MathCheck on matematiikan, logiikan ja teoreettisen tietojenkäsittelytieteen opiskelun avuksi kehitetty tietokoneohjelma. MathCheck tarkastaa, että vastaus on matemaattisesti oikein ja antaa tarvittaessa palautetta virheestä. MathCheck voi antaa palautetta myös muotoseikoista. Se voi esimerkiksi sanoa, että vaikka vastaus on matemaattisesti oikein, se on liian monimutkainen.
Tässä tehtävässä tutustutaan MathCheckin käyttöön sekä teknisesti (esim. miten ≤ saadaan kirjoitettua) että opiskelutapojen kannalta. MathCheck-tehtävät eivät ole tenttejä, vaan oppimisen apuvälineitä! MathCheck ei tiedä kuka sitä käyttää eikä talleta saamiaan vastauksia. Vaikka kokeilisit miten typeriä vastauksia tahansa, kukaan muu ei saa siitä tietää, ellet itse kerro. (Vastuun rajoitus: jos käytät MathCheckiä jonkin oppimisympäristön läpi, esim. TIMin läpi, niin se saattaa tietää kuka olet, kirjata pisteitä ja pitää tenttiä.)
Tässä tehtävässä on ehkä enemmän asiaa kuin voi kerralla muistaa. Varmasti muistat osan, ja jos myöhemmin huomaat tarvitsevasi lisää tietoa, niin voit katsoa tästä tehtävästä.
Kirjoita alla olevaan pieneen laatikkoon x (pieni kirjain x) ja klikkaa nappia ”oikealle”. Isoon laatikkoon pitäisi ilmestyä
x − 1 + 1 = x
Osasit!
Seuraavaksi kokeile mitä tapahtuu, jos vastaatkin 2x. Mitä MathCheckin antama palaute tarkoittaa? Mieti ensin itse. Sitten siirrä kursori tähänPalautteen alussa ilmaistaan mustaa ja punaista väriä käyttämällä, että x − 1 + 1 = 2x ei pidä paikkaansa. Sitten annetaan konkreettinen esimerkki siitä, että se ei pidä paikkaansa: jos x:n arvoksi sijoitetaan 1, niin vertailun x − 1 + 1 = 2x vasen puoli tuottaa 1, mutta oikea puoli tuottaa 2. Lopuksi on vielä funktioiden x − 1 + 1 ja 2x kuvaajat. Molemmat kuvaajat ovat suoria, mutta oikean puolen eli 2x kuvaaja nousee jyrkemmin kuin vasemman puolen eli x − 1 + 1 kuvaaja., niin mallivastaus ilmestyy näkyviin.
Esimerkkiä, joka osoittaa jonkin väitteen tai päättelyaskeleen vääräksi, kutsutaan vastaesimerkiksi. MathCheckin antama vastaesimerkki sekä vasemman ja oikean puolen kuvaajat antavat informaatiota, jonka avulla voi miettiä, miten vastausta kannattaa korjata. Emme kuitenkaan ala vielä nyt pohtia, miten vastauksia voi korjata, vaan vain harjoittelemme hieman palautteen tulkitsemista ja sitten siirrymme muihin MathCheckin käyttöön liittyviin asioihin.
Arvaa minkälaiset kuvaajat tulevat, jos vastaatkin x-1. Sitten kokeile ja katso, arvasitko oikein.
Nyt vastaa X (iso kirjain X). Mitä MathCheckin antaman palautteen alkuosa ennen kuvaajia tarkoittaa? Mieti ensin itse ja sitten katso tästäIso X on eri muuttuja kuin pieni x. Siksi ne voivat saada eri arvot. MathCheckin valitsemassa vastaesimerkissä x:n arvo on 1 mutta X:n arvo on 0..
Jos tämä olisi ollut tositilanne, niin palaute olisi
paljastanut, että tuli vahingossa kirjoitettua iso X pienen x sijaan.
