TIEA361, Oppimistehtävä 6
Kohdeoppiaine: Biologia tai ympäristön ja luonnontieto
Kohderyhmä: Alakoulu, vuosiluokka 5-6
Kesto: Kaksi-kolme oppituntia
Keskeiset tavoitteet oppiaineen kannalta:
Lähde: POPS 2004, biologia ja maantieto, vuosiluokat 5-6, tavoitteet ja keskeiset sisällöt, s. 176-179)
Keskeiset oppimistavoitteet tietotekniikan kannalta:
Tarvittavat ohjelmat:
Opettajan rooli: Opettaja kiertelee luokassa ja auttaa ja ohjaa oppilaita. Oppilaiden eksyessä aiheesta, hän paimentaa heitä takaisin tekemään koulutyötä. Jos monella on sama ongelma, voi opettaja näyttää videotykiltä ratkaisun samanaikaisesti usealle oppilaalle. Opettaja voi jättää videotykin päälle, johon on tehtävänanto vielä suurilla kirjaimilla heijastettu.
Kielimuuria?: Ravintoketju sopii aiheena jo alakouluun, mutta Prezin englannin kielisyys voi olla haasteena ohjelman käytölle. Tämän vuoksi aiheen käsittely Prezin avulla voi olla soveltuvampaa yläkoulun biologiassa. Tosin opetusvideoiden kautta alakouluikäinen lapsi oppii Prezin toiminnan ja näkee painikkeiden sijainnista ja videokuvasta mitä tapahtuu, vaikkei aluksi ymmärtäisikään englannin kielistä painikkeen nimeä. Tätä voidaan myös helpottaa jakamalle oppilaille sanalista vaikeista englanniksi olevista painikenimistä.
kävyt, jäkälä tai kasviplanktonin
tuottajat -> kuluttaja -> lisää kuluttajia -> hajottajat ( -> tuottajat ) tuottajat -> kasvissyöjät -> pedot -> hajottajat ( -> tuottajat )
Nopeat, kiinnostuneet tai lahjakkaat oppilaat voivat tehdä lisäksi miellekarttaohjelmalla, esimerkiksi CMapTools:illa, havainnollistuksen samasta ravintoketjusta.
Toinen edistyneempi ominaisuus on Preziin videon lisääminen.
Nopea oppilas voi myös tutkia, minkälaisia erilaisia Prezi-esityksiä Explore-valikosta löytyy.
Explore
Nämä eriyttämiset ovat enemmän tietotekniikan lisäkäyttötaidon kartuttamista. Jos asiasisältöä, biologiaa tai ympäristö- ja luonnontietoa halutaan oppia lisää voidaan oppilaalle teettää tälläisiä tehtäviä:
Havupuiden kävyt ovat kauniita erikoisia siemenkotia ja ne palavat mukavasti nuotiossa. Näiden ominaisuuksien lisäksi ne ovat tärkeää ruokaa monelle eläimelle. Tee miellekartta ja esitys, missä näytetään miten monen eläimen ravintoon käpy kuuluu. Käytä kuvia ja vaikkapa embedded-videoita esityksessäsi. Kuinka moneen eläimeen esimerkiksi kuusen kävyt vaikuttavat? Mitä tapahtuisi noille eläimille, jos kaikki kuuset kaadetaan?
Tee ravintoketjun sijaan ravintoverkko, lähtien liikkeelle samasta alkuravinnosta kuin varsinaisessa tehtävänannossakin. Helpoiten tehtävä laajenee ravintoverkoksi, kun aiempaan työhösi lisäät muita ravintoketjuja ja yhdistät ne ravintoverkoksi.
Ravintoverkko - mallituotos Prezi-esityksestä
Prezi:n oma Get Started with -tutoriaali (englanniksi)
JyU, TIE361