2 NICE MATH?

Kurssin teemanimi NICE MATH vaatii pienen lisäselvennyksen. Markkinointiteeman hakeminen ns. naisnäkökulmasta on aina riskaabelia ja voi kääntyä itseään vastaan varsinkin kun näkökulman esittäjä tarkastelee asiaa miesnäkökulmasta. Tämäkin tiedotus hioutuu koko ajan, jotta viesti menisi perille oikealla eikä falskilla tavalla. Lähtökohtana on se tosiasia, että tiedekunnassa, jonka pakollisiin yleisopintoihin kurssi diskreetit rakenteet kuuluu, on epäsuhta nais- ja miesopiskelijoiden välillä. Onko tällä sitten merkitystä? Kyllä on, sillä yliopistot kamppailevat lahjakkaista opiskelijoista ja luonnollisesti mahdollisuus löytää lahjakkaita opiskelijoita on suurempi siitä massasta, joka on isompi. Kääntäen ja samalla myönteisemmin saman voi ilmaista kärjistäen: ”lähes kaikki lahjakkaat miesopiskelijat ovat jo meillä opiskelemassa, mutta lahjakkaista naisopiskelijoista vain osa”. Myös muita perusteluja löytyy, mutta edellä yksi varsin keskeinen.

Koska tyypillisimmin tätä lahjakasta joukkoa on vuodesta toiseen pyritty houkuttelemaan tiedekuntaan aliarvostavilla ”pehmoteemoilla” eli olettaen ennakkoluuloisesti, että naispuolisille opiskelijoille matematiikka olisi jotenkin ongelmallisempaa kuin miespuolisille. Kursseilta saatujen kokemusten perusteella voidaan sanoa, että kyseessä on huonosti matematiikassa menestyvien kehittämä myytti, joka on hyvä särkeä. Kesäkurssi vie tätä viestiä osaltaan eteenpäin koska sisältö ja vaatimustaso ovat samat kuin muilla diskreettien kursseilla.