Oikean puolen kuvaajan tulkitseminen ei silloin olisi tarpeen.
Jos kuitenkin olet utelias, miksi oikean puolen kuvaajaksi tuli vaakasuora
viiva, niin katso tästäJotta kuvaajien
piirtäminen samaan kuvaan olisi mielekästä, niiden vaaka-akselin pitää edustaa
samaa muuttujaa.
Koska oikea vastaus käyttää muuttujaa x eikä X, MathCheck
valitsi vaaka-akselin muuttujaksi x:n.
Oikean puolen arvojen laskemiseksi x:n funktiona pitää kuitenkin myös
X:llä olla jokin arvo.
MathCheck valitsi saman arvon kuin vastaesimerkissä, jotta kuvaaja auttaisi
sen tulkitsemisessa.
Oikean puolen kuvaaja on siis sen x:n funktion kuvaaja, joka saadaan
lausekkeesta X kun X = 0.
Tämä funktio on vakiofunktio 0.
Sen kuvaaja on korkeudella 0 sijaitseva vaakasuora viiva..
Kuten palautteesta huomaat, MathCheck ei omasta puolestaan ole kovin nirso vastauksen esitystavasta, vaan hyväksyy mitä tahansa mikä on matemaattisesti oikein. Kuitenkin opettaja on saattanut asettaa rajoitteen vastauksen pituudelle tai vaatimuksia vastauksen muodolle. Tässä tapauksessa opettaja on esimerkin vuoksi kieltänyt +-merkin käytön. Kokeile, mitä x+0 tuottaa palautteeksi.
Virheilmoitus tuli nyt vaaleanviolettina eikä punaisena, koska kyseessä ei ole matemaattinen virhe vaan ainoastaan se, että vastausta ei ole sievennetty opettajan haluamaan muotoon. Pääsääntö on, että vastaus on kunnossa vasta kun siitä ei tule punaista eikä vaaleanviolettia virheilmoitusta. Tässä tehtävässä kuitenkin on monta kohtaa, joiden tarkoitus on kertoa mitä vaaleanvioletit virheilmoitukset tarkoittavat. Niiden vastauksia sinun ei tarvitse korjata. Ei siis tarvitse korjata äskeistä vastausta x+0.
Tässä tapauksessa opettaja on asettanut myös pituusrajan. Nähdäksesi sen, kokeile vastausta 2x-x-0. Kokeile myös 2x-x+1, jotta näkisit, että MathCheck tarkastaa ensin matemaattisen oikeellisuuden, ja kiinnittää huomiota pituuteen ja muihin muotoseikkoihin vasta sitten.
Arvaa, mitä tulee palautteeksi syötteellä x-1+1. Sitten kokeile sitä!
Voit kokeilla yllä olevaan vastauslaatikkoon muitakin vastauksia. Kokeile sen verran kuin haluat. Saat kokeista eniten hyötyä, jos yrität ensin arvata, mitä tulee palautteeksi. Kokeile vaikka x^2/x ja x cos pi x.
MathCheckin antama palaute on toisinaan lyhyt ja toisinaan pitkä. Silloin, kun se on lyhyt, on kätevää saada se laatikkoon kysymyksen viereen. Laatikkoon ilmestyy tarvittaessa rullauspalkit.
Rullaaminen on kuitenkin kömpelöä, joten usein on kätevämpää saada palaute uuteen välilehteen. Siksi monissa kohdissa on kaksi nappia, joista toisessa lukee ”oikealle” ja toisessa ”uuteen”. Jälkimmäinen avaa palautteen uuteen välilehteen tai uuteen ikkunaan riippuen siitä, miten veppiselaimesi on viritetty toimimaan.
Voit klikkailla molempia nappeja niin paljon kuin haluat, eikä vastausta tarvitse kirjoittaa uudelleen. Voit esimerkiksi ottaa tavaksi klikata aina ensin ”oikealle”-nappia ja jos palaute on iso, klikata heti sen jälkeen ”uuteen välilehteen” -nappia.
