Tavoitteet
Opetusvideo on suunnattu yläkoulun liikuntaan ja siksipä tavoitteenasettelun pohjana käytetään Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2004).
Liikunnan opetuksen suhteen tavoitteena on, että oppilas
- kehittää motorisia perustaitoja ja oppii liikunnan lajitaitoja
- oppii toimimaan turvallisesti ja asianmukaisesti liikuntatilanteissa
- oppii toimimaan itsenäisesti sekä
- tutustuu liikunnan harrastusympäristöihin.
Keskeisenä sisältönä on luonnollisesti suunnistus ja retkeily.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen suhteen tavoitteena on, että oppilas
- kehittää viestintävalmiuttaan ja tilannetajuaan
- tottuu tiedonhankinnan ja -käytön prosessiin ja oppii käyttämään monenlaisia lähteitä
- saa lisää kokemuksia teatterin ja elokuvan ilmaisukeinoista
- saa käsityksen median ja tekstien mahdista tuottaa mielikuvia, muokata maailmankuvaa ja ohjata ihmisten valintoja.
Keskeisenä sisältönä on teatteri- ja elokuvakokemusten hankkimista sekä kokemusten erittelyä ja jakamista.
Opiskeluympäristöjen suhteen seuraavat kohdat kohtaavat OPS:n kanssa:
- Opiskelutilat ja -välineet tulee suunnitella ja järjestää siten, että ne mahdollistavat monipuolisten opiskelumenetelmien ja työtapojen käytön. Työvälineiden ja materiaalien sekä kirjastopalvelujen tulee olla oppilaan käytettävissä niin, että ne antavat mahdollisuuden aktiiviseen ja myös itsenäiseen opiskeluun. Oppimisympäristön varustuksen tulee tukea myös oppilaan kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi ja antaa tilaisuuksia tietokoneiden ja muun mediatekniikan sekä mahdollisuuksien mukaan tietoverkkojen käyttämiseen.
- Tavoitteena on tukea oppilaan oppimismotivaatiota ja uteliaisuutta sekä edistää hänen aktiivisuuttaan, itseohjautuvuuttaan ja luovuuttaan tarjoamalla kiinnostavia haasteita ja ongelmia.
Synopsis
Suunnistusmestari yllättää metsässä eksyneen oppilaan ja päättää opettaa häntä kompassin käytössä. Suunnistusmestari opettaa kuinka hänestä itsestä tuli suunnistusmestari ja hänen täytyi kompassi kädessään suunnistaa läpi oppilailta kysyttävien valintojen. Lopulta suunnistusmestari ansaitsee suunnistusasunsa ja hän on tehnyt työnsä. Eksynyt, mutta oppinut oppilas on enää vain itse metsässä - valmiina kohoamaan suunnistusmestariksi.
Käsikirjoitus
Roolit
- Oppilas: näytetään kameran minäperspektiivistä
- Suunnistusmestari: päällä suunnistustrikoot, piikkarit/lenkkarit, suunnistuspaita, sormikompassi, kaulalla tavallinen kompassi, päässä tuubi, otsalla ISO otsalamppi,
- Suunnistusjumala: ääni, joka opettaa suunnistamistaidot suunnistusmertarille
Kohtaukset
0. kohtaus (3s) (kokonäyttö) (metsä)
Alkuteksti "Suunnistusmestarin opissa" ja kuva suunnistusmestarista. Joku efektileikkaus loppuun.
1. kohtaus (15s) (juoksijan kuvakulma) (metsä)
Alussa oppilas juoksee metsässä kameran kuvatessa hänen näkökenttäänsä. Taustalla kuuluu raskasta hengitystä ja sadattelua "Eikö oitas voitu vaan pelata sitä fudista..
2. kohtaus (20s) (juoksijan vinkkeli) (metsä)
Oppilas törmää suunnistusmestariin: oppilas suunnistaa katse alhaalla kartassa tai maassa, kunnes suunnistusmestarin kengät tulevat näkyviin. Oppilas nostaa katsetta (kamera paneroi ylöspäin).
- Suunnistusmestari itsevarmana. "Oletko suunnistamassa"
- Kamera nyökkää.
- "Eivätkö rastit meinaa löytyä?"
- Kamera pudistaa päätään.
- "Annas suunnistusmestarin auttaa! Usko tai älä, mutta aikoinaan minäkin olin suunnistuksen salaisuuksista tietämätön koululainen." Blurry-leikkaus menneisyyteen.
