Pyöräretki Berliinistä Kööpenhaminaan 24.6. - 10.7.2012

matkalaisetperilla (55K)

Johdanto

Ensimmäinen ulkomaan pyöräreissumme suuntautui välille Berliini-Kööpenhamina. Reissun aikana pyöräilykilometrejä kertyi yhteensä noin 700 km. Erityisesti reitti Berliinistä Rostockiin miellytti meitä. Saksassa pyörätiet olivat lähes poikkeuksetta hyväkuntoisia, erillään autoliikenteestä. Myöskään tuuli ei haitannut menoamme. Ainoastaan Wesenburgin metsäpolut tuntuivat helteellä hieman raskailta. Sekä Saksassa että Tanskassa reitti sisälsi hiekkatietä. Tanskassa tuuli ja melko vilkkaiden teiden pientareet aiheuttivat harmaita hiuksia. Kööpenhaminassa oli toki tunnetusti hyvät pyörätiet.

Majoituimme reitin varrella sekä hotelleissa (Saksa) että leirintäalueilla (Saksa ja Tanska). Tanskan Saksaa korkeampi hintataso teki leiriytymisen ja omatoimisen ruokailun houkuttelevaksi.

Vaikka reitti oli hyvin merkitty, matkantekoa helpotti paperikartta ja Garminin GPS-laite, jonne olimme ladanneet karttapohjat (velomap.org) ja reittipisteet etukäteen.

Seuraavaksi kuvaamme päiväkohtaisesti matkaamme reittipisteineen, käymme lyhyesti läpi varusteemme ja annamme muutamia verkkolinkkejä, joka koimme hyödyllisiksi. Pyöräilyreittimme on nähtävissä Garmin Connect -palvelusta (gpx-tiedostot löytyvät tämän sivun lopusta).

t. Mika & Anna

Päiväkohtaiset kuvaukset matkasta

24.6. Junalla Jyväskylästä Tikkurilaan. Suora yhteys IC-junalla. Tilasimme pyörien kuljetuksen hyvissä ajoin, sillä pyöräpaikkoja on junassa vain kolme. Tikkurilan asemalta pyöräilimme Hotelli Rantasipi Airportiin, joka sijaitsee muutaman kilometrin päässä Helsinki-Vantaan lentokentältä. Pyörät säilytimme yön yli hotellihuoneessamme. [Ei gps-uraa]

lentokentallapakkaus (61K)

25.6. Aamulla pyöräilimme hotellilta Helsinki-Vantaan lentokentälle (3 km) Tietotietä seuraten. Lopussa pientä arpomista reitin suhteen, mutta lähtöterminaali löytyi ilman suurempia hankaluuksia noin neljä tuntia ennen koneen lähtöä (Air Berlin). Pyörien kuljetusta varten emme olleet hankkineet pyöränkuljetuslaatikkoa vaan käytimme kuplamuovia ja paketointiteippiä, eli polkimien irrotus, ohjaustangon kääntö rungonsuuntaiseksi, takavaihtaja isoimmalle rattaalle, kuplamuovia ohjaustangon ja takavaihtajan suojaksi sekä renkaista ilmanpainetta pois. Poistimme myös ohjaustangosta Ortliebin tankolaukun kiinnitystelineen, mikä osoittautui virheeksi myöhemmin. Pyörälaukut (2 etu- ja 4 takalaukkua) pakkasimme kahteen vaatesäilytyskassiin (Biltema), joita vahvistimme pakkausteipillä. Pyörälaukuista poistimme "kiinnityskoukut", jotta ne eivät vaurioituisi kuljetuksen aikana. Paluumatkalla emme sitä tehneet, ja laukut tulivat silti perille ehjinä. Kuljetus maksoi muistaakseni 50 euroa per pyörä.