Yhtälön juuret ovat ne luvut, joilla yhtälö toteutuu. Yhtälöiden ratkaisutehtävissä MathCheck vaatii lopullisen vastauksen olevan muotoa, josta jokainen juuri erottuu helposti. Edellä tämä ei toteudu, joten MathCheck vastasi ”The final answer is not explicit”. Korjaa tilanne! Vihje 1Vika on kohdassa 2x = 6. Siitä ei käy suoraan ilmi, mikä x:n arvo toteuttaa sen. Vihje 2Muuta 2x = 6 muotoon x = 3.
Mitkä ovat yhtälön 2x3 + 4x2 − 7 = 30x − 7 juuret? Vastaus−5, 0 ja 3. Kullekin juurelle, mikä arvo tulee vasemmalta puolelta ja mikä arvo tulee oikealta puolelta? VastausKun x = −5, niin molemmilta puolilta tulee −157. Kun x = 0, niin molemmilta puolilta tulee −7. Kun x = 3, niin molemmilta puolilta tulee 83.
Kokeile mitä tapahtuu, jos muutat vastauksen virheelliseksi poistamalla minkä tahansa rivin, joka alkaa ” \/”. Kun olet kokeillut, palaute se takaisin jatkoa varten.
Kokeile mitä tapahtuu, jos muutat vastauksen virheelliseksi lisäämällä viimeiselle riville \/ x = 1 ennen kohtaa /* valmis! */. (Voit maalata, kopioida ja pudottaa sen.) Kun olet kokeillut, palaute rivi ennalleen jatkoa varten.
MathCheckin nykyinen tapa tarkastaa näin monimutkaisten yhtälöiden ratkaisuja on puutteellinen. Jos välivaihe on väärin vain siten, että mukaan on eksynyt ylimääräinen juuri, niin MathCheck huomaa sen vain jos ylimääräinen juuri erottuu kaavasta helposti. Kokeile tätä muuttamalla jokin rivi muotoa <=> x = 0 ensin muotoon <=> x = 0 \/ x=8 ja sitten muotoon <=> x = 0 \/ x+1=8 .
Miksi 1 ei ole yhtälön √x = x − 2 juuri, mutta 4 on? VastausKun x = 1, niin vasen puoli tuottaa 1 mutta oikea puoli tuottaa −1. Kun x = 4, niin molemmat puolet tuottavat 2.
Mikä menee oikein ja mikä menee väärin edellä ensimmäiseltä toiselle riville siirryttäessä? VastausJos vasen = oikea, niin vasen2 = oikea2, sillä aina kun yhtäsuurille tehdään sama asia myös lopputulokset ovat yhtäsuuret. Sen sijaan vasen2 = oikea2 ei takaa että vasen = oikea, koska esim. 12 = (−1)2. Niinpä toiselle riville tultaessa ei voida hukata juuria, mutta voi syntyä ylimääräisiä juuria (ja syntyykin, nimittäin 1).
Yllä olevassa ratkaisussa ei ole muita virheitä. Mitkä ovat yhtälön √x = x − 2 juuret? Miksi ne ja vain ne ovat oikein? VastausEdellä todettiin, että muita virheitä ei ole kuin että ensimmäiseltä toiselle riville siirryttäessä voi syntyä valejuuria. Niinpä kaikki oikeat juuret ovat löydettyjen juuriehdokkaiden 1 ja 4 joukossa. Edellä testattiin, että 1 ei ole oikea juuri mutta 4 on. Yhtälöllä on siis täsmälleen yksi juuri, nimittäin 4.
Suunnitelmissa on opettaa MathCheck huomaamaan väärät juuret paremmin, mutta ei ole tiedossa milloin tämä ehditään toteuttaa.
