Kauppakorkeakoulu Soihtu
taltunnus

Heikki Karjaluoto

Yhteystiedot

Kauppakorkeakoulu
PL 35
40014 Jyväskylän yliopisto

Puh. (työ) 040-576 7814

heikki.karjaluoto(at)jyu.fi



Päivitetty: 21.9.2021

© 2021 Karjaluoto


Heikki Karjaluoto

Heikki Karjaluoto on markkinoinnin professori (2007-) Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hänen professuurinsa alana on kuluttajakäyttäytyminen ja uusiin teknologioihin perustuva markkinointiviestintä. Hän valmistui kauppatieteiden tohtoriksi vuonna 2002 Jyväskylän yliopistosta. Hän on verkkoliiketoiminnan dosentti Lapin yliopistossa sekä sähköisen palveluliiketoiminnan dosentti Tampereen yliopistossa.

Karjaluoto on julkaissut 110 tieteellistä aikakauslehtiartikkelia, noin 120 konferenssipaperia, kolme kirjaa sekä lukuisan määrän muita tutkimuksia (Katso Google Scholar profiilini tästä). Hän on opettanut Jyväskylän yliopiston lisäksi useissa koti- ja ulkomaisissa kauppakorkeakouluissa ja liikkeenjohdon koulutuksissa. Hänen tutkimus- ja opetusintresseihin kuuluvat erityisesti digitaalinen markkinointi, kuluttajakäyttäytyminen, markkinointiviestintä, asiakkuuksien johtaminen, elektroninen liiketoiminta ja rakenneyhtälömallit. Hänet on palkittu vuoden 2007 mobiilimarkkinointitutkijana maailmassa. Pörssi – Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat ry on valinnut hänet vuoden luennoitsijaksi vuosina 2008, 2009 ja 2015. Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun Executive MBA -koulutus palkitsi hänet Vuoden kouluttaja -palkinnolla 2014.

Hän on tehnyt opetus- ja tutkimustyössä tiivistä yhteistyötä lukuisten suomalaisten ja kansainvälisten yritysten ja tutkimusorganisaatioiden kanssa. Hän on johtanut useita laajoja tutkimushankkeita digitaalisen markkinoinnin, mobiilimarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän aihepiireistä. Karjaluoto on Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän tutkimusryhmän johtaja. Hän on julkaissut lukuisissa markkinoinnin ja informaatioteknologian tieteellisissä lehdissä kuten Computers in Human Behavior, European Journal of Marketing, Electronic Markets, Industrial Marketing Management, International Journal of Bank Marketing, International Journal of Retail & Distribution Management, Internet Research, Journal of Business & Industrial Marketing, Journal of Economic Psychology, Journal of Retailing and Consumer Services, Journal of Service Management, Journal of Service Theory and Practice, Journal of Travel Research, Telematics and Informatics, Telecommunications Policy.

Esitykset

Viimeaikaiset esitykset ja koulutukset (esimerkkejä)

Digitaalinen transformaatio ja sen vaikutus asiakkaiden käyttäytymiseen. JYU Avance EMBA Menestyksen Strategiat, Jakso 4: Strateginen markkinointi. 20.1.2021.

Monikanavainen markkinointi. Executive MBA, Tampere, 15.1.2021

Digitaalinen markkinointi ja korona. Työkaluja koronasta selviytymiseen -seminaarisarja, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 29.9.2020.

Digital Marketing Day (Case teaching day). Nordiska Ekonomie Studerandes Union (NESU) Spring Conference, Jyväskylä, 10.3.2020.

Z-sukupolvi kuluttajana. Valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat (EKK ry) Vuosikonferenssi, Pori, 28.8.2019.

Kuluttajakäyttäytyminen ja uusiin teknologioihin perustuva markkinointiviestintä koulutusmarkkinoinnin näkökulmasta. VIMMA-Viestinnän ja markkinoinnin foorumi 2019. Gradia, Jyväskylä, 5.6.2019.

