TIEA361, Oppimistehtävä 7

Ruutukaappausvideo-oppimateriaali GeoGebra-ohjelman käytöstä

Ruutukaappausvideo-oppimateriaalin yleiskuvaus
Materiaalin tyyppi:Pedagogista tukimateriaalia opettajalle TVT:n integroimiseen koulukäyttöön, nyt oppien käyttämään GeoGebra-ohjelmaa
Kohderyhmä:Yläkoulun matematiikan aineenopettajat, geometriaa opettavat luokanopettajat (6-9-luokka). Myös matemaattisten aineiden opettajat yleisesti, GeoGebra-ohjelman käytön opettelemiseksi.
Kesto:Noin tunti; videon pituus ja itsetekemisen vaatima aika
Keskeiset tavoitteet:Oppia käyttämään GeoGebra-ohjelmaa teknisesti, sekä lisätä ohjelman pedagogisisten mahdollisuuksien käyttöä.
Keskeiset sisällöt:
  • Tekstikenttien lisäys
  • Tekstin näkyvyysehtojen muuttaminen
  • Työkalurivin pelkistäminen vain tehtävässä tarvittaviin työkaluihin
Pedagoginen goali

Opetellaan käyttämään GeoGebra-ohjelmaa sekä tuottamaan sillä oppimateriaalia matematiikan opetukseen, nyt esimerkkinä käyttäen suoralle normaalin konstruoimista.

Otteet OPS:ista

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet toteaa oppimistehtävän sisältöön liittyen muun muassa seuraavaa...

Matematiikka, vuosiluokat 6-9

lähde: OPH: POPS s.163-166

Ohje ennen ruutukaappausvideon aloitusta

Opettajan oppimateriaali on tarkoitettu sekä katsottavaksi, että itse tehtäväksi. Oppimateriaali soveltuu parhaiten itseopiskeltavaksi leveähköllä näytöllä, koska vierekkäisiä ikkunoita mahtuu kaksi näytölle tällöin paremmin.

Ensiksi pienennä tämä nettiselainikkuna käsittämään vain vasemman puolen näytöstä (Windowsissa pikanäppäin Windows-näppäin + vasen nuolinäppäin). Avaa GeoGebra -ohjelma (vaikkapa suoraan GeoGebran Java Webstarttina) ja sijoita se oikealle puolelle näyttöä (Win + oik.). Kas tällä tapaa: (vie hiiren kursori kuvan päälle suurentaaksesi sen)

Ohjelma-akkunat vieretysten

Ruutukaappausvideo

Ruutukaappausvideo GeoGebran käytöstä

Mallityöt
Eri oppimistyylien huomioiminen

Kaikkiaan materiaali tukee eri oppismistyylejä hyvin sekä vahvasti vuorottelee eri oppimistyylien välillä, näin lisäten opettajaoppijalle GeoGebran käytön muistijäljen syntymistä. Lisäksi lopussa opettajaoppijan tekemä työ tallennetaan, jolloin hänen on mahdollista tutkia oman tekemänsä työn lopputulosta myöhemminkin.

JyU, TIE361