Sijoita x:n paikalle pi/2 + omega t funktioon sin^2 x +
e^x.
Yhteysriippumattomat kieliopit
Määrittele if-lause, jossa on pakollinen
then-osa ja vapaaehtoinen else-osa.
Sanat if, then ja else pitää erottaa muusta täsmälleen yhdellä
välilyönnillä, paitsi aivan alussa ja aivan lopussa.
Osa vastauksesta on annettu valmiina.
On vaikeaa (kenties mahdotonta) löytää tälle kielioppi, joka ei ole
moniselitteinen, mutta voit toki yrittää.
Taulukot predikaattilogiikalla
Kirjoita kaava, joka sanoo, että taulukon A[1...n] sisältö
on palindromi.
Kirjoita kaava, joka sanoo, että taulukon B[0...n]
ensimmäinen alkio on suurempi kuin viimeinen alkio.
Tehtävän rakentaminen veppisivuksi, jossa on tekstiä ja kysymyksiä
mahdollistaa ison päättelyn läpikäynnin.
Valitettavasti ei näytä siltä, että se johtaisi päättelytaidon oppimiseen.
Todella kevyellä tekniikalla voidaan mahdollistaa omatoiminen miettiminen
ja pänttääminen.
Tarkastellaan ensin tapausta m <= n/2.
Siinä pätee M < n/2, koska (mieti kukin välivaihe ensin itse ja sitten
katso opettajan selitys)
M=M on m:n arvolle rivin 4
lopussa annettu nimi.
Rivien 2 ja 4 ansiosta m:n arvo rivin 4 lopussa on
n mod m.n mod m<Jakoyhtälön mukaan 0 <= I mod J < |J|.
Nyt I:n paikalla on n ja J:n paikalla on m.|m|=Luonnolliset luvut ovat 0, 1, 2, …, joten
ne kaikki ovat positiivisia tai nolla.
Siksi jokaiselle luonnolliselle luvulle l pätee |l|=l.
Kun aloitimme SYT-algoritmin käsittelyn, rajoitimme n:n ja m:n
luonnollisiin lukuihin.m<=Sanoimme tämän pompulan alussa, että tässä pompulassa
puhumme
vain niistä tilanteista, joissa m <= n/2 pätee.
n/2.
Klikkailtavaa käyttöliittymää ei tarvita.
Palautteen saaminen samaan tai eri välilehteen auttoi.
Ruudun jako rullaavaan tekstiin ja kiinteään palautelaatikkoon auttoi
paljon.
Vastausnappuloiden numerointi auttoi.
Rumista väreistä, toisinaan omituisista virheilmoituksista sun muista
amatöörimäisyyksistä ei ole valitettu käytännössä lainkaan.
Enää valitetaan vain siitä, että omien vastausten saaminen talteen demoa
varten on hankalaa.
Hyvin paljon on kiinni opettajan mielikuvituksesta keksiä tehtäviä ja
tehtäväsarjoja.
4. Muuta
MathCheck ei kirjaa pisteitä.
MathCheck ei tiedä kuka sitä käyttää.
Opiskelijan ei tarvitse nähdä kirjautumisen vaivaa.
Pisteet saadaan kirjattua käyttämällä MathCheckiä TIMin läpi.
Pisteiden kirjaaminen ei kuitenkaan ehkä ole pedagogisesti viisasta, katso
Gibbs 2010.