3. kohtaus (15s) (yleiskuva & lähikuva kädestä/kompassista) (metsä)
Yleiskuva sivustapäin: Suunnistusmestari on farkkuasuinen teini suunnistamassa metsässä - ihan pihalla kartan kanssa. Suunnistusjumala puhuu suunnistusmestarille: "Hei sinä, opi suunnistamaan! Ensiksi tarvitset oikeat välineet!"
Lähikuva: Avoimeen käteen ilmestyy taianomaisesti kompassi.
4. kohtaus (30s) (supererikoislähikuva) (metsä)
Käydään läpi kompassin rakenne (opetussisältö 1): kulkusuuntanuolet, suuntakehät, pohjoisneula, pohjoishaarukka. Still-kuva kompassista kädessä tai blänkkitaustalla, mihin tulee osien kuvaukset niitä osoittavien nuolten kanssa.
5. kohtaus (30s) (erikoislähikuva) (metsä)
Käydään läpi kartan käyttö (opetussisältö 2). Avoimeen käteen ilmestyy kartta, jolloin ääni selostaa tavoitteen: "Tavoitteena on siirtyminen kompassisuunnalla paikasta Agra (karttaan ilmestyy piste A) paikkaan Benn (karttaan ilmestyy paikka B). Kompassin sivu asetetaan osoittamaan A → B (kartalle ilmestyy kompassi), pohjoishaarukka käännetään kohti karttapohjoista kartan suuntaviivojen avulla (pohjoishaarukka kääntyy nykäyksittäin?)." Lopuksi ääni vielä muistuttaa: "Muistathan, että karttapohjoinen on kartan yläreunassa."
6. kohtaus (20s) (erikoislähikuva) (metsä)
Suunnistusmestari: "Hienoa! Nyt jo melkein osaan. Tosin pari asiaa ovat vielä epäselviä. Auttakaas vähän." Suunnistusmestari asettelee kompassia kartalle empien. Ruutu jakautuu kahteen osaan siten, että molemmissa pyörii erilainen kompassin asetteluvideo. Kysymys kuuluu ja näkyy: "Miten sinä toimisit? Nosta sen ruudun puoleinen käsi ylös, missä kompassi on asetettu mielestäsi oikein."
- Vasen ruutu: Kompassi on asetettu oikein pohjoishaarukka kohti karttapohjoista. → Suunnistumestari lähtee matkaan, matkalla löytää maasta Pätkis-suklaapatukan ja päätyy rastille. (30s) (erikoislähikuva)
- Oikea ruutu: Kompassi on asetettu oikein kartalle, mutta käännetty siten, että pohjoishaarukan sijaan karttapohjoiseen osoittaa pohjoissuuntaneula. → Suunnistusmestari lähtee suunnistamaan, mutta päätyy pohjoisnavalle. Editoidaan suunnistusmestari pohjoisnavalle ihmettelemään, mihin hän onkaan joutunut. (60s) (erikoislähikuva)
7. kohtaus (5s) (yleiskuva/rintakuva) (metsä)
Kompassiin osataan ottaa kartalta suunta, mutta kompassia täytyy vielä
opetella lukemaan, jotta suunnistaja osaa lähteä oikeaan suuntaan. Käytännössä
pohjoisneula asetetaan pohjoishaarukkaan, jolloin kompassin nuoli/nuolet osoittavat
määränpäähän. Suunnistusmestari tulee yleistilanteeseen. “Hienoa! Nyt osaat ottaa
suunnan kartan ja kompassin avulla! Katsotaan vielä, kuinka kompassin avulla lähdetään
oikeaan suuntaan." Jaettu ruutu, missä näkyy yleiskuva mestarista, sekä lähikuva kompassista. "Oikeaan suuntaan lähteäksemme tarvitsemme pelkästään kompassia: käänny kompassin kanssa siten, että pohjoisneula on pohjoishaarukassa. Nyt kompassin nuoli osoittaa kohti määränpäätä!”
8. kohtaus (5s) (yleiskuva) (metsä / Pietari)
Suunnistusmestarin pitää päästä paikasta A paikkaan B. Suunta osataan nyt ottaa kompassiin, mutta mihin suuntaan täytyy lähteä talsimaan? "Kerrataanpas vielä. Miten kompassin kanssa lähdetään oikeaan suuntaan? Valitse oikea vaihtoehto."
