Tekstinkäsittelyohjelman käyttöä ja sillä tekstin tuottaminen (perusopetuksen OPS, s.57, 69)
Taulukkolaskentaohjelman soveltaminen matematiikassa ja tilastojen havainnollistamisessa (perusopetuksen OPS, s. 43)
Ihminen ja teknologia -kokonaisuuden huomioiminen, tietotekniikan käyttö opetuksessa (s. 43)
Tehtävä sopii yläkouluun, 7-8 -luokkalaisille taulukkolaskentaohjelman ja tekstinkäsittelyohjelman perustaitojen opetteluun. Hieman oppilaiden tulee jo noiden työkalujen käytöstä tietää.
Tehtävänanto ja tarkoitus:
Oppilaiden tehtävänä on tehdä hintakorivertailu kolmen eri kaupan välillä.
Ennakko-ohjeistus: Opettaja ohjeistaa oppilaat edellisellä tunnilla noin 10 minuutin ajan tunnin lopussa tehtävästä ja kotiläksynä kerättävästä aineistosta. Edellisen tunnin lopuksi oppilaat myös jaetaan 2-3 hengen ryhmiin. Oppilaat saavat myös itse keksiä viisi tuotetta mitä haluavat vertailla lisää listaan.
1. oppitunti: matematiikan tunnilla tallennetaan kerätty data tiettyjen tuotteiden hinnasta taulukkolaskentaohjelman taulukkoon. Kts. tyhjä taulukkopohja oppilaille. Oppilaat laskevat aineistosta tuotteille kilohinnan sekä piirtävät taulukkolaskentaohjelmalla
pylväsdiagrammin koko aineistosta hintojen graafista vertailua varten
piirakkakaavion yhdestä kaupasta tuotteiden hintojen ostoskorin suhteellisen painoarvojen esiinnostamiseksi
2. oppitunti äidinkielen tunnilla kirjoitetaan aiheesta lyhyt lehtiartikkeli Ylioppilaslehteen tai muuhun koulun julkaisua varten OpenOffice Writerilla. Taulukkolaskentaohjelmalla tuotettuja kaaviokuvia käytetään havainnollistamaan juttua.