Jag jobbar som direktör (började i september efter en 18 månad lång period som utvecklingschef) på Centret för flerspråkig vetenskaplig kommunikation (Movi) vid Jyväskylä universitet . Före det jobbade jag nästan 12 år som forskare vid Centralen för tillämpad språkforskning. Det är egentligen en perfekt match mellan dessa två jobb: nu får jag äntligen jobba tillsammans med lärare för att skapa helt nya visioner och tillämpningar för språkundervisningen. Inte för att jag skulle tro att ändring sker så där bara och genast, men i alla fall jobbar jag nu på ett ställe där jag faktiskt kan vara till nytta och samtidigt lära mig en massa nytt!
Jag har jobbat med intressanta projekt kring teknologi och språkundervisning. Vid något skede slutade jag att prata om teknologi och började istället prata om multimedial pedagogik. Jag ville undvika stereotypiska uppfattningar om teknologiintegrerad undervisning och ville hellre rikta uppmärksamheten på den pedagogiska ändring som behövs. Världen har förändrats massor, den har blivit multimedial i ordets sanna bemärkelse. Vårt sätt att tänka, jobba, studera och existera har förändrats enormt. Alla dessa förändringar borde också beaktas i utbildningen. Jag är helt övertygad om att det nuvarande sättet att undervisa t.ex. språk är hopplöst föråldrat. Arbetsätten, uppfattningen om språk som undervisningsmål och läromaterialen härstammar från 1970-talet. Och då var världen väldigt annorlunda. Skolan borde på allvar börja fundera på hurdana funktioner och användingsområden de olika medierna skulle kunna ha och hur de sociala online-färdigheter som dagens ungdom har skulle kunna tas i beaktande bättre.
(Bilden är från Replott)
I fall du behöver ta kontakt:
peppi.taalas_at_jyu.fi
+358-50-5541720
Har uppdaterat sidan senast den 30, augusti -23
Hoppas jag inte verkar alldeles för materialistisk...Men egentligen är det väl inget fel med att köpa allt som just kommit ut på marknaden för att stöda vidare utveckling av de ofärdiga produkter som lanseras hela tiden :) I undervisningen vill jag nog alltid försäkra mig om att teknologin faktiskt har ett mervärde gällande läromålen och kontexten, då är det inte bara de fina prylarna eller de fiffigt designade websidorna som gäller.