Tutustutaan työvälineisiin

Opetusteknologiset laitteet edistävät oppimista oikein käytettynä pedagogiseen tarpeeseen.

Mobiilius

Tulevaisuuden oppijan tulisi pystyä mobiiliuteen, jotta hän pystyy opiskelemaan 2000-luvun taitoja.

  • Mobiililaitteet
    • Tabletit
    • Älypuhelimet
    • Muut

Kosketuspinnat

Kosketustauluilla esitysgrafiikan esittäminen havainnollistaa opetusta ja mahdollistaa yhteistoiminnallinen oppimisen. Esimerkiksi opiskelijat käyvät läpi pienryhmissä taululla opettajan valmiiksi katsomia materiaaleja tai tuottavat sille omia projekteja yhdessä.

  • Pöydät ja taulut
    • Älypöydät
    • Kosketustaulut

Tiedon esittäminen

Tiedon esittäminen ja jakaminen luokkahuoneessa. Dokumenttikameran avulla opettaja ja opiskelijat voivat esittää tuotoksiaan. Esimerkiksi matematiikan tehtävät opiskelijan paperisesta vihkosta voidaan esittää dokumenttikameralla ja siirtää aktiivitaululle, jonka kautta tehtävää voidaan käsitellä ja muokata tai jakaa muille.

  • Videotykit
  • Dokumenttikamerat
  • Web-kamerat
  • Videoneuvottelut
  • Opetusvideot

Pilvipalvelut ja saavutettavuus

Pilvessä tapahtuva oppiminen edistää saavutettavuutta sekä mahdollistaa yhteistoiminnallisen tekemisen. Opettaja voi jakaa verkossa omia oppimateriaalejaan tai käyttää hyväkseen siellä jo olevia sisältöjä. Myös opiskelijat voivat tuottaa verkkoon ja jakaa muille omaa materiaaliaan, hyödyntäen esimerkiksi sosiaalista mediaa.

  • Internet
    • Oppimateriaalin jakaminen ja materiaalipankit
    • Oppimisympäristöt
    • Sosiaalinen media
  • Opetusmateriaali ja lisätty todellisuus
    • eKirjat
    • Oppimispelit