisesti laudasta.

On olemassa tarkalleen kolme erilaista tapaa ruuduttaa ääretön kaksiulotteinen tasopinta säännöllisillä monikulmioilla mikä tarkoittaa sitä, että tavanomaisen neliöruutuisen shakkilaudan lisäksi on mahdollista muodostaa myös tasasivuisista kolmioista tai kuusikulmioista koostuvia shakkilautoja ja määrittää niille Ratsun liikkeet. Ratsun polkua voidaan siis yleistää paitsi laudan kokoa ja muotoa niin myös ruutujen muotoa muuttamalla.

Kolmen pelaajan shakki eli kolmishakki syntyi tavoitteesta yleistää mainitulla tavalla Ratsun polun ongelma ja oletuksesta että shakin edeltäjä, shaturanga, olisikin alkujaan ollut mahdollisesti neljän osapuolen peli. Shaturanga, jota pelattiin ashtapada laudalla tarkoittikin neljää aselajia tai joukkoa, mikä tietysti voidaan tulkita tarkoittavan paitsi pelaajien niin myös eri tyyppisten nappuloiden määrää. Ashtapada tarkoittaa sanskriitiksi myös hämähäkkiä ja sitä vastaavaa myyttistä olentoa ¤. Shakkipeli voidaan jakaa alkutekijöihin ja koota uudelleen huomioiden shakissa tapahtuneet sääntömuutokset sen kaksi vuosituhatta pitkällä taipaleella Intiasta Persian ja Arabian kautta Eurooppaan. Kolmishakin lopulliseen rakenteeseen vaikutti näin shaturangan evoluutio nykyaikaiseksi shakkipeliksi, mutta tuloksena syntyi yhden sijaan kolme peliä, perinteisen shakin lisäksi kolmishakki sekä kolmas pelattavaksi huonosti soveltuva malli. Edelleen tämä matemaattinen perusajatus on istutettu olioajattelun kautta tietokonemalliin, joka lähestyy perinteisen shakin jatkumoita eri dimensioissa. Tämä ns. universaali shakki pyrkii yleistämään koko shakkipelin, nostamaan shakin uudelle kehitystasolle sen vuosituhantisessa evoluutiossa.

Helsinki, kesä 1998