Edellä moneen kohtaan vastattiin tahallaan väärin, koska tarkoitus oli tutustua MathCheckin virheilmoituksiin. Tästä eteenpäin tarkoitus on vastata oikein (ellei erikseen toisin sanota). Niinpä tästä eteenpäin yritä saada vastaukset sellaisiksi, että niistä ei tule punaista eikä vaaleanviolettia virheilmoitusta.
Suurin osa MathCheckin merkinnöistä on helppo arvata, mutta ei kaikkia. Siksi on olemassa lyhyt MathCheck-ohje, joka avautuu uuteen välilehteen tästä linkistä.
MathCheck käyttää kahta eri tapaa latoa matemaattisia merkintöjä. Kaikki hankalat kaavat sekä automaattisesti tuotettava palaute ladotaan MathJaxilla käyttäen syötteenä AsciiMathia. Se on monipuolinen ja tuottaa kaunista jälkeä. Valitettavasti se on myös hidas, se aiheuttaa sivujen pomppimista ylös alas latauksen aikana, ja sen tuottamia kaavoja on vaikea maalata ja kopioida.
Ei ole väliä sillä, syötetäänkö erikoismerkki sellaisenaan vai syöttämällä sen koodi näppäimistöltä. Tämän havainnollistamiseksi korvaa vastauslaatikossa jokin ξ kirjainparilla xi ja klikkaa vastausnappia. Vastauksen pitäisi kelvata yhtä hyvin kuin äskenkin.
Voit siis syöttää MathCheckille erikoismerkkejä myös kopioimalla ne jostakin.
Kuten alussa todettiin, MathCheck-tehtävät eivät ole tenttejä, vaan oppimisen apuvälineitä. Moni asia on helpompi oppia, jos miettii sitä ensin itse, vaikka ei keksisikään miten se menee. Siksi MathCheck-tehtävissä on kohtia, joissa tarkoitus ei ole, että osaat sen, vaan että mietit sitä ja sitten opit sen katsomalla mallivastauksen.
Merkintä −12 ei ole yksi yksikkö, vaan koostuu kahdesta osasta: etumerkistä − ja vakiosta 12. Niinpä lausekkeessa −12 ⋅ x + 3 on kuusi osaa: −, 12, ⋅, x, + ja 3. Lauseke 3 − 12 ⋅ x tarkoittaa matemaattisesti samaa, mutta siinä on vain viisi osaa. Se on oikea vastaus.
3 − 12 ⋅ x −12 ⋅ x + 3 −12x + 3
Myös lausekkeessa −12x + 3 on kuusi osaa. Vaikka siinä ei näy kertomerkkiä, kertolasku lasketaan silti osaksi, koska sekin on laskutoimitus.
Ei siis ole tarkoitus, että osaat ratkaista kaikki kohdat heti. Voit yrittää kutakin kohtaa niin monta kertaa kuin haluat. Jos et kohtuullisella miettimisellä keksi mitä johonkin kohtaan pitäisi tulla, niin yritä rohkeasti jotakin, mieti koneen antamaa palautetta, ja yritä uudelleen. Jos ei millään ratkea niin jatka seuraavaan kohtaan. Palaa myöhemmin yrittämään vaikeaa kohtaa uudelleen. Jollei sittenkään ratkea, niin jätä ratkaisematta, ja kysy opettajilta kurssin demoissa tai neuvontapalveluiden kautta.
Olet tähän mennessä varmaankin huomannut, että joihinkin kohtiin on annettu
vihjeitäSait tämän auki!
Hyvä!
Sen, että −12 ei ole yksi yksikkö, näkee siitä, että −122 ei ole
144 vaan −144.
Sitä ei siis tulkita sulutuksen (−12)2 mukaisesti vaan sulutuksen
−(122) mukaisesti..
Vaikka löytäisit ratkaisun ilman vihjeiden katsomista, katso ne kuitenkin
lopuksi, sillä niissä saattaa olla hyödyllistä lisätietoa opittavaksi.