Opetus

Jyväskylän yliopisto: Markkinoinnin perusteet (osa), Introduction to Marketing (osa), Managing Customer Relationships, Digital Marketing Communications, Liikunta ja yhteiskunta (osa), Sport Marketing (osa), Digitalisoituva kauppa (osa), pro gradu -seminaari, Digital Marketing and Social Media -jatko-opintokurssi (KATAJA ja NFF), EMBA-opetus Avance
Tampereen yliopisto: Vierailuluentoja esim. kursseilla 'Markkinoinnin perusteet' ja 'Markkinoinnin johtaminen' (dosenttiopetus) ja MBA-kursseilla kouluttajana

Aiemmin: Kuluttajakäyttäytymisen perusteet, Markkinointitutkimus- ja informaatiojärjestelmät, Tuote- ja markkinastrategiat, Metodiopinnot, Services and relationship marketing, Asiakkuusmarkkinointi ja palveluliiketoiminnan johtaminen (EMBA)

Tutkimushankkeet

Useita tutkimushankkeita markkinoinnista, ks. viimeaikaisimmat tutkimusryhmän sivulta: https://www.jyu.fi/jsbe/en/research/research-groups/dmc

Tunnustukset

Outstanding Article 2019 for article Järvinen, J. & Karjaluoto, H. (2015) “The Use of Web Analytics for Digital Marketing Performance Measurement”, Industrial Marketing Management, Elsevier.

Highly Commended Paper Award artikkelille “The effect of sensory brand experience and involvement on brand equity directly and indirectly through consumer brand engagement” (yhdessä Janne Hepolan ja Anni Hintikan kanssa), Journal of Product & Brand Management, 2018, Emerald.

2017 Best Paper Award artikkelille “The Use of Web Analytics for Digital Marketing Performance Measurement” (yhdessä Joel Meron kanssa), Industrial Marketing Management, 2018, Elsevier.

Vuoden kouluttaja 2014, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun Executive MBA -koulutus.

Highly Commended Paper Award artikkelille “Customer Relationship Management: The Evolving Role of Customer Data" (yhdessä Hannu Kuuselan ja Hannu Saarijärven kanssa), Marketing Intelligence & Planning (2013), Emerald.

Vuoden opettaja 2008, 2009 ja 2015 by Pörssi ry.

Mobile Marketing Academic of the Year 2007 (yhdessä Matti Leppäniemen kanssa) by Mobile Marketing Association.

Useita Best Paper tunnustuksia akateemisista konferensseista.

Julkaisut

Julkaisuluettelon voi ladata tästä (pdf).

Uusin julkaisu

Implications of the COVID-19 pandemic on market orientation in retail banking (together with Hannele Haapio, Joel Mero and Aijaz A. Shaikh). Journal of Financial Services Marketing, 2021, in press, Open Acces: https://link.springer.com/article/10.1057/s41264-021-00099-9

Kirjat

Marketing and Mobile Financial Services. A Global Perspective on Digital Banking Consumer Behaviour (together with Aijaz A. Shaikh) (Eds.). New York: Routledge, 2019.

Digitaalinen markkinointiviestintä. Esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin. Saarijärvi: WSOY, 2010.

Trust and new technologies: Marketing and management on the Internet and mobile media (together with Teemu Kautonen) (Eds). Cheltenham, UK and Lyme, US: Edward Elgar, 2008.

Viimeaikaiset konferenssipaperit

Customer value framework and recommendation intention: The moderating role of customer characteristics in an online travel community (together with Dandison C. Ukpabi, Sunday Olaleye and Emmanuel Mogaji). In J. Neidhardt, J. & W. Wörndl (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2020: Proceedings of the International Conference in Surrey, United Kingdom, January 08-10, 2020. Cham: Springer.

What drives customer satisfaction and well-being in ridesharing? A developing country perspective (together with Aijaz A. Shaikh and Francisco Liébana-Cabanillas). In ICEB 2019: Proceedings of the 19th International Conference on Electronic Business, Proceedings of the International Conference on Electronic Business. International Consortium for Electronic Business, 42, Newcastle upon Tyne, UK, December 8th-12th, 2019.

The role of personalization and hedonic motivation in driving customer experience (together with Olli Tyrväinen and Hannu Saarijärvi). Proceedings of the 12th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business (EMAB), Thessaloniki, Greece, September 18th-20th, 2019.

Examining consumers’ continuous usage intention of contactless mobile payment systems (together with Aijaz A. Shaikh, Matti Leppäniemi and Roope Luomala). Proceedings of the 12th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business (EMAB), Thessaloniki, Greece, September 18th-20th, 2019.

A consumer perspective on mobile financial services: State-of-the-art, framework, and future directions (together with Aijaz A. Shaikh). Proceedings of the 12th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business (EMAB), Thessaloniki, Greece, September 18th-20th, 2019.