Berliiniin pyörät saapuivat ehjinä. Ainoastaan jarrukahvani olivat hieman pyörähtäneet, mutta kyseessä ei ollut vaurio. Perusteellisen purkamisen johdosta kokoaminen oli varsin työlästä. Erityistä hankaluutta aiheutti Ortliebin tankolaukkuni uudelleenkiinnitys. Koska olin katkaissut ohjeidenmukaisesti kiinnityskaapelin ensiasennuksen yhteydessä, hieman rispaantuneen kaapelin täydellinen uudelleenkiinnittäminen kenttäolosuhteissa osoittautui mahdottomaksi (pujottaminen rei'istä läpi ei onnistunut). Pyörien kokoamiseen tuhriintui aikaa noin kaksi tuntia. Onneksi meillä ei ollut kiire. Tegelin kentältä ulos löytäminen pyörillä tuotti vaikeuksia. Ohjeeksi voitaneen sanoa, että alatasossa parkkialuetta tulee kiertää vastapäivään. Ulospääsy vaati myös yhden melko vilkkaa lentokenttätien ylittämisen (emme löytäneet suojatietä) ja jalkakäytävällä kävelyä. Pyörätielle päästyämme Berliinin keskusta löytyi helpohkosti. Kentällä vajaaksi jääneet kumit täytimme ensimmäisellä huoltoasemalla. Yövyimme hotellissa Alexanderplatzin kupeessa. Huoneemme oli vaihdettu H2:sta, parempaan naapurissa sijaitsevaan Hotel Ramadaan (ei aihetta valituksille). Pyörien säilyttämiseen tarjottiin viereistä sivukatua (ei kiitos), hotellin autotallia (, jonne pääsy ainoastaan henkilökunnan avustama) ja hotellihuonetta (, jonne lopulta siirsimme pyörät).

berliininpyorakaistoja (48K)

26.6. Nähtävyyksien katsomista. Matkustimme myös metrolla noin 15 km päässä sijanneeseen Globetrotter-retkeilykauppaan (sijainti: Rathaus Steglitz), josta löytyi pyöräilykartta reitillemme (Berlin-Kopenhagen fahrradweg), pieni, erinomaiseksi osoittautunut jalkapumppu (n. 18 euroa), uusi Ortliebin tankolaukun kiinnityssarja, jne. Kaupassa tavaraa piisaa yllin kyllin. Ostamista rajoittaa lähinnä oman budjetin koko ja tavaroiden kuljettaminen kotiin.

27.6. Varsinainen pyörämatka Kööpenhaminaan alkaa. Aluksi ongelmia aiheutti Globetrotterista ostettu pieni tankoon kiinnitettävä kompassi. Siinä oli pohjois- ja eteläviivat piirretty väärinpäin! Myöskään navigointi ei suostunut toimimaan gps-laitteessani, koska piirtämässäni urassa oli ilmeisesti liikaa käännöksiä. Saavuimme pienistä vastoinkäymisistä huolimatta hyvissä ajoin päämääräämme Birkenwerderiin (Buffet Hotel; mukava, edullinen kiinalais-saksalainen hotelli). Ensitöiksemme siirsimme pyörämme niille osoitetulle paikalle (talon lukittu portaikko). Koska olimme saapuneet määränpäähämme ajoissa, päätimme pistäytyä illan aikana junalla jo seuraavassa kohteessamme (Oranienburgin keskitysleiri). S-bahn-juna kulkee Birkenwerderin kautta Oranienburgiin, joten molempiin paikkoihin on myös mahdollista saapua junalla Berliinin keskusta.

saksalaistaopastusta (70K) leveaabaanaa (53K)

28.6. Lähtiessä avain meinasi unohtua, kun kädet olivat tavaraa täynnä. Suuntasimme hyviä pyöräteitä pitkin Ziegeleiparkiin. Matkan aikana pysähdyimme bratwurstille ja söimme myös kala-aterian jokiravintolassa. Yövyimme Gasthaus & Pension Alter Hafenissa. Jokivarressa sijainneen pienen leirintäalueen vieressä on myös toinen majoitusvaihtoehto, mutta tätä voimme lämpimästi suositella. Lämmin suihku, teltta ja 2 yöpyjää, 10 euroa yö (halvin telttamajoitus koko reissulla). Palvelu oli todella ystävällistä. Hyvää gulassikeittoa edullisesti. Illalla muiden yöpyjien seurassa EM-välieräottelu Saksa - Italia. Olut ja kola. Paikanpitäjä tarjosi jopa illan päätteeksi ilmaiset juomat. Aamiainen kruunasi vietetyn yön (7 euroa kahdelta henkilöltä). Kiitos!

kapeampaabanaa (83K) joenvarsibaanaa (63K)
heikompaabaanaa (82K)

29.6. Seuraavaksi leirintäalueelle Wesenburgiin. Matka osoittautui osuuksista rankimmaksi. Paljon hiekkateitä, mukulakivetystä ja erityisesti juurakkoisia ja mäkisiä metsäpolkuja. Lämmin keli yhdessä juomien loppumisen kanssa meinasi hyydyttää matkanteon. Päivää täydensi kaatuminen metsäpolulla. Omaa hölmöyttä. Polvi auki, pintahaava, onneksi ei käynyt pahemmin. Lopuksi arpomista kahden leirintäalueen välillä. Valitsimme Ihr Familienparkin, emmekä katuneet (edullisempi). Täällä ensimmäiset pikasuihkut kellon tikittäessä (3 min / 1 euro, ajanpysäyttäminen mahdollista). Kävimme grillijuhlilla kilpailevassa paikassa. Iltaa ja yötä sävytti ukkosilma.

