Lauri Sirkka, lauri.l.sirkka@student.jyu.fi
Tietotekniikka, informaatioteknologia (vanh. automaattinen tietojenkäsittely
tai ATK (information and communications technology, suomeksi tieto- ja
viestintäteknologia). Näistä varsinkin jälkimmäisen käyttö on viime vuosina
yleistynyt nopeasti erityisesti talouselämässä.
Tietokonetekniikka alkoi 1880-luvulla reikäkorteista ja reikäkorttikoneista. Ensimmäinen sovellus oli Yhdysvaltain vuoden 1890 väestönlaskenta. 1940-luvulla kehitettiin päättelyitä ja laskutehtäviä suorittavia laskukoneita. Ne oli tehty toimimaan ennen transistorien aikakautta radioputkilla tai jopa releillä. Laitteet olivat suuria, tyypillisesti huoneen kokoisia. Tietotekniikan varhaishistoria onkin tietokoneiden historiaa. Myöhempi, transistoreista rakennettuihin tietokoneisiin nojaavan tietotekniikan historia voidaan esittää viiden toisiaan seuranneen ja täydentäneen "sukupolven" muodossa. Ensimmäisen sukupolven tietokoneet sijaitsivat lasiseinäisissä konesaleissa. Ne olivat hierarkkisten organisaatioiden keskitetyn vallan välikappaleita suurten ja monimutkaisten kaupallis-hallinnollisten tietojärjestelmien työjuhtina. Ne loivat ympärilleen teollisuuden, jossa IBM:n asema oli vahva. Toisen sukupolven pientietokoneiden läpimurto 1970-luvun alussa siirsi tietokoneet konesaleista esimerkiksi suunnittelutoimistoihin ja laboratorioihin ja synnytti sivutuotteenaan hakkerikulttuurin. Tämän sukupolven airuita olivat DEC, HP ja monet muut pienet ja vikkelät toimijat. Myös UNIX oli tämän sukupolven luomus. Kolmas sukupolvi eli henkilökohtainen tietokone PC siirsi 1980-luvulla tietotekniikan insinöörien otteesta muillekin käyttäjille, jotka alkoivat soveltaa sitä esimerkiksi tekstinkäsittelyyn ja taulukkolaskentaan.lähde? IBM loi 1980-luvun kilpailussa valta-asemaan nousseen standardin henkilökohtaisesta tietokoneesta (IBM PC yhteensopivat tietokoneet), mutta tuli menettäneeksi yksinoikeuden valmistaa standardinsa mukaisia laitteita. Valtikka siirtyi 1990-luvun alkupuolella Intel - Microsoft –kaksikolle, jonka toimet muokkasivat koko teollisuutta. Intel vastasi prosessoreista ja Microsoft käyttöjärjestelmästä. Neljäs sukupolvi syntyi kun paikallisverkot tulivat toimistoihin ja liittivät aiemmin erilliset PC:t yrityksen intranetiin. Nyt tietokoneita alettiin tiukasti ymmäretyn työkäytön, kuten tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan, ohella ja asemesta käyttää sähköpostin kaltaisiin toimintoihin. Globalisaatio sai vauhtia, ja keskiportaan päälliköiden määrä väheni.lähde? Viidenteen sukupolveen siirryttiin 1990-luvun alkuvuosina kun Internet eli World Wide Web aloitti voittokulkunsa. Tietokone ei enää ollutkaan ikkuna vain paikallisen kovalevyn ja/tai intranetin sisältöön, vaan periaatteessa koko maailmaan. Konesaleista ja toimistoista se siirtyi kotiin videopeli- ja chat- käyttöön. Linux ja avoin lähdekoodi olivat tämän sukupolven aikaansaannoksia. 1990-luvulla nähtiin myös digitaalisen matkaviestinnän vallankumous GSM-puhelinten ja -teknologian nopean yleistymisen myötä. Tämä murros ei kuitenkaan vielä täydellä voimallaan ole liittynyt Internetin valtavirtaan.
