Vesa Lappalainen 5.2.1995
2 Osanottajien valitseminen kansainvälisiin kilpailuihin.
· kokeneet lentäjät etusijalla?
· nousevat tähdet etusijalla?
· mahdollisuus "kaikilla" saada paikka lentämällä.
3 Karsinta Suomen mestaruuskilpailuihin
4 Karsinta ranking-kilpailuihin
· saako tulla automaatti, jolla jo kisaan kerran päässeet pääsevät aina mukaan?
· pitääkö kuitenkin suosia niitä, jotka ovat menossa SMiin ja kansainvälisiin kisoihin, koska tavoitteena nämä ovat etusijalla?
5 Lisätä ihmisten halukkuutta lentää ja ilmoittaa matkalentoja!
Todettakoon esimerkin vuoksi, että vuosina -93 ja -94 on kirjattu yhteensä 38 suorituspäivää, joista 8 ulkomaista suoritusta (2x 3 pv PM ja 1x 2pv Larange-93). Eli laskettuna 4 matkalentosuoritusta/vuosi yhteensä 30 suoritusmahdollisuutta/ 2 vuotta.
2 vuotta vanhat matka-open suoritukset poistetaan vuodenvaihteen jälkeen ja kuluvalle kaudelle lasketaan edellisen vuoden matka-open ja kuluvan kauden matka-open aina "reaaliajassa" (VL voi järjestää tulospalvelun mm. Internetin kautta ja puhelinkuluja vastaan myös faxilla). Jos matka-open tuntuu liian pakottavalta vuoden ensimmäisiä ranking-kisoja ajatellen, voisi olla mahdollista että kuluvalta kaudelta saa laskea vain 2 parasta suoritusta 15.5 asti.
Muuten suorituslistasta poistetaan aina 2 vuotta vanhaksi tullut suoritus. Eli esimerkiksi Menkijärvi 1.5.93 poistuisi 1.5.95.
Mahdollisesti voitaisiin ajatella vaihtoehtoa, jossa yli vuoden vanha suoritus kerrotaan esimerkiksi 0.75 uusimpien suoritusten painottamiseksi. Eli 400 pisteen suoritus muuttuu 300 pisteen suoritukseksi ja näin jokin tuoreempi 350 pisteen suoritus korvaa tämän.
· uusi lentäjä voi päästä mukaan "reaaliaikaisen" laskennan ansiosta
· hyvä kokenut lentäjä voi jättää tarvittaessa osan kilpailuista pois ilman pelkoa siitä, että joku pudottaa hänet joukkueesta (mahdollistaa paremmin oman harjoittelun koti- ja ulkomailla)
· joukkue- ja kilpailupaikka pitää aina ansaita lentämällä
· "reaaliaikainen" laskenta kannustaa lentämään suorituksia heti keväästä alkaen eli esimerkiksi hyvätasoisen Menkijärven ja Vesivehmaan rankingin voittaja pääsisi nykytasolla mukaan SM-kisoihin ilman aikaisempia suorituksia
· uusi lentäjä pääsee mukaan kilpailusysteemiin lentämällä itsenäisesti tai kerhon sisäisissä kilpailuissa matka-open tehtäviä
· - pisteet voivat näennäisesti kasvaa lentämättä kilpailujen määrän kasvaessa (käytännössä keskiarvo huononee)?
Esimerkiksi PM-kilpailujen varsinaiset pisteet skaalataan ensin siten, että voittaja saisi 3000 pistettä ja tämän jälkeen suomalaiset osanottajat saavat oman skaalatun summansa (summa) mukaan 3 (lkm) suoritusta seuraavista valittavalla tavalla:
Esim. Kolehmaisen Jarin 1519 pistettä antaisi suoritukset 507+506+506.
Edellisessä esimerkissä suoritukset 1000+260+259 jotta ulkomailla käyntiä kannustettaisiin (tai jopa 1000 niin monesti kuin pystyy, eli edellä 1000+519+0).
