Etusivu| OT3

Ville Vakkurin TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä oppimistehtävät

Sivun sisältö

OT3

Tällä sivulla on oppimistehtävä, joka käsittelee tietotekniikan integroimista osaksi 7. luokan kotitalouden opetusta. Integrointi tapahtuu kotitalouden opetuksessa hyödynnettävän verkkolomakkeen käytön kautta. Sivulla on toteutusesimerkki oppilaan näkymästä käytettävään lomakkeeseen. Lomakkeessa tarvittava nimimerkki löytyy oppimistehtävän palautuksesta. Tehtävässä oletetaan kaikilla oppilailla olevan mahdollisuus käyttää verkkolomaketta omalla päätelaitteella tai vähintään jaetulla laitteella kotona tai koulussa.

Oppimistilanteen kuvaus

Opetuksen tavoitteet

Tietotekniikan tavoitteet

Kotitalouden tavoitteet

Tehtävänanto ja opetuksen toteutus

Opetuskokonaisuus koostuu alustuksesta, oppilaiden tekemästä omaseurannasta verkkolomakkella ja yhteisestä koonnista. Alustuksen ja koonnin välissä on yksi viikko. Oppilaat tallentavat ruokailuiden tiedot verkkolomakkeella nimimerkin perusteella yksilöiviin txt-tiedostoihin, jotka oppilaat saavat seurannan päätyttyä

Seurannan aloitus

  1. Oppilaat ohjeistetaan seuraamaan omia ruokailuttumuksia verkkolomakkeen avulla
  2. Opettaja näyttää lomakkeen esimerkkikäytön
  3. Oppilaille jaetaan lomakkeen osoite sekä yksilölliset nimimerkit, joita käytetään lomakkeessa
  4. Oppituntia jatketaan normaaliin tapaan ruoan laitolla
  5. Oppilaat kokeilevat lomakkeen käyttöä ohjatusti kirjaamalla oppitunnilla itse valmistamansa aterian.
  6. Ruokailutottumusseuranta on viikon läksynä.

Oppilaan ohjeet

  1. Vastaa viikonajan kaikkien ruokailujen perusteella lomakkeeseen
  2. Lomake löytyy täältä
  3. Lisää lomake esim. kännykän selaimen suosikkeihin
  4. Muista käyttää omaa nimimerkkiä, muuten lomake ei toimi
  5. Pidä huolta nimimerkistäsi. Se on salasanasi! Älä kerro sitä muille!
  6. Vastaa lomakkeen kysymyksiin huolellisesti ja rehellisesti aina ruokailujen jälkeen
  7. Jos nimimerkki hukkuu tai on ongelmia, ole yhteydessä opettajaan

Tulosten koonti

  1. Opettaja tulostaa oppilaille lomakkeella txt-tiedostoon kertyneet henkilökohtaiset seurannan tuolokset.
  2. Opettaja koostaa oppilaiden tiedoista yhteisiä tuloksia oppitunnin keskustelun pohjaksi. Tarvittaessa tulosten käsittelyssä voi pyytää apua tietotekniikan opettajalta
  3. Koosteessa esim. tyypillisimmät ruokailijamäärät, kasvisten syöminen, yleisimmät ruuat tai eniten kertyneet ateriat
  4. Yhdessä pohditaan syitä yhteisiin tuloksiin ja mahdollisia poikkeavuuksia
  5. Voidaan myös pohtia verkkolomakkeen käytön toimivuutta, miksi oli helppo käyttää tai miksi ei tässä asiayhteydessä.
  6. Lisäksi herättäviä kysymyksiä siitä, mitä kaikkea ulkopuolinen taho verkkolomakeen perustella voisi saada selville jokaisen omista kulutustottumuksista

Esimerkkilomake

Analyysi erilaisten ympäristöjen soveltuvuudesta

Suunnitelmassa verkkolomake on toteutettu suoraan HTML5-kieltä kirjoittaen ja PHP:llä. Tässä osiossa vertaillaan suunnitelman toteuttamiskelpoisuutta muunlaisissa ympäristöissä sekä toteutustapojen hyviä ja huonoja puolia.

Verkkolomakkeen toteutuksen vertailu
Ympäristö Toteutustapa Plussat Miinukset
HTML5 Voidaan toteuttaa. Hyvin vapaa toteutus. Käytännössä vain taidot ja välineet rajana Kokonaisuutena juuri halutunlainen toteutus. Lomakkeelle pääsee ilman erilistä kirjautumista, toimii kännykällä, tiedot tallentuu haluttuun paikkaan itse määrittämään muotoon ja tietoja voidaan siten jatkojalostaa Vaatii erilisiä taitoja, työläs
Moodle Voidaan toteuttaa hyvin rajatuilta osin. Rajoitteena oppimisympäristön työkalut ja niiden ominaisuudet: Tentti- ja Palaute-työkalut. Yleisesti käytetty ja tuttu ympäristö, johon on koulutusta sekä kädestäpitäen ohjaavia ohjeita saatavilla. Helpot työkalut. Ei tarvitse osata toteuttaa verkkosivuja Helpot työkalut, joilla voidaan toteuttaa vain rajattuja ja pitkälti valmiita ideoita. Vaatii monivaiheisen kirjautumisen ennen kuin pääsee lomakkeelle. Ulkoasu rajattu.
Plone Voidaan toteuttaa vain rajatuilta osin. Tietojen tallennus yksittäisiin tiedoistoihin haastavaa Laaja joukko lomakkeen eri elemettejä käytössä ja voidaan toteuttaa drag and drop periaatteella. Usein halutunlaisen lopputuloksen toteuttaminen vaatii HTML koodin kirjoittamista. Tietojen tallentamisen paikka ja muodot ovat rajattuja
Erillisellä lomaketyökalulla Voidaan toteuttaa vastaava, kunhan vain tarkoitukseen sopiva löytyy. Usein työkalut tuovat mukana ominaisuuksia, joita käyttäjä ei pysty hallitsemaan tai muokkaamaan, kuten ulkoasu tai tietojen käsittelytapa. Toimii usein hyvin mobiilissa Intuiviivisia käyttöliittymiä ja entuudestaat tuttuja tuoteperheitä kuten, Google Forms. Lomakkeen näkyvyyden rajaaminen vaatii yleensä palveluun kirjautumista. Tiedot tallentuu yleensä lisäksi jonnekin laatijan ulottumattomiin, vaikka tiedot saisi itselleen talteen.

Lähteet ja materiaalit

Päivitetty 30.1.2017

Sivusto on toteutettu TIEA361 - Tietotekniikan opettajan työvälineitä oppimistehtäviä varten

Ville Vakkuri (ville.vakkuri(at)helsinki.fi)