Joskus opettaja kysyy, mitä kohtia et saanut tehtyä. Voit kirjata kohdan tehdyksi, jos vähintään yksi seuraavista toteutuu:
Työelämässä vastaan tulevat tehtävät ovat usein niin vaikeita, että ratkaisua ei voi keksiä heti, vaan siihen pitää edetä välivaiheiden kautta. Siksi myös MathCheck-tehtäviä ratkaistessa kannattaa käyttää välivaiheita. Alamme harjoitella sitä.
Kokeile, miten MathCheckin palaute muuttuu, kun edellisessä kohdassa <=> on aivan rivin alussa ja kun sen edessä on yksi välilyönti. Tee saman kaltainen koe =-merkillä edellä olleelle kohdalle, jossa piti sieventää sqrt(2) + 8 - 3 sqrt(2) - 5 + 2 sqrt(2). Tämän tiedon avulla voit toisinaan helpottaa sen näkemistä, missä yksi välivaihe loppuu ja seuraava alkaa.
Kun jatkossa ratkaiset vaikeita tehtäviä, älä yritä liian pian kirjoittaa lopullista vastausta, vaan tee kuten äsken: syötä MathCheckille välivaiheita ja tarkastuta ne saman tien. Monissa selaimissa vastauslaatikkoa voi tarvittaessa suurentaa sen oikeassa alanurkassa olevasta vetimestä.
Toisinaan kannattaa kokeilla myös virheellisillä vastauksilla, koska siten saattaa huomata asioita, joita ei muuten tulisi ajatelleeksi. Tutkiva asenne edistää oppimista tehokkaasti! Voit leikkiä MathCheckillä ja toivottavasti saat oivaltamisen iloa!
Mikä virhe MathCheckiltä jäi huomaamatta edellisessä kohdassa? VastausOsuus `1 = (x-7)/(x-7)` ei ole oikein. Jos `x=7`, niin oikea puoli on muotoa `0/0`, joka ei ole 1 vaan määrittelemätön..
Myös tietokoneiden lukualueiden ja laskentatarkkuuden rajat aiheuttavat epätäydellisyyttä. MathCheck ja MathCheck-tehtävät on laadittu niin, että tämä ei aiheuta käytännössä haittaa juuri koskaan. Siksi tästä ei ole tässä esimerkkiä, mutta on kuitenkin hyvä tietää, että tämäkin ilmiö on olemassa. Jos MathCheck on epävarma, niin yleensä se tulkitsee vastauksen oikeaksi, mutta se saattaa myös ilmoittaa, että ei pysty tarkastamaan kunnolla.
MathCheckissä on varmasti myös ohjelmointivirheitä. Jos olet tosikko, niin älä klikkaa tätä linkkiä! ☺ Harkitse vielä!
Jos uskot havainneesi virheen MathCheckissä tai mallivastauksessa, ota yhteyttä opettajaan.
Kuten edellä kerrottiin, MathCheck ei talleta vastauksiasi mihinkään. MathCheckin alkuvuosina osa opiskelijoista pyysi toimintoa, jolla vastaukset saisi talteen, niin että ne saisi esiin demoissa. Voit toki ottaa vastauksesi talteen esim. kirjoittamalla ne paperille, kopioimalla tekstitiedostoon tai valokuvaamalla kännykällä. Mutta …
… mutta jos otat sen tavaksi, niin miten aiot osata tentissä? Työelämässä saa käyttää lähteitä, mutta töiden tekemisestä ei tule mitään, jos vähän väliä pitää etsiä netistä, miten ratkaistaan ensimmäisen asteen yhtälö. Viisainta on siis jättää vastaukset tallettamatta ja opetella ensimmäisen asteen yhtälön ratkaiseminen tai mikä kulloinkin on tehtävän aihe niin hyvin, että osaa tehdä sen milloin tahansa omin neuvoin.