1. lasketaan keskiarvo := summa/lkm (esimerkissä 3)
2. jos paras jäljellä oleva skaalattu_päivatulos on pienempi kuin keskiarvo, jaetaan jäljellä oleville lkm päiville keskiarvo
3. ranking_tulos := max(skaalattu_päivätulos,0)
4. summa := summa - skaalattu päivätulos; lkm:=lkm-1
5. jos summa>0 ja lkm>0 jatketaan 1.
Esimerkiksi Jarin pisteet tällä tavoin jaettuina olisivat n. 529+497+497. Antti saisi PM-94:stä kaikilla tavoilla 1000+1000+1000!
Tulevaisuudessa pitäisi pyrkiä siihen, että ulkomaisia kisoja voi laskea mukaan useampiakin, jopa maksimiin saakka. Ulkomaisen kilpailun arvolle pitäisi keksiä osanottajien BIX-pisteistä riippuva painotus (tätä ei ehditä saada valmiiksi vielä kaudelle -95).
SM ei voi olla päällekkäin arvokilpailun kanssa muutoin kuin siinä tapauksessa ettei arvokilpailun joukkueeseen ole ilmoittautunut ketään. Arvokilpailuiksi lasketaan toistaiseksi MM, EM ja PM, jatkossa ehkä myös EUM.
Jos arvokilpailut ovat päällekkäin jonkin kotimaisen ranking-kilpailun kanssa, saa arvokilpailun laskea rankingiin kuin kotimaisen kilpailun, eli voi laskea hyväkseen vielä kotimaisen kilpailun tuottaman määrän ulkomaisia suorituksia. Pääasiassa pyritään välttämään päällekkäisiä arvokilpailuja ja ranking-kilpailuja (käytännössä tämä on mahdotonta, jos joku haluaa vaikkapa 1 kk harjoitusajan MM-kisoihin, SM-kisojen sijoituksen kohdalla 11/2 viikon harjoituskaranteenia voitaneen pitää maksimina)
Ranking-kilpailuihin valitaan M/2 osanottajaa vastaavasti kuin SM-kilpailuihin ja loput M/2 laskemalla vain matkalento-openin neljän parhaan luokan pisteet mukaan kuluvalta vuodelta täydestä arvosta ja edelliseltä vuodelta esim. 0.75 x arvosta. Kilpailua RKT:lta anova organisaatio ilmoittaa maksimiosanottajamäärän M anomuksen yhteydessä ( M<=20?).
Kevään -95 ensimmäistä kilpailua varten karsintaehtona voisi poikkeuksellisesti käyttää lopuille M/2 kilpailijalle esim: 5 parasta suoritusta ilman SM-kilpailuja?
Jatkossa karsinta aiheuttaa kilpailujen arvostuksen nousemisen koska kilpailuihin "ei pääse ilmaiseksi" ja näin välillisesti nostaa lentämisen tasoa kun yhä useammat haluavat ansaita itselleen kilpailupaikan.
· matka-openeita/vuosi (esitän nyt 4, syy: pystyy "korvaamaan" puuttuvan SM:n)
· vanhojen suoritus kerroin (esitän 0.75)
· prosenttimäärä suorituksista, joita voidaan laskea (esitän 50%)
· laskettavien ulkomaisten suoritusten määrä ja kilpailujen arvostus
· matkalento-openin minimimatkat 1000 pistettä varten luokittain
· jos osallistujat arvotaan ranking-kilpailuihin, ei voida tehdä "reaaliaikaista" SM-karsintaa
· jos matkaopenilla ei ole riittävästi painoarvoa, ei matkasuorituksia ilmoiteta eikä lennetä yhtään enempää kuin aikaisempinakaan vuosina
Norjassa PM:issa jopa kilpailunjohtaja lensi mukana kilpailussa, tosin norjalaisten omissa mestaruuskilpailuissa.
Vesa Lappalainen
Liitteet:
1. Ehdotuksen mukainen ranking-piste -esimerkki käyttäen aineistoa 1993 - 1994, tilanne 31.12.1994, kertoimena yli vuoden vanhoille suorituksille 0.75, laskentamääränä 15 parasta kilpailua (=50%). Vesivehmaan tulosten päiväkohtainen jako "arvattu".
2. Esityksen mukainen lähtötilanne vuodelle 1995