Etusivu| OT5

Ville Vakkurin TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä oppimistehtävät

Sivun sisältö

OT5

Tällä sivulla on oppimistehtävä, joka käsittelee tietotekniikan integroimista lukion kuvataiteen "Muotoillut ja rakennetut ympäristöt" (KU2) kurssin opetusta. Integrointi tapahtuu lyjykynäpiirrosten digitaalisen kuvankäsittelyn kautta. Sivulla on myös esimerkki oppilaan mallityöstä. Tehtävässä oletetaan koulun kuvataiteen luokkien yhteydessä olevan erillinen tietokoneluokka, jossa työskentelypisteitä riittää puolelle oppilasryhmälle kerrallaan.

Oppimistilanteen kuvaus

Opetuksen tavoitteet

Tietotekniikan tavoitteet

Kuvataiteen tavoitteet

Tehtävänanto

Lisää kuvankäsittelyohjelmaa apuna käyttäen kahteen harjoituskuvaan ja yhteen omaan luonnokseen ulottovuuden tuntuta ja elävyyttä varjostamalla. Kaikki tarvittavat ohjeet tämän työn tekemiseen löytyvät vaihe vaiheelta kuvattuna tältä sivulta ja tärkeimmistä vaiheista on ohjeistava kuva. Ohjeen lopussa on malliesimerkki valmiista työstä ja siitä, mitä varjostamisella voi saada aikaiseksi. Lisää inspiraatiota työn toteutukseen sekä vinkkejä voi hakea mm. Googlen kuvahausta: "drawing shadows" hakusanalla. Työ aloitetaan kuvankäsittelyohjelma avaamalla ja sen kautta oma valmiiksi käsinluonnosteltu työ skannamalla. Työssä jatketaan käsin tehtyä luonnosta. Tätä varten sinulla tulee olla oma luonnos valmiina ennen koneella työskentelyn aloittamista.

Vaihe 1 Skannaus

  1. Aloita työ kirjautumalla koneelle
  2. Etsi tietokoneelta oma kansiosi asemalta: O-asema.
  3. Tee sinne kuvataiteen 2 kurssia varten oma kansio
    O:\kuvataide\ku2>
  4. Etsi ohjelmista GIMP2 kuvankäsittelyohjelma
  5. Tuodaan nyt oma lyijykynä luonnos kuvankäsittelyohjelmalle. Valitse: File - Create - Scanner/Camera.. Katso mallikuva skannerin avaamisesta
  6. Laita oma luonnos skannerin väliin
  7. Laita tietokoneella skannerin asetukset valmiiksi valitsemalla "Kehittynyt tila" ja paina "Esikatselu". Kestää hetken ja luonnoksesi tulee näytölle. Katso mallikuva skannerin esiasetuksista
  8. Valitse nappula. joka poistaa koko kuvan valinnan
  9. Rajaa skannausalue siten, että kuutio, ympyrä ja oma luonnoksesi mahtuvat
  10. Paina sitten "Skannaus" nappulaa. Nyt työtä skannataan kuvankäsittelyohjelmaa varten. Tässä menee hetki.
  11. Hae luonnos pois skannerin välistä ja kerro muille, että skanneri on nyt vapaana
  12. Katso mallikuva vaiheista 8-10.

Vaihe 2 Väripintojen valinnat, leikkaus ja värin kaato

  1. Tallenna nyt kuvankäsittelyohjelmassa aukioleva skannattu luonnos omaan kurssikansioon
    O:\kuvataide\ku2>
  2. Muista tallentaa työsi jatkuvasti, kun työskentelet. Ctrl + s
  3. Katso mallikuva seuraavista vaiheista.
  4. Aloitetaan kuvankäsittely avaamalla työkalut käyttöön valitsemalla Windows - New Toolbox. Tästä työkalupakista löytyvät kaikki työssa tarvittavat työkalut
  5. Valitaan kuution sivut värin lisäämistä varten. Valitse työkalusta saksien kuvalla varustettu leikkaustyökalu
  6. Klikkaamaalla kuution tahkon kulmia leikkaustyökalu automaattisesti rajaa tahkon reunoja seuraten
  7. Kilkkaa vielä rajatun alueen keskelle, niin valinnasta tulee aktiivinen ja voit lisätä siihen väriä
  8. Nyt tahkolle voi lisätä väriä.Katso mallikuva värin valinnasta ja kaadosta.
    1. Klikkaa käytössä olevan värin kuvaa hiiren oikealla ja värivalinta aukeaa
    2. Kursoria vetämällä voit valita värisävyn.
    3. Lisätäksesi haluttu värisävy valitse kaatotyökalu
    4. Klikkaa työkalulla aktiivista kuution tahkoa ja tahko värittyy
  9. Toista sama kaikille tahkoille (Valinta saksilla ja väri kaadolla).
  10. Muista, mitä enemmän kuviteellinen valo osuu tahkolle, sitä vaaleampi tahkon värisävy on. Katso esim. mallikuva.