30.6. Aamuksi sade oli lakannut. Teltan kuivaus. Vaatimattoman, ostetun aamupalan syönti (6 euroa) ja sitten jälleen pyörän selkään. Reitti Wareniin oli huomattavasti edellistä osuutta helpompi. Loppumatkasta hyvän taukopaikan löytäminen kuitenkin tuotti hankaluuksia, ja päädyimme makkaralle onnettomaan kioskiin. Mikrossa lämmitetty makkara ei ollut erityisen herkullinen. Olisi pitänyt malttaa pysähtyä aiemmin. Yövyimme Altstadthotel Goldene Kugelissä. Valinta oli ok. Pyörät säilytettiin yön yli katoksen alla lukitun porttikongin sisällä. Myös useampi muu pyörämatkailija majoittui hotellissa. Mukava turistien suosima kaupunki.

hyvaamukulakivetysta (46K) kaistabanaa (55K)
puistomaistabanaa (86K)

1.7. Toinen kerta toden sanoo. Lähtiessä avain unohtui taskuuni. Onneksi huomasimme sen noin 3,5 kilometrin ajon jälkeen. Avaimen palautus. Alkumatkan sähläyksen jälkeen matka taittui nopeasti leppoisia pyöräteitä ja hiljaisia autoteitä pitkin. Tuulimyllyjä. Taukoruoaksi makkaroiden sijaan, ihania wienereitä ja pullia edullisissa kahviloissa. Jatkoimme kauemmaksi kuin olimme alun perin suunnitelleet. Güstrowiin saavuttuamme suuntasimme turisti-infoon, jossa varasimme yön läheisestä hotellista (Hotel und Gästehaus Am Schlosspark), sillä kaupungissa ei ole leirintäaluetta. Hotellissa oli suuri varasto pyörille. Güstrowin suuruuden ajat taitavat olla vuosikymmeniä takanapäin. Ainakin sunnuntaina se oli varsin hiljainen.

2.7. Seuraavaksi pyöräilimme Rostockiin. Jälleen kerran nopeita, hyviä pyöräbaanoja. Emme myöskään kohdanneet vihaisia rekkakuskeja, joista Matti Rämö on kirjoittanut. Reitille on rakennettu uusia pyöräteitä, joka saattaa selittää havaintoeromme. Rostockin keskustaan saavuttuamme ongelmia aiheutti sen sijaan Hanse-Hostelin löytyminen. Käytössämme olevissa kartoissa (2 kpl) se oli sijoitettu väärään paikkaan. Paikallinen osasi kuitenkin ohjata meidät oikeaan suuntaan. Hostellista löytyi vapaa huone ja autotallipaikka pyörillemme. Leppoisa tunnelma. Pyykkäystä ja tutustumista vanhaan kaupunkiin.

tuulistabanaa (50K)

3.7. Aamupalan jälkeen pyöräilimme Rostockin Überseehafeniin (12 km). Olimme paikalla turhankin aikaisin, koska olimme ostaneet liput etukäteen (Scandlines; http://www.scandlines.eu/). Lauttoja lähtee kanaalin yli Gedseriin kahden tunnin välein. Me lähdimme kello yksi. Matka kesti kaksi tuntia, jona aikana voi tehdä verovapaita ostoksia ja syödä. Tanskan puolella jatkoimme matkaa vielä noin 40 km Nyköpingin kautta Ulslev Strand Campingiin. Matka koostui pääosin tuulista pyöräteistä ja hiljaisista teistä. Leirintäalueelle saavuttuamme meille selvisi, että useimmissa Tanskan leirintäalueista tarvitaan leirintäpassi (35 kruunua yö tai 100 kr kalenterivuosi; "vakuutusmaksu"). Päädyimme hankkimaan 100 kr vuosipassin, kun leirintäöitä oli lisää tiedossa vielä useita. Noin parisataa kruunua meni vielä telttapaikkaan. Leirintäalue taisi olla kallein mutta kenties hienoin reissumme aikana. Respassa sekoilua vapaiden paikkojen kanssa. Sijainti oli ok, hyvät maisemat ja ravintolasta ostamamme lihapulla-annos oli hinta-laatu-suhteeltaan hyvä. Silti hieman hapan vaikutelma jäi paikasta. Kenties olisi kannattanut jättää käymättä Nyköpingissä ja suunnata suoraan rannikolle (Boto) ja yöpyä jossain toisessa leirintäalueista.

