Inkscape on ilmainen ja avoimeen lähdekoodiin perustuva
vektorigrafiikka(piirto)ohjelma, verrattavissa maksulliseen Adoben
Illustrator ohjelmaan. Olet varmasti kuullut joskus käsitteen "pikseli",
tällä logiikalla ja pikselien muuttamisella tavallinen kuvankäsittely
toimii. Vektorigrafiikka on hieman erilaista, sillä pikseleitä ei ole
ollenkaan. Vektorigrafiikalla toteutettuja kuvia ei kuvata pikselein,
vaan se perustuu objekteihin, joiden muodot ja ominaisuudet esitetään
koordinaatein ja matemaattisin funktioin. Vektorigrafiikkaa on helpompi
manipuloida ja niitä voi suurentaa äärettömästi, ilman laadun
huonontumista. Ammattilaiset hyödyntävät Inkscapea ja vektorigrafiikkaa
esimerkiksi logoissa, ikoneissa ja sarjakuvissa. Yleensä esim. juuri
logojen tilanteessa tiettyä kuvaa on hyödynnettävä monessa eri koossa ja
tässä vektorigrafiikka tekee tehtävänsä.
Kuvaformaatit
Aiemmassa kappaleessa sivuttiin hieman .svg-kuvaformaattia, joka lyhenne
sanoista "Scalable Vector Graphics". On olemassa kuitenkin muitakin ja
tässä niistä muutama:
.BMP Bmp (Windowsin bittikarttakuva) on paljon tilaa vievä
pakkaamaton kuvaformaatti, joka ilmaisee jokaisen pikselin
ominaisuudet erikseen. Ei sovi web-hommiin.
.PNG Png-kuva on häviöttömästi pakattu kuvaformaatti. Se tukee
jopa 48-bittistä värikarttaa (248 väriä). Lisäksi se tukee
läpinäkyvyyttä. Käytetään usein web-hommissa.
.GIF Gif-kuvia käytetään usein yksinkertaisissa, vain pieniä
yksityiskohtia vaativissa kuvissa, kuten viivoissa ja graafeissa.
Tukee myös animaatiota. Pystyy sisältämään maksimissaan 256-väriä.
Pakkaamaton formaatti.
.JPG Jpg-kuvat ovat varmasti kaikista tutuin muoto. Yleinen
kuvaformaatti, joka hyödyntää häviöllistä pakkausta. Laatu saattaa
olla huono, mutta vie hyvin vähän tilaa. Pystyy sisältämään yli 16
miljoonaa väriä. Ei läpinäkyvyyttä. Aina tallennettaessa .jpg menettää
informaatiota.
Ohjeet
Tallenna itsellesi jokin .png-tyyppinen kuva. Esimerkiksi Windowsin
snipping-toolilla kaapatut kuvat ovat luonnostaan .png-formaatissa.
Avataan Inkscape ja luodaan tyhjä projekti valitsemalla alkuvalikosta
"New Document".
Avataan koneelle tallennettu .png-kuva ohjelmassa valitsemalla
yläpalkista "File"
"Open..." ja etsitään tiedosto, sekä painetaan "Open".
Inkscape saatta kysyä jotain kuvan Importtaamisesta eli "tuonnista",
mutta valitse näihin vain "OK".
Valitaan (ellei jo valittuna) kursorin näköinen työkalu "Select and transform objects" vasemmalta löytyvästä työkalupakista. Pikanäppäimellä "S" on
myös mahdollista ottaa tämä työkalu käyttöön.
Rajataan valitulla työkalulla koko kuva, jolloin kuvan ympärille tulee
ääriviivat.
Kun kuva on valittu, valitaan ylhäällä olevasta palkista kohta
"Path" ja "Trace Bitmap..." tai - jälleen kerran -
pikanäppäimellä "Shift + Alt + B"
Vasempaan laitaan avautuu lisävalikko, josta valitaan "Single scan" ja ensimmäisestä vetovalikosta "Autotrace". Valitsemalla
alhaalta "Update preview" voimme tutkia miltä valmis tuotos
tulisi näyttämään.
Tahdomme kuvamme kuitenkin useampia värejä, joten valitaan seuraavaksi
Single scanin viereinen tabi "Multicolor" ja pudotusvalikosta
"Colors". Valitaan myös taustan poisto "Remove background" ja "Stack", joka määrittää miten kuva piirretään. Tässä
esimerkissä en valinnut "Smooth"-optiota, sillä kuvaa ei
mielestäni tarvinnut tasoittaa/pehmeyttää, joissain kuvissa tämä tosin
toimii. Scannausten määrällä "Scans" voi vaikuttaa kuvan
laatuun, valitsin tähän itse Default asetuksen eli 2 Scannia, sillä
kuva on melko yksinkertainen.
Päivitetään taas valitsemalla "Update preview" ja valitaan
"Apply"
Kuva ilmestyy "duplikaattina" .png-kuvan päälle, josta se voidaan
siirtää hetkeksi sivuun.
Kun kuva on poissa tieltä ja näytöllä näkyy kaksi kuvaa voidaan vanha
.png-formaatin kuva poistaa painamalla hiiren oikealla kuvan päälle ja
valitsemalla "Delete".
Nyt enää siirretään .svg-muotoinen vektorigrafiikkakuva takaisin
canvakselle ja tallennettaan valitsemalla ylhäältä "File"
"Save As..." tai pikanäppäimellä "Shift + Ctrl + S".
Tallennettaessa tarkista, että tallennusmuotona on varmasti .svg.