Antecedents of market orientation in the banking sector during its digital transformation (together with Hannele Haapio and Joel Mero). In Pucihar, Andreja; Kljajic Borstnar, Mirjana; Bons, Roger; Seitz, Juergen; Cripps, Helen; Vidmar, Doroteja (Eds.) 32nd Bled eConference: Humanizing Technology for a Sustainable Society. Maribor: University of Maribor, 289-305. (Proceedings of eBled 2019 Conference, June 16-19, Bled, Slovenia).

Tieteelliset aikakausilehtiartikkelit (valittuja)

The effect of eWOM on customer engagement and purchase intention amongst collectivistic/individualistic travelers (together with (together with Ernest Izogo, Hongfei Liu and Mercy Mpinganjira). Journal of Travel Research, 2021, in press. (impact factor 7.027 in 2020).

Implications of the COVID-19 pandemic on market orientation in retail banking (together with Hannele Haapio, Joel Mero and Aijaz A. Shaikh). Journal of Financial Services Marketing, 2021, online first. Open Acces: https://link.springer.com/article/10.1057/s41264-021-00099-9

Setting the future of digital marketing: Perspectives and research propositions (together with Yogesh K. Dwivedi, Elvira Ismagilova, Laurie Hughes, Jamie Carlson, Raffaele Filieri, Jenna Jacobson, Varsha Jain, Hajer Kefi, Anjala S. Krishen, Vikram Kumar, Mohammad M. Rahman, Ramakrishnan Raman, Philipp A. Rauschnabel, Jennifer Rowley, Jari Salo, Gina A. Tran and Yichuan Wang). International Journal of Information Management, Vol. 59, 2021. (impact factor 14.098 in 2020). Open Access: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168

The role of negative and positive forms of power in supporting CSR alignment and commitment between Large Firms and SMEs (together with David Harness, Chatura Ranaweera and Chanaka Jayawardhena). Industrial Marketing Management, Vol. 75, 2018, pp. 17-30. (impact factor 6.960 in 2020). https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.03.006

The Impact of service bundles on the mechanism through which functional value and price value affect WOM Intent (together with Chatura Ranaweera). Journal of Service Management, Vol. 28, No. 4, 2017, pp. 707-723. (impact factor 11.768 in 2020). https://doi.org/10.1108/JOSM-03-2016-0065

Unlocking the behaviors of long term service consumers: The role of action inertia (together with Matti Leppäniemi, Chanaka Jayawardhena, and David R Harness). Journal of Service Theory & Practice, Vol. 27 No. 1, 2017, pp. 270-291. (impact factor 3.415 in 2020). http://dx.doi.org/10.1108/JSTP-06-2015-0127

Customer environmental values and its contribution to loyalty in industrial markets (together with Nora Mustonen and Chanaka Jayawardhena). Business Strategy and the Environment, Vol. 25 No. 7, 2016 (online first 2015), pp. 512-528. Doi: 10.1002/bse.1882. (impact factor 10.302 in 2020). http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bse.1882/full

Making the most of information technology & systems usage: A literature review, framework and future research agenda (together with Aijaz Shaikh). Computers in Human Behavior, Vol. 49, 2015, pp. 541–566. (impact factor 6.829 in 2020). http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563215002496

The use of Web analytics for digital marketing performance measurement (together with Joel Järvinen). Industrial Marketing Management, Vol. 50, 2015, pp. 117-127. (impact factor 6.960 in 2020). (2017 Best Paper Award). http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001985011500139X

How value and trust influence loyalty in wireless telecommunications industry (together with Chanaka Jayawardhena, Matti Leppäniemi, and Minna Pihlström). Telecommunications Policy, Vol. 36, No. 8, 2012, pp. 636-649. (impact factor 3.036 in 2020). http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308596112000729

Antecedents to permission based mobile marketing: An initial examination (together with Chanaka Jayawardhena, Andreas Kuckertz and Teemu Kautonen). European Journal of Marketing, Vol. 43, No. 3/4, 2009, pp. 473-499. (impact factor 4.647 in 2020). https://doi.org/10.1108/03090560910935541

Consumer acceptance of online banking: an extension of the technology acceptance model (together with Kari Pikkarainen, Tero Pikkarainen and Seppo Pahnila). Internet Research, Vol. 14, No. 3, 2004, pp. 224-235. (impact factor 6.733 in 2020). https://doi.org/10.1108/10662240410542652