Elinkeinoelämän tarpeet ja sovellutukset ovat historiallisesti ohjanneet tietotekniikan kehittymistä ratkaisevalla tavalla. Vaikka nyttemmin muut sovellutusalueet vaikuttavat nekin merkittävästi tietotekniikan kehitykseen, on elinkeinoelämän sovellutusimu edelleen merkittävä. Elinkeinoelämän sovellutuksia dominoi tällä hetkellä kaksi tärkeää tekijää: integroidut ohjausjärjestelmät ja Internet. Yritykset, suuret ensin ja pienemmät myöhemmin, ovat ottaneet 1990-luvun aikana ja jälkeen käyttöön laajoja integroituja ohjelmistoja jotka kattavat liiketoiminnan kaikki alueet asiakashallinnasta tuotannonohjaukseen. Tällaisia järjestelmiä ovat
Vaikka näiden järjestelmien hyödyntäminen ei olekaan aivan yksinkertaista – ja monet järjestelmäinvestoinnit ovat myös epäonnistuneet tai viivästyneet – on niiden yhteisvaikutus kuitenkin olennaisen merkittävä. Yritykset ovat voineet oikoa toimintatapojaan, nopeuttaa reagointikykyään markkinoiden muutoksiin ja lisätä toimintansa tarkkuutta ja taloudellisuutta. Ennen muuta ne ovat voineet arvioida uudestaan omaa rakennettaan, ja useinkin päätyä ulkoistamaan toimintoja jotka ei ole katsottu kilpailukyvylle olennaisiksi tai jotka on voitu hoitaa tehokkaammin ulkoistuspartnerin avulla. Tämä koskee myös yrityksen tietoteknisten palvelujen toteuttamista, ja monet yritykset ovatkin luopuneet omista IT-osastoista ja ostavat tarvitsemansa palvelut palvelutoimittajilta. Onkin alettu puhua palvelutaloudesta ja jopa sitä tutkivasta palvelutieteestä (Services Science). Internet ja sen teknologiat, ennen muuta XML-metakieleen nojaavat sähköisen liiketoiminnan kielet kuten EbXML, ovat puolestaan tehneet mahdolliseksi tietotekniikan soveltamisen yritysten verkottumisen, so. yritysten välisten liiketoimintatransaktioiden toteuttamiseen olennaisesti uudessa mittakaavassa. Liiketaloustieteen silmin kyse on transaktiokustannusten romahduksesta: kun koko toimitusketju ja sen kaikki transaktiot tilauksesta toimitukseen voidaan hoitaa sähköisesti, on näiden kustannusten kannalta samantekevää, valmistetaanko tuote Suomessa vai Kiinassa. Tätä kautta tietotekniikka on vauhdittanut merkittävästi globalisaatioksi kutsuttua ilmiötä. Pankkien markkinoille tulevat kattavat sähköisen maksamisen järjestelmät ovat vauhdittamassa tätä yhä enemmän. Internet on myös tehnyt mahdolliseksi tarjota kuluttajille verkkokaupan välineitä. Tässä olennaista on se, että kuluttajista ja heidän käyttäytymisestään voidaan kerätä hyvin tarkkaa tietoa, jota voidaan hyödyntää monin tavoin yrityksen toiminnassa, esimerkiksi tuottamalla asiakkaille juuri heille suunnattuja tuotteita ja palveluja ns. massakustomoinnin periaatteiden mukaisesti soveltamalla tiedon louhintaa kerättyyn asiakastietoon. Yritykset soveltavat tietotekniikkaa myös tietotyöhön kaikissa sen muodoissa: tutut toimistosovellutukset Word, Excel, ja PowerPoint ovat valkokaulustyöläisten arkisen aherruksen keskeisiä välineitä. Niiden integroituminen edellä hahmoteltuun kokonaisuuteen on kuitenkin osoittautunut tuskalliseksi ja on edelleen suhteellisesti lapsenkengissä. Sama koskee vielä suuremmassa mitassa liikkuvaa tietotekniikkaa ja digitaalisen median soveltamista, joissa yritykset edelleen ovat kuluttajamarkkinoihin verrattuna lähtökuopissa. Sisältöyritykset ja digitaalinen media Yritykset jotka osallistuvat erilaisten massakulutukseen tarkoitettujen sisältöjen (massamedia) tuottamiseen ja jakeluun ovat tietotekniikan soveltajina, mutta myös sen kehityksen kohteina, erityisasemassa. Näitä