- Kompassin kanssa on käännytty siten, että pohjoisneula on pohjoishaarukassa ja kompassin nuoli osoittaa määränpäätä kohti. → Palkinto? (still-kuva)
- Kompassin kanssa on käännytty siten, että eteläneula on pohjoishaarukassa. → Suunnistusmestari saapuu Pietariin. (15s) (still-kuva/yleiskuva)
9. kohtaus (5s) (yleiskuva kaupungilla)
"Suunnistaminen onnistuu myös pelkän kartan avulla. Erityisesti kaupunkiympäristössä kompassilla suunnan etsiminen voi hidastaa ja vaikeuttaa asioita. Ota opiksi näistä videopätkistä."
- Suunnistusmestari tietää, missä on, mutta ei sitä, mihin suuntaan pitäisi lähteä. Suunnistusmestari katsoo kompassista pohjoissuunnan, kääntää kartan oikein päin, tutkailee ympäröiviä ympäristöelementtejä (taloja, puita jne.) ja suunnittelee reitin määränpäähänsä. "Hmm. Minä olen tuossa ja tuonne pitäisi päästä. Pohjoinen on tuolla päin, joten kartan kuuluu olla näin päin. Tämä talo on kartalla tuossa ja tämä katu on kartalla tuossa. Löydän helposti perille tätä reittiä!" → SM päätyy (vaikeasti paikannettavan) karkkikaupan ovelle. Kaveri oli vinkannut, että karkit ovat superhypermegatarjouksessa. (20ss) (jaettu ruutu: erikoislähistillkuva kartasta/kompassista ja puolivartalokuva SM:sta)
- Suunnistusmestari tietää, missä on, mutta ei sitä, mihin suuntaan pitäisi lähteä. Suunnistusmestari ottaa suunnan kompassilla ja lähtee seuraamaan pelkkää kompassia. "Hmm. Minä olen tuossa ja tuonne pitäisi päästä. Teenpäs kuten minulle on opetettu eli otan suunnan kompassin ja kartan avulla ja seuraan kompassia!" → Suunnistusmestari tulee kadun toisella puolella olevan kirjaston ovelle,
mutta ovi onkin kiinni ja hän tempoo sitä turhaan ja tuumaa “Aah, minä suunnistin
väärin!” (20s) (jaettu ruutu: erikoislähistillkuva kartasta/kompassista ja puolivartalokuva SM:sta)
10. kohtaus (5s) (yleiskuva/ylävartalokuva) (metsä)
Metsässä, suunnistusmestari: “Nyt minä osaan! Kiitos
avusta nyt käyn nappaamassa loputkin välipalarastit!!”
11. kohtaus (10s +rastit) (laaja kokokuva) (metsä)
Pikaiset rastinlöytymiset. Kamera on staattisesti paikallaan eikä kuvakulma muutu. Suunnistusmestari lähtee matkaan: farkkuvaatteiden vaihto pro-suunnistusvaatteiksi puun takaa juosten. Suunnistusmestari pysähtyy hetkeksi puun takaa tultuaan, ihmettelee vaatetustaan ihaillen ja suuntaa innostuneena rasteille.
Rastit (yleiskuva)
- Suunnistusmestari löytää rastin kiven vierestä, huutaa “kivi on musta piste
kartalla!” samalla kun koppaa sieniä rastin alta mukaan. (10s) (laaja kokokuva) (metsä)
- Suunnistusmestari löytää ja ottaa rastin Harjun fribagolfradan läheltä. (5s) (laaja kokokuva) (Harju)
- Suunnistusmestari kurkistaa roskikseen, mistä kannen mukana nousee
rastilippu. (5s) (puoli lähikuva) (kotipiha)
- Suunnistusmestari juoksee Kampuksen kentän toisesta laidalta nappaa
rastin keskeltä kenttää jatkaa juoksua. Kamera on ja pysyy paikallaan Urakennuksen
edessä osoittaen kohtisuoraa kenttää päin. (10s) (laaja kokokuva) (U-rakennus)
- Suunnistusmestari koppaa rastin luentosalista (jossa on luento meneillään?) (8s) (laaja kokokuva) (TIEA361-vertaisryhmä? :) )
- Kuvassa on Prisman vaatehylly, jossa takkien välissä on rasti.