tanskalaistaopastusta (84K)

4.7. Matka Stubbekobingiin asti kulki hiljaisia hiekka- ja asvalttitietä, jolloin pohjoistuulesta ei ollut suurta haittaa. Stubbeköbingistä menimme lossilla (150 kr kaksi henkilö ja pyörää) Bogoon. Loppumatka koostui pääasiassa pientareella ajosta tuulisilla, melko vilkkailla teillä. Ei suuria elämyksiä. Stegessä yövyimme paikallisessa keskustan leirintäalueella. Sijainti oli hyvä. Ok paikka, vaikka pulut hieman paskoivat teltan päälle yöllä. Ei tarvittu leirintäpassia.

5.7. Stegestä matka jatkui vilkkaita tiepientareita Vemmetofte Strand Campingiin. Tanskan leirintäalueista selvästi mukavin. Jutustelua eläkkeelle jääneen YK/Nato-sotilaan kanssa. Sateisen yön jälkeen teltan pohja oli etanan limaa täynnä.

isoetana (226K)

6.7. Seuraavaksi poljimme Kogeen. Leirintävaihtoehtoja oli tarjolla kaksi. Päädyimme meren rannalla olevaan. Leirintäalueella majoittui paljon kilpapyöräilijöitä ympäri Eurooppaa, sillä seuraavana päivänä järjestettiin maantiekilpailu.

hiekkabanaa (32K) sumuistatanskanmaata (42K)

7.7. Pyöräily Kogesta Kööpenhaminaan. Loppumatkasta useita rengasrikkoja, kun emme tajunneet, että Annan takakumiin oli pureutunut useita kiviä. Yhden läpimenneen poistimme, mutta olisi pitänyt tarkistaa ulkorengas tarkemmin. Pääsimme kuitenkin lopulta perille täyttämällä rengasta aika ajoin.

8.-9.7. Kööpenhaminaan tutustuminen.

kolmipyöräinen (62K)

10.7. Pyöräilimme Kastrupin lentokentälle. Polkupyörien ja laukkujen pakkaus. Tällä kertaa emme irrottaneet tankolaukun pidikkeitä tai laukkujen kiinnikkeitä. Olimme säilyttäneet matkan ajan pakkaustarvikkeet. Pyörät tulivat tälläkin kertaa ehjinä perille kohteeseen. Nyt pyörien kokoamiseen ei mennyt kauan ja ehdimme hyvin pyörällä Tikkurilasta lähtevään junaan.

Varusteista

Ortliebin tankolaukut arvoesineille, Annalla tankolaukussa karttatasku ja Mikalla pyörässä Garmin GPSMAP62s www.velomap.org:sta ladatuilla kartoilla (Saksa ja Tanska eri muistikortilla).

M-vasen-etu (42K)

Mikan vasemmassa etulaukussa ruokailu- ja hygieniatarvikkeita sekä makuualusta.

M-oikea-etu (44K)

Mikan oikeassa etulaukussa korjaus- ja ensiapuvälineet sekä pyöräilykengät.

M-vasen-taka (114K)

Mikan vasemmassa takalaukussa vaatteet ja Ortliebin valjaat pyörälaukulle.

M-oikea-taka (38K)

Mikan oikeassa takalaukussa teltta, makuupussi, silkkilakana ja puhallettava retkityyny (sekä Wettex-liinat teltan kuivaukseen).

A-vasen-taka (37K)

Annan vasemmassa takalaukussa nukkumavälineet ja vaihtokengät.

A-oikea-taka (102K)

Annan oikeassa takalaukussa vaatteet ja hygieniatarvikkeet.

Linkkejä ja dataa

@ Mika Haapanen - Email: mika.p.haapanen(ät)jyu.fi - Last Updated: 17.09.2012