ovat ennen muuta mediatalot, jotka tyypillisesti toimivat useiden eri medioiden alueella (kustannustoiminta, sanomalehdet, aikakauslehdet, televisio, radio, Internet), mutta myös esimerkiksi elokuvien ja äänilevyjen tuottajat. Näitä kaikkia sisällön muotoja yhdistää se, että ne vallan hyvin voidaan esittää tietotekniikan hallitsemassa muodossa digitaalisena mediana. Näin muodoin niitä voi myös luoda ja muokata tietokoneilla, jaella Internetissä ja ennen muuta niistä voidaan tehdä rajattomasti kopioita joiden laatu vastaa täydellisesti alkuperäistä kappaletta - toisin kuin esimerkiksi valokopiot tai äänikasettien kopiot. Sisältöyrityksille tämä on sekä suuri mahdollisuus että suuri uhka. Mahdollisuudet ovat mittavat. Tietotekniikan avulla sisällön tuottamisen ja varsinkin jakelun kustannuksia voidaan laskea ja sille voidaan saavuttaa suurempi yleisö. Sisältö voidaan kohdentaa tarkemmin kullekin kuluttajalle ja tätä kautta kohentaa tämän siitä saamaa käyttäjäkokemusta. Sisältöön voidaan liittää erilaisia oheispalveluja jotka nostavat edelleen kuluttajan saamaa lisäarvoa ja myös kiinnittävät hänet tiukemmin juuri tällaisen sisällön kuluttajaksi. Olennaisesti sama sisältö voidaan tietotekniikkaa soveltaen tuottaa eri muodoissa eri jakelukanaviin, ja näin pidentää sen elinkaarta markkinoilla (esimerkiksi elokuvien elinkaari teatteri – DVD – maksutelevisio – julkinen televisio). Nämä kaikki mahdollisuudet ovatkin ainakin osin toteutuneet ns. uusmedian yritysten kohdalla, kuten WWW:n portaaliyritykset tai Applen menestynyt iTunes-palvelu. Näiden mahdollisuuksien kääntöpuolena ovat uhat, jotka koskettavat varsinkin ns. traditionaalisen massamedian tuottajia. Kaikki median muodot kilpailevat kuluttajien huomiosta ja ajasta; se aika, joka kulutetaan vaikkapa Internet-selailuun on poissa lehtien lukemisesta ja television katsomisesta, ja laskee näiden medioiden mainosten arvoa. Niinpä kaikki mediatalot ovatkin katsoneet aiheelliseksi toimintansa laajentamisen myös uusmedian alueelle. Tällöin kuitenkin uhkana on kannibalismi: uudet sisältötuotteet syövät vanhat. Huolen aiheisiin kuuluu myös piratismi, joka kaihertaa varsinkin äänilevy- ja elokuvatuottajia.
Tässä kehikossa julkisen vallan rooli tietotekniikan kehittäjänä voidaan jakaa kahteen osaan:
Käyttäjäroolissa oikeastaan kaikki julkisen toiminnan sektorit voivat olla hedelmällisiä tietotekniikan soveltamisen kohteita: sosiaalitoimi, opetus ja tutkimus, terveydenhuolto, ympäristöhallinto ja kaavoitus, liikenneinfrastruktuuri, informaatiosodankäynti, maanpuolustus ja yleinen turvallisuus. Tässä suhteessa pullonkaulana varsinkin Suomessa on se, että vain harvat järjestelmätoimittajat pystyvät ylimalkaan hallitsemaan näiden palvelujen problematiikkaa. Myös erilaiset rakenteelliset esteet, kuten eri ministeriöiden reviiriristiriidat sekä valtion ja kuntien tehtävänjako vaikeuttavat tietotekniikan laajamittaista soveltamista. Regulaattorina valtiovalta, suurelta osin EU-säännöksiin nojautuen mutta myös niitä muokaten, ohjaa digitaalisten markkinoiden kehittymistä erilaisin pakottavin tai insentiivejä säätelevin toimin. Edellisestä esimerkki on vaikkapa telemarkkinasääntely, jossa tavoitteena on halpojen ja kattavien telepalvelujen saaminen koko maahan. Laajakaistastrategiaa valtiovalta on ohjannut sekä pakottein että insentiivein. Julkisen vallan rooli tietoturvan normitason edistäjänä on sekin keskeinen. Suomessa regulaattorina toimii lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriö.