Suunnistusmestari tulee kameran takavasemmalta, nappaa rastin ja jatkaa matkaa
oikealle. (8s) (laaja kokokuva) (Prisma)
- Linjaautossa, kamera keskiosan jälkeisellä penkkirivillä kuvaten eteenpäin
kohti linjaauton kulkusuuntaa. Rastilippu on bussin keskiosan lastenvaunuosan
etupuolella. Bussi kulkee eteenpäin ja pysähtyy bussipysäkille. Suunnistusmestari tulee
bussiin reippaan hölkkäilevästi, ottaa rastin keskiosasta ja jatkaa ulos bussin
keskiosasta/bussin peräosaa kohti määrätietoisesti tietäen. (15s) (laaja kokokuva) (bussi / henkilöauto)
- Suunnistusmestari koppaa rastin katulampun alla katulamppu on jo syttynyt
ja on muuten pimeää. (8s) (laaja kokokuva) (katu)
- Suunnistusmestari hölkkää Neron portaat ylös, koppaa rastin sieltä ja alkaa
portaat ylös kiivettyään hyppii pari kertaa iloisesti, iloinen ilme kasvoillaan, kädet
Vasennossa 23 kertaa ja jatkaa sitten matkaa takaisin päin pois kuvasta. (taustalla Eye
of the Tiger - viittaus Rocky-kohtaukseen) (15s) (laaja kokokuva) (Ylistö)
12. kohtaus (25s) (yleiskuva, laaja kokokuva, kuva kuvassa) (metsä)
Suunnistusmestari on kiertänyt rastit. Hän tulee takaisin alkumetsään.
Suunnistusmestarista hartiakuva tilaa oikealle jättäen. “Mitä opin
tänään?” Suunnistusmestari katsoo oikeaan yläkulmaan haaveilevasti. Näytetään
kertauksena, videon oikeassa yläkulmassa, kompassin osat sekä oikealla alhaalle
tämän jälkeen kompassisuunnan ottaminen.
13. kohtaus (20s) (oppilaan näkökulma/puolikuva) (metsä)
Lopuksi siirtymä unenomaisella kuvan aaltoiluna takaisin alkutilanteen
hetkeen. (Eksynyt?) oppilas vilkuilee ympärilleen metsään (=kameran näkökenttä).
Metsässä ei näy ketään. Oppilas katsoo tyhjää kättään mihin yhtäkkiä ilmestyy/taiotaan
hänen kompassi käteensä.
14. kohtaus (5s) (kokonäyttö) (metsä: hassuttelukuvat)
Tekijöiden esittely: (manipuloitu/paranneltu) kuva ja nimi. Kiitokset inspiraatiosta (tms.): Assi Kompa.
Mitä opetusvideo tuo lisää opetukseen?
Tarinallisuus saa aiheen jäämään paremmin mieleen.
- Tarinallisuuden, hahmojen, videon valintamahdollisuuden kautta opetussisällöstä
syntyy voimakkaampi muistijälki, koska aiheen käsittelytapa koskettaa myös
eitiedollista puolta.
Opetusvideon tarinallisuus voi “virittää halun oppia” (POPS 2004, s.19) ja antaa
mahdollisuuden samaistua joko kameran takana olevaan oppilashahmoon tai
Suunnistusmestarin kehitystarinaan niin osaamisen kuin humoristisin keinoin.
Videolta opetussisältö on oppilaan kerrattavissa
Voidaan integroida oppilaan omaan laitteen käyttöä
- Tarvittaessa oppilas voi kerrata aiheen maastossa omalla laitteellaan.
- Video voidaan laittaa YouTubeen katsottavaksi. Toimii kaikilla laitteilla. Tehtävänä voisi olla videon katsominen ennen liikuntatuntia omaan aikatauluun sopivana hetkenä.
Kompassi on sangen pieni kohde, maastossa sen opetus voi jo keskisuurella
opetusryhmällä olla haastavaa. Dokumenttikameran tai opetusvideon avulla pienen
kompassin yksityiskohdat tulevat hyvin esiin.
Muuta
Opetusvideon teemaa voidaan jatkaa ja tarinallistaa suunnistusta “Suunnistusmestarin
haasteradaksi”. Suunnistusradan rastien “oletko käynyt rastilla?” rastikuvat voivat olla eri
terveellisiä välipalahedelmiä. (toisaalta tämä vie ainakin tällä suunnistuskertaa lajikulttuurin
opettamisen pois aiheesta, mutta integroi hivenen terveystietoa ja kotitaloutta. Jos aihetta haluaa
viedä pitemmälle, niin oikeiden rastien lähettyvillä voi olla hämäysrasteja epäterveellisistä
välipaloista)