Vaihe 3 Pallon varjostaminen

  1. Siirry varjostamaan ympyrää
  2. Värjättävä pinta valitaan kuution tahkon lailla saksityökalulla
  3. Klikkaamalla riittävän monta tukipistettä ympyrän kaarelle saat siistin valinnnan. Muista klikata lopuksi valinnan keskelle
  4. Katso mallikuva ympyrän pinnan valitsemisesta
  5. Lisää haluamasi väri pinnalle neliön tahkojen tapaan. Vaaleammat värit antavat varjostuksessa paremman tuloksen
  6. Aloita tasaisen pinnan varjostaminen kolmiulotteiseksi polttotyökalulla Katso seuraavien vaiheihen ohjekuva
    1. valitse työpakista polttotyökalu
    2. Kaksoisklikkaa työkalua, niin saat auki työkalun valintaikkunan, josta voit valita muun muassa työkalun koon
    3. Valitse kuvitteellisen valon suunta ja aloita "polttamaan" pohjaväriä syvyyden vaikutelman tuottamiseksi
    4. Toista useita kerroksia, niin tasainen pinta syvenee
    5. Voit myös vaalentaa kirkkaita valoisia kohtia valitsemalla työkalun valintaikkunasta "polton/Burn" tilalle "vaalenna/Dodge"
  7. Pinnan vaalentaminen ja polttaminen tuottaa lopulta vaikutelman ympyrän sijaan pallosta Katso esim. mallikuva.
  8. ´

Vaihe 4 Oman luonnoksen elävöittäminen

  1. Yhdistetään nyt kuutiossa ja pallossa opittu oman luonnoksen varjostamiseksi
  2. Siistitään luonnoksesta kaikki mahdolliset apuviivat ja roskat pois pyyhekumilla
  3. Puhtaaksi kumitetut pinnat on helppo valita saksityökalulla Katso ohjekuva oman luonnoksen pintojen valinnasta
  4. Muista, klikkaamalla saksille riittävän monta tukipistettä saat vapaistakin muodoista siistin valinnnan. Muista klikata lopuksi valinnan keskelle
  5. Lisää edellisten tapaan valitulle pinnalle väri ja siirry työstämään seuraavia pintoja kunnes kaikki on sävytetty
  6. Valitse lopuksi valikosta Select - None mahdollisten päälle jääneiden valintojen poistamiseksi Katso ohjekuva, valitsemisesta , värinkaadota ja valinnan poistamisesta
  7. Hyödynnä pallossa käytetyllä tavalla polttotyökalua halutun varjostuksen aikaan saamiseksi Katso valmis mallikuva.
  8. ´

Vaihe 4 Tallennus ja export

  1. Kun kaikki kolme kuvaa on varjostettu, voidaan työ tallentaa lopulliseen muotoon ja "viedä" pois kuvankäsittelyohjelman tiedostomuodosta
  2. GIMP tallentaa aina lähtökohtaisti omaan tiedostomuotoonsa, joka on hyvä, jos tarkoitus on jatkaa kuvan käsittelyä. Kuvan käyttämiseksi muualla on parempi käyttää yleisiä GIMP:n ulkopuolisia tiedostomuotoja kuvalle.
  3. Valitse File - Export As...Katso ohjekuva työn tallentamisesta.
  4. Tämä avaa erilisen tallennusikkunan, jossa valitaan tallennuksen tiedostomuoto ja kansio
  5. Tallenna kuva muotoon: omanimi.jpg. Tässä on tärkeää, että perään tulee ".jpg" sillä GIMPssä tiedostomuoto valitaan tällä päätteellä.
  6. Paina tallennusta varten "Export"
  7. Jpg on yleinen kuvien tiedostomuotp, joka on monelle tuttu esim. digikuvista.
  8. Jpg-muodossa kuvaa kuitenkin "pakataan" hiukan tiiviimpään muotoon, joten GIMP avaa erilisen pakkausikkunan, tässä työssä johon riittää kun painaa "Export"
  9. Ilmoita opettajalle, että valmis työ on nyt tallennettu.
  10. ´

Malliesimerkki

Lähteet ja materiaalit

Päivitetty 13.2.2017

Sivusto on toteutettu TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä oppimistehtäviä varten

Ville Vakkuri (ville.vakkuri(at)helsinki.fi)