TIEA361, Oppimistehtävä 6

Ravintoketju Prezillä

Yleiskuvaus oppimistehtävästä

Kohdeoppiaine: Biologia tai ympäristön ja luonnontieto

Kohderyhmä: Alakoulu, vuosiluokka 5-6

Kesto: Kaksi-kolme oppituntia

Keskeiset tavoitteet oppiaineen kannalta:

Lähde: POPS 2004, biologia ja maantieto, vuosiluokat 5-6, tavoitteet ja keskeiset sisällöt, s. 176-179)

Keskeiset oppimistavoitteet tietotekniikan kannalta:

Tarvittavat ohjelmat:

Opettajan rooli: Opettaja kiertelee luokassa ja auttaa ja ohjaa oppilaita. Oppilaiden eksyessä aiheesta, hän paimentaa heitä takaisin tekemään koulutyötä. Jos monella on sama ongelma, voi opettaja näyttää videotykiltä ratkaisun samanaikaisesti usealle oppilaalle. Opettaja voi jättää videotykin päälle, johon on tehtävänanto vielä suurilla kirjaimilla heijastettu.

Kielimuuria?: Ravintoketju sopii aiheena jo alakouluun, mutta Prezin englannin kielisyys voi olla haasteena ohjelman käytölle. Tämän vuoksi aiheen käsittely Prezin avulla voi olla soveltuvampaa yläkoulun biologiassa. Tosin opetusvideoiden kautta alakouluikäinen lapsi oppii Prezin toiminnan ja näkee painikkeiden sijainnista ja videokuvasta mitä tapahtuu, vaikkei aluksi ymmärtäisikään englannin kielistä painikkeen nimeä. Tätä voidaan myös helpottaa jakamalle oppilaille sanalista vaikeista englanniksi olevista painikenimistä.

Tehtävänanto oppilaille: Ravintoketju Prezillä Vaiheittainen ohjeistus:
  1. Katso Prezin esittely- ja rekisteröitymisen ohjevideo ja rekisteröidy edu-tunnukset Preziin.
  2. Katso opetusvideo Prezi-esityksen teosta.
  3. Luo uusi Prezi-esitys ja tee ravintoketju, aluksi vain eliöiden nimet liittäen.
    Lähde liikkeelle tuottajasta, joksi voit ottaa joko kävyt, jäkälä tai kasviplanktonin. Tämä on siis ravintoketjun ensimmäinen linkki.
    Ravintoketjen perusrakenne:
    tuottajat -> kuluttaja -> lisää kuluttajia -> hajottajat  ( -> tuottajat )
    tuottajat -> kasvissyöjät -> pedot -> hajottajat ( -> tuottajat )
    Ravintoketju voi olla vain lineaarinen ketju, mutta se voi myös muodostaa syklisen rakenteen eli kehän ja palata takaisin tuottajiin. Tässä alakoulussa on tietysti jo "lineaarisuus" ja "syklisyyden" termit opetettu heti lukemisen jälkeen...
  4. Lisää ainakin neljään ravintoketjun osaan kuva eliöstä, sekä pieni tietoruutu, joka voi sisältää esimerkiksi eliön ravinnon, elinympäristön, muut elintavat jne.
  5. Viimeistele Prezi-esitys tekemällä siirtymät ja esityspolku. Katso myös video Prezi-esityksen esittämisestä.
Eriyttäminen ja nopeat oppilaat

Tietotekniikkaan painottuva eriyttäminen:

Nopeat, kiinnostuneet tai lahjakkaat oppilaat voivat tehdä lisäksi miellekarttaohjelmalla, esimerkiksi CMapTools:illa, havainnollistuksen samasta ravintoketjusta.

Toinen edistyneempi ominaisuus on Preziin videon lisääminen.

Nopea oppilas voi myös tutkia, minkälaisia erilaisia Prezi-esityksiä Explore-valikosta löytyy.

Asiasisältöön painottuva eriyttäminen:

Nämä eriyttämiset ovat enemmän tietotekniikan lisäkäyttötaidon kartuttamista. Jos asiasisältöä, biologiaa tai ympäristö- ja luonnontietoa halutaan oppia lisää voidaan oppilaalle teettää tälläisiä tehtäviä:

Havupuiden kävyt ovat kauniita erikoisia siemenkotia ja ne palavat mukavasti nuotiossa. Näiden ominaisuuksien lisäksi ne ovat tärkeää ruokaa monelle eläimelle. Tee miellekartta ja esitys, missä näytetään miten monen eläimen ravintoon käpy kuuluu. Käytä kuvia ja vaikkapa embedded-videoita esityksessäsi.
Kuinka moneen eläimeen esimerkiksi kuusen kävyt vaikuttavat? Mitä tapahtuisi noille eläimille, jos kaikki kuuset kaadetaan?

Tee ravintoketjun sijaan ravintoverkko, lähtien liikkeelle samasta alkuravinnosta kuin varsinaisessa tehtävänannossakin. Helpoiten tehtävä laajenee ravintoverkoksi, kun aiempaan työhösi lisäät muita ravintoketjuja ja yhdistät ne ravintoverkoksi.

Mallituotos

Ravintoverkko - mallituotos Prezi-esityksestä

Prezin ja perinteisen PowerPoint-tyylisten diaesitysten erot
Taustamateriaalia opettajalle

Prezi:n oma Get Started with -tutoriaali (englanniksi)

Lyhyt englannin kielen sanalista Prezin käyttöön

Explore= Etsiä - voit etsiä ja tutkia muiden tekemiä Prezi-esityksiä
Learn= Oppia
Your Prezis= Sinun Prezi:si - sisältää omat tekemäsi Prezi-esityksesi
Color tai colour= Väri
Font= Fontti eli teksti tai kirjasin
Frame= Kehys - luodaan kehykset, joita pitkin esitys voi kulkea
Path= Polku - polku, mitä pitkin esitys etenee

JyU, TIE361