Tietotekniikka ulottaa vaikutuksensa koteihin ja arjen elämään kolmea eri reittiä:
Tietoyhteiskuntaneuvoston vuonna 2006 julkaiseman raportin mukaan tietotekniikan soveltamista Suomessa voi kuvata seuraavin tiedoin:
Välitön ja näkyvätietotekniikan soveltaminen ulottuu siis merkittävään osaan
suomalaisista. Näkymättömän tietotekniikan kattavuus on kuitenkin vielä
suurempi. Harva ihminen tulee ajatelleeksi, tai edes osaa arvata, montako
tietokonesuoritinta hän mahtaa omistaa. Niitä on runsaasti: uusissa autoissa
hyvinkin parisenkymmentä, televisiossa, kännykässä, jääkaapissa, uunissa, jne.
Toistaiseksi, ja mahdollisesti myös kauan tulevaisuudessa, nämä suorittimet
tekevät työtään piilossa käyttäjiltä. On kuitenkin ajateltavissa, että monet
näistä laitteista tulevat tietoteknisesti näkyviksi langattoman tietoliikenteen
kautta. Oletettavasti kodin viihde-elektroniikka tulee toimimaan tässä ajurina,
varsinkin koska digitaalinen televisio tuo sen tietoteknistymiselle vauhtia.
Välillisen tietotekniikan kohtaa joka kerta kun maksaa ostoksensa kaupan
kassalla: myyjä ei kaiva vaihtorahaa kassakoneesta, vaan tietoverkkoon
kytketystä kassapäätteestä. Jos kuluttaja maksaa ostoksensa maksukortilla, tai
tarjoaa kanta-asiakaskorttiaan, on ostotapahtuma kohdistettavissa häneen
itseensä. Sama toistuu kirjastossa, terveysasemalla, julkisessa liikenteessä.
Jo varsin pian ollaan tilanteessa, jossa melkein kaikki arkiset toimet ovat
myös informaatiotoimia: niistä jää jälki tietoverkkoon ja tätä tietoa myös
sovelletaan. Yksityisyyden suojasta huolissaan olevat henkilöt eivät ole
huolissaan ihan turhaan.
Termiä tietotekniikkateollisuus
käytetään tarkoittamaan tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvää
tavaratuotantoa (ICT-teollisuus), tietoliikennettä, palveluiden tuotantoa ja
sisältöjen tuotantoa. Kyse ei ole hyvin määritellystä toimialasta, ja usein
puhutaankin mieluummin ICT-klusterista. Tilastokeskuksen mukaan klusterin eri
toimialojen henkilöstömäärä oli Suomessa vuonna 1999 146 000 ja taloudellinen
arvo oli 34,1 miljardia euroa. Tavaratuotanto kattoi tästä 53 %,
palvelutuotanto 28 %, tietoliikenne 12 % ja sisältötuotanto 18 %. lähde
tarkemmin? Toimialan käsitteistö on vakiintumaton ja perinteiset toimialarajat
eivät sille sovellu. Alalle on tyypillistä integroituminen, verkostoituminen ja
uusien toimialarajat ylittävien toimintamallien luominen. Tuotteiden ja
palvelujen rajat hämärtyvät ja se johtaa osaltaan rajanveto-ongelmiin. Onko
esimerkiksi tietotekniikkaa voimakkaasti soveltava verkkokauppa
tietotekniikkateollisuutta? Useimmissa tilastoissa Amazon.com ei sisältyisi
tietotekniikkateollisuuteen, mutta yritys pitää kuitenkin itseään hyvin
perustein teknologiatalona, jonka ydinosaamista on eri yhteistyökumppaneiden
integrointi yrityksen tuottamaan palvelualustaan.