Text Box: Kun me tulimme Jyväskylään, Suomeen huomasimme että Marimekkoa on (suurin piirteen) joka puolella ja jokaisella. Meitä alkoi ihmetyttää tämä ilmiö ja päätimme ottaa selville, minkä takia tilanne on tällainen. Aika äkkiä meille selvisi, ettei kaikkialla ole Marimekkoa, mutta niiden värit ja kuosit kiinnittävät katseen.
Marimekko on Armi ja Viljo Ratian vuonna 1951 perustana suomalainen tekstiili- ja vaatetusalan yritys. Tuotelinjat ovat vaatetus, sisustus ja laukut. Marimekko on pitänyt haasteenaan lisätä kaikille maailmaan kauneutta arkeen ja pyhään. Tämä on kasvanut alkuideasta luoda jotain uutta, laadukasta, kaunista ja erikoista sodanjälkeiseen Suomeen. Tuotteet eivät vaatineet ylimääräistä hoitoa ja olivat kestäviä. Marimekon idea oli irtautua värikkäällä ja yksinkertaisella vaatteilla pariisilaistyyppisistä vaatemuodista ja koko muoti-sanasta.
Kirsti Paakkasen tultua Marimekon 1991 johtajaksi monet vanhat Marimekko-tuotteet, esimerkiksi ”Unikko”- kuosi, ovat taas tulleet muotiin.
Marimekolla on Suomessa kolme omaa tehdasta: kangaspaino Helsingissä, vaatetustehdas Kiteellä ja laukkutehdas Sulkavalla. Tuotteita valmistetaan lisäksi alihankintana Suomessa ja ulkomailla. Lisenssillä Marimekko-tuotteita valmistetaan Suomessa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Omia liikkeitä Marimekolla on 25 Suomessa ja yksi Ruotsissa.
Text Box: Asuja joka lähtöön—aurinkoon ja sateeseen

Miksi Marimekko? - Katja ja Paulina

Text Box: Numero 1
Text Box: Sivu#
Text Box: Muotoja moneen makuun
Se riippuu kyllä ihmisestä pitääkö Marimekosta tai ei, kaikille ei sovi Marimekon tyyli” sanoo Jyväskylän Marimekko-myymälän päällikkö. Hänen mukaansa suomalaiset ostavat Marimekko-tuotteita, koska ne ovat suomalaisia, laadukkaita, ajattomia, kestäviä ja totta kai kauniita. Marimekko-tuotteet ovat kalliita, koska ne teetetään Suomessa, kalliista materiaalista ja ovat persoonallisia. Puhutaan myös Marimekon hengestä, sen takaa löytyy monia tunnettuja suunnittelijoita, esimerkiksi:
Text Box: Rajuja  raitapaidoissa
Text Box: Sivun journalistit 
Katja ja Paulina
Text Box: Marimekon tunnetuimman kuosin Unikon on suunnitellut Maija Isola (1927–2001) 1960-luvulla. Hän oli yrityksen ensimmäinen palkattu suunnittelija ja aloitti työnsä valmistuttuaan 1949. Isolan kankaat on tunnettu rohkeista kuvioista ja runsaista väreistä mikä näkyy myös Unikkokuosissa. Unikko on vielä suositumpi nyt, kuin koskaan ennen. Löytyy unikko televisioita ja puhelinkuoria
Naoto Niidome, joka voitti 2002 nuori suunnittelijakilpailun, on suunnitellut Marimekolle erittäin mielenkiintoisen kokoelman monikäyttöisiä kesävaatteita, jotka on valmistettu bambukankaasta, Japanissa kehitetystä ekomateriaalista.
Fujiwo Ishimoton on suunnitellut 300 kuosia Marimekolle. Kankaiden kuosit pohjautuvat suunnittelijan itse ottamiin luontoaiheisiin valokuviin. Erilaisten rasterointien avulla kuvioihin on saatu lisäsävyjä ja kolmiulotteisuutta sekä pehmeät, liukuvat värit.
Ritva Falla keksi mix and match – ajattelun, joka tuo bisnespukeutumiseen uudenlaisia tuulia, kun hyvinkin erilaisia värejä ja materiaaleja yhdistellään reippaasti toisiinsa.

Marimekko tekee itsestään näkyvän poikkeamalla konventioista. Varsinkin sodan jälkeen alettiin suomalaisten pukeutumiskulttuurin konventioita muuttaa, kirjoittaa Arja Turunen pro gradu tutkimuksessaan ”Marimekkoihmisiä & Marimekkomuotia” Marimekon vaatteet eivät olleet tiukkoja ja epämukavia vaan sen sijaan pehmeitä, yksinkertaisia malleja ja suunniteltu suomalaisen vartalon mukaan. Toinen ajatus oli se, että poistutaan tiukoista sukupolvi esikuvista; tämä miehille, tämä naisille ja tämä lapsille. Vaatteista tehtiin sopivia moniin eri tilanteisiin ja eri-ikäisille.                      

Arja Turun mukaan ”Marimekon henki” kuvaa Marimekon persoonallisuutta, mystiikkaa ja erikoisuutta. Monet pukeutuvat näihin vaateisiin koska he haluavat erottua muista ihmisistä, ja se kyllä onnistuu Marimekon poikkeavalla väreillä, malleilla ja kuvioilla.

Myös tunnettu suomalaiset, esimerkiksi Tarja Halonen ostavat paljon Marimekko-tuotteita. Myymälän johtaja osti itselleen ensimmäinen Marimekko-tuotteen, samettipuvun, 1968 nuorena tyttönä juhlia varten pukuun meni puolet palkasta.

Useimmat suomalaiset ostavat itse Marimekko-tuotteensa. Monet kertovat ostavansa niitä tuotteita koska ne ovat niin hyvälaatuisia, kestäviä ja ajattomia. Yksi nainen sanoo, että Marimekko-tuotteissa on tavallaan Suomi-fiilis mukana ja että hän on ylpeä, kun hän käyttää niitä. Lähtiessä Ulkomaille hän laittaa paljon Marimekko-tuotteita päälle. Yleensä ensimmäinen muisto Marimekosta on pienenä lapsena lahjaksi saatu Marimekon raitapaita, jotka ilmestyvät vuonna 1956. Ne olivat silloin ja ovat vieläkin suosittuja.

Vielä kysyimme mistä syystä suomalaiset ostavat niin paljon Marimekko-tuotteita. Vastaukseksi tuli useimmiten laatu ja Marimekon kotimaisuus.

Kadunmiesten suhde Marimekkoon

 

 

Marimekosta pidetään monesta eri syystä: Varsinkin sen takia, että se on suomalainen tuote, ja ostajat haluavat kannattaa suomalaista. Se on myös tunnettu ja arvostettu merkki ja sen vuoksi sitä pidetään hyvänä lahjaideana. Monet ostavat Marimekon tuotteita, koska ne ovat laadukkaita, teetetty Suomessa ja sen takia niistä voi maksaa vähän enemmän kun muitten tuotteista. Marimekko on yksinkertainen, sopiva suomalaiselle ruumiinrakenteelle ja luonteelle. Kaksi Marimekon piirteistä on antimuoti ja ajattomuus, sen takia Marimekko on aina suosittu!

Marimekko ei ole vain suosittu Suomessa, mutta myös ulkomailla on menossa iso buumi!

Siksi Marimekko!